دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی

قابلیت‌‌های رانندگی با خودرو خودران (اتوپایلوت)

خودرو خودران و یا اتوپایلوت (Autopilot)، یک سیستم کمکی راننده پیشرفته است که ایمنی و راحتی رانندگی را افزایش می‌دهد. هنگامی که به درستی از این سیستم استفاده می‌شود، سیستم اتوپایلوت میزان کار کلی شما را به عنوان یک راننده کاهش می‌دهد.

راننده‌ی اتومبیل لازم نیست کنترل وسیله نقلیه را در دست بگیرد. وسایل نقلیه خودمختار یا اتومبیل‌های خودران توانایی ایجاد مزایای زیادی از جمله بهبود تحرک و کاهش انرژی و آلایندگی های مصرفی، زمان سفر را دارند.

 

اتومبیل های خودمختار چگونه کار می کنند؟

اتومبیل‌های خودمختار از حسگرها، محرک‌ها، الگوریتم‌های پیچیده، سیستم‌های یادگیری ماشین و پردازنده‌های قدرتمند استفاده می‌کند.

اتومبیل‌های خودمختار بر اساس انواع حسگرهایی که در قسمت‌های مختلف خودرو به کار رفته است، نقشه محیط اطراف خود را ایجاد و از آن استفاده می‌کنند.

حسگرهای راداری وظیفه‌ی کنترل موقعیت وسایل نقلیه اطراف را دارند. دوربین‌های ویدئویی، چراغ‌های راهنمایی را تشخیص می‌دهند، لبه‌های جاده و علامت‌ گذاری‌های خطوط خیابان و جاده را شناسایی می‌کنند.

وسایل نقلیه دیگر را ردیابی می‌کنند. حسگرهای Lidar (تشخیص و دامنه نوری) برای اندازه‌گیری فواصل، تشخی سپس نرم افزار پیشرفته تمام این ورودی‌های حسی را پردازش می‌کند، مسیری را ترسیم کرده و دستورالعمل‌هایی را به محرک‌های خودرو می‌فرستد که شتاب، ترمز و فرمان را کنترل می‌کنند.

قوانین رمزگذاری شده بسیار سخت این نرم‌افزار، الگوریتم‌های برخورد نکردن با موانع جلوگیری از آن‌ها، مدل‌سازی تشخیص اشیا به نرم افزار این کمک را می‌کند که قوانین راهنمایی و رانندگی را دنبال کند و از موانع استفاده کند.

 

سنسورهاي اولتراسونيك در خودرو خودران چه کارایی دارند؟

سنسورهاي اولتراسونيك (Ultrasonic sensors) که نوعی حسگر صوتی است با استفاده از ارسال و دریافت امواج صوتی اتوموبیل‌های دیگر را تشخیص می‌دهد. فاصله از وسایل‌نقلیه دیگر را تعیین می‌کند و در چرخ‌ها هنگام پارک کردن سنسورهاي اولتراسونيك کاربرد دارند.

 

چالش اتومبیل‌های خودمختار چیست؟

اتومبیل‌های کاملا مستقل در چندین کشور مختلف در حال آزمایش هستند، اما هنوز هیچ کدام در دسترس عموم نیستند. هنوز چندین سالی با در دسترس قرار گرفتن این خودروهای خودران فاصله داریم. چالش‌های این ماشین‌های خودران شامل فن‌آوری و قانون‌گذاری گرفته و مشکلات محیط زیستی و فلسفی است.

مطالب مرتبط:  صدور مفاصا حساب اینترنتی در سامانه ملی عوارض خودرو

در این‌جا فقط به برخی از چالش‌ها اشاره کرده‌ایم.

لیدار Lidar و رادار مربوطه

استفاده Lidar از مقدور به‌صرفه نیست زیرا گران است. اگر چندین اتومبیل خودمختار در یک جاده در حال حرکت باشند، سیگنال‌های رادار این خودروها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند. اگر چندین فرکانس رادیویی در دسترس باشد، دامنه فرکانس برای پشتیبانی از تولید انبوه اتومبیل‌های خودمختار کافی نخواهد بود.

 

شرایط آب و هوایی

چگ.نگی حرکت ماشین خودمختار در بارندگی شدید که بتواند رانندگی کند و اگر در جاده لایه‌ای از برف وجود داشته باشد چالشی بزرگ برای اینگونه اتوموبیل‌ها است.

تقسیم‌ کننده‌های خط در این شرایط از بین می‌روند. اگر علامت‌های مربوطه توسط آب، روغن، یخ یا آوار پنهان شوند، دوربین‌ها و سنسورها نمی‌توانند علامت‌گذاری مسیر خود را ردیابی کنند.

 

شرایط و قوانین راهنمایی و رانندگی

اتومبیل‌های خودمختار در تونل‌ها و روی پل‌ها به مشکلی برمی‌خورند و عملکرد آنها در ترافیک به دلیل قرارگیری ماشین‌ها سپر به سپر و پشت سر هم دچارر اختلال می‌شوند. در ترافیک و شلوغی دسترسی به خط عبور خودرو به این خودروها داده نمی‌شود.

 

مسئولیت حوادث

می‌توان چه کسی را مسئول حوادث ناشی از اتومبیل خودمختار است دانست؟ سازنده؟ راننده؟ آخرین اطلاعات به دست آمده از این خودروها حاکی از آن است که یک اتومبیل کاملاً مستقل فاقد داشبورد یا فرمان خواهد بود، بنابراین یک مسافر انسان حتی گزینه کنترل اتومبیل در مواقع اضطراری را نخواهد داشت.

 

هوش مصنوعی در برابر احساسات

رانندگان در موقع رانندگی برای گرفتن تصمیمات درست در حین رانندگی و در ثانیه، پیش‌بینی رفتارها به دلیل دیدن واکنش‌های لحظه‌ای، ارتباطات غیرکلامی مانند برقراری ارتباط چشمی با عابران پیاده یا خواندن حالت‌های چهره و زبان بدن سایر رانندگان اعتماد می‌کنند.

مسلما اتومبیل‌های خودمختار قادر به تکرار و انجام این ارتباط‌ها نخواهند بود. آن‌ها دیگر غرایز نجات‌دهنده زندگی را حین رانندگی مانند دیگر افراد راننده ندارند.

 

ویژگی‌های ایمنی فعال خودرو خودران

ویژگی های ایمنی فعال برای کمک به رانندگان طراحی شده‌اند، اما در هر شرایطی نمی‌توانند پاسخ درستی را بدهند. ویژگی‌های ایمنی این خودروهای خودران که توسط سیستم سخت افزاری و نرم افزاری اتوپایلوت امکان پذیر می‌باشد، شامل موارد زیر است:

مطالب مرتبط:  6 علت چپ کردن ماشین [ آموزش ۱۰۰% ]

ترمز اضطراری خودکار: اتومبیل‌ها موانعی را که ممکن است بر روی خودرو آن‌ها تأثیر بگذارند را تشخیص می‌دهند و بر این اساس ترمز می‌گیرد.

هشدار برخورد به جلو: در هنگام برخورد قریب الوقوع با اتومبیل‌هایی با سرعت کم یا ثابت هشدار می‌دهد.

هشدار برخورد جانبی: در هنگام برخورد احتمالی با موانع کنار ماشین اخطار می‌دهد.

کاهش سرعت در موقع اطلاع از موانع: هنگامی که مانعی در جلوی اتومبیل شما شناسایی می‌شود هنگام رانندگی با هرگونه سرعتی، به طور خودکار شتاب را کاهش می‌دهد.

 

محدودیت‌های استفاده از سیستم اتوپایلوت چیست؟

عوامل بسیاری می‌توانند بر عملکرد خلبان خودکار تأثیر بگذارند و باعث شوند که سیستم نتواند همانطور که در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی شده است عمل کند.

مواردی شامل: دید ضعیف (به دلیل باران شدید ، برف ، مه و غیره)، نور شدید (به دلیل جلو آمدن چراغ‌های جلو، نور مستقیم خورشید و غیره)، گل، یخ، برف، تداخل یا انسداد اشیایی که بر روی خودرو سوار شده اند (مانند قفسه دوچرخه)، انسداد ناشی از استفاده بیش از حد از رنگ یا محصولات چسبنده (مانند بسته بندی، برچسب، پوشش لاستیکی و غیره) بر روی خودرو؛ جاده‌های باریک، انحنای زیاد یا پیچ در پیچ، سپر آسیب دیده، تداخل از سایر تجهیزات تولید کننده امواج فراصوت و دمای بسیار گرم یا سرد می‌تواند برای این سیستم‌ها محدودیت‌هایی و مشکلاتی را به وجود بیاورند.

برای اطمینان از اینکه سخت افزار Autopilot می‌تواند اطلاعاتی را تا حد ممکن دقیق ارائه دهد، دوربین‌ها و سنسورها را تمیز و بدون هیچ گونه از آسیب دیدگی نگه دارید. با پاک کردن دوربین‌ها و سنسورها با پارچه‌ای نرم و مرطوب با آب گرم، گاهی اوقات هرگونه آلودگی را از بین ببرید.

 

برای داشتن خودرو خودران باید قیمت بسیار بالایی را بپردازید. تسلا معروف ترین کمپانی خودروسازی در این زمینه است. این خودروها با کمک هوش مصنوعی، برنامه نویسی شده‌اند.

شما در صورتی که یک برنامه نویس ماهر باشید و در زمینه‌ی هوش مصنوعی اطلاعاتی داشته باشید می‌توانید از هر وسیله‌ای به صورت اتوپایلوت استفاده لازم را بکنید.

از هوشمندسازی وسایل لذت ببرید. در این خودروها به دلیل اینکه از هوش مصنوعی در ساخت آن‌ها به کار رفته است می‌توانید کارهای متفرقه دیگری را هم انجام دهید و بر راحتی خود بیافزایید. می‌توانید دستور روشن کردن کولر را به راحتی به خودروی خود بدهید و حتی کم و یا زیاد کردن کولر را هم به راحتی با صدای خود به امکان پذیر است.

برای شما قطعا جالب است که می‌تواند آهنگ مورد علاقتان را پخش کند. صندلی‌های این خودرو مجهز به سیستم ماساژور هستن و قابل ذکر است که تمامی قطعات در این خودروها هوشمند هستند.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *