دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

6 علت چپ کردن ماشین [ آموزش ۱۰۰% ]

علت چپ کردن ماشین

تصادف ماشین یکی از حادثه هایی است که سالانه میلیون ها بار در جاده ها و یا خیابان ها اتفاق می افتد، چپ کردن یا واژگونی خودرو یکی از انواع این تصادفات است که می توان به آن اشاره کرد.

 واژگونی یا اصطلاحا چپ کردن ماشین تجربه ناخوشایندی برای تمامی رانندگان است که برای جلوگیری از آن در لحظه رخ داد نمی توانند کاری از پیش ببرند و مانع این اتفاق شوند، این نوع تصادف باعث ایجاد خطرات مالی و جانی جبران ناپذیری می باشد که هم به خودرو و هم به سرنشینان آسیب وارد می کند.

در ادامه قصد داریم تا شما را با دلایلی که می تواند منجر به واژگونی ماشین و یا چپ کردن ماشین شود اشاره کنیم تا با جلوگیری از آنها مانع از رخ دادن چنین اتفاقی شویم.

 

چپ کردن ماشین و خطرات ناشی از آن

چپ کردن ماشین می تواند خطرات زیادی برای جان سرنشینان داشته باشد حتی گاهی منجر به مرگ آنان می شود و یا خاطرات بدی در ذهن سرنشینان ثبت می کند.

این واژگونی علاوه بر جان سرنشینان خسارات مالی را نیز در بر دارد به طوری که پس از چپ کردن قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و دچار استهلاک شدید خواهد شد حتی پس از تعمیر آن نیز قیمت خودرو کاهش پیدا میکند.

 

آیا خریداری خودروی چپ کرده درست است؟

خودروی واژگون شده حتی اگر به دست تعمیرکار هم سپرده شود دچار مسائل و نقص فنی خواهد بود و قطعا مانند روز اول کار نخواهد کرد و در آینده با مسائل فنی مواجه خواهید بود.

برخی افراد به دلیل اینکه هزینه کمتری در خرید خودرو داشته باشند دست به خرید ماشین چپ کرده یا تعمیر شده هم می زنند که کار اشتباهی است.

خیلی از افراد هم به دلیل تجربه کمی که در خرید خودرو دارند ماشین های تعمیری را به جای ماشین سالم خریداری میکنند و اطلاعی از تعمیری بودن آن ندارند.

مطالب مرتبط:  دیسک و صفحه کلاچ چیست؟ (انواع دیسک و صفحه)

پس سعی کنید قبل از خرید خودرو با یک کارشناس صحبت کرده تا ماشین را به طور کامل بررسی کند، پس از تایید می توانید اقدام به خرید نمایید.

در سرتاسر جهان ماشین هایی که به صورت چپ کرده تصادف می کنند و از لحاظ ظاهری و فنی دچار نقص های چشمگیری می شوند ماشین به عنوان اسقاطی و از رده خارج شده محسوب می شود.

 

دلیل واژگونی یا چپ کردن خودرو چیست؟

واژگونی خودرو می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به تک تک آنها اشاره خواهیم کرد و نحوه جلوگیری از آن را توضیح خواهیم داد.

 

ترکیدن لاستیک خودرو

ترکیدن لاستیک ماشین یکی از دلایل چپ کردن ماشین است، در این نوع واژگونی که معمولا در سرعت های بالا برای رانندگان رخ می دهد و راننده تعادل خود را از دست می دهد و کنترل ماشین از دسترس خارج شده و منجر به چپ شدن ماشین می شود.

برای جلوگیری از این حادثه حتما قبل از رانندگی میزان باد لاستیک ها را بسنجید، معمولا در زمستان لاستیک را کم باد و در تابستان پر باد تر می کنند (به دلیل انبساط و انقباض لاستیک در فصول مختلف) و همچنین با سرعت مطمئنه رانندگی کنید تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری نمایید و با ترکیدن لاستیک کنترل فرمان از دستتان نرود.

 

قفل شدن فرمان

فرمان همان قطعه ای است که برای کنترل ماشین روبروی صندلی راننده تعبیه شده است و وظیفه چرخش آن به راست یا چپ و کنترل کردن ماشین توسط راننده با این وسیله صورت میگیرد.

قفل شدن فرمان به حالتی گفته می شود که فرمان نه به چپ و نه راست حرکت نمیکند و تلاش شما برای گردش فرمان بی فایده خواهد بود.

گاهی اوقات گیر کردن و قفل کردن فرمان باعث چپ کردن ماشین می شود، برای جلوگیری از این اتفاق می توانید ماهی یک بار روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کنید و در صورت اتمام این روغن آن را مجددا پر کنید.

 

گردش لحظه ای فرمان در سرعت بالا

چرخاندن فرمان به صورت آنی و در یک لحظه در سرعت بالا یکی از عوامل رایجی است که در چپ کردن خودرو دخیل است. اگر در سرعت بالا رانندگی میکنید با دو دست فرمان خودرو را کنترل کنید و از گردش فرمان در لحظه به چپ و یا راست به صورت آنی خودداری کنید.

مطالب مرتبط:  اصول رانندگی صحیح در جاده

برای متوجه شدن بیشتر شما یک مثال می زنیم تا بیشتر متوجه این موضوع شوید، فرضا شما با سرعت 110 کیلومتر در ساعت در جاده در حال رانندگی هستید و کمی جلوتر با حضور یک حیوان در جاده مواجه می شوید که تا قبل تر آن را ندیده بودید، حال برای اینکه به آن برخورد نکنید به سرعت می خواهید تغییر میسر دهید، اگر با همان سرعت بدون ترمز گرفتن با زاویه شدید فرمان را بچرخانید خودرو چپ خواهد کرد.

این علت خارج شدن تعادل خودرو و خارج شدن از نقطه ثقل است که باعث این اتفاق می شود برای جلوگیری از این اتفاق در سرعت بالا آنی با زاویه شدید فرمان را نچرخانید، ابتدا ترمز کرده و کم کم متمایل به طرفین شوید.

 

شکستگی کمک فنر هنگام رانندگی

کمک فنر خودرو از بخش هایی است در تعادل داشتن و پایداری خودرو اهمیت بالایی دارد، این بخش از تجهیزات خودرو در صورت شکستگی یا خراب بودن مانع رانندگی می شود.

تکان ها و لرزش هایی که هنگام رانندگی حس میکنید به دلیل این کمک فنر ها است.

اگر این کمک فنر ها در حین رانندگی در سرعت بالا به صورت طولی بشکند (یکی از جلو و از عقب) کنترل ماشین از دست رفته و باعث چپ کردن می شود.

 

دور زدن در پیچ با سرعت بالا

یکی دیگر از عواملی که باعث چپ کردن خودرو می شود دور زدن با سرعت بالا است، اگر در هنگام پیچیدن سرعت بالایی داشته باشید سنگینی تمام ماشین به یک سمت وارد می شود و همانطور که سرعت زیاد است باعث به هم خوردن تعادل و متمایل شدن به سمتی که پیچیدید خواهد شد و ماشین واژگون می شود.

 

واژگونی ماشین در سرعت بالا در یخبندان

زمانیکه سرعت شما بالا باشد و همچنین زمین سر و لغزنده باشد باید به شدت مراقب باشید زیرا ممکن است با دیدن مانع بر سر راهتان بخواهید متمایل به چپ یا راست شوید و در این حالت لاستیک ها روی زمین لیز سر می خورند و تعادل فرمان از دست می رود و باعث چپ کردن ماشین می شود.

 

کدام خودرو ها چپ نمی کنند؟

بسیاری از خودروها دچار واژگونی نمیشوند، مانند محصولات سیتروئن که ساخت کشور فرانسه است و دارای فناوری داخل خودرو تعبیه شده که از چپ کردن خودرو جلوگیری می کند.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *