شنبه , اردیبهشت 15 1403

کمک فنر ماشین چیست؟

کمک فنر ماشین چیست؟

کمک فنر ماشین چیست؟

کمک فنرها در ساده‌ترین شکل خود کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی هستند که مانند دستگاه‌هایی که به کنترل ضربه و حرکت برگشتی فنرها و سیستم تعلیق وسیله نقلیه شما با صاف کردن ناهمواری‌ها و لرزش‌ها کمک می‌کنند.

نقش اصلی کمک فنر این است که لاستیک‌های خودرو همیشه با سطح جاده در تماس هستند که ایمن‌ترین کنترل و پاسخ ترمز را از سمت ماشین شما تضمین می‌کند.

 

کمک فنرها چه کاری را انجام می‌دهند؟

اساساً کمک فنرها دو کار را انجام می‌دهند. کمک فنرها علاوه بر کنترل حرکت فنرها و سیستم تعلیق، لاستیک‌های شما را همیشه در تماس با زمین قرار می‌دهند.

سطح پایینی تایرهای خودروی شما زمانی که در حال حرکت هستید یا وسیله‌ی شما ساکن می‌باشد تنها بخشی که با جاده در تماس است قسمت زیرین تایرها می‌باشد.

هر زمان تماس تایر با زمین خراب یا کاهش یابد، توانایی رانندگی، هدایت و ترمز به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. علی رغم باور عمومی، کمک فنرها وزن یک وسیله نقلیه را تحمل نمی‌کنند.

کمک فنرها با گرفتن انرژی جنبشی (حرکت) سیستم تعلیق شما و تبدیل آن به انرژی حرارتی (گرما) که از طریق مکانیزم تبادل گرما در جو پخش می‌شود، کار می‌کنند.

همانطور که گفته شد، کمک فنرها در اصل پمپ های روغن هستند. یک پیستون به انتهای میله پیستون متصل شده و در برابر مایع هیدرولیک در لوله فشار کار می‌کند.

هنگامی که سیستم تعلیق به سمت بالا و پایین می‌رود، مایع هیدرولیک از طریق روزنه‌ها (سوراخ های ریز) داخل پیستون مجبور می‌شود. از آنجا که دهانه‌ها فقط مقدار کمی مایع را از طریق پیستون عبور می‌دهند، پیستون کند می‌شود که به نوبه خود باعث کند شدن حرکت فنر و تعلیق می‌شود.

کمک فنرها بطور خودکار با شرایط جاده سازگار می‌شوند زیرا هرچه سرعت تعلیق بیشتر شود مقاومت آنها بیشتر می‌شود.

 

کمک فنرها چطور کار می‌کنند؟

کمک فنرها وسایلی شبیه پمپ هستند که با کنترل برگشتی فنرهای تعلیق، لاستیک خودروی شما را در تماس با سطح جاده قرار می‌دهد. تا زمانی که لاستیک‌های وسیله نقلیه شما با جاده در تماس باشد، فرمان، هندلینگ جاده و پاسخ ترمز بهینه خواهد بود و به شما در حفظ امنیت کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:  فیلترهای روغن و هوا چه تاثیری بر موتور ماشین شما دارند؟

 

عملکرد کمک فنرها

در زیر عملکردهای کمک فنر در کاربردهای مختلف آنها آورده شده است:

عملکرد اصلی یک کمک فنر جذب یا کاهش فشار و برگشت فنرها و سیستم تعلیق است.

  • به کنترل حرکت ناخواسته و اضافی فنر کمک می‌کند.
  • لاستیک‌ها را همیشه در تماس با جاده نگه می‌دارد.
  • کمک فنر ایمن ترین کنترل و سرعت ترمزگیری اتومبیل را تضمین می‌کند.

 

انواع مختلف کمک فنر

اگرچه همه کمک فنرها کار یکسانی را انجام می‌دهند، اما انواع مختلف وسایل نقلیه و طراحی سیستم تعلیق به انواع مختلف کمک فنر نیاز دارند که می‌توانند کاملا متفاوت باشند.

انواع مختلف کمک فنر در زیر آمده است:

  • کمک فنر نوع هیدرولیک
  • کمک فنرهای مضاعف
  • کمک فنر نوع تلسکوپی
  • کمک فنرهای مونو تیوب

 

مزایا کمک فنر

در زیر مزایای کمک فنر آورده شده است:

  • کمک فنرها در اشکال مختلف، مقاومت و سختی مختلف با کشش فوق العاده در دسترس است.
  • فرکانس طبیعی سیستم جداسازی ارتعاش کمتر است اما اثر میرایی بیشتری دارد.
  • بدون لغزش نگهداری آسان است
  • مدل قابلیت ارتجاعی در یک کمک فنر بسیار کوچک‌تر از فلز است و تغییر شکل الاستیک بزرگی می‌تواند رخ دهد.
  • نصب و جدا کردن راحت.

 

کمک فنر نوع هیدرولیک

از کمک فنرهای نوع هیدرولیک هم اکنون در تمام خودروهای سواری استفاده می‌شود. آنها با مجبور کردن یک مایع از طریق دریچه‌های کنترل و سوراخ های کوچک، مقاومت در برابر عملکرد فنر را افزایش می‌دهند.

 

کمک فنر روغنی تلسکوپی (دو لوله‌ای)

 کمک فنر تلسکوپی، ساده‌ترین نوع کمک فنر است و به جای تعمیر، معمولاً تعویض می‌شود. این نوع کمک فنر را هم در سیستم تعلیق جلو و هم در سیستم عقب می‌توان یافت و نسبتاً ارزان است. کمک فنر نوع تلسکوپی از نوع عمل مستقیم است. بین محور و قاب نصب شده است.

کمک فنرهای دو لوله‌ای همانطور که از نامشان پیدا است، کمک فنر از دو لوله متفاوت تشکیل شده اند. لوله خارجی که بدنه کمک فنر را تشکیل می‌دهد و یک لوله داخلی که پیستون حرکت می‌کند.

دریچه‌های بین دو لوله و سوراخ‌های پیستون هنگام کار شوک حرکت روغن را راحت‌تر می‌کنند. کمک فنرهای دو لوله‌ای متداول‌ترین کمک فنرها هستند. آنها همچنین مقرون به صرفه نیز هستند. این کمک فنرها را در اکثر خودروها و کامیون‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:  موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعیست و چگونه کار می‌کنند؟

 

معایب کمک فنرهای روغنی تلسکوپی

از جمله معایب آن بی‌اثر بودن آنها در شرایط سخت جاده است. اگر جاده خیلی ناهموار است، حرکات سریع پیستون باعث گرم شدن بیش از حد روغن کمک فنر می‌شود.

با این حال، این فقط در هنگام رانندگی در جاده های عادی امکان پذیر است. ماشین‌های سواری طولانی در جاده‌هایی با نقص شدید باعث بروز این مشکل می‌شود.

 

کمک فنرهای مونو تیوب

کمک فنرهای مونو تیوب شامل یک لوله است. داخل لوله یک مایع هیدرولیکی پیستونی و کمک فنر قرار دارد. کمک فنرهای مونو تیوب دارای مزایا و نقاط ضعفی هستند.

در مقایسه با کمک فنرهای روغنی تلسکوپی، ساخت کمک فنرهای تک لوله هزینه بیشتری دارند. بنابراین، در وسایل نقلیه موتوری به همان اندازه معمول نیستند. این نوع کمک فنرها به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا در قسمت بدنه، گرما را بهتر دفع می‌کنند.

 

دمپر چه تفاوتی با کمک فنر دارد؟

دمپر لاستیک‌های فاصله‌داریر است که در سپرها قرار دارد. در دمپر روغن به کار نرفته است. دمپرها به وسیله کمپرس کار نمی‌کنند. به صورت خاصی طراحی شده‌اند دمپرها که صرفا یک لاستیک الاستیکی و ارتجاعی هستند.

برای درک بهتر دمپرها به خاطر بیاورید که پشت درب اتاق‌ها یک لاستیک می‌گذارند تا وقتی درب باز می‌شود به دیوار نخورد و دیوار را به مرور زمان خراب نکند، دمپر دقیقا همین است.

دمپر با کمک فنر تفاوت دارد. در سیستم تعلیق خودروها از کمک فنرها در حال استفاده است، ولی کاربرد دمپرها در سپرهای خودروها می‌باشد.

 

تست سالم بودن کمک فنرها

کمک فنرها باید با حرکت سریع و جلو و عقب خودرو به بالا و پایین آزمایش شوند. اگر وسیله نقلیه تقریباً بلافاصله به حالت استراحت نرسد، باید کمک فنرها را چک کنید. غالباً نویز ناشی از اتصالات بازو به قاب کمک فنر شل است. این اتصالات باید همیشه محکم نگه داشته شوند.

در صورت صدمه به کمک فنرها، ممکن است عملکرد نامنظم باشد و منجر به ایجاد صدا و لرزش شود. این سر و صدا ممکن است از منابع دیگر سرچشمه بگیرد. بنابراین، قبل از تعویض کمک فنرها، کل سیستم تعلیق و نصب کمک فنرها بر روی بدنه و محور را به دقت بررسی کنید.

قطعات فرسوده یا آسیب دیده را جایگزین کنید. اعوجاج لوله‌ها یا به دلیل برجستگی در برابر موانع، به سنگ‌های پرتاب شده توسط چرخ‌ها، از دیگر علل احتمالی سر و صدا است.

 

سازندگان قطعات خودرو انواع مختلف کمک فنر را تولید می‌کنند. نوع استفاده در وسیله نقلیه به عوامل زیادی بستگی دارد. کمک فنرهای اتومبیل حرکات فنرهای تعلیق را کنترل می‌کنند. این به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند و ثبات خودرو را افزایش می‌دهد.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *