یکشنبه , اردیبهشت 23 1403

ماشین تصادفی به چه خودرویی می‌گویند؟

ماشین تصادفی به چه خودرویی می‌گویند؟

اگر قصد خرید ماشین دارید باید در خرید آن دقت داشته باشید تا ماشین مورد نظر تصادفی نباشد یا اینکه نحوه تشخیص خودرو تصادفی را بدانید؛ بسیاری از ماشین های تصادفی با یک صافکاری تعمیر می شوند و ظاهرا مانند روز اول می شوند در صورتی که قبلا تصادف داشته یا چپ کرده است.

منظور از تصادفی بودن ماشین خودرویی است که چپ کرده یا دچار تصادف شده نه ماشینی که در اثر تصادف مجاله شده و اسقاطی محسوب می شود. بسیاری از خودرو های تصادفی را با نام خودرو رنگ شده به فروش می رسانند.

 

خودرو کارکرده بدون تصادف

امروزه با افزایش پیدا کردن قیمت خودرو های نو یا به اصطلاح صفر کارکرد، خرید خودرو دسته دوم و کارکرده به شدت افزایش پیدا کرده و افراد زیادی به دلیل کمبود بودجه سعی در خرید ماشین کارکرده دارند.

برای خرید این نوع ماشین ها و تشخیص اینکه ماشین تصادفی بوده است یا خیر باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:

  • دقت بر بدنه و رنگ ماشین
  • مدارک و سال تولید ماشین
  • مسافت طی شده با ماشین

با در نظر گرفتن این موارد و دقت در تصادفی نبودن ماشین، متحمل ضرر و زیان در آینده از بابت خرید ماشین دست دوم نخواهید شد.

 

نحوه تشخیص ماشین دست دوم از ماشین سالم

در زمان خرید خودرو ممکن است با فروشنده های زیرکی مواجه شوید که ماشین تصادفی را به جای ماشین رنگ کرده و بدون تصادف به شما معرفی کنند اما با تست چند مورد به تصادفی بودن یا نبودن ماشین پی میبرید:

مطالب مرتبط:  سیلندر خودرو چیست؟

 

رنگ ماشین

رنگ کارخانه ای خودرو با رنگی که تعمیرکار به ماشین می زند تفاوت دارد و مشخص است که ماشین رنگ شده، با کمی دقت در رنگ بدنه این تغییر مشخص می شود.

نوع رنگ کارخانه ای با رنگ های دیگر تفاوت دارد و قسمت رنگ شده ماشین با سایر قسمت ها از لحاظ رنگ ناهماهنگ می شود؛ که این موضوع نشان دهنده تصادفی بودن ماشین می باشد.

 

کاپوت و صندوق عقب

برای تشخیص تصادفی بودن ماشین بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید اما خودتان نیز با کمی دقت می توانید این مورد را تشخیص دهید؛ کف صندوق عقب نشان دهنده تصادفی بودن خودرو است البته یکی از راه های تشخیص می باشد! به این صورت که با باز کردن صندوق عقب ماشین و بلند کردن موکت کف صندوق و بررسی رنگ یا موج دار بودن کف خودرو متوجه تصادفی بودن آن خواهید شد.

برای کاپوت های تصادفی و تعمیری نیز به این صورت است که وقتی شما کاپوت را بالا می زنید متوجه وزن زیاد آن می شوید، همین وزن زیاد نشان دهنده تعمیری بودن آن است.

 

شاسی خودرو

شاسی های خودرو بر اثر تصادف و تعمیر آن باعث تغییر شکل می شوند؛ شاسی خودرو در واقع اسکلت بندی اصلی ماشین می باشد؛ شاسی کشی از مجموعه اقداماتی است که پس از تصادف باید انجام شود تا شاسی خودرو به حالت اولیه باز گردد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که آلیاژهای فلزی ماشین بعد از وارد شدن ضربات شدید به آن از نظر ساختاری دچار تغییراتی می شوند که پس از تصادف مقاومت و استحکام اولیه را ندارد.

اگر عملیات شاسی کشی و تعمیر آن به صورت دقیق انجام شود؛ نیازی به نگرانی نیست در غیر این صورت احتمال بروز ایراد و مشکلاتی از بخش کنترل و هندلینگ ماشین رخ خواهد داد.

مطالب مرتبط:  دیسک و صفحه کلاچ چیست؟ (انواع دیسک و صفحه)

 

تستر

تستر (آهنربا) یکی از ابزارهایی است که می توان رنگ شدگی خودرو را با آن تشخیص داد، برای تست باید آهنربا را به بدنه ماشین نزدیک کرد، در صورتی که آهنربا به سختی از بدنه جدا شود باید گفت که خودرو بدون رنگ و سالم است. اگر آهنربا به راحتی جدا شد یعنی اون قسمت از بدنه دارای رنگ است و این نشانه تصادفی بودن ماشین است.

 

ماشین تصادفی بخریم یا ماشین نو؟

اگر هزینه تهیه ماشین نو را دارید قطعا خرید ماشین صفر بهتر از خرید ماشین دست دوم یا تصادفی است اما در شرایطی که هزینه خرید آن را ندارید مجبور هستید ماشین کارکده تهیه نمایید اما باید به این موضوع دقت داشته باشید که هر ماشینی ارزش خرید ندارد؛ بسیاری از ماشین های تصادفی و چپ کرده با تعمیر و صافکاری از لحاظ ظاهری مشکلی ندارند اما از لحاظ داخلی و مسائل فنی قطعا در آینده به مشکل خواهید خورد پس بهتر است قبل از خرید به این موضوع توجه داشته باشید.

 

ماشین تصادفی را چگونه تعمیر کنیم؟ این تعمیر تاثیری بر قیمت خودرو دارد؟

تعمیر ماشین های تصادفی قطعا فایده دارد اما به پای ماشین صفر نمی رسد؛ بدنه و شاسی خودرو با مراجعه به یک تعمیرکار متخصص شبیه روز اول نخواهد شد اما در ظاهر ماشین آسیب دیده تاثیر بسیار مثبتی دارد.

 

شاسی پلمپ چیست؟

شاسی خودرو همان اسکلت خودرو می باشد، این بخش از خودرو وظیفه نگه داری بخش های مختلفی ماننده سیستم ترمز، فرمان، انتقال قدرت و فنربندی را دارد.

شاسی پلمپ یعنی خودرو از سمت عقب و جلو هیچ ضربه ای به آن وارد نشده باشد و آسیب ندیده باشد.

 

خرید ماشین بی رنگ

ماشین بی رنگ به معنای این است که ماشین تصادف کرده باشد اما پس از تصادف رنگ نشده باشد تا خریدار متوجه آسیب دیدگی ماشین شود.

اما برای تشخیص میزان سالم بودن ماشین حتما قبل از خرید اطمینان لازم را کسب کنید و با یک کارشناس مشورت کنید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *