شنبه , اردیبهشت 15 1403

فیلترهای روغن و هوا چه تاثیری بر موتور ماشین شما دارند؟

فیلترهای روغن و هوا چه تاثیری بر موتور ماشین شما دارند؟

تاثیر فیلترهای هوا و روغن بر پیشرانه خودرو

فیلترهای هوا و روغن باعث جلوگیری از خراب شدن موتور خودرو تا حدودی می شوند، این دو قطعه به نسبت سایر قطعات خودرو ارزان قیمت هستند و به موتور خودرو کمک می کند تا مدت زیادی دچار خرابی نشود.

این موتور خودرو است که تعیین می کند ماشین شما حرکت کند یا خیر و محرک خودرو است؛ تعمیرات موتور هزینه های سنگینی به دنبال دارد و وقت گیر خواهد بود پس بهتر است قبل از خرابی، از خرابی آن پیشگیری کنیم.

 

مزایا فیلتر روغن و هوا

این دو فیلتر باعث نفس کشیدن موتور خودرو می شوند. همانطور که گرد و غبار و کثیفی از پنجره های اتاق به داخل خانه راه پیدا می کند و پس از مدتی باید سطوح میز و مبل و سایر وسایل را گرد گیری کنید؛ ماشین نیز همین طور است.

اجزای داخلی خودرو با نفوذ گرد و خاک و حشرات و سایر آلودگی ها پس از مدتی باعث از کار افتادن موتور می شوند، فیلتر هوا با جذب این آلودگی ها باعث تمیز ماندن موتور می شود. فیلتر هوا تمامی آلودگی ها را جذب می کند و پس از مدتی کثیف می شود و موجب نرسیدن هوا و اکسیژن به موتور می شود.

مطالب مرتبط:  موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعیست و چگونه کار می‌کنند؟

یکی از عوامل مهم در فرآیند احتراق رسیدن اکسیژن و هوا به پیشرانه است؛ فیلتر هوای کثیف باعث نرسیدن این هوا به موتور و باعث ایجاد اختلال و ایراد در قسمت موتور می شود و قدرت آن را کاهش می دهد و باعث افزایش میزان مصرفی سوخت در خودرو می شود.

 

نحوه عملکرد فیلترهای هوا در ماشین

فیلترهای هوا در ماشین ظرفیت مشخصی دارند و با پر شدن باید عوض شوند زیرا همانطور که اشاره کردیم کثیف شدن آن باعث نرسیدن هوا به موتور خودرو می شود. این ظرفیت معمولا جوابگوی 5 تا 10 هزار کیلومتر می باشد.

اما بهترین روش تشخیص مدت زمان تعویض فیلترها، رجوع به دفترچه راهنمای خودرو می باشد تا متوجه مدت زمان تغییر این فیلترها به طور دقیق بشوید.

 

علائم پر شدن (کثیف شدن) فیلتر هوا

  • کاهش شتاب خودرو
  • درست کار نکردن پدال گاز
  • ریپ زدن موتور خودرو و خاموش شدن
  • لرزش و صدای زیاد موتور
  • هر گاه این علائم را مشاهده کردید باید فورا فیلتر هوای خودرویتان را بررسی و در صورت پر بودن آن را تعویض کنید.

 

نحوه عملکرد فیلتر روغن ماشین

کلیه در بدن انسان باعث تصفیه کردن خون می شود؛ این فیلتر نیز مانند کلیه وظیفه ی تصفیه کردن روغن موتور درون خودرو را دارد؛

این فیلتر روغن موتور را از تمامی ناخالصی ها پاک می کند و ذرات ناشی از احتراق و همچنین گرد و غبار زمانیکه داخل روغن موتور وجود دارند مانند یک سنباده های ریز عمل می کنند و باعث سایش و فرسوده شدن یاتاقان موتور خودرو می شوند.

مطالب مرتبط:  اصول رانندگی صحیح در جاده

این فیلتر باید به راحتی باعث جداسازی کوچکترین ذرات و آلودگی های داخل روغن موتور شود، این ذرات باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو می شود و همچنین افزایش دمای قطعات پیشرانه را نیز به دنبال دارد.

 

علائم تعویض فیلتر روغن موتور

  • آسیب رسیدن به موتور خودرو
  • فرسوده شدن یاتاقان
  • ساییدگی قطعات موتور

 

نحوه تعویض فیلترهای روغن و هوا خودرو

تعویض فیلترهای روغن و هوا به شدت در کارایی موتور خودرو تاثیر دارد و باید سر موعد این تعویض انجام شود؛ این فیلترها را می توان بر اساس دفترچه راهنمای خودرویتان طی مدت مشخص تعویض کنید. بهتر است برای این کار تعویض فیلتر ها را به تعمیرگاه خودرو بسپارید تا به نحو احسن این کار را انجام دهند.

 

معایب فیلتر هوا و روغن

از تنها معایب این دو فیلتر می توان به کثیف شدن آنها بعد از مدتی اشاره کرد که با بررسی و تعویض مجدد مشکل رفع خواهد شد.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *