دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

علت جوش آوردن ماشین؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

علت جوش آوردن ماشین؟

چه عواملی باعث جوش آوردن ماشین چیست؟

از دیدن دودی که از زیر کاپوت بیرون می‌آید هر راننده‌ای در حال رانندگی می‌ترسد. موتورهایی که بیش از حد گرم می‌شوند و جوش می‌آورند می‌توانند صدمه ای جدی به موتور وارد کنند.

رادیاتور برای محافظت از گرمای بیش از حد موتور در هنگام عملکرد صحیح عمل می‌کند. علاوه بر این رادیاتور پیستون‌ها را در حالت فعال نگه داشته و به موتور اجازه کار می‌دهد. خنک کننده‌ها از بلوک موتور عبور می‌کنند و برای بیرون آوردن گرمای بیش از حد به رادیاتور می‌ریزند.

سپس مایع خنک کننده از طریق موتور بازیافت می‌شود. هنگامی که رادیاتور نتواند به درستی کار کند، مایع خنک کننده‌ای که به بلوک موتور برمی‌گردد بیش از حد داغ است و در نتیجه جوش می‌زند.

 

سیستم خنک کننده چه کاری انجام می‌دهد؟

قبل از ورود به دلایلی برای گرم شدن بیش از حد موتور، خوب است بدانید که سیستم خنک کننده موتور چه‌ کاری انجام می‌دهد. سیستم خنک کننده کلی با گردش مایع خنک کننده یا ضد یخ از طریق موتور به رادیاتور، دمای استاندارد عملکرد را برای موتور حفظ می‌کند، بنابراین گرما را از موتور دور می‌کند.

 

چه اتفاقی می‌افتد که موتور بیش از حد گرم شود؟

موتورهای امروزی معمولاً ساخته می‌شوند تا از دوام بالایی برخوردار باشند، اما اگر گرمای تولید شده توسط موتور خودرو بسیار بالاتر از دمای عملیاتی باشد، دستگاه‌هایی که برای خنک سازی این توزیع گرما ساخته می‌شوند ممکن است شروع به خرابی کنند، به طور بالقوه نه تنها به موتور آسیب می‌رساند بلکه واشرها، شیلنگ‌ها و مهر و موم‌هایی که برای روشن نگه داشتن موتور طراحی شده‌اند.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک وسیله نقلیه بیش از حد گرم شود، مانند نشت سیستم خنک کننده، مسدود شدن شیلنگ در برابر خوردگی و رسوبات معدنی، مشکلات رادیاتور یا خراب شدن پمپ‌های آب.

 بازرسی های منظم ممکن است به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور کمک کند.

 

در صورت گرم شدن بیش از حد اتومبیل چه باید کرد؟

قبل از اینکه بحث کنیم که هنگام گرم شدن اتومبیل شما باید چه کاری انجام دهید، در اینجا علائمی آورده شده است که به شما نشان می دهد مشکلی وجود دارد.

مطالب مرتبط:  چگونه پلاک قدیمی خودرو را به پلاک جدید تبدیل کنیم؟

علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه موتور شما ممکن است جوش بیاورد:

  • دماسنج، دمای زیادی را نشان می‌دهد یا چراغ هشداردهنده روی داشبورد ظاهر می‌شود.
  • بوی گرم از منافذ خارج می‌شود.
  • بخار از زیر سرپوش ماشین می‌آید.
  • موتور صدای نغز ایجاد می‌کند زیرا روغن موتور در هنگام گرم شدن نازک می‌شود.
  • کاهش قدرت موتور
  • لمس سرپوش داغ است

 

اگر موتور شما بجوش بیاید چه باید بکنید:

1-اگر متوجه شدید دمای موتور به قرمز می‌رود، ماشین را متوقف کرده و بایستید. وقتی متوجه شدید دمای موتور در حال افزایش است، کولر را خاموش کنید، بخاری را روشن کرده و پنجره‌ها را باز کنید. خاموش کردن کولر باعث کاهش بار موتور خودرو می‌شود.

روشن کردن بخاری با فن بالا باعث پراکنده شدن حرارت موتور می‌ شود. اگر روز هوا گرم است، دریچه‌ های هوا را به سمت پنجره‌ های باز نشان دهید.

فقط اگر نمی‌ توانید رانندگی کنید، سرعت خود را حفظ کرده و تا حد ممکن میزان توقف و حرکت را کاهش دهید، فقط به رانندگی ادامه دهید. مراقبت از موتور بسیار مهمتر از این است که اتومبیل‌ هایی که فضای بیشتری را پیش روی شما قرار می‌ دهند.

2-اگر بخار از زیر کاپوت می‌ آید یا درجه حرارت همچنان ادامه دارد، برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور، سریعاً ماشین را متوقف کنید.

3-سرپوش را باز کنید (مراقبت از محافظت در برابر تماس با هر بخار یا مایع) و قبل از لمس هر چیزی منتظر خنک شدن موتور باشید. اگر مطمئن نیستید، به جای اینکه در تلاش برای تعمیر ماشین خود آسیب ببینید، با یک کامیون یدک‌ کش تماس بگیرید و از یک متخصص کمک بگیرید.

4-هنگامی که موتور خنک شد، از یک پارچه یا حوله ضخیم استفاده کنید تا درپوش رادیاتور را به آرامی باز کنید. صورت خود را از مسیر دور نگه دارید تا از پاشش بخار یا آب گرم احتمالی جلوگیری کنید. سطح خنک کننده خود را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را دوباره پر کنید.

5-قبل از تعویض درپوش رادیاتور، بگذارید چند دقیقه دیگر موتور خنک شود.

6-قبل از رانندگی، زیر ماشین را کاملاً نگاه کنید تا مطمئن شوید که هیچ نشتی ندارد. اگر مایع خنک کننده کمتر از حد توصیه شده است، با اتومبیل رانندگی نکنید.

7-پس از اینکه اتومبیل شما در رانندگی ایمن است، حتماً ماشین را برای بررسی کامل سیستم خنک سازی نزد یک تکنسین متخصص ببرید. یک تعمیرکار خوب می تواند علت گرم شدن بیش از حد را شناسایی کرده و برای جلوگیری از آسیب احتمالی موتور، هرگونه مشکلی را تعمیر کند.

مطالب مرتبط:  موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعیست و چگونه کار می‌کنند؟

 

جلوگیری از به جوش‌ آمدن موتور

بررسی سطح مایع خنک کننده اتومبیل شما یک قسمت اساسی از بررسی‌های منظم دو هفته‌ای خودرو است که باید شامل سطح روغن و فشار تایر نیز باشد. هنگام رانندگی در روزهای گرم، باید به اندازه‌گیری دما توجه داشته باشید و در صورت خزش بیش از حد، اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.

این بررسی‌های ساده، همراه با تعمیر و نگهداری منظم سیستم خنک کننده، احتمال جوش خوردن موتور را کاهش می‌دهد.

 

مایع خنک کننده چگونه کار می‌ کند؟

مایع خنک کننده توسط پمپ آب در اطراف سیستم خنک ‌کننده موتور پمپ می‌ شود. با عبور مایع خنک کننده از موتور، گرم می‌ شود و گرما از موتور خارج شده. سپس مایع خنک کننده از رادیاتور عبور می‌ کند، جایی که گرما به هوا می‌ رود.

اگر خنک کننده به درستی گردش نکند، موتور شروع به گرم شدن می‌ کند. اگر سطح خنک کننده شما خیلی کم باشد، به دلیل نشت یا تبخیر در طول زمان، در معرض جوشیدن موتور قرار می‌ گیرید. اگر سیستم خنک کننده خود را از نظر انسداد یا نشت احتمالی در شلنگ بررسی کنید، از توقف ناخوشایند کنار جاده هنگام جوش آمدن موتور جلوگیری می‌ کند.

خنک کننده باید طبق توصیه سازنده تعویض شود. آلودگی و ذرات می‌ توانند اثربخشی آن را کاهش دهند. ماده خنک کننده همچنین حاوی باز دارنده‌ های خوردگی است که با گذشت زمان تخریب می‌ شود.

در بیشتر مناطقی که بعید است دمای هوا به زیر انجماد برسد شما به یک ماده خنک کننده ضد یخ احتیاج ندارید.

استفاده از یک بازدارنده خوردگی بدون ضد یخ در هنگام آب و هوای گرم باعث خنک سازی موثرتر می‌ شود. اگر مطمئن نیستید که ماشین خنک کننده شما به کدام خنک کننده نیاز دارد، از یک تکنسین مایع خنک کننده صحیح وسیله نقلیه خود را بخواهید.

 

اگر ماشین در گرما جوش بیاورد چه معنایی دارد؟

علت جوش آوردن ماشین در گرمترین روزهای سال به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که میتوان به موارد زیر نام اشاره کرد:

  • کمبود سطح آب
  • کمبود ضد جوش
  • خرابی فن خنک کننده رادیاتور
  • خرابی واتر پمپ و نگه داشتن آب و عدم انتقال
  • عدم هواگیری رادیاتور ماشین

پس حتما در ماشین خود برای مواقع ضروری حداقل یک بطری آب 4 لیتری همراه خود داشته باشید. زیرا جوش آوردن ماشین برای هر کسی می تواند اتفاق بیافتد.

 

دلایل جوش آوردن ماشین عوارض جوش آوردن خودرو
علت جوش آوردن ماشین چیست علائم جوش اوردن ماشین
برای جوش اوردن ماشین چه باید کرد موقع جوش آوردن ماشین چه باید کرد
جوش آمدن ماشین علت جوش امدن ماشین چیست
جوش آوردن ماشین از چیست در صورت جوش آوردن ماشین چه باید کرد
اگر ماشین جوش بیاورد علت جوش آمدن ماشین
علت جوش امدن ماشین علت جوش اوردن خودرو
عوارض جوش آوردن ماشین هنگامی که ماشین جوش اورد چه کنیم

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *