یکشنبه , اردیبهشت 9 1403

قوانین راهنمایی و رانندگی در ترکیه【حتما مطالعه کنید خیلی مهمممم】

قوانین راهنمایی و رانندگی در ترکیه

قوانین راهنما رانندگی در کشور ترکیه

قبل از اینکه شروع به رانندگی در هر کشوری بکنید باید بدانید که قوانین راهنما رانندگی در هر کشوری به چه شکل اجرا می‌شود، چه مواردی مجاز است. قوانین در هر کشوری متفاوت است.

 بزرگراه‌های ترکیه بیشتر محل تردد ماشین‌های سنگین هستند. رانندگی در بزرگراه‌های ترکیه یک تجربه دلپذیر است اما اگر در ترافیک شهر گرفتار شوید باید مدام سرعت خود را کاهش دهید.

 

نحوه رانندگی در ترکیه

رانندگان در ترکیه می‌توانند کمی غیر قابل پیش‌بینی باشند، بنابراین بهتر است سعی کنید آن‌ها را از قبل پیش‌بینی کنید و با احتیاط به رانندگی خود ادامه دهید.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در ترکیه شما در سمت راست جاده رانندگی می‌کنید و در سمت چپ سبقت می‌گیرد و پس از سبقت به خط راست قبلی خود باید برگردید. هنگام دور زدن باید دقت بیش‌تری کنید زیرا وسایل نقلیه ممکن است همزمان سعی کنند از شما سبقت بگیرند.

رانندگی در شب بخصوص در جاده های کوهستانی توصیه نمی‌شود. زیرا بسیاری از جاده‌ها روشنایی خوبی ندارند و می‌توانند خطرات پنهانی برای شما داشته باشند. جاده‌های کوهستانی اغلب فاقد ریل محافظ هستند و می‌توانند در شب خطرناک باشند.

 

شرایط رانندگی در ترکیه

برای رانندگی در ترکیه مانند ایران باید حداقل 18 سال سن را داشته باشید و دارای گواهینامه رانندگی ترکی یا خارجی باشید که باید همراه با شناسنامه، اوراق بیمه و کلیه مدارک مربوط به وسیله نقلیه همراه شما باشد.

 

موارد الزامی که باید در حین رانندگی رعایت شود:

  • بستن کمربند ایمنی

بدون در نظر گرفتن این‌که در صندلی جلو یا عقب نشسته‌اید، باید کمربند ایمنی را همیشه ببندید که در غیر این صورت جریمه می‌شوید.

  • تماس با پلیس راهنمایی و رانندگی
مطالب مرتبط:  چگونه پلاک قدیمی خودرو را به پلاک جدید تبدیل کنیم؟

درصورتی که یک حادثه منجر به جراحت یا مرگ شود ، باید بلافاصله با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته شود.

  • داشتن بیمه شخص ثالث
  • به همراه داشتن وسایل ضروری

همچنین لازم است که همیشه کپسول آتش نشانی، جعبه کمک‌های اولیه و دو مثلث را در اتومبیل داشته باشید.

  • ممنوع بودن استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه ممنوع می‌باشد، مگر این‌که از هندزفری و بلوتوث استفاده کنید.

  • مجاز نبودن نشستن صندلی جلو برای هر سنی

قرار دادن کودکان زیر 12 سال روی صندلی جلو ممنوع است.

  • مجار نبودن هر زمان از بوق ماشین

بین ساعت 10 شب و طلوع آفتاب از بوق ماشین نباید استفاده نکنید.

 

نوشیدن و قوانین رانندگی

قانون رانندگی با نوشیدنی در ترکیه بسیار سختگیرانه برخورد کرده است. سطح الکل خون شما باید زیر نیم درصد باشد.اگر پلیس هنگام رانندگی شما را با درصد بیشتری دستگیر کند، باید جریمه سنگینی بپردازید و گواهینامه شما به مدت 6 ماه بی‌فایده است. گاهی پلیس‌های راهنمایی و رانندگی به طور تصادفی خودرو‌ها را متوقف می‌کنند و از آن‌ها تست الکل می‌گیرند.

 

محدودیت سرعت حین رانندگی در ترکیه

اولین نکته ای که باید در مورد محدودیت‌های سرعت در ترکیه بدانید این است که محدودیت‌های سرعت بر اساس کیلومتر بر ساعت اندازه گیری می‌شوند.

در اطراف ترکیه سه محدودیت سرعت وجود دارد که در مناطق شهری و خیابان‌ها 50 کیلومتر در ساعت است. 90 کیلومتر در ساعت در جاده‌های آزاد در نظر گرفته و 120 کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها حد مجاز سرعت شما می‌باشد.

در غیر این صورت شما جریمه می‌شوید. در بسیاری از شهرهای ترکیه در اطراف میادین چراغ راهنمایی وجود دارد. حتماً حواستان به چراغ‌های راهنما رانندگی باشد.

پلیس‌های جاده با علائم یا چراغ‌های دستی ممکن است شما را مجبور به کاهش سرعت کنند. حتماً این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

رعایت محدودیت سرعت یکی از مهم‌ترین و قابل اجراترین قوانین در ترکیه است و می‌تواند شما را از جریمه‌های زیادی نجات دهد.

رادارهایی در کشور نصب شده است که سرعت رانندگان را ثبت می‌کنند و در هنگام عبور، به طور خودکار شما را جریمه می‌کنند. نقض محدودیت سرعت ممکن است بسته به میزان بیش از حد شما متفاوت باشد.

مطالب مرتبط:  کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی

 

چه قوانینی در رانندگی در ترکیه بیشتر نادیده گرفته می‌شود؟

  • استفاده نکردن از کمربند ایمنی
  • عدم توجه در هنگام عبور عابر پیاده از خیابان
  • توقف نکردن پشت چراغ قرمز
  • عدم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی
  • سرعت غیر مجاز
  • سبقت غیرمجاز
  • رانندگی در حالت مستی
  • چرخش و تغییر لاین بدون راهنما
  • استفاده از تلفن همراه حین رانندگی
  • رانندگی بدون استفاده از زنجیر چرخ در هوای برفی
  • عدم رعایت فاصله مجاز تا اتومبیل جلو

 

نکات قابل توجه رانندگی در کشور ترکیه

مبلغ عوارض در بزرگراه ترکیه از تمام اروپا ارزان‌تر است و به صورت نقدی پرداخت می‌شود و اینکه ممکن است هنگام رانندگی در ترکیه جریمه شوید، بنابراین حتما پول نقد به همراه داشته باشید زیرا ممکن است شما را رها نکنند مگر اینکه هزینه ای از شما بگیرند.

پس شما باید همیشه پول نقد به همراه داشته باشید. بیشتر رانندگان ترک هنگام سبقت گرفتن در بزرگراه‌ها و تغییر مسیر خود، راهنما نمی‌زنند.

بنابراین اگر می‌خواهید از آنها سبقت بگیرید، حتماً برای آن‌ها بوق بزنید یا چراغ بدهید. حق تقدم رانندگی در ترکیه با عابران پیاده است.

در هنگام رانندگی به سمت راست خواسته باشید بپیچید، اگر یک عابر پیاده را ببینید باید متوقف شوید. این حتی در صورت عدم وجود چراغ راهنمایی اجباری است. فراموش نکنید که پس از رسیدن به خط عابر پیاده باید کاملاً متوقف شوید.

همیشه فاصله تا جلوی ماشین را حفظ کنید تا با ماشین جلو برخورد نکنید.

در هوای مه آلود و بارانی حتما از مه شکن استفاده کنید. این امر احتمال تصادف شما را بسیار کمتر خواهد کرد. صدای ضبط ماشین را بلند نکنید.

رنگ اتومبیل را از حالت استاندارد اصلی تغییر ندهید. به طور کلی بهتر است ماشین را از این طریق عوض نکنید.

 

به بهترین شکل ممکن رانندگی کنید

 به رانندگان خارجی توصیه می‌کنیم در جاده رفتار مطمئن و دقیقی داشته باشند. برای جریمه نشدن فراموش نکنید که همه مقررات راهنمایی و رانندگی را به درستی انجام دهید. اگر قاعده‌ای را زیر پا بگذارید، فرار از جریمه تقریباً غیرممکن است.

هر تخلف در ترکیه نمره منفی دارد. مجوز رانندگی شما پس از 8 مورد تخلف به حالت تعلیق در خواهد آمد. این تخلفات می تواند موارد ساده ای مانند عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از کمربند ایمنی یا مکالمه تلفنی هنگام رانندگی باشد، بنابراین همه قوانین را جدی بگیرید.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *