شنبه , اردیبهشت 8 1403

نمونه متن رضایت نامه تصادف رانندگی

نمونه متن رضایت نامه تصادف رانندگی

رضایت نامه تصادف رانندگی

حوادث رانندگی همچون سایر حادثه ها جز اتفاقات غیر قابل پیش بینی هستند که ممکن است برای هر شخصی در هر دوره ای از زندگی بروز کند.

حوادث جنبه کلی تری دارند که شامل حوادث طبیعی از جمله زمین لرزه، سیل، فوران آتشفشان، سیل و سایر اتفاقات طبیعی بوده و یا حوادث غیر طبیعی مانند ابتلا بیماری، تصادفات و از این قبیل رخدادها می باشد.

تصادفات رانندگی هم اکنون یکی از مسائل جدی و مشکل ساز برای همه مردم در تمام نقاط دنیا و به خصوص کشور ما ایران به شمار می روند که هر ساله بر خلاف تمام هشدارها و دور اندیشی ها و اقدامات اتخاذ شده در این زمینه، به مرگ و میرهای متعددی منجر می شود که آمار بالایی از مرگ ناشی از حوادث را به خود اختصاص می دهد.

بنابراین در ابتدا می خواهیم اندکی در مورد حوادث و تصادفات رانندگی پرداخته و این دسته مخاطرات را مورد بررسی قرار دهیم و سپس وارد مبحث رضایت نامه تصادف خواهیم شد.

 

نمونه متن رضایت نامه تصادف

بسمه تعالی

 رضایت دهنده : آقای / خانم: ……………. فرزند: ………… به شماره ملی: …………………. متولد: / / ۱۳ ساکن: …………………….. تلفن: …………

رضایت گیرنده : آقای / خانم: ……………….‌‌‌‌……. فرزند: ………….. به شماره ملی: …………………. متولد: / / ۱۳ ساکن: ……………………. تلفن : …………..

 در تاریخ تحریر این سند رضایت دهنده با مشخصات فوق حاضر و در کمال صحت عقل و جسم و به دور از هرگونه اکراه، تردید، ارعاب و اجبار به شرح ذیل اقرار نمودند : با عنایت به شماره پرونده: ………………. و شماره بایگانی: ……….. مثبوت در شعبه محترم ……………‌.‌‌‌ در خصوص دعوی اینجانب رضایت دهنده فوق علیه رضایت گیرنده فوق مبنی بر ……………. حالیه طبق تجویز ماده ی ۱۰۱ از قانون مجازات اسلامی که مقرر نموده: عدول از گذشت ( رضایت ) مسموع نیست و علم کامل بر این موضوع، بدینوسیله رضایت قطعی، منجز و بی قید و شرط خویش را له نامبرده اعلام نموده و درخواست مختومه شدن پرونده امر را دارم .

رضایت دهنده: امضاء و اثر انگشت / تاریخ تنظیم

 

مشخص کردن فرد مسئول در تصادفات رانندگی

یکی از کارهای مهم در حین وقوع هر گونه تصادف رانندگی، تعیین مقصر و عامل بروز تصادف می باشد. با این کار می توان شخصی که مسئولیت مدنی این امر را بر عهده داشته شناسایی کرده و او را ملزم به جبران خسارات وارده به دنبال حادثه نماییم.

گاهی هم ممکن است این شخص خاطی ملزم به بر عهده گرفتن مسئولیت کیفری تصادف نیز باشد که تمامی این موارد نشانگر لزوم تعیین مقصر در هر حادثه رانندگی می باشد.

در این قسمت جا دارد به بیان ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی اشاره کنیم که در مورد این موضوع، چنین مطرح می کند:《 در صورتی که شخص راننده حین رانندگی با خودرو جوانب احتیاط را رعایت نکند و یا اگر عدم صلاحیت شخص جهت رانندگی به اثبات برسد، زمانی که حادثه رانندگی رخ داده باعث فوت یک شخص شود، این امر یک قتل غیر عمد تلقی شده و شخص خاطی نیز به شش ماه الی یک سال حبس محکوم شده و موظف به پرداخت دیه نیز می باشد.》

در صورتی که شرایطی که در بالا ذکر شد برقرار بوده اما منتهی به فوت شخصی طی حادثه نشود، مجازات فرد خاطی بسته به شرایط حاکم فرق خواهد کرد. برای فهم راحت تر این مسئله، یک مثال ذکر خواهیم کرد. فرض کنید که طی یک حادثه رانندگی با شرایط ذکر شده در بالا، فرد آسیب دیده یکی از حواس پنجگانه خود را از دست بدهد و یا یکی از اعضای بدن او قطع شود، یا حتی ممکن است فرد مصدوم، مادر بارداری باشد که جنین زنده در شکم مادر به علت حادثه رانندگی در نهایت سقط شود.

مطالب مرتبط:  دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری؟

در این صورت راننده خاطی به حبس به مدت دو ماه الی یک سال محکوم شده و ملزم به پرداخت دیه خواهد بود. حال اگر آسیب وارده به دنبال حادثه رانندگی منجر به رخ دادن هیچ کدام از اتفاقاتی که تا به حال ذکر کردیم نشود، راننده مقصر به یک الی پنج ماه حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

حالت دیگری که برای وقوع یک حادثه رانندگی می توان در نظر گرفت به این صورت است که فرد راننده حین رانندگی و در زمان رخداد حادثه مست باشد و یا شخص هنوز گواهینامه رانندگی خود را اخذ نکرده باشد یا این که علاوه بر مطلع بودن از نقص در کارکرد خودرو و وجود ایراد در آن، اقدام به رانندگی با وسیله نقلیه معیوب کرده باشد.

همچنین ممکن است شخص راننده از قسمت های مخصوص عبور عابرین پیاده و یا راه های با تابلوی ورود ممنوع گذر کرده باشد و آن چنان که باید، دقت و احتیاط در رانندگی به خرج نداده باشد، یا حتی با این که امکان کمک رساندن به شخص آسیب دیده حین حادثه را داشته اما صحنه تصادف را ترک کند، در این صورت میزان مجازات در نظر گرفته شده برای چنین راننده ای به میزان دو سوم بیشتر خواهد بود.

حال اگر بخواهیم سوای از مسئله کیفری این گونه حوادث سخن بگوییم، مهم ترین مسئله، به خصوص برای فرد یا افرادی که به دنبال رخداد حادثه متحمل زیان و خسارت شده اند، پرداخت نمودن میزان خسارت وارده به شخص یا اشخاص زیان دیده می باشد.

بر اساس قوانینی که هم اکنون در حال اجرا می باشند، بعد از این که فرد مقصر حادثه شناسایی شده و یا اگر نتوان این فرد را شناسایی کرد یا شخص مقصر متواری شود، همچنین در صورتی که خودروی این شخص خاطی از بیمه نامه به جهت پرداخت نمودن زیان وارده بر خسارت دیدگان برخوردار نباشد، یک صندوق برای این امر اختصاص داده شده که به نام صندوق تامین زیان های بدنی شناخته می شود.

این صندوق زیان وارده به افراد خسارت دیده را پرداخت خواهد نمود و سپس به دنبال یافتن فرد مقصر خواهند بود تا هزینه این خسارت سرانجام از مقصر اصلی دریافت شود.

 

از این قسمت می توانید برای پیگیری گواهینامه اقدام کنید.

 

رضایت نامه دستی تصادفات رانندگی

توضیحاتی که تا به این قسمت مطلب ارائه شد مربوط به کوتاهی های انجام گرفته از سوی راننده خاطی و مسئول بودن وی در بروز حادثه تصادف بود.

حال قصد داریم به توضیح شرایطی بپردازیم که در آن، دو طرف در صحنه حادثه، یعنی راننده خطاکار و شخص زیان داده جهت دادن و اخذ رضایت از یکدیگر به توافق می رسند.

جهت گرفتن رضایت شخص خسارت دیده در جریان حادثه، اغلب مبلغ تخمینی از خسارت وارده از سوی راننده متخلف پرداخت شده و یا آسیب های وارده مصالحه خواهند شد.

لازم به ذکر است که عمل اخذ رضایت از زیان داده می بایست حتما بسته به دسترسی اشخاص به هر یک از مکان های نامبرده در یک دفتر رسمی اسناد یا دادگاه یا دادسرای مربوط به حیطه رضایت نامه پیگیری و انجام شود.

مطالب مرتبط:  پرداخت دیه در تصادف رانندگی بدون گواهینامه و بیمه نامه

دلیل این امر هم به این خاطر است که رضایت اخذ شده از فرد زیان دیده که در یک برگه قید می شود، تنها یک سند عادی بوده و چون که درستی چنین اسنادی ممکن است مورد شک و یا جعل و انکار قرار گیرند، احتمال ایجاد خدشه و نقص در رضایت نامه توسط شخص رضایت دهنده وجود دارد.

به همین دلیل است که گفته می شود بهتر است نگارش و ثبت چنین اسنادی در دفاتر معتبر اسناد رسمی یا دادگاه ها و دادسراهای مربوطه انجام گیرد.

 

اثر رضایت نامه بر مسئولیت کیفری راننده خاطی در صحنه تصادف

در قوانین مربوط به مجازات اسلامی، از جمله راه های کاهش میزان مجازات در نظر گرفته شده برای خطاکاران، بخشوده شدن فرد خاطی توسط شکایت کننده یا مدعی خاص وی می باشد.

بعد از این که خطا و سرپیچی از قانونی رخ داد، در طی جریانات پیگیری جرم و یا بعد از این که رای حتمی موضوع مورد بررسی صادر شد، اگر فرد شکایت کننده بخواهد شکایت خود را از فرد مقصر پس بگیرد، مجازات وی کاهش خواهد یافت که این کم تر شدن مجازات به شکل کاهش مدت زمان تعیین شده و یا تبدیل شدن مجازات در نظر گرفته شده و به شکلی دیگر از کیفر اعمال خواهد شد. این تعدیل و تغییر در مجازات توسط فرد قاضی که مسئول رسیدگی به این پرونده می باشد تعیین خواهد شد.

 

در مورد مسئولیت کیفری رانندگان خاطی در تصادفات رانندگی هم به این صورت است که بر اساس روندهای قضایی معینی بعد از این که رضایت شخص زیان دیده گرفته شد، از آن جایی که مجازات حبس مربوط به چنین جرم هایی سنگین نمی باشد، این مجازات فرد بخشوده خواهد شد و یا به پرداخت نمودن این مجازات به صورت نقدی ملزم خواهد شد.

 

رجوع فرد شاکی از رضایت خویش

برای بررسی این موضوع ابتدا می بایست دو جنبه مختلف آن را مد نظر قرار دهیم: جنبه حقوقی و جنبه کیفری.

بر اساس قوانین مجازات اسلامی در جنبه کیفری حوادث رانندگی، در صورتی که فرد شاکی پیش یا پس از صادر شدن حکم، شکایت خود را پس بگیرد، پس از آن دیگر به هیچ عنوان امکان رجوع شکایت و مطرح نمودن دوباره آن وجود نخواهد داشت؛ مگر به وسیله ثابت نمودن عدم داشتن اختیار و یا داشتن اکراه که فرایند مربوط به اثبات آن ها راهی بس دشوار و مشکل خواهد بود.

در بررسی بعد حقوقی و دریافت خسارت از فرد راننده یا توسط شرکت بیمه او چنین می توان گفت که اگر بعد از مطرح شدن مسئله در دادگاه و رسیدگی های انجام شده توسط قاضی طرح و اعلام نمودن خاتمه تحقیق و بررسی ها، شاکی از تمامی گفته های خود چشم پوشی کرده و آن ها را ببخشد، قاضی حکم سقوط دعوی را صادر خواهد کرد و دیگر نمی توان این مسئله را از جانب مطالبه گران زیان وارده پیگیری و دوباره مطرح نمود.

 

کلام پایانی

اگر بخواهیم از کلیه مطالب عرضه شده در این مقاله یک نتیجه گیری داشته باشیم، چنین می توان گفت که اگر یک تصادف رانندگی رخ داده و ایجاد خسارتی مطرح باشد، امکان دارد در کنار مسئولیت مدنی فرد خاطی و نیاز به جبران خسارات وارده، مسئولیت کیفری هم برای وی اعمال شود.

فرد شکایت کننده قادر است به شکل کاملا مختار و آزادانه شکایت خود را پس گرفته و رضایتش را اعلام نماید. لازم است توجه داشته باشید زمانی که رضایت نامه مطرح شده و تصویب گذاشته شود، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. سلام وقتی مقصر تصادف من هستم درموقع رضایت گرفتن باید از راننده رضایت بگیرم یا صاحب وسیله نقلیه یا هردو واگر متنی در دسترس دارید ارسال فرمایید در ضمن میخواهم این رضایتنامه مشمول افت قیمت خوردو وکلیه مسائل نیز باشد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *