دوشنبه , اردیبهشت 10 1403

استعلام خودرو توقیفی [ آموزش ۱۰۰% ]

استعلام خودرو توقیفی

فرایند استعلام کردن وسایل نقلیه توقیف شده و گام های ترخیص خودرو از پارکینگ خلافی

پارک نمودن خودرو در محل هایی که توقف در آن ها ممنوع بوده و تابلوهای راهنما نیز حاکی از توقیف خودرو در صورت توقف در آن نقطه را دارند، یکی از دلایل اصلی توقیف خودروی خاطی و انتقال آن به پارکینگ می باشد.

در چنین مکان هایی همیشه تابلوهای پارک ممنوع برای هشدار دادن و آگاه کردن راننده نصب شده است و می بایست حتما به این تابلوها توجه نمود.

اگر این اتفاق برای شما هم افتاده است، بدون شک دچار نگرانی بسیاری در مورد نحوه ترخیص خودروی خود از پارکینگ هستید که ما در این مطلب شما را در این امر یاری خواهیم نمود و کلیه مراحل مربوط به استعلام و ترخیص خودروی توقیفی را خدمتتان بازگو خواهیم کرد.

 

مراحل مربوط به استعلام و ترخیص خودروهای توقیف شده

چنان چه اولین بار است که این اتفاق برای شما رخ می دهد، لازم است با فرایند ترخیص خودرو و استعلام آن و کلیه مراحل به طور کامل آشنا باشید تا دچار سردرگمی و هدر رفتن وقت خود نشوید.

رانندگانی که مرتکب این خطا می شوند معمولا نگرانی زیادی بابت چگونگی خارج کردن خودروی خود از پارکینگ و پرداخت کردن مبلغ خلافی خود دارند و در این راستا نیازمند راهنمایی می باشند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا با تمامی مراحل مربوط به خارج کردن خودرو از پارکینگ و کارهای لازم قبل و بعد از آن آشنا شوید.

 

برای این که بتوانید از میزان خلافی خودروی خود و جریمه اختصاص یافته به آن مطلع شوید می بایست با مراجعه به سامانه استعلام خلافی و وارد کردن اطلاعات مربوط به خودرو و مالک آن، خلافی خودروی خود را مشاهده نمایید.

پارک کردن مکان های ممنوع تنها یکی از دلایل انتقال خودرو به پارکینگ می باشد. از دیگر دلایل توقیف خودرو می توان به نداشتن مدارک مربوط به ماشین و گواهینامه راننده، خطاهای سنگین حین رانندگی همچون سرعت بالاتر از حد مجاز، تصادف کردن با ماشین و سپس پرداخت نکردن جریمه خلافی خودرو و یا وسایل نقلیه دیگر همچون موتور سیکلت اشاره کرد.

 

یک راه ساده دیگر برای استعلام خودرو توقیف شده و آگاهی یافتن از منتقل شدن آن به پارکینگ، فرستادن شماره پلاک خودروی مد نظر به سامانه ۳۰۰۰۵۳۵۳ می باشد.

دقت داشته باشید که حین ارسال شماره پلاک، تنها اعداد را به ترتیب نوشته و ارسال نمایید. به طور مثال شماره پلاک ایران۹۹|۵۶۳د۱۶ را باید به صورت ۱۶۵۶۳۹۹ ارسال نمایید.

پس از استعلام خودروی توقیفی و اطمینان از انتقال آن به پارکینگ، برای خارج نمودن آن از پارکینگ می بایست مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و از این بابت که خودرو شما به پارکینگ انتقال یافته باشد اطمینان حاصل کنید. پس از مطمئن شدن، اسم پارکینگ و آدرس آن را جویا شوید.

برای ادامه روند تحویل خودرو از پارکینگ، شما می بایست مدارک مهمی شامل کارت خودرو، بیمه نامه خودرو، برگ سبز خودرو به همراه یک سری کپی از تمامی مدارک مذکور را داشته باشید. همچنین می بایست مدارک شخصی خود همچون شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کپی آن ها را نیز همراه داشته باشید.

در گام بعدی باید بررسی کنید که آیا جریمه رانندگی پرداخت نشده ای برای خودرو شما وجود دارد یا خیر و در صورت داشتن جریمه های پرداخت نشده می بایست نسبت به پرداخت آن ها اقدام نمایید.

همچنین باید ریز خلافی های خودرویتان را در آورده و از تسویه آن ها مطلع باشید. بعد از این که تمامی خلافی های خودروی خود را پرداخت کردید، یک رسید دریافت کرده و آن را نزد خود نگه دارید.

مطالب مرتبط:  پرداخت دیه در تصادف رانندگی بدون گواهینامه و بیمه نامه

مورد دیگری که باید از پرداخت شدن آن اطمینان حاصل نمایید، عوارض شهرداری می باشد که در صورت تسویه نبودن، نسبت به پرداخت آن ها اقدام نمایید.

در صورتی که مالک خودرو خودتان باشید نیازی به انجام این مرحله ندارید؛ اما چنان چه مالک خودرو شخص دیگری باشد می بایست در قدم بعدی یک وکالت نامه از صاحب اصلی خودروی توقیف شده تهیه کرده و به همراه داشته باشید.

سپس می توانید به پارکینگی که خودرویتان آن جا توقیف شده مراجعه کرده و برگه توقیف به همراه برگه جریمه خودرو را دریافت نمایید. بعد از آن باید به ستاد ترخیص راهور در شهر خود رفته و اقدام به پرداخت هزینه های مرتبط همچون حمل خودرو با جرثقیل و سایر هزینه ها در این ستاد نمایید.

 

در این مرحله می توانید مجوز ترخیص کردن خودروی توقیف شده را اخذ کرده و با مراجعه به پارکینگ مربوطه، خودرویتان را تحویل بگیرید.

دقت کنید که حتما خودروی خود را از نظر بدنه و تعلیق و شیشه ها و سایر قسمت های خودرو کنترل کرده و مطمئن شوید که طی این مدت آسیبی به آن وارد نشده باشد. در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید با در دست داشتن بیمه شخص ثالث خودرو، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

 

برای مشاهده و پیگیری گواهینامه رانندگی اینجا کلیک کنید.

 

از انتقال خودرو به پارکینگ پس از تماس گرفتن با پلیس ۱۱۰ اطمینان حاصل کنید

در صورتی که خودرویی در مکان ممنوع پارک شود، نیروهای پلیس می توانند مطابق با قانون اقدام به توقیف خودروی خاطی و انتقال آن به پارکینگ نمایند.

مطمئن ترین راه برای آگاهی از انتقال خودروی توقیفی به پارکینگ، تماس گرفتن با پلیس ۱۱۰ است تا بدانید که آیا خودروی شما دزدیده شده یا به پارکینگ منتقل شده است.

وقتی مطمئن شدید که خودرویتان به سرقت نرفته و توسط نیروهای پلیس به پارکینگ منتقل شده است، می‌توانید محل پارکینگ و نام آن را جویا شوید.

 

پیش از مراجعه به پارکینگ راهور، مدارک خلافی خودروی خود را تهیه کنید

ساعت شروع به کار پارکینگ های راهنمایی رانندگی و ستادهای ترخیص خودروهای خلافی معنولا از ساعت ۷ صبح می باشد و شما می تواند با مراجعه زودهنگام به این مراکز، روند ترخیص خودروی توقیفی خود را سرعت ببخشید.

توصیه ما به شما این است که اگر می خواهید وقت زیادی از دست نداده و هزینه کمتری بابت نگهداری خودرو در پارکینگ را بدهید، لازم است درست روز بعد از توقیف خودرویتان دست به کار شده و مراحل ترخیص خودرو را آغاز نمایید.

برای شروع می توانید مدارک شخصی خود و مدارک مربوط به خودرو را آماده کرده و یک کپی از هر کدام از آن ها داشته باشید.

نکته مهم و قابل توجه در روند ترخیص خودروهای توقیف شده، لزوم حضور مالک اصلی خودرو جهت ترخیص می باشد. چنان چه مالک خودرو به هر دلیلی امکان حضور در ستاد ترخیص را نداشته باشد، حتما باید یک شخص ثالث از جانب او وکالت نامه ای داشته باشد تا بتوان روند ترخیص خودروی توقیفی را بدون مشکل طی نمود.

 

مدارک لازم برای ترخیص خودروی توقیفی (نسخه اصل و کپی از هر کدام)

  • گواهینامه
  • شناسنامه صاحب خودرو
  • کارت ملی صاحب خودرو
  • کارت ملی وکیل (اگر مالک اصلی امکان حضور در ستاد ترخیص را نداشته باشد)
  • بیمه نامه خودروی توقیف شده
  • برگ سبز خودروی توقیف شده
  • کارت ماشین توقیف شده
  • برگه توقیف خودرو و برگه جریمه همراه آن

 

مراجعه به اداره ترخیص

هنگامی که برای دریافت برگه توقیف خودرو و برگه جریمه به پارکینگ مراجعه کردید، می توانید از مسئول پارکینگ در مورد مراجعه به ستاد ترخیص مربوطه سوال کنید تا شما را راهنمایی کند.

در شهرهایی که کوچک تر هستند به طور معمول اداره ترخیص در داخل ساختمان پلیس راهور قرار دارند. بر خلاف آن ها، در شهرهای بزرگی مثل تهران ادارات ترخیص متعدد هستند که باید بدانید به کدام اداره ترخیص می بایست رجوع کنید.

لازم به ذکر است که پس از مراجعه به اداره ترخیص مربوطه، تهیه یک پوشه برای مدارک شما لازم خواهد بود که رنگ این پوشه بسته به تخلف انجام گرفته و صورت جلسه شده توسط مامور راهنمایی رانندگی تعیین خواهد شد.

مطالب مرتبط:  نمونه متن رضایت نامه تصادف رانندگی

 

استعلام کردن و پرداخت خلافی و جریمه خودروی توقیف شده

از جمله مدارک مهم دیگر جهت ترخیص نمودن خودروهای توقیف شده، در دست داشتن تاییدیه عدم خلافی می باشد. دریافت این تاییدیه به این صورت است که شما باید پس از مراجعه به دفتر پلیس +۱۰، نسبت به دریافت لیست خلافی های خودروی خود اقدام نمایید.

علاوه بر این هزینه ها، شما می بایست هزینه در نظر گرفته شده به ازای طول مدتی که خودروی توقیفی در پارکینگ نگه داشته می شود را نیز پرداخت نمایید.

درصورت وجود خلافی خودروی شما، باید آن ها را پرداخت کنید که این کار را می توانید هم به شکل اینترنتی و هم با مراجعه به شعب بانک ملی انجام دهید. سپس از رسید پرداخت خلافی خود یک نسخه تهیه کرده و برای ادامه مراحل به همراه داشته باشید.

 

پرداخت کردن عوارض شهرداری خودرو پیش از ترخیص

پس از این که خلافی خودروی شما تسویه شده و جرایم مربوط به آن را نیز پرداخت کردید، باید نسبت به تسویه عوارض شهرداری نیز اقدام نمایید.

در صورتی که خودروی شما در محوطه شهر پارک شده و سپس توقیف شده باشد، تهیه برگه عوارض شهرداری و رسید آن از جمله مدارک مورد نیاز جهت ترخیص خودروی مورد نظر می باشد. عوارض شهرداری می تواند تحت تاثیر نوع خودروی شما و اثراتی که بر محیط زیست بر جای میگذارد متفاوت باشد.

 

رفتن به اداره ترخیص خودرو

پس از این که تمامی مدارک مورد نیاز را تهیه کردید، نوبت به مراجعه به اداره ترخیص مربوطه است. پس از مراجعه ابتدا یک فرم ترخیص در اختیار شما قرار خواهد گرفت که نی بایست آن را پر نمایید و سپس ادامه مراحل توسط مسئولان مربوطه برای شما توضیح داده خواهند شد.

سرانجام اگر مورد خاصی در مدارک شما وجود نداشته باشد، نامه ترخیص خودروی شما پس از اخذ هزینه پارکینگ و حمل و نقل با جرثقیل صادر خواهد شد.

 

تحویل گرفتن خودروی توقیفی از پارکینگ

اکنون که برگه ترخیص خلافی را در دست دارید، می توانید به پارکینگی که خودروی شما آن جا توقیف شده مراجعه کرده و آن را تحویل بگیرید.

در این مرحله لازم است که حتما بدنه و سیستم تعلیق خودروی خود را بررسی کرده تا از وارد نشدن صدمه حین انتقال آن به پارکینگ توسط جرثقیل اطمینان حاصل نمایید.

 

جریمه بیش تر از یک میلیون تومان، عاملی برای توقیف خودرو

از علل مهم دیگری که می تواند به توقیف شدن خودروی شما توسط مامورین راهنمایی رانندگی منتهی شود، افزایش جریمه رانندگی شما به بیش از یک میلیون تومان می باشد.

برای این که از این اتفاق پیش گیری کنید می بایست به طور مداوم میزان جریمه های خودرویتان را استعلام کرده تا از افزایش آن بیش از حد مجاز جلوگیری نمایید که می توان به صورت اینترنتی نیز این جریمه ها را پرداخت نمود.

 

ممکن است تا به حال با تبلیغاتی مبنی بر پاک کردن میزان جریمه و خلافی های خود مواجه شده باشید. تمامی این اعمال کاملا غیر قانونی محسوب شده و در صورت پی بردن به این دسته اعمال، افراد خاطی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید از روش های غیر قانونی جهت تسویه جریمه های خود استفاده کنید چون در این صورت، به مشکلات بزرگ تری گرفتار خواهید شد.

 

محل ستادهای ترخیص خودرو

در ادامه برای سهولت دسترسی ساکنان شهر تهران به محل ستاد های ترخیص در سراسر شهر، آدرس این ستادها را به ترتیب مناطق شهرداری برای شما گرد آوری کرده ایم که به ترتیب زیر می باشند:

  1. ستاد ترخیص مرکزی خیابان زنجان: خیابان ستارخان جنب کلانتری ۱۱۸ ستارخان
  2. خلیج فارس: کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، خیابان راهنما
  3. منطقه ۳ راهور: خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی
  4. منطقه ۵ راهور: بزرگراه همت، جنت‌آباد شمالی، خیابان دانش
  5. منطقه ۶ راهور: میدان ولی عصر، ابتدای بلوار کریمخان زند
  6. منطقه ۸ راهور: بزرگراه شهید باقری، تقاطع خیابان رسالت
  7. منطقه ۱۱ راهور: میدان قزوین، خیابان قزوین، جنب شهرداری منطقه ۱۱
  8. منطقه ۱۵ راهور: سه‌راه افسریه، پشت شهرداری منطقه ۱۵، جنب ترمینال خاوران
  9. منطقه ۱۷ راهور: بزرگراه آیت‌الله سعیدی، پل ساوه، خیابان آزادی، جنب آتش‌نشانی
  10. منطقه ۲۰ راهور: شهرری، خیابان شیرازی، روبروی فروشگاه شهروند
استعلام توقیفی خودرو با کد ملی استعلام توقیفی خودرو با شماره پلاک
سامانه استعلام توقیف پلاک خودرو استعلام توقیف خودرو انلاین
استعلام توقیف خودرو با شماره پلاک استعلام توقیفی خودرو
سامانه استعلام توقیف خودرو استعلام علت توقیف خودرو
استعلام دلیل توقیف خودرو استعلام خودرو توقیفی انلاین
سامانه استعلام توقیف سیستمی خودرو استعلام ماشین توقیفی
نحوه استعلام توقیف پلاک خودرو استعلام ماشین در پارکینگ
استعلام خودروهای منتقل شده به پارکینگ استعلام رفع توقیف خودرو
نحوه استعلام توقیفی خودرو استعلام ترخیص خودرو
استعلام پارکینگ خودرو توقیف شده استعلام توقیفی پلاک خودرو

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. سلام من مرتضی نجفی دز رباط کریم دوماو نیمه ماشین و دزدیدن توقیف پلاکم زدم هرموقع هم میر م اگاهی یا کلانتری میگن پیدا بشه خبر مید یم چطور امکان داره دوما ونیمه ماشین پیدا نشه با این همه دوربین های امنیتی و امکانات کجا برم به کجا مراجعه کنم ۳۷ و۳۵۱ ایران ۳۰ این شماره پلاک ممنونم

  2. سلام‌ همسرم به خاطر مهریه ماشین توقیف پلاک زد باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *