سه شنبه , اردیبهشت 11 1403

جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است؟

جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است؟

حوالی سال 97 بود که جهت کاهش ترافیک در گیت‌های عوارضی و در راستای کاهش داد و ستد پول نقد، سامانه‌ای مخصوص به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی اجرا شد.

چه به شکل آنلاین و چه واقعی، در صورتی که راننده فراموش کند هزینه عوارضی را پرداخت کند، باید جریمه بپردازد. در ادامه به شرایط پرداخت عوارض به شکل الکترونیکی می‌پردازیم؛ همچنین توضیح خواهیم داد که که جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است.

 

دلیل دریافت عوارض آزادراهی

دولت و شرکت‌های خصوصی، به شکل سالانه مبلغی را برای احداث، تعمیر و آبادسازی  آزادراه‌ها و جاده‌ها پرداخت می‌کنند. جهت بازگشت این مبلغ به خرانه دولت یا شرکت‌ها، از کلیه رانندگان وسایل نقلیه اعم از خودروهای شخصی، وانت یا ماشین‌های سنگین، هزینه‌ای دریافت می‌شود. این هزینه به عنوان عوارض آزادراهی شناخته می‌شود که برای هر یک از وسایل نقلیه و هر آزادراه متفاوت خواهد بود.

 

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی

در سال‌های اخیر با وجود شرایط پرداخت الکترونیکی عوارض، تردد در آزادراه‌های کشور دچار تحول عظیمی شده است. در پرداخت عوارض به شیوه الکترونیکی، وقتی خودرو از ایستگاه یا گیت عوارضی عبور می‌کند، پلاک خودرو به طور خودکار و بدون نیاز به توقف در سامانه ثبت می‌شود.

بلافاصله پس از گذر خودرو، پیامک پرداخت عوارض برای مالک خودرو ارسال می‌شود و ایشان باید در زمان مشخص نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

در سال 1403 رانندگان تا دو هفته پس از گذر کردن از گیت‌های عوارضی الکترونیکی می‌توانند هزینه عوارض آزادراهی را پرداخت کنند. البته این مهلت دو هفته‌ای مخصوص سال 1403 است و در زمان دیگر باید طبق آخرین دستور پلیس راهور بررسی شود و ممکن است بین یک تا چند هفته تعیین شود.

معمولا قبل از به پایان رسیدن مهلت قانونی، پلیس راهور پیامکی با هدف اخطار و یادآوری به مالک خودرو ارسال می‌کند. در صورتی که مهلت دو هفته‌ای پرداخت عوارض به پایان برسد اما هزینه‌ای از طرف ایشان پرداخت نشود، جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی برای مالک ثبت خواهد شد.

 

آیا هزینه عوارض آزادراهی و جریمه آن ثابت است؟

سال‌های پیش مالکان عوارضی یک مبلغ مشخص بابت عوارض آزادراه تعیین می‌کردند. امروزه هزینه عوارض آزادراهی و مبلغ جریمه عدم پرداخت آن در تمام آزادراه‌های کشور یکسان نیست و بر اساس طول آزادراه و زیرساخت آن تعیین می‌شود. به دستور وزارت راه و شهرسازی، از مرداد 1402 قانونی به نام افزایش پلکانی عوارض آزادراهی تصویب شد.

مطالب مرتبط:  کارت شناسایی ماشین دقیقا چند روزه به دستمان می رسد؟

بنا بر قانون افزایش پلکانی، به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت عوارض حدود 3 تا 3.5 درصد هزینه جریمه، به مبلغ اولیه اضافه خواهد شد.  هزینه نهایی با توجه به عوارض اولیه و زمان تاخیر تعیین خواهد شد که در ادامه به شکل دقیق‌تری به آن خواهیم پرداخت.

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

 

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

هزینه جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است؟ پاسخ این سوال به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. اگر مالک خودرو در مهلت 15 روزه عوارض آزادراه را پرداخت نکرده باشد، باید مطابق جدول زیر اقدام به پرداخت هزینه کند. توجه کنید به ازای هر ماه عقب انداختن پرداخت جریمه، 3 تا 3.5 درصد آن به مبلغ نهایی افزوده می‌شود. در جدول زیر می‌توان میزان جریمه و فرمول دیرکرد آن را مشاهده کنید.

نوع وسیله نقلیه جریمه ماه اول جریمه ماه دوم جریمه ماه nام
انواع سواری، وانت، کامیون و مینی‌بوس 42 هزار تومان جریمه ماه اول + 3 تا 3.5 درصد جریمه ماه اول = 43500 تومان جریمه ماه 1n- + 3 تا 3.5 درصد جریمه ماه

1n-

انواع اتوبوس و کامیون دو محور 52 هزار تومان جریمه ماه اول + 3 تا 3.5 درصد جریمه ماه اول = 53500 تومان جریمه ماه 1n- + 3 تا 3.5 درصد جریمه ماه

1n-

انواع کامیون سه محور، تریلی و نفت‌کش 94 هزارتومان جریمه ماه اول + 3 تا 3.5 درصد جریمه ماه اول = 97000 تومان جریمه ماه 1n- + 3 تا 3.5 درصد جریمه ماه

1n-

 

مشاهده جریمه عوارض آزادراهی و پرداخت آن

جهت پرداخت عوارض آزادراهی و مبلغ جریمه آن، راه‌های زیادی وجود دارد. مالک خودرو می‌تواند از طریق سامانه‌های مختلف جهت مشاهده میزان جریمه و پرداخت آن اقدام کند. پرداخت هزینه عوارض از طریق سامانه آنی‌رو، اپلیکیشن‌های مختلف تلفن همراه و کد ussd ممکن است. در ادامه جزئیات مربوط به این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

پرداخت عوارض آزادراهی از طریق سامانه آنی‌رو

یکی از بهترین روش‌ها برای استعلام و پرداخت عوارضی، سامانه آنی‌رو است. جهت مشاهده جزئیات عوارض آزادراهی، می‌توانید به این سایت مراجعه کنید. سپس با وارد کردن شماره تلفن همراه مالک خودرو و شماره پلاک آن، لیست مبالغ عوارضی یا جریمه‌های آن را مشاهده کنید.

 

پرداخت هزینه عوارضی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل

استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل مثل قبضینو و تاپ، یک راه مطمئن برای پرداخت مبلغ عوارضی و جریمه‌ها است. پس از دانلود و نصب یکی از این اپلیکیشن‌ها باید خدمات عوارض آزادراهی را انتخاب کنید.

سپس با وارد کردن شماره پلاک خودرو، امکان مشاهده جزئیات تردد آزادراهی و پرداخت مستقیم هزینه عوارضی وجود دارد. شما می‌توانید با شارژ کیف پول الکترونیکی خود، پرداخت عوارض را به شکل خودکار انجام دهید و دیگر نگران تاخیر و جریمه آن نباشید.

 

استعلام و پرداخت عوارضی از طریق کد ussd

در صورت عدم دسترسی به اینترنت و عدم امکان پرداخت عوارض در سایت یا اپلیکیشن، می‌توان از راه دیگری اقدام کرد! با شماره‌گیری کد دستوری *720*10# که کد پرداخت عوارض آزادراهی است، می‌توان تمام مبلغ هزینه عوارض و جریمه آن را به صورت یکجا پرداخت کرد.

 

اعتراض به مبلغ عوارض آزادراهی

با الکترونیکی شدن روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی، احتمال ایجاد خطا در مبلغ عوارض یا جریمه آن بالاتر رفته است. به همین دلیل شاهد افزایش تعداد رانندگان معترض در این بخش نیز هستیم. اعتراض رانندگان در دو دسته اعتراض به مبلغ عوارض بین راهی و اعتراض به جریمه عدم پرداخت عوارض قرار می‌گیرد. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

 

اعتراض به مبلغ عوارض آزادراهی

در چنین شرایطی معمولا پیامک عوارض برای مالک خودرویی ارسال شده که معمولا از آن آزادراه عبور نکرده یا مبلغی بیشتر از محدوده مشخص تعیین شده است. این خطا احتمالا به دلیل اشتباه سیستمی یا مخدوش بودن شماره پلاک خودروها اتفاق می‌افتد. امکان اعتراض به این مورد وجود دارد و می‌توان از طریق روش‌های مختلف آن را پیگیری کرد.

 

اعتراض به جریمه عدم پرداخت عوارض

در این شرایط مالک خودرو مطمئن است که هزینه عوارضی را قبل از پایان مهلت آن پرداخت کرده، اما همچنان پیامکی مبنی بر اعمال جریمه دریافت می‌کند. این اتفاق معمولا به دلیل تاخیر در تسویه عوارضی از سامانه‌های مختلف رخ می‌دهد و امکان اعتراض برای آن و حذف جریمه اعلامی وجود دارد.

 

نحوه اعتراض به عوارض آزادراهی

حال که می‌دانیم جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است و از چه طریقی می‌توان نسبت به پرداخت آن اقدام کرد، باید نحوه اعتراض به عوارض را نیز بررسی کنیم. اگر فردی پیامکی اشتباه در مورد عوارض آزادراهی یا جریمه آن دریافت کرد، می‌تواند از 3 روش زیر برای ثبت اعتراض خود اقدام کند:

  • ارسال شماره پلاک ماشین به شماره 10001531 که شماره سامانه اعتراض به عوارض آزادراهی است
  • تماس با شماره 1531 یا همان شماره تلفن آنی‌رو
  • ثبت اعتراض از طریق پشتیبانی سایت آنی‌رو

پس از ثبت اعتراض، چند روز کاری زمان می‌برد تا کارشناسان صحت اعتراض را بررسی کنند. اگر خطای سیستمی یا مخدوش بودن پلاک ماشین رخ داده باشد، مبلغ عوارضی اشتباه از لیست عوارضی‌های ثبت شده روی شماره پلاک خودرو حذف می‌شود.

 

سخن پایانی

امروزه در بسیاری از آزادراه‌های کشور، روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض، جایگزین روش‌های قدیمی شده‌اند. به تعویق انداختن روند پرداخت عوارض آزادراهی، سبب فراموش شدن آن و پایان مهلت پرداخت می‌شود.

در صورتی که مهلت پرداخت عوارض سر برسد، جریمه‌ای برای مالک خودرو در نظر گرفته می‌شود که هر ماه مبلغ آن افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌شود قبل از اضافه شدن مبلغ جریمه، از طریق راه‌های اعلام شده در این مطلب، جهت پرداخت هزینه عوارضی اقدام کنید.

مطالب مرتبط:  جریمه سرعت غیر مجاز سال 1403

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *