جمعه , اردیبهشت 21 1403

چگونه ثابت کنیم جریمه خودرو ما اشتباه بوده است؟

چگونه ثابت کنیم جریمه خودرو ما اشتباه بوده است؟

چگونه به برگه های جریمه تخلفات رانندگی اعتراض و پیگیری کنیم؟

گرم صحبت با خانواده بودم، که پیامکی اومد. باز کردم، دیدم مبلغ 200 هزار تومان جریمه” سرعت غیر مجاز- بزرگراه شیراز به اصفهان به اسم من صادر شده! در حالی که من تا حالا اصفهان نرفتم که بخوام شیراز هم برم!؟

اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد چه کار می‌کنید؟ آیا باید جریمه را پرداخت کنید؟ همراه ما باشید تا به شما کمک کنیم در صورت وقوع چنین اتفاقاتی از کجا اقدام کنید، تا ناخواسته جریمه ای پرداخت نکنید.

روایت‌های اینچنینی برای مردم بسیار اتفاق افتاده که جای تامل دارد. ما با پیگیری این روایت ها، به اداره پلیس راهنمایی و رانندگی رسیدم.

 

خلاف نکردم جناب!

این حرف یکی از مراجعین به اداره راهنمای و رانندگی برای افسر پلیس بود. مشابه همین پیامک برای این آقا هم صادر شده بود و پیگیر ماجرا بود تا آن را حل کند.

کمی آن طرف تر مردی روی صندلی انتظار، جلوی اجرائیات نشسته و مدام زیر لب حرف می‌زند. خانمی جلوی واحد اجرائیات برگه جریمه ای در دست گرفته و گله از اشتباه صادر شدن برگه جریمه دارد.

در حالی که از ماجرای برگه جریمه خبر دار نیست می‌گوید: برای پیگیری جریمه ای که برای شوهرش صادر شده آمده است. چون شوهرش به دلیل درگیری شغلی، وقت پیگیری ندارد.

برای این خانم فرمی را دادند تا اظهارت خودش در مورد اعتراض به جریمه را در فرم بنویسید تا توسط واحد اجرائیات پیگیری شود! وی اضافه کرد که شوهر خواهرش نسبت به دردسرهای رسیدگی به جریمه‌های اشتباهی براش هشدار داده بود. ولی پیگیر بود تا حقی به نا حق ضایع نشود.

 

دوربین ثبت تخلف هم اشتباه می کند!؟ (جریمه اشتباه دوربین)

جوانی درشت اندام با صدای بلند با مسئول باجه اجرائیات در مورد برگه جریمه ای که به نام او صادر شده گله می‌کند. او در حرف‌هایش می‌گوید: آقا من وقتی این برگه ساعت 12 ظهر در جاده بجنورد صادر شده من در محل کارم بودم، و اسم من در لیست افراد حاضر در محل کار هم ثبت شده است.

اما مسئول باجه برای پاسخ به سوال این جوان می‌گوید : جناب؛ این عکس آیا خودروی شماست یا خیر؟ آیا دوربین هم اشتباه می‌کند! اگر خلاف کردی، مثل مرد بپذیر! جوان در پاسخ به سوال مسئول باجه می‌گوید: وقتی من از برگه ای که خودم از آن خبر ندارم و اصلا در محلی که دوربین ثبت کرده حضور نداشتم چطور آخه قبول کنم؟ 

مطالب مرتبط:  جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چقدر است؟

مسئول باجه بعد از قبول نکردن حرف‌های جوان می‌گوید : که دوربین‌ها اشتباه نمی‌کنن و این شخص پست فرمان خودرو شما هستید.

 

جوان با حالتی در هم رفته می‌گوید : آخه وقتی که گناهی را مرتکب نشدم چرا باید تاوان بدم! وقتی من با مدرک در شهر مشهد بودم، چطور ممکن است همزمان در جاده بجنورد، آن هم با ماشین ثبت تخلف شدم!؟

 

آیا اعتراض به چنین اشتباهاتی، نتیجه می‌دهد یا خیر؟

پلیس می‌گوید : جرایمی که به محض صدور برای پرداخت صادر می‌شود، قطعی نبوده و لازم الاجرا نیست. رانندگان می‌توانند در صورتی که یقین دارند، جریمه صادر شده اشتباهی است نسبت به آن اعتراض کنند، تا بعد از بررسی توسط ماموران نتایج قطعی اعلام شود.

 

اثبات گناه نکرده

نکته قابل تامل در این چنین مواردی وجود دارد، که چگونه باید اثبات کنیم جریمه ای که صادر شده، مربوط به خودروی ما در زمان و مکان مشخص نبوده است؟ آیا نسبت به ماشینی که در پارکنیگ عمومی، پارک شده است می‌توان شاهدی را آورد؟

قانون چه راهکاری برای رسیدگی به این چنین مشکلاتی در نظر گرفته است؟ آیا کسانی که برای دور زدن قانون با دستکاری پلاک ماشین، یا تغییر اعداد آن با برچسب در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، اشتباه آن را باید اشخاصی بدهند که پلاک تغییر یافته به نام آنها، تخلف را ثبت می کند؟

 

روش‌های اعتراض به جرایم رانندگی

برای اعتراض به برگه‌های جریمه تسلیمی که به اشتباه به نام شما صادر شده است. دو راه در نظر گرفته است :

راه اول: مراجعه افرد به مراکز اجرائیات پلیس راهور

جهت اعتراض به برگ جریمه تسلیمی، با در دست داشتن کارت ملی، کارت ماشین و اصل سند ماشین، به یکی از مراکز اجرائیات پلیس راهور، مراجعه می‌کنید. سپس طرح شکایت کرده و منتظر رسیدگی به اعتراض می‌شوید.

راه دوم : مراجعه افراد به دفاتر پلیس + 10

یکی از بهترین روش‌های اعتراض به برگه‌های جریمه تسلیمی مراجعه به دفاتر پلیس + 10 می باشد. بعد از مراجعه به این دفاتر، طرح شکایت شما ثبت شده و به صورت الکترونیکی به واحد اجرائیات پلیس راهور کشور ارجاع می‌شود.

مطالب مرتبط:  5 روش استعلام جریمه معاینه فنی خودرو

اصولا مرکز اجرائیات پلیس راهور به شکایاتی که از طریق دفاتر پلیس + 10 ارسال شده باشد را تا ظرف 24 ساعت اعلام می‌کنند.
توجه داشته باشید، در صورتی که اعتراض شما پذیرفته نشود، باید به مرکز اداره پلیس راهور مراجعه کنید و طرح شکایت کنید. رای صادر شده در پاسخ به اعتراض توسط مراکز راهور پلیس قطعی و لازم الاجرا می‌باشد.

اعتراض به جریمه‌های دوربین ثبت تخلفات

به غیر از اینکه برگه‌های جریمه بصورت تسلیمی برای افراد صادر می‌شود. دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی هم تخلفات را به صورت هوشمند ثبت می‌کنند و در صورت اعمال جریمه پیامکی را جهت اطلاع ارسال می‌کنند.

برای رسیدگی به جریمه‌های، دوربین‌های ثبت تخلفات می‌توانید با مراجعه به مراکز پلیس راهور شکایت خود را نسبت به جریمه صادر شده مطرح کنید.

حکایت آش نخورده و دهن سوخته از زبان مردم

محدثه| زمانی که قصد داشتم ماشین خودم را بفروشم، در هنگام استعلام خلافی، متوجه برگ جریمه 200 هزار تومانی شدم. این جریمه به دلیل تخلف در جاده شاهرود صادر شده بود. اما نکته جالب اینجاست که من حتی شاهرود نرفتم. اگر مربوط به شهر مشهد بود، می‌پذیرفتم که حتما فراموش کرده ام.

اما نکته قابل تامل در این جریمه، ثبت آن توسط دوربین های بین جاده ای بود! برای رسیدگی به برگ جریمه های دوربین های ثبت تخلف به دلیل اینکه اشتباهی نمی‌کنند!! عمدتا به شکایات رسیدگی نمی‌شود.

 

مهدی| برای خودروی مدل پیکان من برگه جریمه رانندگی به عنوان سبقت غیر مجاز صادر شده بود. اما جای سوال زیادی داشت که من تا حالا به زاهدان سفری نداشتم! درسته، اهل سفر هستم ولی تا حالا، برای سفر به زاهدان نرفتم.

امیرعلی| در وسط های استراحت عصرگاهی یکباره پیامک برگ جریمه صادر شد!

سبقت غیر مجاز در جاده مشهد-تربت حبدریه. ناخودآگاه در عرض چند ثانیه خودم را به دم در رساندم ،تا از وجود ماشین پارک شده خودم مطمین باشم که خدایی نکرده دزد نبرده باشد. وقتی مطمین شدن ماشین در جای خودش است خیالم راحت شد. 

برای این جریمه کنجکاو شدم! که چطور ممکن است وقتی ماشین در داخل شهر است، براش برگ جریمه خارج شهری صادر می‌شود!؟ با چند نفر از دوستانم، در این مورد مشورت کردم که متاسفانه گفتند :  اگر بخواهی اعتراض کنی نتیجه نخواهی گرفت.

 

امیر علی| در لیست خلافی های من برگه جریمه ای بود که مربوط به پارک غیر مجاز، در محدوده میدان ارتش ساعت 8 صبح بود. با پیگیری و اعتراض که انجام دادم، مشخص شد جریمه ای که به نام من صادر شده با شماره پلاک برگ تسلیمی مطابقت ندارد. لذا جریمه ثبت شده به نام من پاک شد.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

32 دیدگاه ها

  1. لعنت به … موتور یا ماشین جلو در خونه پارکه بعد جریمه میاد فلان خیابون خلاف کردی و جریمه میشی ،مثلا واسه ۱۰۰ هزار تومن جریمه باید بجز اینکه از کار و زندگیت بیفتی و بری پلیس راهور برا اعتراض و اثبات ۵۰ تومن یعنی نصف پول جریمه رو بدی بابت صدور خلافی ،لعنت

  2. من الان خونه نشستم دیدم پیام اومده توجه نکردن ب ایست پلیس
    نبستن کمربندایمنی در بزرگراه و ازاد راه من تو روستا زندگی میکنم کارمم همینجاست چطوری میزنین اخه
    خدالعنتتون کنه ….
    من اصلا مسیرم نمیخوره ب اونورا
    دوبار پیام کشف حجاب اومده اخه من ی دیوثی و سوار کنم بزنه
    چجوری خونه میشینیم یا سرکارم میام میبینم پیام جریمه میاد

  3. از این اشتباهات زیاده وقتی یک عدد جابجا و اشتباه بشه جریمه میره برای پلاک دیگر بعضی وقتها هم افرادی سودجو شماره پلاک جعل میکنن و اعدادش رو تغیر میدن در شهرک آزمایش شعبه ای به همین منظور برای ثبت اعتراض هست فقط قبلش برگ خلافی میخوان و شما جریمه اشتباه رو مشخص میکنی همون لحظه بررسی میکنه در صورت تردد نداشتن در اون استان حذفش میکنه در موارد جعل پلاک هم پلاک رو باطل میکنند و پلاک جدید نصب میشود

  4. با سلام من سه چهارتا جریمه برام از کرمان بم اومده در صورتی که ماشینم تو خونه پارک بوده رفتم اعتراض کنم میگه باید پرداخت کنی و این وضع ادامه داره چون این جا ایران هست کاری نمیشه کرد فقط سریعی بروه تعویض پلاک خدا کمرشون و نسل اینها را نابود کنه فقط دوزدی بلدن خدایا خودت صدا مارو بشونه من کارگر از کجا بیارم خدا لعنت کنه دوزدان که تو روز هم دوزدی میکنند

  5. با سلام من سه چهارتا جریمه برام از کرمان بم اومده در صورتی که ماشینم تو خونه پارک بوده رفتم اعتراض کنم میگه باید پرداخت کنی و این وضع ادامه داره چون این جا ایران هست کاری نمیشه کرد فقط سریعی بروه تعویض پلاک خدا کمرشون و نسل اینها را نابود کنه فقط دوزدی بلدن خدایا خودت صدا مارو بشونه من کارگر از کجا بیارم خدا لعنت کنه دوزدان که تو روز هم دوزدی میکنند

  6. سلام با ماشینم داشتم میومدم که جاده لوساسان جلوی کلانتری
    ایست بازرسی گذاشته بودن .که بعضی ماشینارو نگه میداشتن بماند من از اونجا رد شدم جالب اینجاست که سر رو به انوان سلام تکون دادم به افسر .
    ورد شدم بعداز ۱۰ دقیقه اسمس اومده جریمو در محور لوسان نبستن کمر بند ۱۵۰۰۰۰هزار تومان
    من این جریمه چه جوری باید ثابت کنم .من که یک کارگرم به

  7. جانم فدای ایران

    من یه راننده اسنپم که تو یه ساعت ۴بار جریمه شدم عدم ایست پلیس که خدا شاهده پلیسی ایست به من نداده که بخوام نمونم .هیچوقت نبوده که کمربند نبندم و داخل شهر حرکت کنم جریمه کمربند و هم زده و چنتا دیگه. فقط میخوام بگم ااهای توی ک تو اون لباس عدا دینداریت میاد اون حقوق و اون کاری که شما دارین میکنید سفرتون از نجس نجستره. مردمو از نظام و اسلام زده کردیت. اون جریمه یه صدقه بود برا ما ولی خدای اگه باشه یه روز هزار برابرش میشه خرج دوا درمون خودت و خانوادت .

  8. سیاوش کیهلنی نژاد

    برای من پیامک امده که سامانه دوربین بابک انار شهرک صنعتی تخلف سرعت عمل شده من دراین ساعت درمنزل هستم وکلا نمیدانم که کجا هست این ادرس پلاک خودرو ۵۱ل۶۳۵ ۶۶ ساعت۱۲.۴۲ تاریخ۱۵ .۱۴۰۲.۱چگون ه باید اقدام کنم؟

    • بابا حرص و جوش نخور دوربین کسی را نمیشناسه فقط پلاک را میشناسه که ممکنه فردی خلاف کار یک عدد پلاکش را تغییر داده باشه و اون منطبق با پلاک شما باشه.
      هی بیخود اتهام و تهمت به عوامل راهور نزن بم بم جان!

  9. ما هم همیشه جریمه الکی میشیم فکر کنم باید برگه های جریمه شون رو تموم کنن که برن خانه شان حالا جریمه قسمت کی باشه

  10. سلام ماشین من الان تو پارکینگ منزل پارک هست ولی متاسفانه پیامک اومده شما در در محور اصفهان به شیراز توسط دوربین جریمه شده اید چه جوری باید ثابت کنم

  11. سجاد جهانگیری

    با سلام خسته نباشید سجاد جهانگیری هستم از تبریز لطف میکنین تاریخ تحویل گواهینامه بندرو بفرمایین ببینم قبل عید میرسه یا نه باتشکر از وقت گرانبهاتون که برای ما میذارین

  12. سیدمهرداد تاجدینی

    من امروز در محل کارم نفت شهر بودم ساعت ۱۱ شب پیامک جریمه عدم استفاده از کمربند ایمنی به مبلغ ۶۳.۰۰۰ تومان در غدیر کرج برام آمده.واقعا پول زوره باید پرداخت کنی ارزش پیگیری هم نداره باید از کارو زندگی بیفتی.

  13. خدا لعنتشون کنه، چندماه ماشین تو پارکینگ عمومیه براش جریمه اومده دوربین فلان جا گرفته ، آخه لعنتی کارت پارکینگ دارم که ماشین اصلا بیرون در نیومده،

  14. شرم به شرف نداشتتون، از صب ماشین تو پارکینگ بوده از سرکار رسیدم خونه الان برگ جریمه ب شماره پلاکم اومد برام! در حالیکه چنین جایی نرفتم اصن
    موندم حق الناس فقط برا مردمه، خدا بزنه تو کمر هرچی دزد بیشرفه، فردا این نون رو کیا میخورن؟

  15. من امروز کمربند نزده بودم و طرف جریمم کرد وقتی پیامک برام اومد دیدم 5 برابر مبلغ تعیین شده جریمم کرده نامرد، و متاسفانه هیچ راهی هم نیست که بشه اعتراضی کرد، حضوری میشه رفت ولی هم الکی وقتت گرفته میشه هم بی فایدست، اینه مملکت ما

  16. من امروز فهمیدم که یه افسربی وجدان تویه دقیقه منوچهاربارجریمه کرده.ازخدامیخوام این افسر بی انصاف وبی وجدان روبه زمین گرم بزنه ،ایشالاحقوقی که میگیرن فقط و فقط هزینه داروزن وبچش بکنه

    • بعد از صدور قبض جریمه اصلا با ۹۰۹۹۰ تماس نگرید که هیچ نتیجه ای نداره فقط وفقط زمان مکالمه رو طولانی میکنن بزای کسب درامد بیشتر.بدون هیچ نتیجه ای.

  17. من بدبخت دارم از تب و لرز میمیرم برام جریمه بین شهری اومده .فایده نداره مخم خوبه خوب شدم یجوره پلاکارو دسکاری کنم ریس پلیستونم نفهمه دزد از دزد بزنه شاه دزده

  18. من ماشینم پراید ۱۱۱ سفید،توی پارکینگ خونم توی گرگان پاکه،اللن برام پیامک اوند ۴۲۰ هزار تومان در جاده خلخال ماشین جک مشکی،ولی با پلاک من توسط افسر جریمه شدم.چطور ممکنه؟باید چیکار کنم تا رفع جریمه بشه؟

  19. ایا در صورتی که در ماشین باشید امکان جریمه به صورت الصاقی بدون قبص وجود دارد و به صورت پیامک ارسال شود در این مواقع چه باید کرد قبلا توسط پلیس اعلام میشد که محل را ترک کنید ولی با این دستگاههای راه دور بدون اعلام به راننده جربمه شده و پیامک بریتان ارسال میشود

  20. محمد رضاجوان

    بابا من پژو ۴۰۵ نقره ای دارم ساکن شاندیزم وتومجتمع پرستو مشغول کارم دیروز برام جریمه اومده پژوسفید با پلاک من تو جاده مشهد سرخس بخاطر سرعت بالا جریمه شده الان من چیکار کنم

  21. عزیزان وقتی جریمه شدین بدون اعتراض پرداخت کنین.چون عواقب اعتراض خیلی بیشتر ازجریمه س.من بابت دودقیقه پارک دوبل سرخیابان ک خودم داخل ماشین بودم 31تومن جریمه شدم بعدک زنگ زدم بابت اعتراض 280هزارتومن روقبض تلفن آمده.چون آنقدر شمارو معطل میکنن پشت تلفن و سوالات بیموردمیپرسن.خدا خودش جواب اینهمه حق خوری رو بده

  22. ناصر نبی زاده

    من امروز 200تومن جریمه سبقت غیر مجاز شدم جای که جریمه شدم اصلا من به هیچ عنوان سبقت نگرفتم انشاالله از خدا می‌خوام اون افسری که جریمه کرده اون 200تومن خرج دکتر زن و بچه هایش بشه انشاالله

    • سیصد دیگه بابت نفرین پشت فرمان تسلیمی صادر شد

    • من یکی دوبار به نا حق جریمه شدم یک پیامک امد که روز ۱۱ /۱/ ۱۴۰۲ جریمه شدم توی اون ساعت من از آنجا عبور نکردم اما قبض جریمه را پرداخت میکنم زیرا برای ۶۰ تومان یا ۲۰۰ تومان بخوای اثبات کنی که مقصر نیستی می‌بایست یکی دو ملیون هزینه کنی واحتمال خسارت بیشتر وجود دارد پرداخت میکنم چه درست و چه غلط راحت باشین

  23. موتورم‌جریمه‌شده‌من‌اونجا‌نبودم‌رنگ‌موتورم‌اشتباه‌زده

    • داداش من حمام بود جریمه اومده این ساعت جاده قم بودی خاک تو سرتون واسه کار نکرده باید بری ثابت کنی تو نبودی

  24. دزدی ۴۳ همینه دستشون تو جیب مردمه به هر نحوه

    • ایا در صورتی که در ماشین باشید امکان جریمه به صورت الصاقی بدون قبص وجود دارد و به صورت پیامک ارسال شود در این مواقع چه باید کرد قبلا توسط پلیس اعلام میشد که محل را ترک کنید ولی با این دستگاههای راه دور بدون اعلام به راننده جربمه شده و پیامک بریتان ارسال میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *