سه شنبه , اردیبهشت 11 1403

سوالات آیین نامه پایه یک (تضمینی گواهینامه پایه 1 قبولی)

سوالات آیین نامه پایه یکم + کتاب آیین نامه پایه یکم

ماشین‌هایی که بیش از 6 تن ظرفیت باربری دارند یا اتوبوس‌هایی که بیشتر از 26 نفر ظرفیت مسافر دارند، ماشین سنگین نامیده می‌شوند. رانندگی با این ماشین‌ها کار آسانی نیست و بنابراین متقاضیان باید پس از کسب گواهینامه پایه سه و دو، برای دریافت گواهینامه پایه یک اقدام کنند.

پروسه دریافت گواهینامه رانندگی پایه یکم کمی زمان‌بر و استرس‌زا است. آشنایی با مراحل مختلف این روند می‌تواند افراد را نسبت به کسب نتیجه رضایت‌بخش دلگرم کند. یکی از چالش‌های کسب گواهینامه پایه یک، قبولی در آزمون آیین‌نامه رانندگی یا تئوری است. در ادامه با سوالات آیین نامه پایه یکم آشنا می‌شویم.

دانلود رایگان نمونه ای از سوالات

خرید سوالات آیین نامه پایه یک با قیمت 31900 تومان

برای خرید سوالات اینجا کلیک کنید

 

شرایط دریافت گواهینامه پایه یک

جهت دریافت گواهینامه پایه یک باید شرایط ویژه‌ای رعایت شود. متقاضیانی که واجد این شرایط نیستند، نمی‌توانند در کلاس‌های آمادگی یا آزمون‌های کسب گواهینامه ثبت‌نام کنند. شرایط دریافت گواهینامه پایه یک به طور خلاصه، شامل موارد زیر می‌شود:

  • حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه یک 25 سال است.
  • حداقل باید دو سال از دریافت گواهینامه پایه دو گذشته باشد.
  • اطلاعات فنی متقاضی بالا باشد.
  • 6 ماه تا پایان انقضای گواهینامه پایه دو مانده باشد.
  • متقاضی از سلامت بینایی کامل برخوردار باشد.

با برخورداری از تمام این شرایط، متقاضی می‌تواند در کلاس‌های تئوری و عملی رانندگی با ماشین سنگین شرکت کند. پیش از آزمون عملی رانندگی، متقاضی باید نمره قبولی را در آزمون آیین‌نامه پایه یک به دست بیاورد. در صورت عدم قبولی در آزمون تئوری، متقاضی نمی‌تواند در آزمون عملی شرکت کند.

 

اهمیت کتاب آیین‌نامه پایه یک

رانندگان وسایل نقلیه سنگین می‌توانند با دریافت گواهینامه پایه یک، مشغول به کار شوند. با دریافت گواهینامه پایه یک، راننده در برابر جان یا مال مردم مسئول است و عدم تسلط بر قوانین یا وسیله نقلیه، خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. بنابراین یادگیری قوانین آیین‌نامه و بخش فنی کتاب، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر جریمه سرپیچی از قوانین رانندگی برای وسایل نقلیه سنگین بیشتر از سایر وسایل نقلیه بوده و می‌تواند هزینه گزافی داشته باشد.

مطالب مرتبط:  آیا برگه رسید گواهینامه ارزش قانونی دارد؟

 

آزمون آیین‌نامه پایه یک

آزمون کتبی آیین‌نامه پایه یک قبل از آزمون عملی برگزار می‌شود. این آزمون دانش فرد نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی را می‌سنجد؛ همچنین بخشی از سوالات این آزمون به بخش فنی ماشین مثل اجزای موتور یا سایر بخش‌ها مربوط می‌شود. اکثر داوطلبان با مطالعه کتاب آیین نامه پایه یک، می‌توانند در اولین تلاش خود، نمره قبولی را در این آزمون به دست بیاورند. داوطلبان باید دقت کنند که در صورت عدم قبولی در آزمون باید هزینه دوباره بپردازند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که مطالب آیین‌نامه با دقت و توجه ویژه‌ای بررسی شوند.

 

آشنایی با شرایط آزمون آیین‌نامه پایه یک

آزمون آیین‌نامه پایه یک همانند آزمون‌های پایه دو و سه، دارای سوالات چهار گزینه‌ای است. داوطلب باید به 30 سوال چهار گزینه‌ای در مدت زمان 20 دقیقه پاسخ دهد. حداکثر تعداد پاسخ‌های غلط مجاز 5 است و داوطلبی که بیش از 5 پاسخ اشتباه داشته باشد، مردود می‌شود. همچنین استفاده از غلط‌گیر در آزمون مجاز نیست و داوطلب باید تنها یک خودکار آبی همراه خود داشته باشد.

در طی آزمون آیین‌نامه رانندگی، نباید وسایلی مثل تلفن همراه، ساعت هوشمند، کیف، سیگار، کتاب، لوازم آرایشی، غذا یا نوشیدنی همراه داوطلب باشد. همراه داشتن این وسایل به منزله شکستن قوانین آزمون تلقی می‌شود و برخی از آن‌ها حکم تقلب را دارد.

 

تقلب در آزمون آیین‌نامه

اگر داوطلب بخواهد به هر دلیلی در آزمون آیین‌نامه تقلب کند، باید منتظر عواقب این عمل نیز باشد! تقلب در آزمون آیین‌نامه در نظام حقوقی به عنوان یک تخلف جدی شناخته می‌شود. ممکن است فرد خاطی به محرومیت از حق رانندگی، پرداخت جریمه مالی، از دست دادن اعتبار محکوم شود. از سوی دیگر فردی که با تقلب آزمون خود را پشت سر می‌گذارد، دانش و مهارت کافی برای رانندگی را کسب نکرده و در آینده دچار مشکل می‌شود.

مطالب مرتبط:  قوانین جدید گواهینامه رانندگی 1403

 

بهترین روش مطالعه برای آزمون آیین‌نامه پایه یک

کتاب آیین نامه پایه یک مجموعا شامل نه فصل است و هر فصل به موضوع خاصی در مورد رانندگی با ماشین سنگین اشاره دارد. عناوین فصل‌های کتاب آیین‌نامه شامل لیست زیر می‌شود:

  • قوانین و مقررات
  • مهارت‌های اصولی در رانندگی
  • مهارت‌های رانندگی ویژه نیمه یدک
  • مهارت‌های رانندگی اتوبوس
  • ترمزگیری در خودروهای سنگین
  • فرهنگ رانندگی
  • کمک‌رسانی در تصادف

مطالعه این مطالب به شکل دقیق می‌تواند کمک بزرگی به یادگیری قوانین آیین‌نامه بکند. امروزه فایل نمونه سوالات آیین نامه پایه یک در اینترنت وجود دارد؛ متقاضیان می‌توانند جهت آشنایی با سوالات و محک زدن خود از این فایل‌ها استفاده کنند. البته وجود این فایل‌ها به این معنی نیست که داوطلب فقط با خواندن آن‌ها می‌تواند به تمام سوالات آزمون پاسخ دهد. در واقع این سوالات می‌توانند مثل آزمون آزمایشی برای بررسی شرایط داوطلب باشند. متقاضی باید توجه داشته باشد که مطالب آزمون آیین‌نامه پایه یک نسبت به دیگر آزمون‌ها سخت‌تر بوده و شامل مسائل فنی ماشین‌های سنگین می‌شود. ‌

 

کنترل شرایط در آزمون آیین‌نامه پایه یکم

زمانی که داوطلب در جلسه آزمون حضور پیدا می‌کند، باید به بهترین روش برای بررسی سوالات آگاه باشد. با توجه به اینکه وقت پاسخگویی به سوالات محدود است، داوطلب باید مهارت و دانش لازم در پاسخ‌دهی به سوالات را کسب کرده باشد. پس از دریافت برگه پاسخنامه داوطلب باید نام، نام‌خانوادگی و کد ملی خود را بنویسد. سپس بعد از پخش سوالات، باید بدون تلف کردن وقت سوالات را پاسخ دهد.

نکته مهم در هنگام پاسخ‌دهی به سوالات، دقت به شماره سوالات در پاسخنامه است؛ چرا که وارد کردن یک پاسخ در جای نادرست تا آخر لیست پاسخ‌ها را بر هم می‌زند. پس از پایان پاسخ دادن به سوالات، داوطلب باید زمان باقی‌مانده را صرف بررسی و چک کردن جواب‌ها بکند.

 

 کلام آخر

اخذ گواهینامه پایه یک، دارای مراحل مختلفی است که می‌تواند متقاضی را دچار اضطراب کند. یکی از مراحل مهم در کسب گواهینامه پایه یک، قبولی در آزمون آیین‌نامه است. شرایط این آزمون مشابه آزمون‌های پایه سوم و دوم است، با این تفاوت که سوالات بخش فنی آن بسیار پیچیده‌تر هستند. سوالات این آزمون مطابق کتاب آیین نامه پایه یک طراحی شده و دارای بخش‌های مختلفی است. داوطلبان می‌توانند با مطالعه کتاب و بررسی نمونه سوالات آیین نامه پایه یک، بهترین نتیجه را در آزمون آیین نامه کسب کنند.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *