دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

حداکثر سن گواهینامه رانندگی؟

حداکثر سن گواهینامه رانندگی؟

رانندگی در کهنسالی

در کشور ما حداقل سن برای رانندگی بر اساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی داشتن ۱۸ سال سن است. اما همان‌طور که مشخص است، قانونی برای حداکثر سن مجاز برای رانندگی وجود ندارد.

امروزه همین موضوع باعث شد تا ما شاهد این باشیم که افراد بدون در نظر داشتن شرایط جسمی و سنی خود، رانندگی کنند و باعث ایجاد خطر و تصادفات ناگوار شوند.

مسئولان راهنمایی و رانندگی دلیل نداشتن قانونی برای این مشکل نیز اینگونه عنوان می‌کنند که حداکثر شرط سنی برای رانندگی در سایر کشورها نیز وجود ندارد.

اما آنان این نکته کلیدی را در نظر نگرفته‌اند که نحوه رانندگی افراد در کشورمان با نحوه رانندگی افراد در کشور‌های دیگر بسیار متفاوت است.

امروزه به دلیل نبود قانونی جهت حداکثر سن مجاز برای رانندگی، باعث ایجاد آمار بالای قبض جریمه و تصادفات ناگوار شده است که همین موضوع باعث شده براساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، پلیس نظارت و کنترل بیشتری بر این گروه از رانندگان داشته باشد.

کارشناسان پزشکی بیان می‌کنند که اگر بالای ۶۰ سال سن دارید و قدرت شنوایی، بینایی، عکس‌العمل و سطح هوشیاری شما کم شده بهتر است کمتر رانندگی کنید و تنها در شرایط خاص و ضروری پشت فرمان بنشینید.

 

تعیین حداکثر سن مجاز رانندگی

مشاور ترافیکی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تعیین حداکثر سن مجاز برای رانندگی به عنوان یک خلأ قانونی در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی نام برده و بیان می‌کند:

مانند بسیاری از مشاغلی که دوره بازنشستگی دارند رانندگی نیز در برخی دوره‌های سنی به دلیل تحلیل رفتن توان جسمی فرد با خطرات همراه است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی با بیان این‌که وقتی بررسی‌ها از تفاوت دو جنس زن و مرد در رانندگی حکایت دارد بنابر این قطعا رانندگی در سنین مختلف نیز ویژگی‌های خاص خود را خواهد داشت، می‌گوید:

مطالب مرتبط:  آیا برگه رسید گواهینامه ارزش قانونی دارد؟

رانندگی در سن بالا با، اما و اگر‌های فراوانی همراه است، زیرا افزایش تدریجی سن، تضعیف عمومی عضلات بدن، خشک و سفت شدن مفاصل، ضعف بینایی و شنوایی، کاهش سرعت عکس‌العمل را در شرایط لحظه‌ای در پی دارد و همه این موارد رانندگی در سنین بالا را برای راننده و دیگران بالقوه خطرساز می‌کند.

 هرچند آمار حوادث و تصادفات رانندگان در سنین بالا در مجموع کل تصادفات فراوان نیست، اما در گروه خودشان آمار حوادث و سوانح ترافیکی که رانندگان سن بالا در وقوع آن دخیل بوده‌اند، کم نیست و این امر بازنگری و تجدید نظر برای گنجاندن قوانینی مبتنی بر تعیین سقف سنی در رانندگی را به عنوان یک ضرورت آشکار می‌کند.

 

استادیار دانشگاه علوم انتظامی بیان می‌کنند که: ضروری است کارشناسان حوزه ترافیک و تصادفات، سلامت و پزشکی و مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی در تعامل با یکدیگر با بررسی و مطالعات دقیق کارشناسی در این زمینه با تعیین سقف سنی در رانندگی از یک سو و قرار دادن روش‌های کنترلی دقیق‌تر برای رفع خلا قانونی فعلی چاره‌ای بیندیشند.

 

گروهی دیگر اعتقاد دارند که نمی‌توان برای رانندگی محدودیت سنی قائل شد. زیرا اعتقاد دارند که رانندگی نه به سن و سال بلکه به توانایی افراد بستگی دارد.

در این راستا رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور ناجا بیان می‌کند: هم‌اکنون برخی رانندگان جوان به دلیل مصرف مواد روانگردان تعادل و تمرکز خود را در رانندگی قانونمند از دست می‌دهند و در صورتی که سلامت جسمی و روانی آن‌ها پس از انجام آزمایش‌های ویژه تایید نشود،‌ گواهینامه‌ آن‌ها باطل می‌شود و اجازه رانندگی نخواهد داشت. این قاعده می‌تواند برای رانندگان بزرگسالی که توان کنترل خودرو را ندارند، نیز اعمال شود.

مطالب مرتبط:  مراحل چاپ گواهینامه به چه صورت است؟

 

نحوه صلاحیت افراد بالای ۷۰ سال

با اینکه قانونی برای حداکثر سن مجاز رانندگی در آیین نامه رانندگی کشور ما وجود ندارد، اما موضوع بررسی‌های دوره‌ای جهت احراز شرایط رانندگی افراد در هر سنی انجام خواهد شد. به گونه‌ای که افراد عادی هر ۵ سال یک‌بار و افراد بالای ۷۰ سال هر ۲ سال یکبار باید گواهینامه خود را تمدید نمایند.

سرهنگ رحیم رمضان آقایی نسبت تمدید گواهینامه خود هر ۲‌سال یک‌بار اقدام نمی‌کنند بیان نمود که گواهینامه آن‌ها فاقد اعتبار تلقی شده و پلیس در صورت رویت با متخلفان برخورد خواهد کرد.

سرهنگ آقایی نیز همچنین بیان نمود که: بر اساس ماده ۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی افراد باید گواهینامه متناسب برای رانندگی با وسیله مورد نظر (سبک و سنگین) را داشته باشند و در غیر این صورت براساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

همچنین بنا بر ماده ۲۷ حداقل شرط سنی برای رانندگی ۱۸ سال تمام عنوان شده است بیان نمودند که: بر اساس تبصره ۵ ماده ۲۷ قانون راهنمایی و رانندگی مدت اعتبار گواهینامه‌های رانندگی ۵ سال است و پس از پایان اعتبار و بررسی سلامت جسمی و روانی راننده، صلاحیت وی برای یک دوره ۵ ساله دیگر مورد تایید قرار می‌گیرد برای افراد بالای ۷۰ سال سن این بررسی‌ها باید هر دو سال یکبار انجام شود.

سرهنگ آقایی نیز توضیح دادند که: بررسی‌های کارشناسی در خصوص سلامت جسمی و روانی توسط تیم کارشناسی متشکل از سه کاردان فنی ویژه این موضوع و با معاینات متعدد فرد در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود.

 

افراد بالای ۷۰ سال اگر هر دو سال یکبار گواهینامه خود را تمدید نکنند، در صورت ایجاد تصادف چه مقصر باشند چه نباشند، بیمه خسارتی به آن‌ها پرداخت نخواهد کرد. همچنین ولیس نیز به دلیل نداشتن گواهینامه با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

 

مطالب مرتبط: استعلام گواهینامه رانندگی پلیس+10

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. بنظرم رانندگی بستگی ب وضع جسمانی طرف داره کاری بسن وسال نبایدداشته باشه.

  2. سلام.شما اصرار دارید افراد مسن رانندگی نکنند.اگر خودتان هم مسن بودید چنین اصراری داشتید؟
    افراد مسن اکثرا تنها هستند و نیاز به رانندگی برای پرداختن به امور زندگی خود دارند.توجه به همه جوانب داشته باشید بعد نظر بدهید لطفا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *