جمعه , اردیبهشت 21 1403

مجازات رانندگی بدون گواهینامه یا با گواهینامه تمدید نشده

مجازات رانندگی بدون گواهینامه یا با گواهینامه منقضی شده دارای پیامد های جبران ناپذیری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

امروزه برای انجام برخی کارها نیازمندیم تا یکسری قانون و مقررات را رعایت کنیم، این قانون های نوشته شده همگی از یک سری تجربه و دانش قبل نوشته شده اند که یکی از این قوانین رعایت موازین راهنمایی و رانندگی است.

راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از پیش آمد خطرات ناشی از تصادفات و حادثه ها، یک سری قوانین وضع کرده که باید آن را رعایت کرد که یکی از آنها داشتن گواهینامه برای شخصی که قصد راندن وسیله نقلیه را دارد می باشد.

گرفتن گواهینامه به این معنی است که شخص دوره های آموزشی رانندگی و قوانین را گذرانده و از آنها آگاه است و می تواند با داشتن گواهینامه رانندگی کند. اما شخصی که گواهینامه ندارد حق رانندگی و پشت فرمان نشستن را ندارد.

حتی شخصی که گواهینامه اش منقضی شده و تلاش برای گرفتن مجدد آن نکرده نیز حق رانندگی ندارد.

 

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

قانون با افرادی که بدون داشتن گواهینامه رانندگی می کنند برخورد کرده و مطابق با قانون مجازات اسلامی با آنان برخورد خواهد کرد.

 

دو نوع مجازات برای افراد فاقد گواهینامه وجود دارد:

مجازات اول برای اشخاصی است که طبق قانون مجازات اسلامی بدون گواهینامه رانندگی کردند.

در ماده 723 قانون مجازات اسلامی عنوان شده است که هر شخص بدون گواهینامه قانونی رانندگی کند و یا دسترسی به راندن وسایل نقلیه داشته باشد برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا سقف یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

مطالب مرتبط:  هزینه و شرایط دریافت گواهینامه لیفتراک [سال 1403]

مجازات دوم برای افرادی است که بدون گواهینامه رانندگی کرده و طبق قانون رسیدگی به تخلفات باید مجازات شوند. بنا به ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات « اگر راننده بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی نماید، وسیله نقلیه وی توقیف و راننده نیز به مراجع قضایی برای اعمال قانون معرفی می گردد.»

 

رانندگی با گواهینامه منقضی شده

اگر راننده ای با گواهینامه منقضی شده رانندگی نماید و اقدامی برای تمدید گواهینامه خود نکند، تنها جریمه خواهد شد زیرا تمدید نکردن آن به معنای نداشتن صلاحیت رانندگی کردن نیست.

مطالب مرتبط: پیگیری چاپ گواهینامه

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *