جمعه , اردیبهشت 21 1403

راه های استعلام سوابق گواهینامه رانندگی

راه های استعلام سوابق گواهینامه رانندگی

راه های استعلام سوابق گواهینامه رانندگی

 

با استعلام سوابق گواهینامه رانندگی از تعداد تخلفات که راننده در گذشته مرتکب شده، اطلاع یافته و نمرات منفی گواهینامه را می توان مشاهده نمود.

 

از طریق ۲ روش می توان استعلام سوابق گواهینامه رانندگی را به دست آورد:

در روش اول به سایت rahvar120.ir که سایت راهور ۱۲۰ است مراجعه نمایید و بر روی گزینه ی استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی کلیک نمایید و اگر شماره گواهینامه خود را در سایت وارد کنید، سوابق گواهینامه خود را مشاهده خواهید کرد.

 

در روش دوم شماره ی گواهینامه خود را به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ بفرستید تا از نمره های منفی که در رانندگی مرتکب شده اید، اطلاع یابید.

 

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که جریمه های رانندگی چند دسته اند؟

جرایم رانندگی به سه دسته جریمه مادی رانندگی، جریمه توقیف خودرو و نمره منفی تقسیم می شوند.

جریمه نمره ی منفی مناسب کسانی است که جریمه مادی و نقدی برایشان مهم نیست و به راحتی مرتکب جرایم راهنمایی رانندگی می شوند. ولی با جریمه نمره منفی، امتیاز منفی در سابقه رانندگیشان ثبت می شود و باعث افزایش رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط راننده ها می شود.

 

 نمره ی منفی در مواردی که راننده به رانندگی توجهی ندارد و با تلفن همراهش صحبت می کند، به دلیل خواب الودگی قادر به هدایت و کنترل ماشین نیست و هم چنین سرعت و سبقت غیر مجاز به راننده تعلق می گیرد.

 

رانندگان با کسب چه تعداد نمره منفی از رانندگی محروم خواهند شد؟

مطالب مرتبط:  مجازات رانندگی بدون گواهینامه یا با گواهینامه تمدید نشده

گواهینامه زمانی به مدت ۳ ماه توقیف و ضبط می شود که راننده برای بار اول ۳۰ نمره منفی در سابقه خود داشته باشد که راننده تا پایان ۳ ماه نمی تواند رانندگی کند و پس از گذشت ۳ ماه با پرداخت مبلغی، گواهینانه خود را تحویل می گیرد.

 

گواهینامه زمانی به مدت ۶ ماه توقیف و ضبط می شود که راننده برای بار دوم ۲۵ نمره منفی در سوابق خود داشته باشد که در این صورت با پرداخت مبلغ بیش تری گواهینامه خود را دریافت می کند.

اگر راننده برای بار سوم ۲۰ نمره منفی دریافت کند، گواهینامه اش باطل می شود و یک سال نمی تواند رانندگی کند. بعد از یک سال دوره های آموزشی راهنمایی و رانندگی را گذرانده و گواهینامه ی جدیدی می گیرد.

 

نمرات منفی که رانندگان دریافت می کنند چه زمانی بلااثر خواهند شد؟

اگر راننده بار اول ۲۹ نمره منفی و بار دوم ۲۴ نمره منفی بگیرد، به مدت ۶ ماه هیچ تخلفی انجام ندهد نمرات منفی که در سوابقش درج شده بلااثر خواهد شد.

هم چنین اگر بار سوم ۲۰ نشده باشد و در مدت یک سال هیچ تخلفی انجام ندهد، نمره منفی اش بلااثر می شود.

مطالب مرتبط: پیگیری ارسال گواهینامه

پس نمرات منفی برای رانندگانی که تخلفات خطرناک انجام می دهند ک باعث به خطر افتادن جان چندین انسان می شود مناسب است. زیرا جرائم نقدی برای این اشخاص مهم نیس و فرقی در کاهش تخلفاتشان ندارد و رفتارشان را اصلاح نمی کند. به همین دلیل پلیس علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی را نیز در سوابق رانندگیشان درج می نماید.

مطالب مرتبط:  حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه؟

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *