دوشنبه , اردیبهشت 17 1403

جریمه دو برگی چیست؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

جریمه دو برگی چیست؟

جریمه دو برگی چیست؟

زمانی که یک مامور پلیس به دنبال تخطی یک راننده از قوانین و یا برای بررسی بیشتر خودرو و مدارک فرد پشت فرمان به این راننده دستور ایست بدهد اما راننده به این امر توجهی نکرده و همچنان به راه خود ادامه دهد، در این حالت جریمه دو برگی برای چنین راننده ای در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز امور اجرایی پلیس راهور ناجا اعلام کرده است که جریمه دو برگی به عنوان یک ابلاغ از سوی پلیس راهنمایی رانندگی مبنی بر مشاهده تخلف از سوی راننده لحاظ می گردد.

مامور پلیس بعد از مشاهده و پی بردن به تخلفی که از سوی راننده انجام گرفته باشد، اقدام به متوقف کردن خودروی فرد خاطی خواهد کرد. حال چنان چه این راننده متوجه فرمان ایست پلیس شده اما از آن اطاعت نکرده و خودروی خود را متوقف نسازد، چه این کار را از قصد و چه سهوا و از روی غفلت انجام دهد، تخلف دو برگه برای او منظور خواهد شد که این تخلف در سابقه راننده نیز ذکر می شود.

در چنین شرایطی، برگه تخلفی که برای راننده ثبت می شود در بر گیرنده تمام مشخصات خودروی خاطی، من جمله رنگ خودرو، شماره کامل پلاک، زمان انجام تخلف، محلی که در آن تخلف صورت گرفته و همچنین مبلغ در نظر گرفته شده برای این تخلف راننده می باشد که از جانب پلیس راهور صادر خواهد شد.

انواع جریمه های رانندگی شامل جریمه های تسلیمی، جریمه دو برگی، ضبط تخلف با کمک دوربین و جریمه الصاقی می باشد.

 

قواعد و مقررات جریمه دو برگی

چنان چه راننده ای مرتکب خطا و تخلفی حین رانندگی شود، پلیس اقدام به متوقف کردن خودروی او خواهد نمود. حال اگر این راننده، چه عمدا و چه از روی نا آگاهی و به شکل غیر عمد این فرمان مامور پلیس را نادیده گرفته و توقف ننماید، پلیس هم برای برای ثبت این تخلف از جریمه دو برگه استفاده خواهد کرد. در این حالت راننده ملزم به پرداخت کردن جریمه این تخلف بوده و این مورد در سوابق او نیز ذکر خواهد گردید.

مطالب مرتبط:  فوت و فن رانندگی در جاده

 

چه جریمه ای را جریمه دو برگی می نامند؟

جریمه دو برگی به جریمه ای گفته می شود که در آن، دو عدد قبض جریمه به جای یک قبض برای راننده خاطی در نظر گرفته می شود. این گونه جریمه ها زمانی برای راننده صادر می شوند که با وجود دادن فرمان ایست توسط پلیس، راننده به طور عمدی یا غیر عمدی توقف نکرده و به راه خود ادامه دهد.

در این گونه موارد علاوه بر تخلفی که راننده به خاطر آن از سوی پلیس فرمان توقف دریافت کرده است، یک تخلف دیگر نیز انجام داده است و آن هم بی توجهی به دستور پلیس برای متوقف شدن است. به همین دلیل است که برای او دو قبض جریمه صادر خواهد شد که هزینه تخلف دوم راننده که همان نادیده گرفتن پلیس می باشد به میزان 40 هزار تومان در نظر گرفته می شود.

هنگامی که دو قبض جریمه برای راننده صادر می شود، اطلاعات راننده اصلی خودرو ثبت نشده و در عوض برای پیگیری تخلفات راننده خاطی در آینده، مشخصات خودروی متخلف نظیر رنگ و مدل و شماره پلاک و همچنین اطلاعات موجود از ویژگی های ظاهری راننده متخلف در برگه های جریمه وارد خواهند شد.

 

مدت زمان پرداخت جریمه دو برگی چه قدر است؟

تمامی انواع قبض های جریمه که برای رانندگان صادر می شود بایستی طی دو ماه از تاریخ مندرج در قبض جریمه اقدام به پرداخت آن ها نمود. در صورتی که زمان پرداخت بیشتر از بازه دو ماه طول بکشد، راننده می بایست مبلغی دو برابر مبلغ پیشین جریمه صادر شده خود را پرداخت کند.

مطالب مرتبط:  پارک کردن ماشین کنار جدول

ممکن است در مواردی متوقف نساختن کامل خودرو توسط راننده دچار اشتباه شود که در این گونه موقعیت ها، امکان کم تر کردن میزان جریمه و یا حتی حذف آن نیز وجود دارد.

دلیل این تخفیف هم این است که خود راننده در محل برای ارائه قبض جریمه به او حضور نداشته و همچنین خودرو نیز برای نصب جریمه بر روی آن توقف نکرده است.

این مسئله زمانی قوت می گیرد که علت و مدرک کافی برای ثابت کردن اشتباه پیش آمده وجود داشته باشد و بتوان با دادن مدارک معتبر و مستندات مربوطه، بروز اشتباه در زمان ثبت شده به عنوان تخلف و حضور خودرو در محلی غیر از مکان تخلف را روشن نمود.

 

تا چه زمانی می توان به جریمه دو برگی اعتراض کرد؟

وقتی که راننده نسبت به جریمه دو برگی یا هر جریمه صادره دیگری اعتراض داشته باشد، می بایست یک سری مراحل را طی کند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم.

اگر یک راننده برای جریمه دوربینی ثبت شده به نام او اعتراضی داشته باشد، می بایست با مراجعه به ادارات اجرائی محل سکونت خود یا نزدیک ترین مرکز به محل زندگی خود، عکسی که از این تخلف گرفته شده را مشاهده کند.

جهت اعتراض و رسیدگی به سایر انواع جریمه ها، بر اساس ماده پنجم قانون رسیدگی اشخاص باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و اعتراض خود را در این دفاتر اعلام کرده و به ثبت برسانند. بعد از این که گزارشی از اعتراض خود را ارائه دادند، جواب این اعتراض طی 24 ساعت آتی ابلاغ خواهد شد که می توانند این پاسخ را از پلیس راهور مربوطه دریافت نمایند.

چنان چه شخص پس از مشاهده پاسخ اعتراض خود همچنان معترض باشد، می تواند با مراجعه به مرکز رسیدگی به تخلفات نسبت به بررسی مجدد اعتراض خود اقدام کند.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. والله پلیسی که فقط میخواهد برگ جریمه دستش را تمام کنه هیچی وقت ناراحت این مردم نیست که چیزشان بشه

  2. اسحاق دلفان

    من امروز تاریخ 2/5/1402 در محور کرمان بم نرسیده به ته رود با ایست پلیس وایستادم وله گفته پلیس 122تا سرعت داشتم ولی من مطمعا بودم 110تا سرعت داشتم اعتراض کردم ودرخاصت مشاهده دوربین رو کردم که پلیس گفت برو بعد چند ساعت پیام جریمه دو برگی برای من آمد. الان پلیس خاطی رو کی جریمه میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *