جمعه , اردیبهشت 14 1403

فوت و فن رانندگی در جاده

فوت و فن رانندگی برای مبتدی ها

 

رانندگی در جاده

رانندگی در جاده، یکی از مهارت هایی است که اکثر افراد به آن مسلط هستند. در واقع اصطلاح رانندگی، همان کنترل وسیله نقلیه است.

این وسیله نقلیه می تواند موتور، ماشین، کامیون و … باشد. رانندگی در جاده، قوانین زیادی را در بر می گیرد و راننده باید آن ها را بداند. به عبارتی، راننده باید به فوت و فن رانندگی در جاده واقف باشد.

همه افراد، برای کسب اجازه رانندگی در جاده باید این مهارت را آموزش ببینند و نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند. این آزمون، در دو مرحله تئوری و عملی برگزار می گردد. رانندگی نکات و مهارت های بسیار زیادی را شامل می شود. از این مهارت ها می توان به دور زدن یک فرمانه، دور زدن زدن دو فرمانه، سنگ چین، پارک دوبل و … اشاره کرد.

 

آزمون آیین نامه رانندگی به صورت رایگان در سایت موجود است.

 

رانندگی  در جاده، نشان دهنده سطح فرهنگی و اجتماعی افراد است. این موضوع به این خاطر است که جاده را می توان یک اجتماع دانست و رانندگان، در آن اجتماع بایدحقوق یکدیگر را رعایت کنند و به یکدیگر احترام بگذارند. از این حقوق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1: آستانه تحمل نسبت به محرک های ترافیکی

2: عدم ایجاد آلودگی صوتی در جاده

3: تمیز نگه داشتن جاده

4: ضرر نزدن به سلامت اتوموبیل افراد

 

1.آموزش رانندگی در جاده

رانندگی در جاده، قوانین و مهارت های خاصی را شامل می شود. برای یادگیری مهارت رانندگی، لازم است در ابتدا آن را آموزش ببینیم.

در اولین مرحله از رانندگی باید صندلی را تنظیم کنید. در واقع هر فرد، یک شرایط بدنی خاص دارد و صندلی خودرو، باید بر مبنای آن تنظیم شود.

این کار برای این است که راننده بر تمامی اجزای ماشین از قبیل فرمان و پدال ها تسلط کافی داشته باشد. برای تنظیم صندلی کافی است از ضامن کنار صندلی استفاده کنیم.

 

در مرحله دوم از رانندگی در جاده، باید با پدال ها آشنا شویم. برای هر خودرو، سه پدال وجود دارد. پدال سمت راست، گاز، پدال وسط، ترمز و در نهایت پدال سمت چپ، کلاچ است. راننده باید از پای راست خود برای کنترل پدال گاز و ترمز و از پای چپ برای پدال کلاچ، در مواقع نیاز استفاده کند.

آینه ها، یکی دیگر از بخش های بسیار مهم و کاربردی ماشین  برای رانندگی در جاده محسوب می شوند. آینه ها به راننده کمک می کنند که بتواند به اطراف خود نظارت داشته باشد. آینه وسط خودرو در نشان دادن عقب خودرو و آینه های کناری، سمت راست و چپ خودرو را نشان می دهند.

رانندگی در جاده همان طور که گفتیم؛ به مهارت های زیادی احتیاج دارد. یکی دیگر از این مهارت ها در حوزه آشنایی با دنده است.

دنده، یکی از مهم ترین بخش های خودرو محسوب می شود. معمولا خودروها 5 دنده را شامل می شوند. برای اینکه بتوانید دنده را عوض کنید؛ ابتدا باید کلاچ را تا آخر فشار دهید؛ دنده را عوض کرده و به آهستگی پا را از روی کلاچ بردارید.

رانندگی در جاده می تواند با لحظات اضطراری همراه باشد که نیازمند عکس العمل سریع است. هر خودرویی یک ترمز اضطراری دارد که به آن ترمز دستی می گویند. ترمز دستی در سمت راست راننده خودرو قرار می گیرد. هنگامی که خودرو در حالت ثابت و پارک شده است؛ باید ترمز دستی را به سمت بالا کشیده باشید. همچنین هنگام شروع حرکت، باید ترمز دستی را به سمت پایین بکشید.

مطالب مرتبط:  درآمد در الوپیک چقدر است؟

فوت و فن رانندگی در جاده و دانستن آن سبب می شود که شما راننده با مهارتی باشید. بنابراین شما باید بتوانید پس از به راه افتادن ماشین، اقدام به نگه داشتن آن کنید. برای این کار لازم است ابتدا ترمز بگیرید؛ به سرعت خود نگاه کنید؛ هرگاه سرعت به زیر 15 رسید؛ کلاچ را همزمان فشار داده و دنده را روی حالت خلاص قرار دهید.

 

مطالب مرتبط:

قبولی صد در صد در آزمون شهری

غلبه بر ترس از رانندگی

 

2.رانندگی در جاده برای اولین بار

رانندگی در جاده برای اولین بار، هیجان و استرس زیادی را شامل می شود. راننده در این موقعیت باید به شدت احتیاط کند و تمامی قوانین را رعایت کند. دانستن قانون صکادرات برای تمامی رانندگان واجب است. این قانون، مخفف هفت کار مهم، در ابتدا و شروع رانندگی است.

 

حرف ص، مخفف کلمه صندلی است. منظور از این بخش این است که راننده باید صندلی خود را بر مبنای موقعیت بدن خود تنظیم کند.

حرف ک، مخفف کمربند است. دومین کار مهمی که هر راننده، در شروع رانندگی در جاده باید انجام دهد؛ بستن کمربند است.

حرف آ، مخفف کلمه آینه است. منظور از این بخش این است که راننده در این مرحله باید آینه ها را بنا بر زاویه دید خود تنظیم کند.

منظور از حرف د، کلمه دنده است. شما باید در ابتدا دنده را روی حالت خلاص بگذارید. برای این کار ابتدا باید پدال کلاچ را فشار دهید.

حرف ر، به کلمه راهنما اشاره می کند. این موضوع یعنی راننده باید قبل از شروع حرکت راهنما بزند.

حرف آ، در این بخش به آمادگی برای حرکت اشاره می کند. برای این کار باید دنده را روی یک قرار داده و به آرامی حرکت کنیم.

حرف ت، آخرین حرف است که به کلمه ترمز دستی اشاره می کند. یعنی پس از اینکه برای شروع حرکت، دنده را روی یک گذاشتید؛ ترمز دستی را به سمت پایین بکشید.

 

3.آموزش شروع حرکت

رانندگی در جاده به حفظ آرامش راننده نیاز دارد. شروع حرکت در رانندگی بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای شروع حرکت خودرو، راننده باید پای خود را روی کلاچ گذاشته و تا آخر فشار دهد.

سپس دنده را خلاص کند. در این مرحله توسط سوییچ، ماشین را استارت می زنیم. در مرحله بعد کلاچ را فشار داده و دنده را روی یک می گذاریم و ترمز دستی را پایین می آوریم. بعد از زدن راهنما و کنترل آینه ها، پایمان را روی پدال گاز فشار داده و به آرامی کلاچ را رها می کنیم. در این حالت خودروی ما شروع به حرکت می کند.

آموزش شروع حرکت

 

4.علائم راهنمایی و رانندگی در جاده

رانندگی در جاده نیازمند دقت و تمرکز بالایی است. دقت به علائم راهنمایی و رانندگی، یکی از این موارد می باشد. این علائم از مهم ترین قسمت های آموزش رانندگی است.

در واقع تمامی افرادی که گواهینامه دارند؛ باید به این علائم مسلط باشند و معنی آن ها را بدانند. به طور کلی بالای 200 علائم راهنمایی و رانندگی وجود دارد. هرکدام از این علائم، معنی و مفهوم خاصی دارند. به طور کلی علائم راهنمایی و رانندگی هفت مورد کلی را شامل می شوند. این دسته ها شامل موارد زیر است:

  1. تابلوهای هشداردهنده
  2. تابلوهای بازدارنده
  3. تابلوهای آگاهی دهنده
  4. تابلوهای راهنما برای مسیر
  5. تابلوهای محلی
  6. برچسب ها
  7. تابلوهای مکمل
مطالب مرتبط:  آموزش تابلوهای راهنمایی رانندگی با جواب و اسم (0 تا 100)

 

5.چگونه سبقت بگیریم؟

رانندگی در جاده می تواند با سرعت های متفاوتی همراه باشد. معمولا سرعت مجاز در آزادراه ها 120 کیلومتر بر ساعت است. در بعضی از مواقع راننده به سبقت گرفتن نیاز دارد.

سبقت گرفتن با تغییر لاین و پیشی گرفتن از ماشین جلویی شما همراه است. در سبقت گرفتن باید به چند مورد توجه کرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. در نظر گرفتن تمام جوانب آزاد راه یا جاده
  2. قبل از سبقت گرفتن چراغ راهنما زده شود.
  3. به دوچرخه ها و سایر وسایل نقلیه توجه کنید.
  4. اگر در حین سبقت، خودروی جلویی، سرعت خود را زیاد کرد؛ شما سرعت خود را کم کرده و به جای اولیه بازگردید.
  5. در گذرگاه عابر پیاده سبقت، ممنوع است.

 

6.رانندگی در جاده دو طرفه

رانندگی در جاده دو طرفه به احتیاط زیادی از سمت راننده احتیاج دارد. در این جاده ها به علائم راهنمایی و رانندگی باید توجه زیادی داشته باشید. راننده، در این جاده باید به خط کشی ها نیز توجه کند. همچنین دقت کنید هنگام سبقت گرفتن از رو به رو ماشینی به سمت شما نیاید.

رانندگی در جاده دو طرفه

7.قوانین رانندگی در جاده

دانستن فوت و فن رانندگی در جاده و رعایت همزمان قوانین رانندگی در جاده می تواند ایمنی شما را در رانندگی افزایش دهد.

با رعایت قوانین رانندگی از ایجاد هرگونه حادثه جلوگیری می شود. از این نکات و قوانین می توان به سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، دقت به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، خواب آلود نبودن و … اشاره کرد.

 

8.رانندگی در شب

رانندگی در جاده هنگام شب با کاهش دید قابل توجه راننده همراه است. شما باید سعی کنید خودروتان را در شب با سرعت کمتری برانید.

این موضوع برای این است که در صورت دیدن مانع، بتوانید خودرو را کنترل کنید. همچنین حتما چراغ های خودرو را تنظیم کنید تا از حداکثر دید ممکن برخوردار باشید. نکته مهم دیگر این است که سعی کنید قبل از رانندگی در شب به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید؛ تا در هنگام رانندگی هشیار باشید.

 

9.چگونه خودرو را پارک کنیم؟

فوت و فن رانندگی در جاده، پارک کردن خودرو را نیز شامل می شود. برای پارک معمولی ماشین کافی است با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت به سمت جای پارک حرکت کنید.

همزمان با نزدیک شدن به جای پارک، پایتان را روی ترمز بگذارید و به آرامی فشار دهید و در نقطه مورد نظر به طور کامل توقف کنید. دقت کنید زمانی که رسیدید؛ ترمز را کاملا فشار دهید و چرخ های خودرو را صاف کنید سپس ترمز دستی را بکشید.

 

10.نکات مهم رانندگی در جاده

رانندگی در جاده یکی از کارهای لذت بخش در دنیا محسوب می شود. البته راننده باید دقت کند که با سرعت مجاز براند و احتیاط کند.

هرگونه بی احتیاطی در رانندگی می تواند خسارات جبران ناپذیری را وارد کند. از سری نکات های مهمی که در رانندگی باید رعایت کنیم؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1: بررسی خودرو: یکسری موارد در خودرو هستند که باید بررسی شوند. از این موارد می توان به لنت ترمز، ایمنی بدنه خودرو و … اشاره کرد.

2: صحیح نشستن: در رانندگی، حالت نشستن شما نباید طوری باشد که تحت فشار باشید و مچ دست، گردن یا کمرتان خسته شود.

3: حالت 9 و 3: حالت نگهداری دست ها در رانندگی باید همانند ساعت های 9 و 3 باشد. به هیچ عنوان فرمان را با انگشت نگیرید یا دست هایتان را بهم گره نزنید.

4: شناختن لاین سرعت: لاین سرعت، سریع ترین قسمت و مسیر در جاده را مشخص می کند.

5: استفاده از همه جاده: دست انداز های کوچک را رد نکنید. گاهی پیچ ها انحراف زیادی دارند و حادثه ساز می شوند.

6: نگاه کامل به جاده: این کار باعث می شود شما به جاده مسلط بشوید و عکس العمل هایتان سریع تر باشد.

7: ترمز کردن: هیچگاه ناگهانی ترمز نگیرید؛ چون به خودرو و جلوبندی آن آسیب می زند. ترمز باید به آرامی گرفته شود.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *