شنبه , اردیبهشت 22 1403

9 علت ترس از رانندگی [چگونه ترس از رانندگی را از بین ببریم]

علت ترس از رانندگی میخوای بدونی؟ این مطلب رو کامل بخون:

قبل از اینکه به موضوع ترس از رانندگی بپردازیم یک خاطره ای رو میخوام بگم من بعد از گرفتن گواهینامه یه پرشیا خریدم بعد بقدری استرس و ترس داشتم روزهای اول به دوستم زنگ می زدم تا بیاد با ماشین بریم دور دور! راننده دوستم بود چون چند سالی بود گواهینامه داشت بعد از چند روز پشیمون شدم چرا ماشین خریدم و میخواستم بفروشمش ولی دوستم گفت هر روز بریم تمرین خلاصه بعد از چند روز تمرین ترسم ریخت و الان خیلی راحت لایی میکشم!!

راستی یک جزوه آموزشی داریم که برای کنترل ترس و استرس از سرعت ماشین هستش اگه خواستید تو نظرات بگید تا ایمیل کنیم

 

1-ترس از رانندگی

ترس از رانندگی، یک ترس خاص است که منجر به وحشت، اجتناب و ناراحتی شدید از رانندگی می‌شود. این وضعیت اگر به طور طبیعی یا پس از یک تصادف رخ دهد، به هر حال، این ترس می‌تواند به طور قابل توجهی زندگی فرد را مختل کند. بنابراین شناسایی این شرایط و جستجوی درمان حرفه‌ای آن، مانند روان درمانی، برای محدود کردن تأثیر آن ضروری است.

از آنجایی که رانندگی اغلب بخشی از زندگی روزمره است، به عنوان یکی از رایج‌ترین فعالیت‌هایی که باعث وحشت و ترس می‌شود در نظر گرفته می‌شود.

نام‌های این فوبیای خاص از رانندگی: آمکسوفوبیا، اکوفوبیا، موتور فوبیا یا همکسوفوبیا است. این فوبیای خاص ناشی از ترس شدید از رانندگی یا سوار شدن بر وسیله نقلیه و از دست دادن کنترل است.

ترس از رانندگی

در موقعیت‌های مختلف رانندگی می‌تواند باعث ناراحتی فرد شود. اگر از طریق یک تونل، روی پل و در بزرگراه رانندگی کنند یا حتی وقتی روی صندلی مسافر بنشینند، ممکن است مضطرب یا پراز استرس باشند.

این سازه‌ها یا مسیرها ممکن است باعث ایجاد خطر برای این افراد شود. وضعیت هر چه باشد، ترس از این امر ناخواسته می‌تواند باشد که این افراد احساس کنند ممکن است اتفاق بد یا منفی رخ دهد. ترس از رانندگی در مقایسه با ترس ناشی از خطر عمومی، شدیدتر و مخرب‌تر است.

اگر ترس رانندگی درمان نشود، می‌تواند زندگی روزانه را مختل کند و باعث مشکلات سلامت روانی طولانی مدت شود. در ادامه مطلب با علل و درمان فوبیای رانندگی بیشتر آشنا خواهید شد.

2-علل ترس از رانندگی چیست؟

علت دقیق آمکسوفوبیا و بیشتر فوبیاها به طور کلی مشخص نیست. با این حال، فوبیا، می‌توان گفت: پس از یک تجربه آسیب زا ایجاد می‌شود. درگیر شدن در یک تصادف رانندگی یا حتی شنیدن در مورد شخص دیگری می‌تواند بر وضعیت شما تأثیر بگذارد و بدون توجه به موضوع ترس شما علائم مشابهی ایجاد می‌کند.

این علائم ممکن است در حین رانندگی یا حتی زمانی که فقط به رانندگی فکر می‌کنید رخ دهد. اگر شخصی در حین رانندگی تصادف شدیدی داشته باشد و آسیب ببیند یا به دیگری آسیب برساند، ممکن است در نتیجه ترس از رانندگی ایجاد شود. حتی اگر آنها یک مسافر در ماشین بودند نیز همین اتفاق می‌افتاد.

برای بعضی از افراد داستان‌ها، ویدیوها یا تماس‌های نزدیک با تصادفات رانندگی می‌تواند برای ایجاد ترس طولانی‌مدت از رانندگی کافی باشد.

به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند ویدیویی را ببیند که به صورت آنلاین منتشر شده است یا در مورد تجربه یکی از عزیزانش در تصادفات رانندگی بشنود، این اطلاعات می‌تواند برای ایجاد یک فوبیای خاص کافی باشد. مانند سایر شرایط سلامت روان، ممکن است همیشه ارتباط روشنی بین یک رویداد زندگی و ترس از رانندگی وجود نداشته باشد.

گاهی اوقات، به نظر می‌رسد که این فوبیا از جایی سرچشمه می‌گیرد. عوامل خطری که احتمال داشتن یک فوبی خاص مانند وهوفوبیا را افزایش می‌دهند عبارتند؛

  • سن؛ افراد جوان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فوبیا هستند.
  • سابقه خانوادگی؛ داشتن اعضای خانواده مبتلا به فوبیا و اختلالات اضطرابی شانس فرد را افزایش می‌دهد.
مطالب مرتبط:  آب بندی ماشین صفر سمند ef7

 

3-اثرات ترس رانندگی

میزان ترس از رانندگی به پشتیبانی‌های موجود، شدت وضعیت و مدت زمان وجود آن بستگی دارد. در بدترین شرایط، این ترس می‌تواند منجر به پیامدهای بسیار منفی و خطراتی برای سلامت روحی و جسمی فرد شود. فردی را با فوبیای شدید در نظر بگیرید که در یک محیط روستایی با حمایت محدود دوستان و اعضای خانواده زندگی می‌کند.

این شخص ممکن است به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی نداشته باشد و ممکن است پیاده روی به بسیاری از مکان‌ها خیلی دور باشد. آنها ممکن است شغل، روابط اجتماعی خود را از دست بدهند و از نظر مالی آسیب ببینند.

اگر وضعیت خیلی بد باشد، این افراد نمی‌توانند اساسی‌ترین نیازهای خود را برآورده کنند. دسترسی به غذاهای سالم و مراقبت‌های پزشکی ممکن است بیش از حد اضطراب آور باشد، بنابراین آنها از قرار ملاقات صرف نظر می‌کنند. راه‌های درمانی برای فوبیای رانندگی ساده و موثر هستند.

با استفاده از درمان شناختی رفتاری (CBT) و با داروهای اضطراب در صورت نیاز، علائم این فوبیا می‌توانند به سرعت بهبود یافته و تغییرات پایدار ایجاد کنند. هر کسی که قصد درمان را دارد باید با تیمی از متخصصان سلامت روان برای بهترین نتایج مشورت کند.

ترس از رانندگی بعد از تصادف

راههای غلبه بر ترس حین رانندگی

4-با فوبیای رانندگی چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

برای درمان این فوبیای مهم، ممکن است بخواهید با یک ارائه دهنده سلامت روان با تجربه در درمان فوبیا و اضطراب مشورت کنید. اگر نگرانی شما حمله پانیک هنگام رانندگی است، باید تحت نظر کسی باشید که که تجربه درمان اختلال پانیک را داشته باشد.

یک روانشناس، گزینه‌های درمانی مختلفی را برای فوبیای رانندگی توصیه می‌کند که ممکن است شامل روان درمانی، دارو درمانی، گروه‌های حمایتی یا ترکیبی از هر سه باشد.

روان درمانی اغلب اولین خط دفاعی برای اضطراب شدید رانندگی یا فوبیا است. چندین روش می‌تواند فوبیا را درمان کند، اما برخی از این روشها، بسیار کاربردی بوده و نتیجه بهتر و سریع‌تری دارد.

 

5-چشم‌انداز افرادی که از رانندگی ترس دارند چیست؟

گفتیم که درمان رفتاری می‌تواند به شما در مدیریت فوبیای رانندگی کمک کند. او توضیح داد: «درمان اغلب شامل تمرین‌هایی به نام «قرار گرفتن» است که شامل راحت‌تر شدن تدریجی با موقعیت‌های مرتبط با فوبیا می‌شود. به طور معمول، اینها سناریوهای رانندگی یا احساسات فیزیکی هستند که هنگام رانندگی تجربه می‌شوند.

از آنجایی که درمان اغلب مؤثر است، مهم است که فوراً به دنبال درمان باشید. بر اساس یک مطالعه، فوبیای رانندگی نه تنها فعالیت‌های روزانه شما را محدود می کند، بلکه زندگی با یک فوبی خاص می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی، قلبی و عروقی را نیز افزایش دهد.

 

6-چگونه ترس از رانندگی نداشته باشیم؟

شما می‌توانید با کمک یک متخصص، بر این فوبیای رانندگی غلبه کنید. فوبیا به ندرت خود به خود از بین می‌روند، بنابراین خود افراد باید برای بهبود و از بین بردن علائم اقدام کنند.

چگونه ترس از رانندگی نداشته باشیم؟
چگونه ترس از رانندگی نداشته باشیم؟

در اینجا چند نکته عملی برای غلبه بر این فوبیای رانندگی آورده شده است:

1) وضعیت خود را شناسایی کنید

اضطراب در مورد رانندگی می‌تواند از منابع مختلفی مانند استرس بالا، PTSD، اضطراب عمومی و سایر شرایط سلامت روان ناشی شود. قبل از اینکه هر کسی بتواند ترس از رانندگی را درمان کند، باید مطمئن شود که چیزی که تجربه می‌کند واقعاً یک ترس  است.

2) خود را آموزش دهید

پس از شناسایی این بیماری، یادگیری در مورد این اختلال و چگونگی تأثیر آن بر افکار، احساسات و رفتارها مفید است. این مرحله به این معنی نیست که فرد باید در فوبیا متخصص شود، اما درک اولیه می‌تواند راه طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد.

3) به متخصص مراجعه کنید

فوبی‌های خاص به اختلالات سلامت روان شناخته شده هستند، این ویژگی به این معنی است که آنها بهترین پاسخ را به مداخلات درمانی حرفه‌ای خواهند داد. با افزایش دسترسی به درمان آنلاین و از راه دور، حتی یک فرد مبتلا به وهوفوبیا می‌تواند به مراقبت دسترسی داشته باشد.

4) درمان خود را درک کنید

درمان‌های  CBT و مواجهه نباید گزینه‌های پیچیده‌ای باشند، اما برای بهترین نتایج باید طبق تجویز مورد استفاده قرار گیرند. توقف برنامه درمانی یا عدم پیگیری مواجهه می‌تواند ترس را بدتر کند.

5) تمدد اعصاب را تمرین کنید

 CBT و مواجهه درمانی مهارت‌های آرامش بخشی را در درمان کلی خود دارد. هر کسی که از آرامش استفاده می‌کند باید به خاطر داشته باشد که توسعه این مهارت‌ها به زمان نیاز دارد، بنابراین صبور باشید و اغلب تمرین کنید.

مطالب مرتبط:  موتورسیکلت های برقی، الزام پلاک و تغییر شرایط

6) از یک مربی رانندگی کمک بگیرید

تعجب آور است که بسیاری از مردم به دلیل نداشتن مهارت‌های لازم رانندگی از رانندگی در بزرگراه وحشت دارند. اگر دوست دارید به فوبیای رانندگی غلبه کنید، آموزش اولین قدم است. مهم است که یک راننده کاربلد کمک بگیرید و صبور باشید که شما را در تمام مسیر راهنمایی کند. یک مربی به صورت شفاهی شما را در حین رانندگی راهنمایی می‌کند.

آنها آنچه در بیرون اتفاق می‌افتد و همچنین خطر یا تصادف جاده‌ای را روایت می‌کند. اگر بدانید که یک متخصص در کنار شما نشسته است، احساس آرامش بیشتری می‌کند. اگر می‌خواهید خود را از خطر رها کنید، درس‌های رانندگی خود را نادیده نگیرید.

7) ترس‌های خود را انتخاب کنید

یک روش مناسب برای غلبه و مواجه شدن با فوبیای رانندگی وجود دارد. در این روش باید ترس‌های خود با شخصی که به آن اعتماد دارید، به اشتراک بگذارید. در مقابل، آنها در مواجهه با ترس‌هایتان دیدگاه مثبتی به شما می‌دهند. به عنوان مثال، اگر از مرغ می‌ترسید، یکی از دوستان مورد اعتماد به این موضوع اشاره می‌کند که مرغ بی‌ضرر است.

اگر از اشتراک گذاری آن با کسی که ناراحت می‌شوید، می‌توانید آن را در یک کتاب کار فوبیا یادداشت کنید یا با صدای بلند ضبط کنید. در نام ترس خود باید با خود صادق باشید. این تنها راه است که می‌توانید از ترس رانندگی خود اولین گام را بردارید.

8) تکنیک‌های آرامش را تمرین کنید

وقتی که به مدت طولانی رانندگی می‌کنید، باید استراحت کنید. هنگام رانندگی نباید خسته یا خواب‌آلود باشید. هنگام رانندگی باید آرام باشید و خود را حفظ کنید.

یکی از تکنیک‌های آرام‌سازی مدیتیشن است که ثابت شده است که بسیار پیشرفته است. مدیتیشن می‌تواند ارزان باشد و شما می‌توانید آن را در خانه خود تمرین کنید. تمرین شما یک تمرین آرامش بخش خوب است. اگر قبل از تمرین کمی مضطرب هستید، در حین گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش چند نفس عمیق بکشید تا زمانی که احساس آرامش بیشتری کنید.

9) از جملات تاکیدی استفاده کنید

برای غلبه بر هر نوع ترسی اولین و مهم‌ترین اقدام این است که با خودتان مهربان باشید و چند کلمه مثبت و محبت آمیز را انتخاب کنید.

اینها جملات کوتاهی هستند که احساسات مثبت را تقویت می‌کنند. خود مشارکتی در پیشرفت شما کمک زیادی خواهد کرد. در حین رانندگی می‌توانید این موارد را به خودتان بدهید تا خیالتان راحت شود: من می‌ترسم، اما می توانم این کار را انجام دهم. من برای یک رانندگی ایمن و آرام بخش آماده هستم.

10) فقط تا زمانی که حوصله دارید رانندگی کنید

شیشه ماشین را پایین بکشید و اجازه دهید هوای خنک خنکتان را لمس کند. اگر اصلا رانندگی نکنید، هرگز نمی‌توانید از شر این ترس خلاص شوید. اگر واقعا دوست دارید رانندگی کنید، به شجاعت رویارویی با ترس خود نیاز دارید.

11) خودگویی مثبت را تکرار کنید

خودگویی یا تکرار عبارات مثبت برای غلبه بر ترس از رانندگی موثر است. پیام‌هایی که فرد برای خود تکرار می‌کند، می‌تواند کمک زیادی به افزایش یا کاهش ترس و اضطراب کند.

برای رویارویی با ترس‌ها از خودگویی مثبت، خوش‌بین و مطمئن استفاده کنید. مهم‌ترین اصلی که باید به آن توجه کنید و آن را همیشه مدنظر داشته باشید این است که در راه ترس درمانی به زمان و تکرار نیاز دارید.

پس حتما نیاز دارید با برنامه پیش بروید و هدف بلندمدت خود را در نظر داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که رانندگی با آرامش و بدون استرس ارزش  مدت کوتاه تلاش و سختی برای شما را دارد و در نهایت خیلی زود نتیجه تلاش‌های خود را خواهید دید.

نظرات درباره ترس از رانندگی نی نی سایت

در سایت نی نی سایت چند تایپک در رابطه با موضوع ترس از رانندگی موجود است که لینکهاش رو قرار میدم تا مطالعه کنید:

تایپک اول (کلیک کنید)

تایپک دوم (کلیک کنید)

سخن پایانی

گفتیم که این فوبیای غیرمنطقی از رانندگی یا سوار شدن در ماشین است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است از سایر وسایل حمل و نقل اتوبوس، قطار و هواپیما نیز چنین ترسی را دریافت کنند.

این فوبیا می‌تواند علائمی مانند درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تنگی نفس و سرگیجه ایجاد کند. درمان‌های ترس از رانندگی شامل روان درمانی، تکنیک‌های خودیاری و گاهی اوقات مصرف داروها است.

این ترس می‌تواند زندگی شما را مختل کند و سلامت و رفاه شما را به شدت محدود کند. بنابراین اجازه ندهید اضطراب بر زندگی شما حاکم شود.

در عوض خیلی سریع، مشکل خود را شناسایی کنید و به دنبال درمان‌های مفید برای کاهش استرس رانندگی و مبارزه با ترس از رانندگی باشید. وقتی به مقصد رسیدید، کمی در ماشین بنشینید و به خودتان تبریک بگویید که اضطراب خود را پشت سر گذاشته‌اید و به جایی که هستید رسیده اید. ماشین را خاموش کنید و چند نفس عمیق بکشید.

به خودتان تاکید کنید که توانستید یک رانندگی بدون ترس داشته باشید. حتما این زمان را به خود اختصاص دهید تا از غلبه بر اضطراب خود خوشحال باشید. این اقدام شما کمک می‌کند تا این دستاورد را در ذهن خود ثبت کنید و هر بار که مجبور به رانندگی هستید، آرام آرام رانندگی برایتان آسان‌تر و خوشایندتر می‌شود.

فیلم ترس از رانندگی:  
فیلم دوم:
فیلم سوم:

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

8 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر بی زحمت جزوه آموزشی که برای کنترل ترس و استرس دارید رو برای بنده ارسال کنید.

  2. هانیه رحمتی

    سلام میشه لطف کنید جزوه کنترل ترس را برام ارسال کنید؟ مممنون

  3. ترس اینکه افسر خیلی خشک و سختگیر برخورد میکنه رو نداشته باشید تو ازمون شهری اول افسر بر خلاف چهره شون خیلی مهربون بود و خیلی راهنمایی میکرد حتی میگفت تو الان باید راهنما بزنی ترس بیش از حد من باعث شد رد بشم.
    تو ازمون بعدی هم افسر گفت خیلی دنده عوض میکنم
    اولین شرکت کننده سر تقاطع دور زد راهنمای هم نمیزد ولی افسر قبولش کرد فقط بخاطر اینکه استرس نداشت و پارک دوبل رو خوب زد
    نوبت من که شد ترسم گذاشتم کنار و راحت قبول شدم

  4. سلام خیلی ممنونم از آموزش من با تکرار این موارد خیلی ترسم کم شده

  5. فاطمه اسمعیلی

    سلام من یک زن ۴۱ ساله هستم وکارت رانندکی هم کرفته ام ولی ترس نمی زاره رانندکی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *