شنبه , اردیبهشت 8 1403

در صورت تمام شدن بنزین چه کارهایی باید انجام دهید؟

در صورت تمام شدن بنزین چه کارهایی باید انجام دهید؟

قطعا با این سوال مواجه شدید که اگر سوخت خودرو در بین راه تمام شود چه پیش می آید یا باید از چه کسی کمک بگیرم؟ اگر بین راه ماندم و ماشینی برای کمک از آنجا عبور نکرد چه کار کنم؟

بسیاری از این سوالات که ممکن است با آن مواجه شوید یا حتی تا به الان با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و تجربه دارید. اتمام بنزین در هر جایی یکی از ترس های بزرگ رانندگان است.

در این مقاله قصد داریم تا روش هایی را برای شما بازگو کنیم که یا در راه نمانید و با سوخت کافی به مقصد برسید و یا اگر در راه ماندید چه کار کنید، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

تمام شدن سوخت خودرو

زمانیکه باک ماشین شما از سوخت خالی میشود اتومبیل دیگر قادر به ادامه حرکت نیست و متوقف می شود، گاهی این تمام شدن باعث وارد شدن آسیب به قطعات خودرو که با سوخت کار می کنند می شود.

 

حال از کجا متوجه تمام شدن سوخت ماشین شویم؟

روشن شدن چراغ بنزین، یکی از علائمی که باعث می شود شما از میزان کمبود سوخت آگاه شوید روشن شدن چراغ بنزین دقیقا بالای فرمان است و همچنین صدای هشداری که ماشین قبل از اتمام کامل سوخت به شما می دهد. اگر عقربه سوخت خودرو به شدت پایین باشد و این علائم را مشاهده کردید متوجه خالی بودن باک خواهید شد.

البته باید توجه کنید زمانی این هشدار را دریافت می کنید که 5 الی 8 لیتر بنزین را دارید و قبل از اتمام کامل می توانید خود را به مقصدی نزدیک برای شارژ سوخت خودرو برسانید.

مطالب مرتبط:  چگونه بفهمیم سند ماشین به نام کیست؟

 

حال این سوال پیش می آید که تمام شدن کامل سوخت چه ضرری برای خودرو دارد؟

بسیاری افراد بر این باور هستند که تمام شدن سوخت و روشن شدن چراغ سوخت صرفا یک هشدار است و تاثیری بر قطعات و خودرو ندارد؛ اگر شما با این شرایط به رانندگی ادامه دهید:

  • همه ی رسوبات باک بنزین ماشینتان وارد سیستم انتقال سوخت می شود و این فاجعه است! پس بهتر است با مشاهده این هشدار ها هر چه سریعتر ماشین را به پمپ بنزین برسانید.
  • فرمان و ترمز سفت کار میکنند یا از کار می افتند، اگر سوخت خودرو تمام شود فرمان و ترمز به سختی کار می کنند بنابر این راننده باید به این قطعات فشار بیشتری وارد کند تا حرکت کنند که این حرکت باعث خراب شدن فرمان و ترمز می شود.
  • از کار افتادن سیستم هیدرولیک خودرو، تمام شدن سوخت موجب کاهش قدرت سیستم هیدرولیک و از کار افتادن آن می شود.
  • خراب شدن پمپ پیشرانه از مواردی است که با تمام شدن سوخت رخ می دهد.

 

با تمام شدن سوخت ماشین چه کار کنیم؟

با تمام شدن سوخت ماشین بهتر است در وهله اول خونسردی خود را حفظ کرده و به دستورالعمل های زیر عمل کنید:

رساندن خودرو به محل مناسب

بعد از دیدن هشدار ها یا سفت شدن فرمان و ترمز هر چه سریعتر ماشین را به محل مناسب (خارج از جاده) رسانده و توقف کنید. اما اگر مهلت چنین کاری را نداشتید و زودتر از موعد بنزینتان تمام شد بهتر است با روشن کردن چراغ خطر ماشین دیگر خودرو ها را از خراب شدن ماشینتان آگاه کنید تا تصادفی رخ ندهد.

 

تماس با امداد خودرو

اگر در مکانی هستید که موبایلتان آنتن دارد می توانید با امداد خودرو تماس بگیرید و موقعیت مکانی خود را اطلاع دهید تا در اسرع وقت برای کمک به شما در محل حاضر شوند.

مطالب مرتبط:  چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم؟ [راه‌های کاربردی]

 

فاصله گرفتن از خودرو

اگر سوخت تمام شد و راهی برای رساندن خودرو به مکان مناسب نداشتید چراغ های خطر را روشن کرده و از ماشین خارج شوید و برای کمک گرفتن اقدامی انجام دهید زیرا در ماشین ماندن در جاده بسیار خطرناک است.

 

استفاده از الکل به جای بنزین در خودرو

الکل دارای اکتان بالایی نسبت به سایر سوخت ها دارد و اگر نیاز باشد تا در مواقع ضروری از آن می توان به عنوان سوخت ماشین استفاده کرد

باید به این نکته توجه داشت که به دلیل متفاوت بودن ساختار الکل و بنزین و خشک کار کردن الکل امکان اینکه تنظیمات موتور خودرو به هم بخورد وجود دارد.

پس در مواقع فورس از الکل استفاده کنید و پس از رسیدن به پمپ بنزین سریعا آن را با بنزین پر کنید و روی سوخت الکل زیاد حساب باز نکنید، این مورد فقط برای مواقع ضروری مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نکاتی که قبل از رانندگی در جاده یا مسافت طولانی یا روز های عادی باید رعایت کرد:

  • قبل از هر کاری میزان سوخت خود را بررسی کنید.
  • چراغ هشدار دهنده ماشین را چک کنید.
  • اجازه ندهید سوخت به طور کامل تمام شود، قبل از اتمام سوخت خودرو را سوخت گیری کنید.
  • سعی کنید اگر بنزینتان از حد معمول کمتر است، کولر ماشین را روشن نکنید زیرا به شدت باعث کاهش سوخت می شود.
  • اگر سوخت خودرو کم است بهتر است در سرعت پایین تر رانندگی کنید تا رسوبات وارد موتور خودرو نشوند.
  • به طور کلی اجازه ندهید سنسور سوخت شما کمتر از یک چهارم شود.

با رعایت تمامی این نکات دیگر نگران تمام شدن سوخت خود و در راه ماندن نباشید زیرا تمامی موارد ریز به ریز گفته شده و نیازی به استرس داشتن هنگام کمبود سوخت نخواهید داشت. نکته آخر اینکه باک خودرو را خالی نگه ندارید زیرا به قطعات آسیب وارد می کند که در آینده هزینه های گزافی برایتان خواهد داشت.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *