جمعه , اردیبهشت 21 1403

چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم؟ [راه‌های کاربردی]

اگر گواهینامه شما گم شده یا به سرقت رفته، به راحتی می‌توانید برای صدور گواهینامه جدید اقدام کنید. با این حال برای صدور مجدد این کارت باید مدت زمان زیادی منتظر بمانید.

اما ممکن است نیاز فوری به شماره گواهینامه پیدا کنید. در این مواقع احتمالا دغدغه شما در حضور دوستان، آشنایان و حتی جستجوهای اینترنتی به یک موضوع منتهی می‌شود: چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم؟

خوشخبتانه روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. بسیاری از روش‌ها شاید کاربردی نباشند. در این مقاله ضمن بررسی انواع روش‌ها، بررسی کردیم که کدام یک برای شما گزینه بهتری است تا با خیالی راحت مشکلتان برطرف شود.

 

فهرست مطالب:

روش‌های استعلام شماره گواهینامه گم شده

روش‌های مختلفی برای استعلام شماره گواهینامه رانندگی مفقودی وجود دارد که تمام آن‌ها در این مقاله بررسی خواهد شد:

  • دریافت شماره گواهینامه با کد ملی
  • دریافت شماره گواهینامه از طریق پیامک
  • دریافت شماره گواهینامه به صورت تلفنی
  • دریافت شماره گواهینامه از پلیس 10+
  • دریافت شماره گواهینامه از پلیس راهور ناجا

 

کاربرد شماره 10 رقمی گواهینامه

گواهینامه مجوز رانندگی افراد است که با دریافت آن در واقع فرد صلاحیت رانندگی در داخل کشور را کسب می‌کند. این کارت حاوی اطلاعاتی نظیر نام، نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، تاریخ صدور، مدت زمان اعتبار و شماره گواهینامه می‌باشد.

شماره گواهینامه همانند کد ملی یک عدد 10 رقمی است که برای هر فرد به صورت یونیک صادر می‌گردد. جالب است بدانید در ایران به هر فرد دارای 18 سال تمام، پس از قبولی در آزمون رانندگی یک شماره گواهینامه اختصاص داده می‌شود. از طریق همین شماره صحت مجوز رانندگی شما قابل استعلام است.

اگر گواهینامه شما گم شود یا به سرقت برود، حتما از پروسه زمانبر صدور مجدد آن خبر دارید. دریافت گواهینامه المثنی حداقل 2 ماه طول می‌کشد. در این شرایط ممکن است نیاز فوری به شماره گواهینامه رانندگی داشته باشید. به عنوان مثال اگر بخواهید برای ثبت نام خودرو اقدام کنید، حتما باید شماره مدنظر را پیدا کنید. خوشبختانه این کار به سادگی و از چندین روش مختلف قابل انجام است.

اگر دغدغه شما این روزها این است که چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم؟ ما در ادامه چند روش کاربردی به شما ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود بهترین راهکار را انتخاب کنید.

 

1-نحوه گرفتن شماره گواهینامه از اینترنت

یک روش سریع برای دریافت شماره گواهینامه مراجعه به وبسایت اداره پست است. البته این روش برای استعلام شماره گواهینامه گم شده چندان کاربردی نیست، بلکه تنها برای گواهینامه‌های در دست صدور مناسب می‌باشد. بنابراین اگر مدرک رانندگی شما در حال صدور است، می‌توانید با انجام مراحل زیر شماره گواهینامه خود را پیدا کنید:

  • ابتدا به سامانه رهگیری مرسولات پستی وارد شوید. (آدرس رسمی = post.ir)
  • اکنون باید از کادر کشویی مربوطه گزینه “گواهینامه” را انتخاب نماید.
  • حالا شماره ملی خود را در کادر وارد کنید.
  • کد امنیتی درج شده را تایپ کرده و روی عبارت جستجو کلیک کنید.
  • اگر گواهینامه شما صادر شده باشد، اطلاعات آن در این بخش قابل نمایش است.
مطالب مرتبط:  درآمد اسنپ در سال 1403 چقدر است؟

 

متاسفانه سایت و اپ استعلام گواهینامه در حال حاضر غیر فعال بوده و هیچ خدماتی به کاربران خود ارائه نمی‌دهد. بنابراین بهتر است از روش‌های دیگری که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم، استفاده کنید تا مشکل این سامانه برطرف شود.

نحوه گرفتن شماره گواهینامه از اینترنت

 

2-نحوه دریافت شماره گواهینامه از طریق پیامک

 اگر همچنان به فکر این هستید که چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم، روش پیامکی یک روش تضمینی برای این کار است. سامانه پیامکی با استفاده از کد ملی برای چنین مشکلی راه اندازی شده است. البته این روش هم تنها برای افرادی است که منتظر صدور گواهینامه هستند، نه افرادی که به تازگی کارتشان مفقود شده است. روش کار بسیار ساده است، از طریق گوشی خود عدد 1 را به سامانه 1100 ارسال کنید. این سامانه تحت نظارت پلیس 10+ ایجاد شده است و اطلاعات مناسبی از وضعیت کارت رانندگی ارائه می‌دهد.

  • هزینه ارسال پیامک به این سامانه از طریق اپراتور ایرانسل یا همراه اول 100 تومان در نظر گرفته شده است.

نحوه دریافت شماره گواهینامه از طریق پیامک

 

3-نحوه دریافت شماره گواهینامه به صورت تلفنی

استعلام شماره گواهینامه رانندگی مفقودی از طریق تماس تلفنی هم چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. شماره تلفن‌های در نظر گرفته شده توسط پلیس 10+ و پلیس راهنمایی و رانندگی به طور عمومی در اختیار مردم قرار دارد. اما این شماره ها بیشتر به درد کسانی می‌خورد که در شرف صدور گواهینامه هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، برای پیگیری مجوز رانندگی خود می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید، در غیر این صورت باید به دنبال راه‌های دیگر بگردید:

81253561

81253573

 

نحوه دریافت شماره گواهینامه به صورت تلفنی

 

4-نحوه دریافت شماره گواهینامه از پلیس 10+

قطعا تا کنون جواب مناسبی برای سوال اصلی یعنی چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم، نیافته‌ایم. اما یک راهکار تضمینی برای این کار مراجعه حضوری به دفاتر پلیس 10+ می‌باشد. به هر دلیل گواهینامه شما در دسترس نیست، آن را گم کرده‌اید یا از شما دزدیده شده است، کافی است به پلیس 10+ رفته و شماره گواهینامه خود را اخذ کنید. لازم به ذکر است برای این کار حتما مدارک هویتی خود را به همراه داشته باشید. داشتن کارت ملی در اکثر مواقع کفایت می‌کند.

نحوه دریافت شماره گواهینامه از پلیس 10+

5-نحوه دریافت شماره گواهینامه از پلیس راهور ناجا

 برای دستیابی به شماره گواهینامه مفقودی می‌توانید به جای رفتن به مراکز پلیس 10+ به دفاتر راهور ناجا هم سری بزنید. در این مراکز علاوه بر استعلام شماره گواهینامه، یک گواهی موقت نیز به شما داده می‌شود. چنین مدرکی دال بر داشتن گواهینامه است و تا زمان صدور المثنی، می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین برای ارائه گواهینامه به یک ارگان خاص این مدرک کفایت می‌کند.

 

شماره گواهینامه کجا نوشته شده است؟

در گواهینامه‌های نسل جدید، شماره گواهینامه به سادگی و در روی کارت قابل مشاهده است. برای یافتن این شماره کافی است به زیر اطلاعان هویتی مانند نام، تاریخ تولد و تاریخ صدور مراجعه کنید. شما می‌توانید شماره 10 رقمی منحصر به فرد خود را پیدا کنید.

شماره گواهینامه کجا نوشته شده است

 

آموزش پیگیری گواهینامه مفقودی یا سرقتی

حالا که پی بردید چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم، بدون شک نحوه پیگیری و صدور مجدد گواهینامه مفقودی یا به سرقت رفته هم برای شما جالب خواهد بود. دقت کنید گواهینامه به اندازه کارت ملی اهمیت دارد، چه بسا افراد سودجو نیز از آن به ضرر شما استفاده کنند.

در این زمینه پلیس ناجا نیز بارها بیانیه صادر کرده و از افراد خواسته هرچه سریع‌تر برای دریافت گواهینامه مجدد اقدامات لازم را انجام دهند. با پیگیری فوری می‌توانید ضمن جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی برای دریافت المثنی اقدام کنید.

مطالب مرتبط:  مدارک لازم برای امتحان آیین نامه رانندگی [نکات بسیار مهم]

 

راهنمای پیگیری گواهینامه گم شده یا به سرقت رفته

افراد زیادی جهت مشاوره با تیم ما تماس می‌گیرند و سوالاتی نظیر موارد زیر از ما می‌پرسند:

  • چگونه پیگیر گواهینامه گم شده شویم؟
  • آیا می‌توان گواهینامه به سرقت رفته را پیگیری کرد؟
  • بعد از مفقود شده گواهینامه چکار کنم؟

همانطور که گفته شد پلیس راهور بارها به افراد جامعه هشدار داده تا در سریع ترین زمان برای دریافت گواهینامه المثنی اقدام کنید. بنابراین اگر مدرک رانندگی شما گم شده یا دزدیده شده، بهتر است مراحل زیر را طی نمایید:

  • به نزدیک‌ترین دفتر پلیس 10+ مراجعه نموده و موضوع را فورا اطلاع رسانی کنید.
  • در همان جا درخواست صدور المثنی را ثبت نمایید.
  • پس از حدود 40 روز کاری گواهینامه شما به دست‌تان خواهد رسید.

 

 چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم؟

روش‌های مختلفی برای استعلام شماره گواهینامه گم شده وجود دارد. تمامی این روش‌ها در این مقاله بررسی شد. اما همانطور که متوجه شدید، برخی از آن‌ها برای همه افراد کاربردی نیست. بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای یافتن شماره 10 رقمی گواهینامه مراجعه به دفتر پلیس 10+ یا دفتر خدمات راهور ناجا باشد.

 

سوالات متداول درباره استعلام شماره گواهینامه گم شده

اگر به دنبال جوابی برای سوال چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم گشته باشید، می‌دانید شایعات زیادی در این زمینه مطرح است. این شایعات بعضا درست و در موارد زیادی اشتباه هستند. در ادامه به شایعات حال حاضر پیرامون این موضوع پاسخ می‌دهیم. همچنین برخی از سوالات رایج درباره یافتن شماره گواهینامه گم شده را جواب می‌دهیم:

چرا گواهینامه دیر صادر می‌شود؟

  • بنا به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی، گواهینامه فردی که آزمون رانندگی را با موفقیت سپری کرده باشد، ظرف 40 روز آماده می‌شود. با این وجود گزارش‌ها حاکی از آن است که مدرک رانندگی برخی از افراد پس از 2 ماه هنوز به دستشان نرسیده است. در این شرایط بهترین پیشنهاد مراجعه به پلیس 10+ و پیگیری از مراجع مربوطه است.

چگونه شماره گواهینامه را از طریق گوشی دریافت کنم؟

  • تمام روش‌ها گفته شده در مقاله برای دریافت شماره 10 رقمی گواهی رانندگی با گوشی میسر است. با این حال به نظر می‌رسد دریافت این شماره از طریق ارسال پیامک راهکار بهتری باشد. چرا که این روش برای کاربران موبایل آسان تر است. اما در مجموع تمام روش‌های گفته شده با گوشی مفید هستند.

آیا امکان استعلام اینترنتی شماره گواهینامه وجود دارد؟

  • جواب منفی است. متاسفانه هنوز سامانه‌ای آنلاین برای دریافت شماره گواهینامه راه اندازی نشده است. برای این کار باید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرده و به صورت حضوری این پروسه را انجام دهید.

آیا برای خریدن خودرو به شماره گواهینامه نیاز است؟

  • اگر شما هم با جستجوی عبارت‌هایی نظیر چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم به این مقاله رسیده‌اید، به احتمال زیاد نگرانی‌هایی نظیر خرید ماشین بدون شماره گواهینامه دارید. خوشبختانه تمامی پروسه خرید خودرو مانند خرید، پلاک زدن و … به این شماره نیازی ندارد.

آیا برای ثبت نام خودرو به شماره گواهینامه نیاز است؟

  • جواب مثبت است. برای ثبت نام در برخی از شرکت‌های فروشنده خودرو و البته برخی از نمایشگاه‌های ماشین نیاز است تا قبل از خرید وسیله نقلیه شماره گواهینامه منحصر به فرد خود را ارئه دهید. این شماره باید در سیستم ثبت شود. پس اگر تاکنون گواهینامه دریافت نکرده‌اید، باید آن را دریافت کنید و اگر آن را گم کرده‌اید، باید با یکی از روش‌ها گفته شده شماره خود را در اسرع وقت پیدا کنید.

چنانچه گواهینامه المثنی گم شود، چه کار باید کرد؟

  • اگر مدرک المثنی شما گم شده باشد، باز هم می‌توانید با پلیس 10+ مراجعه کنید تا برای صدور مجدد این کارت راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

شرایط دریافت گواهینامه المثنی چیست؟

  • بعد از این که پی بردید چگونه شماره گواهینامه گم شده را پیدا کنیم، احتمال می‌خواهید بدانید چه شرایطی برای دریافت المثنی وجود دارد. این شرایط عبارتند از:
  • مفقود شدن کارت
  • مخدوش شدن کارت
  • تغییر مشخصات فردی
  • درمان بیماری‌ها که سبب از بین رفتن محدودیت‌های رانندگی شده
  • شروع بیماری‌ها که سبب از ایجاد محدودیت‌های رانندگی شده

آیا تمدید گواهینامه نیاز به معاینه چشم دارد؟

  • قطعا بله. برای دریافت مجدد گواهینامه باید به چشم پزشکی مراجعه کنید. اگر در زمان دریافت گواهی نیز عینک داشته باشید، و بعد از آن درمان شده باشید، برای حذف محدودیت رانندگی با عینک نیاز است که حتما توسط پزشک مورد اعتماد بررسی شوید.

مطالب مرتبط: پیگیری گواهینامه با کد ملی

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *