یکشنبه , اردیبهشت 23 1403

پارک کردن ماشین کنار جدول (توضیحات کامل)

پارک کردن ماشین کنار جدول

آموزش پارک کنار جدول

امروزه رانندگی از مهم ترین واجبات برای افراد جامعه هست. اگرچه رانندگی رو یاد نگرفته باشین، شرایط حمل و نقل و رفت و امد برای شما دشوار می شه‌. رانندگی چه برای ماشین باشه، چه موتور سیکلت، راننده باید از مهارت بالایی برخوردار باشه.

این موضوع باعث میشه راننده به خودش و ماشینش آسیبی نرسونه. از مهم ترین نکات تو رانندگی، پارک کردن صحیح ماشین هست.

پارک کردن تو طول روز چندین بار انجام میشه و اهمیت بالا و حیاتی داره. پارک کردن تو شهر ها، اکثرا به صورت پارک کنار جدول هست.

تو این نوع پارک، باید تسلط کامل داشته باشین و قلق های این نوع پارک رو یاد بگیرین تا بتونین یه پارک استاندارد داشته باشین.

با داشتن یه پارک مناسب، از زیاد موندن تو خیابون و افتادن تو جدول هم جلوگیری می کنین. تو این مقاله با ما همراه باشین تا با پارک کنار جدول به طور کامل آشنا بشین.

 

 

پارک کنار جدول چیست؟

همانطور که می دونین راننده ها برای اینکه بتونن مسافری رو سوار یا پیاده کنن، باید با فاصله مناسبی از خودروی کناری خود قرار بگیرن.

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث ترافیک تو ایران میشه، آینه که راننده های محترم هر جا اراده کنن و بخوان، پارک می کنن. وسط خیابون، تو لاین حرکت و …

بهتره همه ما بدونیم که پارک ماشین فقط باید تو لاین توقف انجام بشه. برای اینکه بتونیم تو لاین توقف پارک کنیم اول باید سمت راست ماشین رو ببینیم تا بتونیم با یه فاصله مناسب پارک رو انجام بدیم.

اگر فاصله ماشین ما با جدول زیاد باشه، ممکنه هنگام پیاده شدن، مسافر با خودرو، موتور یا دوچرخه در حال حرکت، برخورد و تصادف کنه‌.

اگر هم فاصله ماشین با جدول کم باشه، درب ماشین به جدول گیر میکنه و باعث آسیب رسوندن به ماشین میشه. به همین دلیل ماشین باید با فاصله مناسبی از جدول پارک بشه.

 

اگر برای گواهینامه رانندگی ثبت نام کردید سوالات آزمون آیین نامه رانندگی در سایت موجود است.

 قانون پارک کنار جدول

فاصله پارک ماشین تا جدول باید بین 30 سانتی متر تا 45 سانتی متر باشه. هنگام پارک چون سمت راست ماشین دیده نمیشه، وسط شیشه بزرگ جلو و پایه برف پاکن و چشمه آب پاش روی موتور را باید مبنای داخلی چرخ راست خودرو قرار بدین.

اگه با کاربرد پایه برف پاکن و چشمه آب پاش آشنایی ندارین، می تونین به یه خیابون خلوت که خط کشی و لاین بندی داره برین و کنار خط مقطع لاین اول با پایه برف پاکن و یا چشمه آب پاش تو یه خط قرار بگیرین.

انجام این تمرین برای ده دقیقه با سرعت کم، می تونه پارک کنار جدول رو برای شما آسون تر کنه. بعد از اینکه تمرین رو انجام دادین، چشمتون با پایه برف پاکن و چشمه آب پاش آشنا شد، تونستین خودرو رو با کناره خط سفید مقطع منطبق کنین و چشتون رو با دست و فرمان هماهنگ کنین، باید به سراغ کنار جدول و خط پارک سفید ممتد کنار جدول برین.

خطوط پارک که به رنگ سفید کف خیابون کشیده شدن، برای زیبایی، دید خوب تو شب و همچنین برای پارک کنار جدول هستن. فاصله این خط ها تا لبه آسفالت (برخورد آسفالت و جدول) 30 سانتی‌ متر و پهنای خط پارک ۱۵ سانتی‌ متر هست.

اگر جایی که می‌خواین پارک کنین، جدول بلند داشت، حتما پارک رو با فاصله 45 سانتی متری انجام بدین. اما اگر مکان پارک شما کم عرض و خلوت هست، خط پارک هم نداره، پارک ماشین تون باید تو فاصله 30 سانتی متری از جدول انجام بشه. این نوع پارک کردن رو پارک منطبق می گن.

 

نحوه انجام پارک کنار جدول

برای اینکه بتونین کنار جدول پارک کنین، اول باید راهنمای سمت راست رو بزنین. به آینه وسط و سمت راست  نگاه کنین، سرتون رو به سمت راست برگردونین تا بتونین نقطه کور آینه رو ببینین. بعد از اینکه مطمئن شدین خطری نیست، با سرعت کم و به شکل اریب مثل فرود هواپیما، ماشین رو به منتهی الیه سمت راست ببرین.

مطالب مرتبط:  3 آموزش پارک دوبل با افسر (راهنمای کامل)

سپس پایه برف پاک کن و چشمه‌ی آب پاش رو با فاصله ۱۵ سانتی متری (اندازه پهنای تایر اتومبیل) کنار خط بغل جدول پارک کنین.

تو مرحله آخر ماشین رو کاملا صاف کنین. توجه داشته باشین که اگه محل پارک، خط پارک نداشت، پایه‌ی برف پاک کن و چشمه‌ی آب پاش روی درب موتور اتومبیل رو تو فاصله 30 سانتی متری الی 45 سانتی متری از پایین جدول قرار بدین‌.

همچنین توجه داشته باشین که قبل از پارک حتما محل پارک رو انتخاب کنین و آروم به کنار خیابون برین. اگر با سرعت زیاد این کار رو انجام بدین، ممکنه وسایل نقلیه پشت سر شما غافلگیر بشن و با شما برخورد کنن.

 

چگونگی صاف پارک شدن خودرو در پارک کنار جدول

برای اینکه بتونین ماشین تون رو صاف کنار جدول پارک کنین، دو روش وجود داره.

روش اول توجه به انتهای لاین هست. به گونه ای که وقتی دارین رو به جلو به انتهای لاین نگاه می کنین و اونو با عرض جلوی درب موتور ماشین می سنجین، باید با همدیگه موازی باشن.

روش دوم آینه که لبه جلوی درب موتور باید با جدول سمت راست خیابون زاویه نود درجه داشته باشه.

 

پارک 4530 سانتی متر کنار جدول (روش پارک سریع)

اگر قصد پارک تو مکانی رو دارین که خط کشی نداره، باید از روش پارک سریع استفاده کنین. برای انجام این روش، زمان رفتن از لاین حرکت به لاین توقف اول باید راهنمای سمت راست رو بزنین، سرعت ماشین رو کم کنین، به آینه وسط و سمت راست نگاه کنین، برای دیدن نقاط کور سرتون رو به سمت راست بچرخونین، بعد از اینکه مطمئن شدید خطری وجود نداره، فرمون رو به سمت لاین توقف بچرخونین.

ماشین باید با زاویه 45 درجه و به صورت اریب به سمت لاین توقف هدایت بشه. در این مرحله باید پا رو از روی گاز بردارین و روی ترمز بذارین. وقتی پایه برف پاکن و چشمه آب پاش از دید راننده به لبه آسفالت ( برخورد آسفالت و جدول ) رسید، فرمون رو به چپ ببرید و خودرو رو صاف کنین.

 

پارک کنار جدول به کمک سر گلگیر سمت راست

پارک کنار جدول به کمک سر گلگیر سمت راست، باید با رعایت تمام نکات ایمنی انجام بشه. یعنی راهنما راست زده بشه، به آینه های وسط و راست نگاه بشه، برای پوشش دادن نقاط کور سر به سمت راست چرخانده بشه، ماشین یه صورت اریب به سمت جدول برده بشه و وقتی که نوک گلگیر سمت راست مماس با کناره جدول منطبق شد، پارک 45 – 30 انجام و پس از صاف شدن ماشین، توقف انجام بشه.

برای اینکه بتونین موقعیت چرخ سمت راست رو برای پارک کنار جدول پیدا کنین، تو ماشین پراید چشمه‌ی آب پاش روی درب موتور و تو بیشتر اتومبیل‌های تولید جدید پایه‌ی برف پاک کن وسط شیشه‌ی بزرگ جلو بهترین مبنا هست.

 

پارک کنار جدول در چه مکان هایی ممنوع است؟

  • تو مکان هایی که تابلو پارک ممنوع نصب شده، پارک کنار جدول ممنوعه.
  • پارک کردن تو‌ ایستگاه تاکسی و اتوبوس و … ممنوعه.
  • پارک کردن تو حریم تقاطع، یعنی حداقل ۱۵ متر قبل و بعد از تقاطع‌ ها ممنوعه.
  • درون میدان و تونل ها از جمله مکان هاییه که پارک تو‌ اونجا ممنوعه.
  • پارک کردن رو به روی منازل، ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی ممنوعه.
  • روی خط‌ کشی عابرین پیاده و پل ها هم پارک کنار جدول ممنوعه.
  • زیر پل هم پارک کردن مجاز نیست.
  • تمام مواردی که تو ماده 163 قانون راهنمایی و رانندگی مشخص شده، برای پارک مجاز نیستند.

 

چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم

برای بیرون اومدن از پارک، اول باید راهنمای سمت چپ رو بزنین. اگر تا 30 متر ‌جلو تر از لاین توقف، ماشین یا مانعی نبود، باید آینه سمت چپ رو کنترل کنین. برای کنترل کردن آینه باید سرتان را به سمت چپ بچرخانید تا نقاط کور آینه را هم ببینید. سپس به صورت اریب از لاین توقف به لاین حرکت وارد بشین.

در صورتی که تا 30 متر جلوتر از خودروی شما، خودرو یا مانعی بود، وضعیت فرق داره. در این حالت شما باید به صورت پله ای از لاین توقف خارج و وارد لاین حرکت بشین. ‌برای این کار اول راهنمای سمت چپ رو بزنین، به آینه وسط و سمت چپ نگاه کنین، سرتون رو به سمت چپ بچرخونین تا نقاط کور رو به خوبی ببینین.

مطالب مرتبط:  در هنگام پارک دوبل معمولا فاصله خودرو از جدول چند سانتیمتر می باشد؟

در صورتی که خطر یا مانعی ندیدید، ماشین رو به حالت 30 درجه کج کرده و بایستید. در این حالت سر گلگیر سمت راست خودرو باید به پلاک یا وسط خودرو جلویی برسه. مجددا سرتون رو به سمت چپ برگردونین. در صورتی که خطر یا مانعی ندیدین، با احتیاط، سرعت کم و به صورت لاک پشتی از لاین توقف به لاین حرکت وارد بشین.

 

حالت چر‌خ‌ها هنگام پارک کردن خودرو در سرازیری و سربالایی (آخرین نکته پارک کنار جدول)

در سرازیری ها حالت چرخ های جلو باید به سمت راست و جدول باشه. بعد از اینکه ترمز دستی رو کشیدین و ماشین رو خاموش کردین، دسته دنده رو روی دنده سنگین بذارین.

تو سربالایی هایی که کناره راه جدول نداره، حالت چرخ ها باید به سمت ماشین باشه. بعد از اینکه ترمز دستی رو بالا کشیدین و ماشین رو خاموش کردین، دسته دنده رو روی دنده سنگین بذارین.

اگر سربالایی که دارین میرین، تو کناره راه جدول داره، حالت چرخ ها باید به سمت چپ ماشین باشه. بعد از اینکه ترمز دستی رو بالا کشیدین و ماشین رو خاموش کردین، دسته دنده رو ریو دنده سنگین بذارین.

 

آموزش تصویری پارک کردن ماشین

یکی از چالش های هیجان انگیز در رانندگی، پارک کردن ماشین است. برای کسانی که در رانندگی تازه کار هستند و در واقع شروع به یادگیری رانندگی کردند، پارک ماشین کمی سخت به نظر می رسد.

اما در صورتی که تکرار و تمرین کنند، پارک کردن برای آن ها تجربه ای جالب خواهد بود. در این مقاله با آموزش پارک کردن ماشین همراه ما باشید.

 

چگونه ماشین را پارک کنیم؟

پارک کردن ماشین، به نظر برخی افراد، امری سخت، زمان بر و گاهی خسته کننده است‌. اما این فکر، کاملا اشتباه است و در صورتی که موارد مشخص را رعایت کنیم، پارک کردن ماشین بسیار ساده، سریع و چالش برانگیز خواهد بود. در این نوشتار به موارد مشخص شده که باید حین پارک کردن رعایت شود، می پردازیم.

 

چگونه فضایی برای پارک عمودی پیدا کنیم؟

پارک کردن ماشین همانند همه کار های جهان، اصول و قواعدی دارد که باید به درستی رعایت شود. اولین گام برای انجام این کار پیدا کردن یک مکان مناسب برای پارک است. در ادامه به مراحل انجام این کار می پردازیم تا سریع تر از همیشه این کار را انجام دهید:

  • اول از همه به دو ماشینی که قرار است ماشین خود را بین آن پارک کنید، نگاه کنید. این دو ماشین باید دقیقا در جای مشخص، پارک شده باشند و بیش از حد به فضای بیرونی پارکینگ نزدیک نباشند.
  • اگر شب است و هوا تاریک است، توصیه می شود جایی پارک کنید که به منبع نور نزدیک باشد.
  • اگر به فروشگاه های خرید می روید و قرار است ماشین خود را پارک کنید، باید در جایی پارک کنید که از سبد های چرخدار، دور باشد. با این کار هم از شلوغی و ازدحام دوری کرده اید و هم به آسیب ندیدن ماشین توسط سبد ها کمک کرده اید.
  • علاوه بر سه موضوع مطرح شده، مهم ترین موضوع، راحتی است. بسیاری از افراد نزدیکترین مکان به مقصد را انتخاب کرده و پارک را انجام می دهند. این کار، کاملا اشتباه است. چرا که این در مکان ها ازدحام بیشتر است و پارک کردن و خارج شدن از پارکینگ مشکل است و موجب می شود که بدنه ماشین اسیب ببیند. بهتر است در میانه راه، خلوت ترین مکان را برای پارک انتخاب کنید.

 

آموزش پارک کردن ماشین به صورت عمودی

پس از پیدا کردن جای پارک، باید پارک کردن ماشین را به صورت عمودی انجام دهید. انجام این مرحله نیز رعایت نکاتی را می طلبد:

  1. از رانندگی با سرعت بالا در هنگام پارک کردن بپرهیزید. اگر میخواهید یک پارک استاندارد داشته باشید، باید به آرامی برانید تا جای پارک را به طور دقیق پیدا کنید. برای پارکینگ هایی که مسیر یک طرفه دارند،‌ بهترین جای پارک، دورترین مکان در جهت مخالف ترافیک است که باعث می شود مکان بیشتری برای هدایت ماشین داشته باشید.
  2. توقف اتومبیل باید زمانی باشد که سپر ماشین تا نیمه راه جای پارک رفته است.
  3. در این مرحله فرمان ماشین را کاملا بچرخانید و آن را به آرامی به درون جای پارک هدایت کنید. توجه داشته باشید که از اتومبیل های کنار، به اندازه کافی فاصله داشته باشید تا اینه و بدنه ماشین دچار آسیب نشود.
  4. فرمان ماشین را تا جایی که ماشین تان به طور موازی با ماشین های کناری قرار گیرد، بچرخانید.
  5. زمانی که کاملا موازی شد، به جلو حرکت کنید تا هم راستا با ماشین های کناری، پارک را انجام دهید.
  6. پس از انجام این مراحل، یک پارک استاندارد را انجام داده اید و می توانید ماشین را خاموش کرده و خارج شوید.

آموزش پارک کردن ماشین به صورت عمودی

 

آموزش خارج کردن ماشین از پارکینگ

زمانی که قصد خارج کردن ماشین از پارکینگ را دارید، ابتدا باید میزان نزدیکی ماشین خود به ماشین های کناری را مورد بررسی قرار دهید. اگر فضای کافی برای چرخش به طرفین نداشته باشید، خارج کردن ماشین کمی دشوار خواهد شد‌.

بدین صورت که باید ماشین تان را به طرف نزدیک ترین ماشین پارک شده بچرخانید، تا فضای بیشتری در جلوی خود داشته باشید و راحت تر از پارکینگ خارج شوید.

آموزش خارج کردن ماشین از پارکینگ

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *