دوشنبه , اردیبهشت 17 1403

نقطه کور خودرو چیست؟ (توضیحات کامل)

نقطه کور ماشین

از زمان اضافه شدن آینه عقب، آینه بغل و چراغ راهنما به خودرو‏ها تا به امروز، صنعت خودروسازی پیشرفت چشمگیری داشته است. امروزه بیش تر ماشین های جدید و مدرن علاوه ‏بر امکاناتی همچون کمربند ایمنی، کیسه هوا و… دارایی سنسورهایی برای حفظ امنیت سرنشینان نیز هستند.

همچنین برخی از خودروها از سیستمی برای کنترل و دیدن نقاط کور توسط راننده برخوردار هستند. چرا که با وجود آینه های بغل و عقب، ممکن است راننده در هنگام رانندگی به همه ماشین ها و موتورهایی که به ماشین نزدیک می شوند، دید نداشته باشد.

این سیستم ها، راننده را از وجود هرگونه مانع در اطراف ماشین که به آن ها دید مستقیم ندارد، آگاه می سازد و با این کار از بروز تصادف ناشی از کوری دید راننده جلوگیری می شود.

 

نقطه کور خودرو چیست؟

نقاط کور خودرو به نواحی گفته می شود که راننده به آن ها دید محدودی دارد و به صورت مستقیم آن نواحی را نمی بیند. این نواحی در خودروهای سواری شامل دو طرف کناری و عقب ماشین است. آگاه نبودن راننده از این نقاط کور می تواند زمینه ایجاد تصادف را در هنگام تغییر لاین ایجاد کند و موجب ایجاد خسارت شود.

دید راننده به مقیاسی گفته می شود که راننده قادر به دیدن اشیا است و می تواند آن ها را تشخیص دهد. دید راننده به عواملی همچون آب و هوا و طراحی داخلی ماشین بستگی دارد.

در صورتی که طراحی خودرو به گونه ای باشد که آینه ها در موقعیت مناسبی قرار گرفته باشند و تا حدی اطراف ماشین را پوشش می دهند، باز هم نقاطی وجود دارد که توسط آینه ها قابل دید نیستند. در نتیجه آینه ها برا رفع مشکل نقاط کور راه حل مناسبی نیستند. از این رو سیستم های هشدار‏‏دهنده نقاط کور طراحی شده اند.

 

انواع سیستم های هشدار ‏دهنده نقاط کور

امروزه بسیاری از خودروسازان به کمک به کار بردن علم و فناوری برای کاهش تصادف های ناشی از کور بودن دید راننده به هنگام تغییر لاین و حفظ جان سرنشینان خودرو و موتور‏سواران، سیستم های هشدار‏دهنده نقاط کور خودرو را طراحی کرده‏ و به مرحله تولید رسانده اند.

مطالب مرتبط:  لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد؟

در ساخت این سیستم ها دوربین، رادار و سنسور به کار برده شده است تا به کمک آن‏ها خودروها و موانعی که در نقطه کور خودرو قرار دارند، شناسایی شوند. در این سیستم ها با ایجاد علامتی روی آینه بغل، راننده از وجود مانعی در نقط کور ماشین مطلع می شود. به طور کلی هشدار‎‏دهنده های نقاط کور به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

 

سیستم هشدار‏ دهنده وجود مانع در نقاط کور خودرو

 این سیستم در صورت وجود مانع در نقطه کور خودرو، به صورت تصویری یا صوتی به راننده هشدار می دهد. همچنین در هنگام تغییر لاین نیز دارای هشدار چرخش است و در صورت وجود مانع در نقطه کور به راننده هشدار می دهد.

 

سیستم هشدار ‏دهنده با استفاده از فرمان خودکار

 این سیستم از فناوری پیچیده تری برخودار است. این نوع هشدار‏دهنده هنگامی که راننده قصد چرخش به راست و چپ و یا تغییر لاین می کند، در صورت صورت وجود مانع در نقطه کور خودرو هشدار می دهد.

درنتیجه کنترل ترمز و فرمان را از عهده راننده خارج کرده و خود به صورت خودکار این کار را بر عهده می گیرد. در نتیجه از پیچیدن، تغییر لاین خودرو و بروز تصادف پیشگیری می کند. این سیستم با توجه به طراحی پیشرفته تر و تولید پرهزینه تر، تنها در برخی برند‏ها به کار می رود.

 

نحوه کارکرد سیستم های هشدار‏دهنده نقاط کور

کاربرد اصلی سیستم هشدار‏دهنده نقاط کور، هشدار دادن در صورت وجود مانع در عقب، چپ و راست خودرو، به دلیل دید محدود راننده است.

نحوه کار این سیستم ها فراصوتی است و هنگامی که راننده راهنما خودرو را می زند و قصد تغییر لاین را دارد، این سیستم در صورت وجود مانع به صورت یک صوت هشدار می دهد.

این هشدار در آینه بغل یا جلوی خودرو پدیدار می شود. تکنولوژی که در این سیستم ها به کار برده می شود به صورت حسگر‏هایی هستند که در تمام مدت حرکت ماشین، جاده را زیر نظر دارند. البته توجه داشته باشید که همیشه احتیاط را رعایت کرده و تنها به این حسگر‏ها اطمینان نکنید. این سیستم ها به هنگام پارک کردن خودرو نیز بسیار کاربردی هستند.

مطالب مرتبط:  نکات فنی خودرو (آموزش کامل)

 

چگونگی استفاده از سیستم های هشدار‏دهنده نقاط کور

برای استفاده از این قابلیت شما باید همیشه آماده باشید و در صورت دریافت هشدار به سرعت متوجه وجود یک وسیله نقلیه در نقاط کور خود شوید. همچنین شما باید با هشدارها آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال اگر خودرویی به سمت چپ یا راست خودرو شما نزدیک شود، هشداری روی آینه بغل نمایش داده می شود.

همچنین در هنگام چرخش به راست و چپ و تغییر لاین سیستم هشدار، صدایی تولید می‏کند و هشدار چشمک زن روی آینه بغل نمایان می شود. فراموش نکنید که همیشه به هنگام گردش، اطراف خود را نگاه کنید و از چراغ راهنما خودرو استفاده کنید.

 

خودرو‏های دارای هشدار‏ دهنده نقاط کور

متاسفانه هشدار‏دهنده نقاط کور از جمله استانداردهای ایمنی خودرو محسوب نمی شود. به همین دلیل سیستم های هشدار‏دهنده نقاط کور تنها در ماشین های مدرن وجود دارند و در خودرو‏های ارزان قیمت دیده نمی شوند. از جمله معایب هشدار‏دهنده نقاط کور، قرار گرفتن در آینه بغل ماشین است.

چراکه امکان شکستن آینه بغل ها بسیار زیاد بوده و هزینه تعویض یا تعمیر این هشدار‏دهنده‏ها بسیار بالا است. هشدار‏دهنده نقاط کور در خودروهایی همچون مرسدس بنز، هیوندا، فولکس، مزدا، کیا، تویوتا، فورد و… وجود دارد.

 

نکات مورد نیاز برای استفاده از سیستم های نقاط کور موجود در خودرو

وجود سیستم های هشدار‏دهنده نقاط کور در خودروها باعث شده تا بسیاری از تصادف ها در هنگام تغییر لاین کاهش یابد. البته توجه داشته باشید که هر چند وقت یک بار باید از سلامت از سیستم ها مطلع شوید و در صورت لزوم آن ها را تنظیم کنید. موارد ذکر شده در زیر از جمله نکات مهمی هستند که پیش از استفاده از این سیستم ها باید با آن‏ها آشنا شوید:

  • خواندن دفترچه راهنما سیستم های هشدار‏دهنده نقاط کور ضروری است.
  • هر چند وقت یک بار سیستم های هشدار‏دهنده را چک کنید و از مسدود نشدن آن ها توسط رطوبت، برف، خاک و… اطمینان حاصل کنید.
  • توجه داشته باشد که این سیستم های هشدار‏دهنده تنها برای هنگامی که ماشین با سرعت زیاد در حال حرکت است طراحی شده اند و ممکن است هنگامی که ماشین با سرعت کم در حال حرکت است کار نکند.
  • ممکن است که سیستم نصب شده در ماشین شما از دقت کافی برای تشخیص دوچرخه سواران برخوردار نباشد. در نتیجه شناخت نقاط کور توسط راننده و احتیاط کردن از الزامات رانندگی است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نقطه کور و ارائه نکاتی در مورد آن بپردازیم. اطلاع راننده از نقطه کور بسیار اهمیت دارد. همین موضوع سبب شده است که صنعت خودروسازی بسیار تحول یابد. با به کار رفتن سیستم های هشدار دهنده نقطه کور امنیت رانندگان و سرنشینان تا حد قابل توجهی تضمین شده است.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *