یکشنبه , اردیبهشت 23 1403

اصول رانندگی صحیح در جاده

پیش از شروع رانندگی در شهر یا جاده اولین کار بستن کمربند و تنظیم آیینه و صندلی است. سپس استارت زده و با رعایت اصول راهنمایی و رانندگی راه می افتید.

البته این موارد تنها اصول رانندگی صحیح نیست و شما باید به بسیاری از نکات دیگر نیز توجه کنید. رعایت اصول رانندگی صحیح برای افراد تازه کار و با تجربه ضروری است.چراکه سبب رانندگی ایمن و کاهش ترافیک شهری می شود.

 

چند توصیه‌ مهم قبل از شروع رانندگی

علاوه بر اصولی که حین رانندگی باید به کار بگیرید تا به صورت کاملا ایمن رانندگی کنید، نکات دیگری نیز هستند که قبل از رانندگی باید به آن ها توجه داشته باشید. این نکات به شما کمک می کند تا به درست ترین نحو ممکن در معابر شهری رانندگی کنید. بنابراین توصیه می شود پیش از شروع رانندگی به قوانین زیر توجه کنید:

·       با قوانین رانندگی کاملا آشنا شوید.

·       از تمام علائم راهنمایی و رانندگی آگاه باشید.

·       با امکانات و ویژگی های خودرو خود به خوبی آشنا شوید.

·       موارد ضروری مانند بیمه ماشین و کارت ماشین را همیشه همراه داشته باشید.

·       پیش از حرکت حتما از کارکرد صحیح چراغ ها و راهنماها مطمئن شوید.

·       از به همراه داشتن تجهیزات ایمنی مانند زنجیر چرخ، لاستیک یدکی و … غافل نشوید.

·       در نهایت استرس را کنار گذاشته و با اعتماد به نفس حرکت کنید.

 

مهم ترین اصول رانندگی صحیح

رانندگی در معابر شهری تنها با دانستن نکات راهنمایی و رانندگی امکان پذیر نیست. بلکه نیاز به تسلط کافی برای کنترل خودرو، و تسلط به گاز ، کلاج، ترمز، دنده ها و …. دارد. البته مطالعه و آگاهی کامل از قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار کمک کننده است. مهم ترین اصول رانندگی صحیح عبارتند از:

 

حرکت بین خطوط

جاگیری درست و حرکت بین خطوط یکی از نکات بسیار مهم هنگام رانندگی است. حرکت بین خطوط نه تنها از ایجاد حوادث جلوگیری خواهد کرد. بلکه سبب کاهش ترافیک شهری نیز می شود. توجه داشته باشید که برای تعویض لاین از حرکات زیگزاگ و با سرعت پرهیز کنید. جا به جایی در لاین ها باید صورت اریب و با زاویه کم انجام شود.

 

همواره با سرعت مناسب برانید

سرعت در رانندگی با توجه به شرایط ترافیکی و رانندگی در شهر یا جاده متفاوت خواهد بود. هنگام رانندگی با سرعت غیرمجاز دائما باید ترمز بگیرید تا به خودرو جلویی برخورد نکنید.

مطالب مرتبط:  موتور اتوبوس‌ ها از چه نوعیست و چگونه کار می‌کنند؟

از طرفی احتیاط بیش از حد نیز می تواند خطرساز و منجر به بروز تصادف شود. حرکت با سرعت مطمئن با توجه به شرایط راه و جاده، شرایط آب و هوایی و وضعیت ماشین نکته ای حائز اهمیت است. بنابراین همواره با توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، با سرعتی ایمن رانندگی کنید.

 

فاصله عرضی

رعایت فاصله عرضی از مهم ترین نکاتی است که از بروز حوادث جلوگیری می کند. فاصله عرضی شامل سه نوع است. فاصله عرضی هنگام پارک دوبل که باید به اندازه 50 سانت باشد.

فاصله عرضی هنگام رانندگی در شهر مخصوصا در خیابان‌هایی با عرض کم باید به مقداری باشد که در صورت بروز اتفاقات ناگهانی مثل باز کردن در خودرو‌های دیگر یا سبقت‌ غیرمجاز خودرو‌های در حال حرکت، راننده فرصت انجام عکس العمل مناسب را داشته باشد.

 لازم به ذکر است اگر امکان رعایت فاصله عرضی مناسب در معابر شهری نبود، حرکت با حداقل سرعت ضرورت دارد. رعایت فاصله عرضی در پارک کردن سمت راست خیابان نیز اهمیت دارد و باید خودرو با فاصله 45 سانت کنار جاده یا جدول پارک شود.

 

فاصله طولی

رعایت فاصله طولی هنگام رانندگی از ایجاد تصادف های زنجیره‌ای جلوگیری خواهد کرد. رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی در هوای بارانی، معابر برفی که خیابان ها و جاده ها لغزنده است، اهمیت دوچندان دارد.

 

حرکت در ترافیک با نیم کلاچ

تمام راننده ها در موقعیت های ترافیک قرار می گیرند. در نتیجه لازم است اصول صحیح حرکت در معابر شلوغ و پرترافیک را به خوبی یاد بگیرید. نیم کلاچ که به حرکت سانتی متری نیز معروف است، مناسب رانندگی در ترافیک است.

نکته اول در رانندگی با نیم کلاچ، حرکت با دنده یک است. باید کلاچ را تا انتها گرفته و خودرو را در حالت دنده یک قرار دهید. برای شروع حرکت به آرامی و با فشار ثابت پدال گاز را فشرده و به آرامی کلاچ را تا نیمه بالا بیاورید. با بالا آوردن کلاچ ماشین به آرامی حرکت می کند. در این نوع حرکت فعالیت هماهنگ هر دو پا اهمیت دارد.

 

راهنما زدن برای گردش به طرفین

راهنما زدن جز یکی از بخش‌های مهم رانندگی به شمار می‌آید. استفاده درست و به موقع از راهنما هنگام گردش و تغییر مسیر از برخورد خودرو‌ها با شما جلوگیری می‌کند.

لازم به ذکر است راهنما زدن فقط برای گردش به چپ و راست نیست، بلکه هنگام تغییر لاین نیز ضروری است. همچنین شما باید حدود ۱۰۰ متر مانده به تغییر مسیر، اقدام به راهنما زدن کنید تا رانندگان عقبی را از گردش یا تغییر مسیر خود مطلع سازید.

مطالب مرتبط:  مفاصا حساب چیست؟

 

رعایت حق تقدم

آگاهی از علائم و قوانین حق تقدم رانندگی و رعایت آن ها از اصول رانندگی صحیح محسوب می شود. به طور کلی 6 تابلو‌ مرتبط با حق تقدم وجود دارد که هر کدام معانی متفاوتی دارند.

به عنوان مثال تابلو قرمز رنگ ایست نشانه این است که در خیابان اصلی قرار ندارید و حق تقدم با شما نیست. لازم به ذکر است که همواره حق تقدم با ماشین های موجود در خیابان اصلی است. توجه داشته باشید که قوانین متعددی در شرایط مختلف وجود دارد.

به عنوان مثال حق تقدم در چهارراه های هم عرض نسبت به چهار راه های غیر هم عرض متفاوت است. همچنین حق تقدم در سه راه، میدان و … نیز مقررات خاص خود را دارد که آشنایی با آن ها به رانندگی بهتر و ایمن تر کمک خواهد کرد.

 

توجه به گذرگاه عابرین پیاده

یکی از مهم ترین نکات هنگام رانندگی در معابر شهری رعایت حق تقدم عابر پیاده است. شما باید با نزدیک شدن به خط عابر پیاده از سرعت خود بکاهید و آماده توقف شوید تا در صورت حضور عابر به راحتی و بدون نیاز به ترمز ناگهانی اتومبیل را متوقف کنید.

نکات کاربردی هنگام اتفاقات ناگهانی در رانندگی

از جمله نکات کاربردی هنگام اتفاقات ناگهانی در رانندگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.   در صورتی که با سرعت بالاتر از دنده یک با مانعی برخورد کردید، ابتدا سرعت خود را کاهش دهید. به این صورت که کلاچ را تا انتها گرفته و دنده را کم کنید. سپس در صورت امکان مانع را به آرامی رد کنید.

2.   اگر مانعی مثل عابر، موجودات زنده یا خودرویی دیگر به طور ناگهانی سر راه شما قرار گرفت، همزمان پدال کلاچ و ترمز را محکم و تا انتها فشار دهید.

3.     هنگام عوض کردن دنده یک مرتبه کلاچ را آزاد نکنید.

4.   در شروع حرکت هنگامی که سرعت شما به 20 کیلومتر رسید، کلاچ را گرفته و دنده را روی 2 بگذارید.

5.     همواره با دقت و به دور از استرس رانندگی کنید و از عجله کردن بپرهیزید.

 

سخن پایانی

راننده خوب به فردی اطلاق می‌شود که علاوه بر آگاهی کامل از قوانین و مقررات رانندگی، بتواند به خوبی اصول رانندگی صحیح را رعایت کند. آشنایی و رعایت نکات و اصول صحیح در رانندگی به کاهش چشمگیر تصادفات شهری و جاده‌ای و همچنین به کاهش ترافیک کمک می کند. در مطالب فوق به مهم‌ترین قوانین و اصول رانندگی اشاره کردیم. با رعایت این اصول از ایجاد آسیب ها و خطرات احتمالی جلوگیری خواهید کرد.

 

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *