جمعه , اردیبهشت 21 1403

جریمه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته و منقضی سال ۱۴۰۳

همانطور که در جدول کد تخلفات رانندگی آمده است، جریمه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته و منقضی 30 هزار تومان است.

زیرا همان‌طور که مشخص است، در صورتی که اعتبار گواهینامه تمام شود فرد دارنده کارت گواهینامه رانندگی باید نسبت به تعویض گواهینامه رانندگی خود اقدام نماید.

اما اگر فرد از این کار خودداری نماید و اقدام به رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته نماید، جریمه خواهد شد. همچنین در صورتی که در آن زمان تصادفی رخ دهد که در آن تصادف مقصر شناخته شود، دیگر بیمه خسارتی بابت تصادفی پرداخت نخواهد کرد.

مجازات رانندگی با گواهینامه منقضی شده با رانندگی فردی که فاقد گواهینامه است تفاوت دارد. در صورتی که فرد فاقد گواهینامه باشد، بر اساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی، مجازات راننده از دو تا شش ماه حبس خواهد بود.

همچنین طبق  بند (ج) ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرکز قضایی معرفی خواهد شد. اما در هر صورت اگر راننده طبق کروکی پلیس، مقصر شناخته شود، باید خسارت وارده را پرداخت نماید.

 

بنابراین حکم فردی که گواهینامه رانندگی خود را تمدید نکرده است با حکم فردی که فاقد گواهینامه است، تفاوت دارد. در این حالت فرد تنها باید جریمه را پرداخت نماید و اقدامات اداری جهت صدور مجدد گواهینامه را در پیش گیرد.

برای تمدید گواهینامه رانندگی باید با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر پلیس + 10 مراجعه نمود و با انجام اقدامات لازم جهت تمدید اعتبار گواهینامه خود، گواهینامه دیگری دریافت نمایید.

 

مطالب مرتبط: پیگیری گواهینامه با کد ملی

 

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی در سربالایی (تمام نکات مهم) 0 تا 100

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی شامل:

  • اصل شناسنامه، کپی صفحه اول شناسنامه و کپی صفحه توضیحات تنها در صورتی که توضیحاتی در آن قسمت نوشته شده باشد.
  • اصل کارت ملی و کپی کارت ملی
  • کد پستی ده رقمی محل سکونت
  • آدرس دقیق محل سکونت
  • اصل گواهینامه تاریخ گذشته
  • برای دارندگان گواهینامه گروه ب سه قطعه عکس رنگی که مربوط به سال جاری باشد و دو قطعه عکس برای دارندگان گواهینامه پایه یک کخ این عکس‌ها باید در اندازه ۴*۳، ساده و بدون کراوات، عینک، آرایش و…
  • اعلام گروه خونی: ارائه مدرک معتبر شامل کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و… که گروه خونی بر روی آن درج شده
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به تعویض کارت گواهینامه که از طریق دستگاه‌های POS موجود در دفاتر پلیس +۱۰ انجام خواهد شد.
  • انجام معاینات پزشکی

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. امتحان کتبی را آموزشگاه میگیرد یا افسر راهنمای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *