دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

چگونه پلاک قدیمی خودرو را به پلاک جدید تبدیل کنیم؟

چگونه پلاک قدیمی خودرو را به پلاک جدید تبدیل کنیم؟

چگونه پلاک قدیم خودرو را به پلاک جدید تبدیل کنیم؟

در دهه 80 دو قانون دردسرساز همزمان تصویب شد. قانون طرح تبدیل خودروهای فرسوده به خودروهای جدید و طرح تبدیل پلاک های قدیمی به پلاک ملی.

عصر اسلام/ همزمانی تصویب این دو طرح باعث شد مشکلات بسیاری برای خودروهای کلاسیک ایجاد شود. تعداد قابل توجهی زمین‌گیر و تعدادی هم نابود شدند.

اما مشاهده می شود افرادی بسیاری با وجود مشکلات این طرح، از جمله عدم مجوز تردد برای خودروهای پلاک قدیم باز هم مشغول خرید و فروش آنها هستند. در این مطلب قصد داریم به باید و نباید های خرید و فروش این خودروها اشاره کنیم، که چرا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودروهای پلاک قدیم است؟

 

پلاک سفید یا پلاک سرگردان!؟

سوالی که علاقه مندان بسیاری در مورد آن کنجکاو هستند، بدانند این است که، چرا اساسا این خودروها در طول این مدت، نسبت به دریافت پلاک ملی یا تاریخی اقدام نکرده اند؟

پاسخ به این سوال به روشنی امکان پذیر نیست. بسیاری از این خودروها به دلیل کوتاهی از طرف مالکان آن، در دوره تعیین شده قادر به دریافت پلاک ملی نشدند.

علت بسیاری از سفید ماندن پلاک‌ها، عدم امکان تعمیر یا بازسازی خودرو توسط مالکان بود. به هر دلیل از جمله پیدا نشدن قطعات، غیر قابل درست شدن بدنه خودرو، تغییر پذیر نبودن موتور خودرو و غیره از علل این عقب ماندگی در طرح تعویض پلاک قدیمی به جدید بوده است.

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی لیفتراک (۰ تا ۱۰۰ کار با لیفتراک)

علت های دیگری، از جمله ناتوانی مالک خودرو برای حضور در مراکز تعویض پلاک به دلیل کهولت سن و نیز عدم جدی گرفتن طرح توسط برخی دیگر از مالکان خودروها بود.

نقص در مدارک، به نام نبودن سند ماشین، تفاوت در ظاهر ماشین با سند خودرو و یا جعلی بودن اسناد خودرو دلایل دیگری برای تعویض نکردن پلاک قدیم به پلاک ملی بود.

 

آشنایی با دردسرهای پلاک قدیم

تردد؛ یکی از دغدغه های بزرگ مالکان خودروهای قدیمی با پلاک سفید یا لیزری است. هر خریداری دوست ندارد صرفا با خرید یک خودروی قدیمی فقط به عنوان یک ماکت از آن نگهداری کند. لذت رانندگی هر چند کوتاه مدت با خودروی قدیمی و  خاطره انگیز لذت خاص به خود را دارد.

به دلیل بیمه نشدن ماشین های پلاک قدیم از طرف مراکز بیمه، عمدتا مالک خودروی پلاک قدیمی باید از خودرو بر برای شرکت در نمایشگاه ها یا گردهمایی ها شرکت کند که دردسر خاص به خود را دارد.

همچنین به دلیل موارد قانونی امکان تردد در سطح شهر یا جاده مقدور نمی باشد. در صورت مشاهده خودرو جریمه و به پارکینگ منتقل می شود که این هم دردسرهای خاص به خودش را دارد.

در زمینه خرید و فروش خودروهای قدیمی ممکن است افرادی سودجو، با خرید این خودروها به دلایل بالا سر مالک خودرو را کلاه بگذارد. هر چند فروش یک خودروی قدیمی سخت است.

 

حالا بخریم یا نخریم؟

طرح صیانت از خودروهای تاریخی در دست اجرا می باشد که به مالکان خودرو های پلاک قدیمی کمک می‌کند پلاک تاریخی دریافت کنند. تا بتوانند بدون مشکل قانونی، تردد و از رانندگی با آن لذت ببرند.

مطالب مرتبط:  پیستون چیست و چه وظیفه ای دارد؟

نکته ای که در خرید باید به آن توجه کرد این است که سند خودرو معتبر بوده و اطلاعات آن با خودرو برابر باشد، تا مشکل قانونی وجود نداشته باشد.

اصالت و سابقه تولید، مدل خودرو و خاص بودن خودرو چیزی نیست که هر علاقه مند پلاک های قدیم یه سادگی از آن عبور کند.

با توجه به موارد بالا به دلیل اینکه خودروهای پلاک قدیمی در زمان حاظر از قیمت پایین تری برخوردار هستند فرصت مناسبی برای خرید آنها می باشد. یک بازار بکر و دست نخورده، در صورت تصویب طرح صیانت از خودروهای تاریخی در انتظار مالکان خودروها خواهد بود.

حتی اگر این طرح تصویب هم نشود باز ارزش یک خودروی قدیمی بسیار بیشتر از خودروی پلاک ملی خواهد بود. و هر علاقه مند خودرو های قدیمی از دیدن آنها لذت خواهد برد.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

5 دیدگاه ها

  1. خوب بود ممنون

  2. امیرحسین توکلی شاکر

    پلاک ایران 11.پلاک ایران 44 پلاک ایران 77برای مناطق شمال تهران 1.2.3.4.5.7.8.22پلاک ایران 22.پلاک ایران 66.پلاک ایران 99برای مناطق مرکزی تهران 2.6.10.11.12.وشمال تهران 1.2.3.4.5.7.8.22پلاک ایران 33.پلاک ایران 55.پلاک ایران 88برای مناطق جنوب تهران مناطق 9.13.14.15.16.17.18.19.20.21.پلاک ایران78وپلاک ایران68پلاک ایران 21پلاک ایران 38وایران 30برای حومه واطراف تهران و حومه واطراف تهران

    • سلام.وقت بخیر .من ماشینی داشتم که فروختم .الان اگه بخوام ماشین دیگه ای بگیرم .ولی پلاک جدید میخوام پلاک قبلی را نمیخوام. راهنمایی میکنید

      • توجه داشته باشید که ممکن است فرآیند‌ها و مدارک مورد نیاز بر اساس قوانین جاری و شهر شما تفاوت‌هایی داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از شروع فرآیند، با مراکز تعویض پلاک تماس بگیرید.

  3. کامل دقیق وکامل بود متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *