شنبه , اردیبهشت 15 1403

جک های هیدرولیکی چگونه کار می‌کنند؟

جک های هیدرولیکی چگونه کار می‌کنند؟

نحوه کارکرد جک های هیدرولیکی

جک ها تجهیزاتی برای جابجایی مواد هستند که از نیرویشان برای بلند کردن یا جابجایی بارهای سنگین استفاده می کنند. اصطلاح جک می تواند به انواع دستگاه های بالابری اشاره کند که از اهرم و سایر روش های مزیت مکانیکی برای افزایش توان ورودی برای ارائه قابلیت انتقال بار استفاده می کنند.

جک های هیدرولیک با استفاده از یک سیال تراکم ناپذیر مانند سیال هیدرولیک یا روغن جک به عنوان وسیله ای برای دستیابی به نیروی بیشتر مشخص می شوند.

 

انواع جک ها

مکانیسم اصلی اعمال نیرو با تنوع خاص جک ها متفاوت است، معمولا توسط یک نخ پیچ یا سیلندر هیدرولیکی انجام میشود.

جک ها را می توان بر اساس نوع مکانیزمی که برای ایجاد نیروی بالابر استفاده می شود دسته بندی کرد: جک های مکانیکی، هیدرولیکی یا پنوماتیکی.

 

جک های مکانیکی

جک‌های مکانیکی مانند جک‌های ماشین، تجهیزات سنگین را بلند می‌کنند و بر اساس ظرفیت بالابری آن‌ها رتبه‌بندی می‌شوند که معمولاً به میزان حجمی که جک می‌تواند بلند کند دسته بندی می‌شود.

 

جک های هیدرولیکی

جک های هیدرولیک به دلیل مقدار نیروی تولید شده توسط سیلندرهای هیدرولیکی که دارند، حرکت بالابری را ایجاد می کنند و ظرفیت و ظرفیت بالابری بیشتری نسبت به جک های مکانیکی دارند. انواع رایج جک های هیدرولیک شامل جک های بطری یا Bottle و جک های کف یا چرخ دستی می باشد.

 

اجزای جک هیدرولیک

در ادامه انواع اجزای اصلی جک هیدرولیک ذکر شده است. توجه داشته باشید که جک هیدرولیک از قطعات کوچکتر دیگری ساخته شده است. در این بخش اجزای اصلی برای درک بهتر عملکرد جک مورد بحث قرار می گیرد.

  • مخزن یا مخزن بافر
  • پمپ پیستونی
  • دسته یا دسته پمپ
  • سوپاپ
  • سیلندر اصلی یا قوچ
  • بدنه سیلندر
  • پایه سیلندر

جک هیدرولیک چگونه کار می کند؟

مخزن بافر مخزنی است که سیال هیدرولیک یا روغن پمپ را در خود نگه می دارد و برای انتقال فشار از پمپ به رم مورد استفاده قرار میگیرد.

پمپ معمولاً به صورت یک پمپ پیستونی است که با حرکت دسته یا اهرم پمپ به بالا و پایین حرکت می کند. حرکت دسته باعث ایجاد فشار در سیال هیدرولیک می شود که سیال تحت فشار را از طریق سوپاپ چک و سپس وارد سیلندر اصلی می کند.

سیلندر اصلی که گاهی قوچ نامیده می شود، با فشار سیال هیدرولیک از بدنه جک هیدرولیک به بالا رانده می شود و نیروی بالابر مورد نیاز را ایجاد می کند و بار را بلند می کند. همچنین یک شیر آزاد کننده برای آزاد کردن فشار برای کشیدن و جمع کردن قوچ و کاهش بار در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط:  کاربراتور چیست؟【مزایا و معایب】

برخی از قوچ ها مجهز به چرخ دنده هستند تا در صورت کوتاه شدن امتداد رم باز شود. این ویژگی فاصله بلند کردن جک را افزایش می‌دهد و می‌تواند نیاز به افزودن انسداد زیر جک را در زمانی که سطح بار برداشته‌شده بیشتر از ارتفاع افت شده رام و بدنه جک است را از بین ببرد.

 

انواع جک های هیدرولیک

از متداول ترین جک های هیدرولیکی می توان به جک های باطل یا بطری و جک های کفی اشاره کرد.

 

جک های باطل یا بطری

جک های Bottle در اوایل 1900 پس از توسعه صنعت خودرو شروع به فعالیت کردند و محبوب شدند. جک های دستی که به عنوان جک های بطری نیز شناخته می شوند، راهی آسان برای بلند کردن وسیله نقلیه برای بازرسی های کنار جاده ای برای رانندگان و یا تعمیرکاران فراهم می کنند.

طراحی این جک های بطری هیدرولیک مانند بطری شیر است، بخاطر همین است که چنین جک هایی با این نام شناخته می شوند. این جک های بطری دارای یک محور عمودی هستند که از یک سکویی پشتیبانی می کند که به طور مستقیم وزن جسم را هنگام بلند شدن تحمل می کند. جک های بطری عمدتا در صنعت خودرو مورد استفاده واقع می شوند. این جک های هیدرولیک توانایی بالا بردن وسایل نقلیه از 1.5 تن الی 5 تن را دارند.

 

کاربردهای جک های بطری

در صنعت پزشکی می توان از آنها در برانکاردهای هیدرولیک و دستگاه های بالابر برای حمل و جابجایی بیمار استفاده کرد.

در کاربردهای صنعتی، آنها را می توان به عنوان خم کن لوله مورد استفاده در لوله کشی، برش کابل برای پروژه های الکتریکی و به عنوان بالابر مواد در انبارها قرار داد.

 

جک کف چیست؟

بر خلاف میله های جک Battle که به صورت عمودی عمل می کنند، شافت جک در قسمت کف به صورت افقی است. شافت به رایزر متصل می شود و سپس روی میل لنگ که به صورت عمودی بالا می رود فشار می آورد.

جک های کفی معمولاً نسبت به قفسه های شیشه ای برد عمودی بیشتری را ارائه می دهند و در دو اندازه موجود هستند. طول جک اصلی حدود 1 متر است. آنها می توانند 4 تا 10 تن وزن را بلند کنند.

 

انواع دیگر جک ها (جک های بالابر هیدرولیک)

جک های هیدرولیک فینگر لیفتینگ نوع خاصی از جک های هیدرولیک هستند که می توان از آنها برای بلند کردن اتومبیل و سایر بارها استفاده کرد. این نوع خاص از جک در شرایطی کار می کند که جک بطری یا جک کف به دلیل فاصله کم از زمین تا بار کار نمی کند.

 

جک های تسطیح کننده

در این نوع جک ها از مکانیزم پیچ مکانیکی استفاده می کنند و قابل حمل هستند و اغلب برای تراز کردن تریلرها، RVها و غیره استفاده می شوند.

مطالب مرتبط:  انواع وسایل نقلیه را بشناسید

 

جک های قیچی

جک های قیچی جک های در ابعاد کوچک تری هستند که از یک پیچ مکانیکی استفاده می کنند که چرخش آن باعث می شود مجموعه ای از بازوهای قیچی در موقعیت بالا و پایین حرکت کنند.

 

جک های پیچ دار

جک های پیچی، جک های مکانیکی اند که از مکانیزم پیچ عمودی برای بالا و پایین بردن جک در آن استفاده می شود. برخی از مدل ها دارای سوئیچ های قابل تنظیم هستند، در برخی دیگر نه

 

جک های ضربدری یا قیچی

جک قیچی یکی از مهمترین ابزاری است که هر تعمیرگاه خودرو باید داشته باشد، به خصوص اگر یک گاراژ کوچک دارید، این دستگاه از دو صفحه تشکیل شده است که در بالا و پایین توسط تسمه یا صفحات فولادی به هم متصل شده اند.

این صفحات فولادی به پمپ های هیدرولیک متصل می شوند که با فشار بسیار کمی توسط شما به سرعت باز یا بسته می شوند.

وظیفه اصلی جک های قیچی بلند کردن آسان تر اتومبیل ها برای دسترسی آسان تر به قسمت های زیرین آنها برای تعمیر است. جک های قیچی قدرت و سرعت خوبی دارند.

 

جک های ساعتی یا جغجغه ای

دستگاه جک جغجغه ای جک ابزاری برای بستن و جمع آوری زنجیر متصل به بار است. استفاده از این وسیله در هنگام جابجایی و حمل و نقل وسایل برای افزایش ایمنی بار بسیار مهم است. بنابراین استفاده از این وسیله برای تقویت زنجیره بار برای محافظت از بار بسیار مهم است.

جک های جغجغه ای از مکانیزم کف و جغجغه برای بلند کردن استفاده می کنند. زمانی این جک‌ها نوع استاندارد جک‌هایی بودند که خودروسازان به وسایل نقلیه خود اضافه می‌کردند تا مالکان از آن در هنگام تعویض لاستیک استفاده کنند.

جک طوری قرار گرفته است که به سپر جلو یا عقب خودرو متصل می شود و آچار لاستیک هم به عنوان دسته جک و هم به عنوان آچار مهره مورد استفاده قرار میگیرد.

 

کاربرد انواع جک ها

جک ها به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و برای بلند کردن و حمل بارهای سنگین استفاده می شوند و تجهیزات ارزشمندی در ساخت و ساز، کشتی سازی، تعمیر خودرو و سایر تجهیزات هستند.

جک ها در زمینه های مختلفی استفاده می شوند: پل سازی، ساخت و ساز، آزمایشگاه ها، لوکوموتیو، صنایع دریایی، راه آهن، کشتی سازی، تثبیت کننده لرزش و تثبیت کننده تونل ها و معادن.

 

مشخصات جک و جک هیدرولیک

جک ها، به خصوص جک های هیدرولیک، به طور کلی با چند ویژگی کلیدی مشخص می شوند. توجه داشته باشید که این پارامترها ممکن است بسته به نوع جک متفاوت باشد و همچنین برند سازنده این جک، فرق داشته باشد.

ظرفیت: نشان دهنده حداکثر باری است که جک می تواند بلند کند که معمولاً بر حسب تن محاسبه می شود.

حداکثر ارتفاع بالابر: حداکثر دستیابی یا جابجایی جک یا سکوی بالابر را نشان می دهد.

طول سفر: حداکثر مسافتی که یک قوچ یا بالشتک از موقعیت باز نشده تا موقعیت کاملاً کشیده خود طی می کند.

Handle Length: طول کل دسته برای بالا و پایین بردن جک.

منبع تغذیه: مکانیسم عملکرد جک مانند دستی، هوا یا پنوماتیک، باتری یا برقی را نشان می دهد.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *