دوشنبه , اردیبهشت 10 1403

استفاده از هوش مصنوعی در ماشین چگونه است؟

استفاده از هوش مصنوعی در ماشین چگونه است؟

استفاده از هوش مصنوعی در ماشین چگونه است؟

مردم سراسر جهان، روزانه بخش بزرگی از زمان خود را صرف جابه‌جایی از یک مکان به مکان دیگری می‌کنند. آیا نباید راحت‌تر و ایمن‌تر از هر جا که بخواهیم به جایی دیگر برویم؟ در ده سال گذشته یا قبل‌تر، محققان، دانشمندان و شرکت‌های فن‌آوری تلاش زیادی برای توسعه تکنولوژی خودروهای کاملا خودران انجام داده‌اند. همچنین این تکنولوژی در خیابان‌های واقعی شهرهای واقعی آزمایش شده است.

آیا از خود پرسیده اید که در 100 سال آینده چه می‌شود؟ هوش مصنوعی در ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟ در واقع این تکنولوژی فقط مختص خودروها‌ی گران قیمت کمپانی “تسلا”، نمی‌باشد بلکه خودروها‌ی بسیار زیادی در ایران هستند که از این  فناوری استفاده می‌کنند.

مانند خودروها‌ی بسیار ساده ای که “ECU” دارند یا هوش برنامه نویسی نوشته شده اند.

در ادامه مقاله به تمامی موارد مربوط به این فناوری و ترکیبش با هنر ومکانیک و… خواهیم پرداخت.

 

هوش مصنوعی چیست؟

در تعریف ساده خیلی از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات ها فکر می کنند و تصور می کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند.

مسئول این نوع تفکر به احتمال زیاد فیلم های علمی و تخیلی است اما واقعیت با آنچه که تصور می شود تفاوت دارد. هوش مصنوعی که امروزه از آن یاد می‌شود در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند.

 

در رابطه با این موضوع به چند مثال ساده می‌پردازیم:

ربات آشپز: برنامه نویسان آمریکایی رباتی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند مواد اولیه غذا را تشخیص داده و با هم ترکیب کند. حتی او می‌داند غذای مورد نیاز در چه دما و درجه‌ای باید پخته شود.

حال این ربات چگونه کار می‌کند؟ باید گفت: برنامه نویس آمده و برنامه‌ای را نوشته و وارد مدارهای تشخیص و تصمیم‌گیری ربات کرده است. پس ربات می‌تواند به وسیله این قدرت برفرض رشته‌های اسپاگتی را از رشته‌های آش تشخیص دهد.

اما در اصل برنامه نویس با نوشتن کدهای مختلف در شرایط مختلف و با ایده آن را ایجاد کرده و سنسورهای بسیار پیچیده ای را به این سنسور متصل کرده است، به این هوش هوش مصنوعی می‌گویند.

در واقع علم برنامه نویسی به قدری پیچیده می‌باشد که می‌توان جهانی را براساس این قواعد به وجود آورد…

 

چه کسی و یا چه کمپانی در ابتدا از تکنولوژی برنامه نویسی هوشمندانه در ماشین ها استفاده کرد ؟

مطالب مرتبط:  صدور مفاصا حساب اینترنتی در سامانه ملی عوارض خودرو

اولین کمپانی که از هوش مصنوعی در صنعت خود استفاده کرد کمپانی مرسدس بنز بود، که انقلاب بسیار عظیمی را در این رابطه در جهان خلق کرد.

و سپس کمپانی های بسیار بزرگی مانند: بی‌ام‌دبلیو و آئودی و پورش و… هم از این صنعت و علم استفاده کردند. این انقلاب تا جای جلو رفت که اکنون هوش مصنوعی را در روزمرگی زندگی بسیاری از افراد می‌شود مشاهده کرد.

در گذشته نچندان دور ماشین‌سواری و یا داشتن کامپیوتر در خانه برای افراد خاص بود و برای اغلب مردم چیزی جز رویا نبود حال این تکنولوژی شامل همه جهان نمی‌شود و طوری نیست که همه مردم عادی بتوانند از آن استفاده کنند.

امروز چه شد؟ آینده هم همین خواهد شد…

 

هوش مصنوعی در ماشین چه کارهایی می‌تواند انجام دهد ؟

اتومبیل‌های خودمختار از حسگرها، محرک‌ها، الگوریتم‌های پیچیده، سیستم‌های یادگیری ماشین و پردازنده‌های قدرتمند استفاده می‌کند.

اتومبیل‌های خودمختار بر اساس انواع حسگرهایی که در قسمت‌های مختلف خودرو به کار رفته است، نقشه محیط اطراف خود را ایجاد و از آن استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی در ماشین‌های کمپانی تسلا و دیگر کمپانی‌ها، بدون هیچگونه دخالتی در رانندگی، به مقصد خود برسید. استفاده از هوش مصنوعی در خودروها بسیار کار را آسان تر کرده و هنرمندانه‌تر شده است.

به این صورت که شما در خودرو با استفاده از نقشه GPS می‌توانید مسیر دلخواه را مشخص کرده و با اطمینان و به راحتی  تا رسیدن به مقصد در خودروی خود استراحت کنید. در این حالت خودرو توسط هوش مصنوعی رانندگی می‌کند و همه چیز از دسترس شما خارج است.

این بهترین هنر در هوش مصنوعی در ماشین می‌شود مشاهده کرد اما انتظار می‌رود که در آینده با استفاده از علم هوش مصنوعی بتوان سنسورهای تشخیص چهره و ضدسرقت شدن خودروها را داشته باشیم.

 

آیا از این تکنولوژی در موتورسیکلت هم استفاده می شود ؟

در موتورسیکلت ss 1000 بی ام دبلیو از سیستم هوش مصنوعی مانند هوش خودروها عمل کرده و بدون دخالت شما را به مقصد می‌رساند.

استفاده از هوش مصنوعی در موتور سیکلت بسیار اهمیت دارد و بهترین مزیت آن در شرایط بحرانی می‌باشد. موتورسواری در شرایط برفی و یخبندان و باران بسیار خطرناک است.

در این شرایط با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید بدون اینکه به زمین بخورید و یا تصادف کنید در شرایط خیلی راحت تری رانندگی کنید.

 در این جا به این سوال که هوش مصنوعی در موتور سیکلت چگونه کار می‌کند؟ باید پاسخ داد که: در این حالت هوش مصنوعی در موتورسیکلت تصمیم می‌گیرد، که چه زمانی لاستیک ها را پر باد یا کم باد کند، سیستم تعلیق را بازی دهد و یا ارتفاع موتور را کم کرده و یا چرخ های کمکی را چه زمانی به کار بی‌اندازد. قابل توجه تر اینکه حرکت میل لنگ در موتور را برعکس رفته واز پیش رفتن و کشیده شدن آن بر روی زمین جلوگیری کند.

 

آیا فناوری هوش مصنوعی در هواپیماها و جنگنده ها استفاده می شود ؟

پاسخ مثبت است، صنعت هواپیمایی به‌ویژه بخش هواپیما‌های تجاری به‌طور مداوم در تلاش است تا هم نحوه کار خود و هم وفاداری به مسافران را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط:  کمک فنر ماشین چیست؟

از این‌رو استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کرده است. اگرچه هوش مصنوعی در این صنعت هنوز در مرحله آغازین است، اما از آنجا که برخی از شرکت‌های اصلی و معتبر حمل‌ و‌ نقل هوایی استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال، شناسایی چهره، کنترل بار مسافر، پرسش و پاسخ مسافران، افزایش سوخت هواپیما و غیره نمونه‌هایی است که اکنون کاربرد دارد.

در ابتدا از این تکنولوژی بر روی جت جنگنده “F14” آمریکایی استفاده شد. در این جت دقت هدف گیری به صورتی بالا رفت که هیچ شلیکی خطا نرفت. یا از موشک های هدایت شونده هوا به هوا استفاده کردند که کاملا بر مبنای هوش مصنوعی بودند.

مهمترین عملکرد هوش مصنوعی در جت جنگنده این بود که هک شدن جت در آسمان توسط رادارهای محافظت‌ را جلوگیری کرد.

امروز شاهد پیشرفت‌هایی در قالب این فناوری در جت جنگنده می‌باشیم که از جمله آن‌ها جت جنگنده بدون سرنشین است، که در سال 2028 استفاده خواهد شد، سرعت این جت معادل سه برابر سرعت اوچ رپتورهای صوت شکن است.

استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در ماشین تنها بخش کوچکی از این انقلاب است.

 

این فناوری چگونه می تواند برای ما آرامش بیافریند ؟

اولین مزیت هوش مصنوعی در ماشین این است که: شما بدون هیچ ترسی و به راحتی می‌توانید خودرو خود را در نقطه‌ای رها کنید و به کارتان برسید، زیرا کسی نمی‌تواند در هیچ شرایطی ماشین شما را سرقت کند.

دومین مزیت آن این است که: شما بدون دخالت در رانندگی، می‌توانید در ماشین در کمال آرامش استراحت کنید و به کارتان رسیدگی کنید زیرا ماشین با توجه به شرایط و راه ها به خوبی شما را به مقصدتان می‌رساند.

سومین مزیت این است که: فناوری هوش مصنوعی در ماشین به خوبی می‌تواند دمای ماشین را متقابل با دمای بدن شما نگه دارد. از همه مهم‌تر اینکه از جان شما در تصادف به خوبی مراقبت می‌کند و هنگام تصادف یک صدایی با دسیبل بسیار بالا در خودرو پخش می‌کند تا شما صدای تصادف را نشنوید، همه‌ی این کارها، در این شرایط دلیلش انتقال حس خوب به شما است.

 

آیا می توانیم برای خودروی خود برنامه نویسی هوشمندانه کنیم ؟

برای ساده تر کردن پاسخ به این سوال می‌توان گفت: شما باید درخواستی را از خودروی خود داشته باشید برای مثال شما می‌خواهید ماشین خود را به صورت اتوماتیک پارک کنید.

برای این کار باید طوری برنامه نویسی کنید که فرمان بچرخد و دنده به صورت عقب در بیاید و شما باید محور دید به ماشین خود بدهید.

در شرایطی می‌شود که این عملکرد را انتظار رفت، که شما برنامه نویس بسیار حرفه‌ای باشید، برای اینکه بتوان این کار بزرگ را انجام داد، در ابتدا توصیه می‌شود که با استفاده از زبان برنامه نویسی حرکت کوتاهی به ماشین‌های اسباب بازی بدهید تا بتواند به خوبی کار کند و عملکرد خود را ببینید و سپس به موارد بزرگ‌تر فکر کنید… هیچ چیز در این دنیا برای انسان نشدنی نیست.

 

در کدام کشور بیشتر از هوش مصنوعی در ماشین ها استفاده می شود ؟!

کشور آمریکا را در مرحله ای اول می‌توان کشور پیشگام نامید. اما استفاده از هوش مصنوعی در ماشین در اغلب کشورها به صورت عموم در حال پیشرفت است. این کشورها به ترتیب زیر می‌توان نام برد:

انگلستان
کانادا
سوئیس
آلمان
نروژ
چین
روسیه
و …

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *