شنبه , اردیبهشت 15 1403

شرایط گرفتن گواهینامه برای افراد زیر 18 سال

شرایط گرفتن گواهینامه برای افراد زیر 18 سال

نحوه اخذ گواهینامه و مدارک لازم برای آن

هر کشوری قوانین راهنمایی و رانندگی و مراحل دریافت گواهینامه رانندگی متفاوتی دارد. مهمترین شرط اخذ گواهینامه رانندگی در ایران داشتن سن 18 سال تمام است.

اگرچه روال دریافت این گواهینامه رانندگی در طول سالیان بلند مدت کمتر تغییر کرده است، اما هزینه های آن هر ساله متناسب با تورم اندکی افزایش پیدا می کند. در این مقاله قصد بررسی نحوه گرفتن گواهینامه و بررسی هزینه های آن را داریم، پس با ما همراه باشید.

 

مراحل اخذ گواهینامه

ثبت نام اولیه

انجام معاینات پزشکی

شرکت 12 جلسه آموزش رانندگی

صدور گواهی پس از صلاحیت در پایان جلسه دوازدهم

انتشار کاردکس

شرکت در آزمون آیین نامه

شرکت در آزمون عملی شهری و رانندگی همراه با افسر

 

چه گواهینامه ای باید بگیریم؟

گواهینامه رانندگی با وسیله نقلیه سبک به عنوان گواهینامه سطح 2 شناخته می شود و ممکن است همچنان با همین عنوان بین مردم رواج داشته باشد و شناخته شود.

بر اساس سیستم جدید صدور گواهینامه، تعداد گواهینامه های صادر شده از 6 نوع به 3 نوع پایه 1، پایه 2، پایه 3 تغییر یافته است و مدت اعتبار گواهینامه ها تا 65 سالگی به مدت 10 سال، از 65 تا 75 سال 5 سال است و از سن 70 سالگی به بعد 2 سال است.

گواهینامه “B1” معادل سطح 3، گواهینامه “B2” معادل سطح 2 و گواهینامه های گروه “P1” و “T” معادل سطح 1 است و زمان تعویض کردن گواهینامه، معادل سازی می شود.

 

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی در شب (رعایت نکات مهم)

برای استعلام گواهینامه از این قسمت وارد شوید.

 

شرکت در امتحانات و کلاس های تئوری

برای رانندگی باید از نظر بدنی آمادگی داشته باشید. به طور خلاصه، بینایی شما نباید مشکلی داشته باشد، به همین دلیل است که در این مرحله برای معاینه نزد پزشک معتمد پلیس فرستاده می شوید.

تعیین گروه خونی با انجام آزمایش و تحویل برگه آزمایشگاهی به آموزشگاه ضروری است. مرحله بعدی شرکت در کلاس های تئوری است که شامل 8 جلسه 2 ساعته می باشد. ۶ جلسه آموزش آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و ۲ جلسه آموزش موارد مکانیک و فنی خودرو می باشد.

حضور شما در این کلاس ها الزامی است. اگر نه، باید در کلاس های جایگزین شرکت کنید. در پایان آزمون مقدماتی توسط آموزشگاه به شما داده خواهد شد.

قبولی در این آزمون شرط شرکت در آموزش عملی یا آموزش رانندگی با وسایل نقلیه می باشد. آزمون های آیین نامه معمولاً یک بار در هفته انجام می شود. اگر قبول نشدید، بعد از یک هفته می توانید دوباره در آزمون شرکت کنید.

 

راستی قبل از هر چیزی میتونی سوالات آیین نامه رانندگی و آزمون آیین نامه را از سایت دانلود کنی چون برای قبولی نیاز داری.

 

آموزش رانندگی در معابر شهری

در این مرحله باید در 10 تا 12 جلسه عملی رانندگی شرکت کنید. انتخاب ساعات آموزش رانندگی کمی منعطف تر است، به این معنی که آموزشگاه متناسب با وضعیت شما و تایم خالی خودتان کلاس ها را برگزار می کند.

یکی از تخلفات در این مرحله این است که شما در کلاس حاضر نمی شوید و معلم کارت یا کارنامه شما را به صورت صوری مهر می زند.

اگر اداره راهنمایی و رانندگی متوجه این کار شود، هم کارت مربی باطل می شود و هم آموزشگاه را پلمپ خواهند کرد. بنابراین، شما و مربی رانندگی خود باید در تمام 12 جلسه رانندگی حضور فیزیکی داشته باشید.

مطالب مرتبط:  علت خاموش شدن ماشین در امتحان شهری

نکته بعدی این است که در جلسات رانندگی با ماشینی غیر از ماشین آموزشگاه تمرین نکنید. میزان کلاچ و کلاچ هر خودرو با دیگری متفاوت است. بنابراین اثربخشی تمرین شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

برای آموزش رانندگی کدوم آموزشگاه بریم؟

آموزشگاه های رانندگی تنها جایی هستند که باید برای دریافت گواهینامه رانندگی خودروی سواری خود (گواهی سطح 3) مراجعه کنید.

خدمات این آموزشگاه ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هزینه آنها یکسان است، بنابراین بهترین گزینه این است که نزدیکترین آموزشگاه به محل زندگی یا کار خود را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که هر 2 تا 3 هفته یکبار باید به این آموزشگاه بروید، پس به راحتی رفت و آمد خود فکر کنید. اما قبل از رفتن مدارک را آماده کنید تا مشکلی پیش نیاید.

 

اخذ گواهینامه سنین پایین تر از 18 سال

تا جایی که می دانیم محدودیت سنی برای اخذ گواهینامه طبق قوانین راهنمایی و رانندگی 18 سال تمام است و تا به امروز هیچ تجدیدنظری برای تغییر این شرط سنی صورت نگرفته است.

در سال های گذشته طرحی برای کاهش سن گواهینامه از 18 سال به 16 سال ارائه شد و در این پیشنهاد آمده بود که فردی دارای گواهینامه باید در حین رانندگی همیشه همراه متقاضی به مدت دو سال باشد.

اما این طرح با استقبال خوبی مواجه نشد و هنوز امکان گرفتن گواهینامه در سن 16 و 17 سالگی وجود ندارد.

در این سنین مقاومت در برابر صدور گواهینامه ناشی از اشتیاق بیش از حد جوانان و بی احتیاطی در قوانین و مقررات رانندگی است که می تواند منجر به افزایش تصادفات و مرگ و میر شود.

می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر شرط سنی برای اخذ گواهینامه 18 سال است و تصمیمی برای کاهش یا افزایش این محدودیت سنی اتخاذ نشده است.

 

مطالب مرتبط: استعلام گواهینامه رانندگی از طریق تلفن

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *