دوشنبه , اردیبهشت 10 1403

لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد؟

لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ چرا اتفاق می‌افتد؟

در دنیای شلوغ امروز، داشتن ماشین به ما کمک می‌کند تا کارها را سریع‌تر، بهتر و راحت‌تر با هزینه و دردسر کمتر انجام دهیم.

اما در این بین ممکن است خودرو دچار مشکلاتی شود که نیاز به تعمیر داشته باشد. یکی از رایج ترین مشکلات خودروها، کشیده شدن فرمان به یک سمت دیگر و لرزش فرمان است که در هنگام رانندگی، فرمان به سمت خاصی سوق میدهد و خودرو در آن جهت حرکت می کند.

مشکلات مختلفی در رابطه با این موضوع وجود دارد، اما یکی از این مشکلات که مهم‌ترین آن است، بروز تصادف بر اثر این خلل می باشد.

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که دلایل کشیده شدن فرمان خودرو به طرفین و لرزش فرمان چیست و چگونه این مشکل را حل کنیم تا خودروی شما دیگر دچار این مشکل نشود و حتی اگر فرمان را رها کردید نیز این مشکل پیش نیاید.

اگر با این مشکل در خودروی خود مواجه شدید و می خواهید آن را برطرف کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

لرزش فرمان چگونه رخ می دهد؟

لرزش فرمان می تواند به دلایل مختلفی باشد. اما برای تعیین علت این مشکل و رفع آن چه باید کرد؟

به عنوان مثال: هنگامی که در جاده ای صاف و آسفالت رانندگی می کنید، اگر در جاده دست انداز و چاله ای وجود ندارد، اگر لرزشی در فرمان احساس کردید، نشان دهنده خراب شدن فرمان است.

برخلاف تصور شما، این مشکل از خود فرمان نیست، در واقع باید جعبه فرمان یا قسمت جلوبندی خودرو خود را بررسی کنید تا از درست بودن آنها مطمئن شوید.

 

دلایل لرزش فرمان:

  • نقص در جعبه دنده فرمان
  • نقص در قسمت جلوبندی خودرو
  • نقص در چرخ ها

 

چه زمانی فرمان به یک سمت دیگر کشیده می شود؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرمان در زمان های خاصی به سمت دیگر کشیده می شود و این مشکلی همیشگی نیست، اما باید بدانید که دلایل این مشکل تقریباً همگانی است و با رفع علت بروز آن، این مشکل نیز حل می شود و خودروی شما به راحتی حرکت می کند.

مطالب مرتبط:  در صورت تمام شدن بنزین چه کارهایی باید انجام دهید؟

در زیر نگاهی به علل مختلف کشیده شدن فرمان خودرو به یک طرف با هم می اندازیم و برای هر کدام راه حل مناسب ارائه می دهیم تا بتوانید این مشکلات را در خودروی خود بررسی کرده و آن را به طور کامل برطرف کنید.

 

1- اشتباه نصب کردن لاستیک ماشین:

شاید در نگاه اول به تایرهای خودرو، فکر کنید که جهت مشخصی ندارند و به راحتی می توانید آن ها را روی خودرو خود نصب کنید. اما جالب است بدانید که محور لاستیک ها باید رو به جلو باشد و در صورت عدم رعایت این مورد می تواند باعث کشیده شدن فرمان در یک جهت دیگر شود.

نصب نامناسب لاستیک باعث می شود که فرمان به سمت خاصی کشیده شود و این یعنی لاستیک ها به خوبی روی زمین نمی نشینند و تعادل خودرو را به خوبی حفظ نمی کنند.

 

2- ایراد در جلوبندی ماشین:

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می شود فرمان به یک سمت دیگر کشیده شود، مشکل در قسمت جلوبندی و قطعات آن قسمت از خودرو است.

در صورت آسیب دیدن جلوبندی ماشین در اثر ضربه یا تصادف یا ا بیش از حد راندن خودرو در جاده های خاکی و انداختن ماشین در دست اندازها و .. باعث آسیب رسیدن به جلوبندی و باعث می شود فرمان خودرو به یک سمت کشیده شود.

برای رفع این مشکل باید به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید و مشکل سیستم جلوبندی را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی و یا خلل در آن، آنرا برطرف کنید تا مشکل کشیده شدن فرمان خودرو و از دست رفتن کنترل فرمان برطرف شود.

 

3- تنظیم نبودن باد تایرها:

مشکل دیگری که باعث می شود فرمان به یک سمت دیگر کشیده شود، تنظیم نشدن باد لاستیک خودرو است. اگر یکی از لاستیک ها کم باد شده باشد تعادل خودرو به هم می خورد، آن سمت که کم باد است به طور نامحسوسی پایین تر از خودرو خواهد بود و اگر فرمان را رها کنید، خودرو به طور خودکار به آن سمت کشیده می شود که خطرناک است.

 

4- تایرهای نامتعادل:

اگر لاستیک های خودروی خود را عوض کرده اید یا لنت ها را تعویض کرده اید و سپس فرمان به یک سمت کشیده می شود، ممکن است لاستیک ها به درستی بالانس نشده باشند و نیاز به تعویض و تنظیم مجدد داشته باشند.

برای رفع این مشکل بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید و از او بخواهید که لاستیک های ماشین شما را بالانس کند و لاستیک های ماشین شما را دوباره سفت کند تا مشکل ماشین شما برطرف شود.

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی در جای شلوغ

 

5- تنظیمات نبودن فرمان:

تنظیم نکردن فرمان خودرو می تواند باعث شود که فرمان خودرو به یک سمت کشیده شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که فرمان خودرو به درستی تنظیم نشده، برای رفع مشکل، فرمان خودرو باید تنظیم شود.

با این کار خودروی شما بررسی می شود و فرمان آن در حد استاندارد تنظیم می شود تا دیگر به سمت خاصی کشیده نشود و بتوانید به راحتی با آن رانندگی کنید.

 

6- لاستیک های آسیب دیده:

یکی از مشکلاتی که خیلی ها از آن غافل می شوند این است که پس از مدتی رانندگی، لاستیک ها را باید تعویض کرده و لاستیک های نو را روی خودرو قرار دهیم تا دچار مشکل کشیدن فرمان نشویم.

هنگام رانندگی ممکن است یکی از لاستیک ها بیشتر ساییده شود و با این مشکل وزن خودرو روی آن لاستیک بیفتد و خودرو به صورت کاملا نامحسوس به آن سمت متمایل شود. در این حالت وقتی حرکت می کنید و فرمان را رها می کنید، ماشین شما به طور خودکار به آن سمت می کشد.

در این صورت گاهی ممکن است خودرو حتی هنگام چرخاندن فرمان نیز دچار لرزش شود و بهتر است برای رفع این مشکل سریعا لاستیک ها را تعویض کنید تا از خطرات احتمالی برای شما جلوگیری شود.

 

چه چیزی باعث می شود که خودرو هنگام ترمز به یک سمت دیگر کشیده شود؟

یکی از مشکلاتی که می توانید در ترمزگیری داشته باشید این است که خودروی شما در هنگام ترمز به سمت دیگر کشیده میشود. این مشکل می تواند باعث اضطراب و گاهی خطر برای راننده و سرنشینان خودرو شود.

به طور معمول تعویض لنت ترمز خودرو به طور همزمان انجام می شود و همه لنت ها با هم تعویض می شوند، اما ممکن است گاهی به دلیل بالانس نبودن تایرها و کشیده شدن ماشین به سمت دیگر، لنت یک سمت زودتر تمام شود و باید آن را تعویض کرد.

زمانیکه یک لنت جدید اضافه می کنید، این لنت پرقدرت تر عمل می کند و لنت های دیگر هنگام ترمز گرفتن دیرتر عمل میکنند و ضعیف هستند و بنا بر این خودرو به سمتی که لنت جدید که باعث قفل شدن لاستیک ماشین شده است کشیده خواهد شد.

برای رفع این مشکل توصیه می شود که تمامی لنت ها را با هم تعویض کنید تا مشکلی برای خودرو پیش نیاید. همچنین می توانید از لنت های دست دوم دیگری که به اندازه لنت های طرفین ماشین است استفاده کنید تا زمان تعویض همه آنها فرا برسد.

 

دلایل کشیدن فرمان در هنگام شتاب گیری چیست؟

مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که هنگام شتاب گیری فرمان به سمت خاصی کشیده می شود.

این مشکل معمولاً به دلیل عدم تراز بودن چرخ های خودرو ایجاد می شود و می توانید با تنظیم آن ها و بالانس کردن لاستیک های خودرو مشکل را برطرف کنید.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *