دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

انواع وسایل نقلیه را بشناسید

انواع وسایل نقلیه را بشناسید

شناسایی انواع وسایل نقلیه و نکات مهم در رابطه با آنها

به طور کلی وسایل نقلیه طیف وسیعی از وسایل نقلیه عمومی، شخصی، موتوری و غیر موتوری را در بر می‌گیرد. اگر قصد آشنایی کامل با انواع وسایل نقلیه را داشته باشیم، باید این مسئله را به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار دهیم و در واقع از نقطه ابتدایی شروع کنیم.

لازم به ذکر است در گذشته وسایل نقلیه، موتوری نبودند و وظیفه حمل و نقل را بدون انجین انجام می‌دادند. از این رو در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با شناسایی انواع وسایل نقلیه نکات و مطالب مهمی را برایتان عنوان کنیم. خواهشمندیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پیش از آنکه به انواع وسایل نقلیه اشاره کنیم و آنها را معرفی کنیم؛ لازم است بدانید که وظیفه این لوازم عمل حمل و نقل و جابجایی می‌باشد. از این رو وسیله‌های نقلیه می‌توانند به حمل و نقل و جابجایی انسان و یا بار های مختلف اقدام کنند.

 

انواع وسایل نقلیه قدیمی

انواع وسایل نقلیه قدیمی
انواع وسایل نقلیه قدیمی

همانطور که گفته شد وسایل نقلیه در قدیم بدون نیروی محرکه الکتریکی و همچنین انجین، به جابجایی و حمل و نقل می‌پرداختند. دلیل این امر آن است که در گذشته برای جابجایی از انواع حیوانات باربر بهره می‌بردند.

در واقع افراد در گذشته از حیوات به صورت تنهایی و یا با استفاده از اتصال آنها به گاری، درشکه، کالسکه و… عمل حمل و نقل را انجام می‌دادند. در واقع از این حیوانات به عنوان وسایل نقلیه قدیمی بهره می‌بردند.

 جالب است بدانید در گذشته معمولاً از اسب به تنهایی و یا با اتصال به ابزاری مانند کالسکه، به عنوان وسیله حمل و نقل برای جابجایی انسان‌ها در نظر می‌گرفتند.

به عبارت دیگر افراد از این طریق به محیط‌ها و مکان‌های مورد نظر خود نقل مکان کردند. این در حالی بود که از قاطر برای حمل و نقل بار و از گاو برای شخم زدن زمین‌های کشاورزی بهره می‌بردند. در واقع این حیوانات به عنوان ابتدایی‌ترین و طبیعی‌ترین وسایل نقلیه مورد استفاده در زمان‌های قدیم در نظر گرفته می‌شدند.

کم کم با مرور زمان و همچنین پیشرفت تکنولوژی، این حیوانات جای خود را به وسایل نقلیه چرخدار و موتوری دادند. به تدریج و با گذشت زمان انواع وسایل نقلیه در کشورهای پیشرفته و بزرگ اختراع شدند و تاثیرات چشمگیری را بر روی شرایط آنها وارد کردند.

وسایل نقلیه به عنوان ماشین دودی نیز شناخته می‌شدند. دلیل این موضوع آن است که استفاده از ماشین دودی در مقایسه با استفاده از گاری و کالسکه دقیقاً مانند استفاده از یک ماشین شخصی لوکس و لاکچری با کیفیت در مقایسه با استفاده از اتوبوس‌های درب و داغان و تاکسی‌های قدیمی در نظر گرفته می‌شود.

البته لازم است عنوان کنیم که ما به هیچ عنوان قصد توهین نداریم. تنها می‌خواهیم تضاد طبقاتی را برایتان به راحت‌ترین شکل ممکن بیان کنیم. تا به راحتی قابل لمس باشد.

مطالب مرتبط:  تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست؟

 

 شناسایی انواع وسایل نقلیه جدید و امروزی

به تدریج و با گذشت زمان بیشتر، ماشین‌های چهارچرخ و موتوری و همچنین دوچرخه‌هایی که با نیروی پا حرکت می‌کردند وارد صنعت حمل و نقل شدند و باعث به وجود آمدن یک تحول بزرگ در شرایط کشورهای مختلف شدند.

با وجود آنکه این تغییر و تحولات تنها برای کشورهای پیشرفته و مدرن بود، اما با این وجود اندکی از این تحولات به کشورهای دیگر نیز وارد شد.

با عبور سریع از این برهه از تاریخ می‌رسیم به عصر حاضر که استفاده از ماشین چهار چرخ و موتوری کاملاً متداول شده است.

همچنین در شهرها و بخش‌های متفاوت از انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله به معرفی برخی از انواع وسایل نقلیه و توضیحاتی در رابطه با آنها خواهیم پرداخت. لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع وسایل نقلیه متداول امروزی

لازم به ذکر است که امروزه انواع مختلفی از ماشین‌ها وجود دارند که هرکدام وظیفه حمل و نقل و جابجایی را به خوبی انجام می‌دهند و متناسب با هدف خاصی طراحی و تولید شده و به بازار راه پیدا کرده‌اند.

وسایل نقلیه امروزه به دو گروه بزرگ وسایل نقلیه عمومی و وسایل نقلیه شخصی دسته‌بندی می‌شوند. که در ادامه مقاله قصد داریم به شناسایی انواع وسایل نقلیه عمومی پرداخته و هر کدام از آنها را به صورت مجزا برایتان معرفی کنیم.

 

 شناسایی انواع وسایل نقلیه عمومی:

اتوبوس

اتوبوس
اتوبوس

اتوبوس به عنوان یکی از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین وسایل نقلیه عمومی در نظر گرفته می‌شود. که در مدل‌ها و شکل‌های مختلف به جابجایی و حمل و نقل مردم اقدام می‌کند.

اگر دقت کرده باشید این روزها شهرداری تهران، خطوط اتوبوس بی آر تی را در نقاط مختلف این شهر راه‌اندازی کرده است. همچنین شکل و شمایل استفاده از این وسیله نقلیه عمومی، امروزه پیشرفت چشمگیری داشته و بسیار راحت‌تر و بهتر شده است.

جدا از خطوط بی آر تی در سایر خطوط نیز می‌توان از اتوبوس به عنوان یکی از ارزان‌ترین وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید هم در حمل و نقل درون شهری و هم برون شهری از اتوبوس استفاده کنید.

چرا که این وسیله نقلیه، کاربردهای فراوانی دارد. با وجود آنکه اتوبوس‌های درون شهری انتقادهای بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند و مورد نارضایتی مردم بسیار زیادی واقع شده‌اند؛ اما با این حال این وسیله نقلیه هنوز هم به وظیفه خود عمل می‌کند و به جابجایی مردم و بار های مختلف می‌پردازد.

 

تاکسی، آژانس و سواری از انواع وسایل نقلیه عمومی

تاکسی

امروزه خودروهای سواری وجود دارند که در قالب آژانس، تاکسی و یا سواری در اختیار افراد قرار می‌گیرند. جدیدترین مدل آن‌ها را می‌توان اسنپ، تپسی و چنین مواردی دانست.

لازم به ذکر است که نرخ هر یک از سواری‌ها با توجه به ماهیتی که دارند متفاوت است. اما میانگین می‌توان اینطور بیان کرد که این دسته از وسایل نقلیه عمومی نسبت به نرخ اتوبوس‌ها و متروها گران‌تر محاسبه می‌شوند.

مطالب مرتبط:  10 علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر خودرو

 

مترو

از جدیدترین شکل‌های حمل و نقل عمومی مترو می‌باشد که در ایران بسیار جا افتاده است. امروزه مترو در ایران به ساده‌ترین شکل ممکن راه اندازی شده و مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد.

شهرداری بارها و بارها برای بهبود وضعیت سیستم حمل و نقل با مترو، اقدامات بسیار زیادی را انجام داده است؛ اما واقعیت این است که در عمل خیلی موفق نبوده است.

لازم به ذکر است که این شکل از حمل و نقل در همه شهرهای ایران وجود ندارد و تنها در کلانشهرهایی مانند شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و… دیده می‌شود.

از این رو این موضوع نشان می‌دهد که ایران برای پیشرفت در صنعت حمل و نقل عمومی، راه بسیار طولانی و سختی را در پیش دارد. از این رو مسئولین باید تلاش بیشتری را از خود نشان دهند.

 

مینی‌بوس یا ون از انواع وسایل نقلیه عمومی

از دیگر انواع وسایل نقلیه عمومی می‌توان به مینی بوس ها و یا ون‌ها اشاره کرد. لازم به ذکر است که خطوط خاصی از این وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید این نوع از وسیله نقلیه معمولاً از اتوبوس گران‌تر و نسبت به تاکسی‌ها ارزان‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

 

قطار و هواپیما از انواع وسایل نقلیه عمومی

در رابطه با قطار باید عنوان کنیم با وجود شباهت‌های بسیار زیاد قطار و مترو، معمولاً از قطار برای حمل و نقل عمومی در سفرهای برون شهری استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این سیستم ریلی کشور در کیفیت‌های مختلفی به ارائه خدمات اقدام می‌کند.

هواپیما نیز به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی در نظر گرفته می‌شود که به جابجایی انسان‌ها و بارهای مختلف در هوا می‌پردازد. لازم به ذکر است که این وسیله نقلیه با تمام مشکلات و اما و اگرهایی که دارد به عنوان یکی از سریعترین انواع وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود و توجه افراد بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

جمع بندی مطالب و نکات پایانی

به طور کلی می‌توان این طور بیان کرد که پیشرفت تکنولوژی و وجود وسایل نقلیه، تحولات بسیار بزرگی را در صنعت حمل و نقل به وجود آوردند.

به گونه‌ای که هر کدام از آنها در زمان پیدایششان بسیار کاربردی در نظر گرفته می‌شدند و مورد توجه همگان قرار می‌گرفتند.

همانطور که در طول مقاله عنوان کردیم امروزه وسایل نقلیه بسیار زیادی وجود دارند که به صورت عمومی و یا شخصی به جابجایی و حمل و نقل انسان‌ها و بارها اختصاص یافته‌اند.

در صورتی که علم و تکنولوژی به همین منوال پیشرفت کند و مخترعان خلاقیت و ذهن خود را مورد استفاده قرار دهند ممکن است به زودی وسایل نقلیه دیگری مانند ماشین‌های پرنده، هواپیماهای برقی، اتوبوس‌های خودران، شاتل‌های خودران، پهباد های مسافربری و… را نیز مشاهده کنیم.

بی هر کدام از این موارد تاثیرات چشمگیری را در آینده بر روی سبک زندگی ما خواهند گذاشت و تحولات عظیمی را به وجود خواهند آورد.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه داده شده مورد توجه شما دوستان گرامی و خوانندگان محترم قرار گرفته باشد.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر میخواستم بدون وقتی گواهینامه صدور میشود واقعان ۶یا۷ناه رمان میبرد توی سیستم بشین به همین خاطر هست میگن بعد هر نوع گواهینامه که قبول میشی نمیتونی تا یه مدت زمانی پشت فرمون بشین بعد میگن اون وقت از گجا بدونیم اصل میگن بری استعلام بگیرید شمارش هست ثبت شود فقط تو سیستم زمان میبرد پایه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *