جمعه , اردیبهشت 21 1403

استعلام نمره منفی گواهینامه

نمره منفی چیست؟

نمره منفی به تخلفات سنگین رانندگان همچون رد کردن چراغ قرمز، سبقت غیر مجاز، عدم رعایت حق تقدم و غیره مربوط می شود.

 

چگونه به روش آنلاین، میتوان استعلام نمره منفی گواهینامه را دریافت نمود؟

همه ما می دانیم که تخلفات رانندگی و عدم رعایت قوانین و ضوابط مشخص شده برای رانندگان وسایل نقلیه موتوری، مشمول جریمه نقدی می شود. این در حالی است که برخی تخلفات، بسیار پر خطر هستند.

نقض قوانین و انجام تخلفات سنگین علاوه بر جریمه نقدی، مشمول نمره منفی نیز می شود. با توجه به اینکه اگر نمرات منفی راننده از حد خاصی تجاوز کند به احتمال زیاد، مجوز رانندگی وی باطل می شود، استعلام دوره ای آن توصیه می شود.

 

روش های آنلاین استعلام وضعیت نمره منفی گواهینامه از طریق کد ملی

با توجه به پیشرفت فناوری و گسترش دنیای دیجیتال، امروزه دیگر نیازی نیست بیشتر وقت خود را در صف های انتظار تلف کنیم.

پلیس راهنمایی و رانندگی، فرصت هایی را فراهم آورده است تا در منزل و یا هر جایی که هستید به راحتی از طریق اینترنت کارهای خود را پیگیری نمایید. از جمله مواردی که از طریق گوشی های هوشمند و یا کامپیوتر قابل انجام است، استعلام آنلاین نمره منفی گواهینامه می باشد.

 

چگونه بفهمیم چند نمره منفی داریم (روش آسان)

در صورتی که می خواهید به روش آنلاین و غیر حضوری، نمرات منفی گواهی نامه خود را مشاهده نمایید، به روش زیر عمل کنید.

در مرحله اول، روی لینک زیر کلیک کنید.

https://pishkhan24.com/nomremanfi/

 

در باکس نمایش داده شده، شماره گواهینامه خود را وارد نمایید.

در باکس بعد از شما شماره موبایل میخواهد بعد از وارد کردن شماره موبایل یک پیامک ارسال میشود و آن پیامک را باید در ادامه مراحل وارد کنید.

برنامه استعلام نمره منفی گواهینامه

استعلام نمره منفی گواهینامه
استعلام نمره منفی گواهینامه

استعلام نمره منفی گواهینامه با اینترنت

 

 

روش استعلام نمره منفی گواهی نامه از طریق پیامک

جالب است بدانید که امکان دریافت نمره منفی گواهی نامه از طریق پیامک گوشی نیز امکان پذیر می باشد. بدین منظور کافی است شماره گواهی نامه خود را به شماره 1101202020 پیامک نمایید.

سپس چند لحظه صبر کنید تا پیامک حاوی نمرات منفی شما دریافت شود. کسانی که متقاضی استعلام نمره منفی گواهی نامه از طریق پیامک هستند باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند:

هزینه این پیامک نسبت به سایر پیامک هایی که در طول روز ارسال می کنید، بیشتر است. حدود 350 تومان.

نکته: علاوه بر نمره منفی گواهی نامه، رانندگان می توانند میزان خلافی خودروی خود را نیز از طریق تلفن ثابت 88288888 دریافت کنند.

توجه: جهت پیگیری بسته های پستی خود می توانید از اینترنت، کمک بگیرید.

حتما بخوانید: پیگیری گواهینامه با کد ملی

 

جدول نمره منفی گواهینامه

 

نمره منفی گواهینامه برای تخلفات مختلف رانندگی چقدر است؟

تخلفات مختلف رانندگی دارای نمرات منفی یکسان نیستند. اطلاع از تخلف و میزان آن برای وسایل نقلیه شخصی و وسایل نقلیه عمومی سنگین به شما کمک می کند که نمره منفی دریافت نکنید.

ردیف عنوان تخلف رانندگی نمره منفی
وسایل نقلیه شخصی وسایل نقلیه عمومی سنگین
۱ هر گونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی ی چرخ ۸ ۱۰
۲ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۱۰ ۱۵
۳ سبقت غیرمجاز درراه‌های دوطرفه ۵ ۱۰
۴ عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
۵ حرکت به طور مارپیچ ۳ ۵
۶ حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۵ ۷
۷ رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و یا افیونی ۱۰ ۲۰
۸ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
۹ عبور از محل ممنوع ۴ ۶
۱۰ تجاوز به چپ از محور راه ۵ ۹
۱۱ عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۵ ۷
۱۲ عدم رعایت حق تقدم عبور ۴ ۶
۱۳ دور زدن در محل ممنوع ۳ ۵
۱۴ استفاده از تلفن همراه با وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر ۳ ۵
۱۵ نقص فنی مؤثر یانقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب ۳ ۶
۱۶ عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ ۸
۱۷ رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز ۷
۱۸ عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص ۳ ۷
۱۹ عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه ۳ ۵
۲۰ عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸
مطالب مرتبط:  گواهینامه رانندگی ایران در چه کشورهایی اعتبار دارد؟

 

 

استعلام نمره منفی گواهی نامه از طریق برنامه فرمون

علاوه بر دو روش فوق، روش دیگری نیز برای دریافت نمره منفی گواهی نامه وجود دارد. روش استفاده از برنامه فرمون، خودرو یار. 

جهت استفاده از این روش می توانید سایت فرمون را در گوگل سرچ کرده و در ادامه نسخه مناسب با گوشی خود را دانلود کنید. پس از نصب اپلیکیشن فرمون، لازم است اطلاعات گواهی نامه خود را وارد نمایید.

جالب است بدانید که برنامه فرمون، قابلیت های زیادی را ارائه می دهد. علاوه بر استعلام نمره نفی گواهی نامه، شما می توانید قیمت خودرو ها را نیز مشاهده کرده و یا میزان خلافی خودروی خود را پرداخت کنید.

نکته: برای استعلام و مشاهده نمره منفی در بخش مشخص شده ((استعلام و نمره منفی)) وارد شوید تا بتوانید ضمن مشاهده نمره منفی، علت را نیز جویا شوید.

دوستان محترم دقت داشته باشند که اپلیکیشن های دیگری نیز هستند که عمدتا مانند برنامه فرمون کار می کنند. چنانچه به هر دلیلی نتوانستید از برنامه فرمون استفاده نمایید می توانید برنامه خود رو یار را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. روش هر دو یکسان است.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه با سایت پلیس راهور

آخرین راه حلی که می توانید با آن نمره منفی گواهینامه خود را مشاهده کنید، سایت پلیس راهور است. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا نشانی اینترنتی سایت استعلام نمره منفی گواهینامه (میز خدمت راهنمایی و رانندگی ناجا) یعنی service.rahvar120.ir را در گوگل سرچ کنید.
  • وارد صفحه اصلی این سایت شوید و بر روی گزینه «استعلام نمره منفی گواهینامه» کلیک نمایید.
  • بعد از انجام این مرحله به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سخا) هدایت می شوید. در این سامانه ثبت نام کنید، رمز عبور و کد ملی خود را وارد کنید و وارد سامانه شوید.
  • صفحه دیگری برای تان باز می شود. از سمت راست این صفحه می توانید به پایین حرکت کنید. در پایین سمت چپ پنجره ای باز می شود.
  • شماره گواهینامه و کد امنیتی را وارد و روی گزینه جستجو کلیک کنید.

نتایج جستجو پس از چند ثانیه برای شما نمایش داده می شود و می توانید استعلام نمره منفی گواهینامه تان را دریافت کنید. اگر هم نمره منفی نداشتید، این موضوع به شما بیان می شود.

مطالب مرتبط:  شرایط تمدید و صدور گواهینامه برای افراد سن بالا

 

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می شود؟

حال که از روش های استعلام نمره منفی گواهینامه آشنا شدید، شاید برای تان سوال ایجاد شود که آیا این نمرات منفی پاک می شود؟ اگر پاک می شود چگونه؟ قبل از اینکه در مورد نحوه پاک کردن این نمرات توضیح دهیم بهتر است در مورد قوانین مربوط به دریافت نمره منفی آگاه شوید.

دریافت نمرات منفی مرحله به مرحله بر روی گواهینامه تاثیر می گذارد. اگر عدد نمرات منفی برای بار اول به 30 برسد، گواهینامه شما 3 ماه تعلیق می شود. یعنی سه ماه نمی توانید رانندگی کنید.

اگر مجددا عدد نمرات منفی شما 25 شود، گواهینامه شما 6 ماه تعلیق شده و در این شش ماه نمی توانید رانندگی کنید. اگر باز هم عدد نمرات منفی شما به 20 برسد، گواهینامه شما باطل خواهد شد. برای آنکه بتوانید دوباره رانندگی کنید و گواهینامه شما از ابطال خارج شود، یک سال بعد باید در آزمون های رانندگی شرکت کنید و گواهینامه بگیرید.

شاید این موضوع برای شما هم ناراحت کننده باشد، چرا که برای گرفتن گواهینامه باید مراحل زیادی را طی کنید. اما راه حل چیست؟ بهترین راه برای باطل نشدن گواهینامه از طریق نمره منفی، پاک کردن آن است.

اگر متوجه شدید که نمره منفی دریافت کردید، اصلا نگران نباشید. بسیاری از افراد فکر می کنند پاک‌کردن نمره منفی با پرداخت جریمه همراه است. در حالی که جالب است بدانید پرداخت جریمه راه حل نیست.

خلاف نکردن و عدم دریافت مجدد نمره های منفی بهترین راه حل برای پاک‌ کردن نمره منفی گواهینامه است. فردی که برای بار اول 30 نمره منفی دریافت کرده است، برای پاک کردن این 30 نمره باید از روز اول بعد از سه ماه تعلیق گواهینامه اش، به مدت 6 ماه تخلفی نکند که منجر به دریافت نمره منفی شود.

در مرحله دوم اگر فردی 25 نمره منفی دریافت کند، برای پاک کردن آن باید از روز اول بعد از شش ماه تعلیق به مدت یک سال تخلفی نکند که منجر به دریافت نمره منفی شود. بنابراین بهترین راه برای پاک کردن نمره منفی، خلاف نکردن است.

 

چند نمره منفی گواهینامه را باطل می کند؟ (سقف نمره منفی)

 

فرایند ضبط و ابطال گواهینامه به علت دریافت نمره منفی را در اینجا برای شما شرح میدهیم تا بدانید فرآیند ضبط یا ابطال گواهینامه در صورت دریافت نمره منفی چگونه است؟

این فرایند سه مرحله دارد. اگر در مرحله اول جمع نمرات منفی راننده در صورت انجام تخلف حادثه ساز به ۳۰ برسد، سه ماه گواهینامه وی ضبط می‌شود.

اگر بعد از سه ماه راننده دوباره شروع به رانندگی کرد و تخلفات حادثه ساز انجام داد و رفتار وی اصلاح نشد، این بار در صورت رسیدن جمع نمرات منفی به ۲۵ برسد شش ماه گواهینامه وی ضبط می‌شود.

اگر راننده پس از دوبار ضبط گواهینامه باز هم دست به تخلفات حادثه ساز بزند و نمره منفی دریافت کند، در صورت رسیدن جمع نمرات منفی اش به عدد ۲۰، گواهینامه وی باطل می‌شود و راننده مذکور باید پس از یک سال وقفه دوباره به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کند و آزمون بدهد تا دوباره گواهینامه بگیرد.

در جدول تخلفات حادثه ساز ۲۰ تخلف وجود دارد که انجام آن‌ها باعث می‌شود علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز برای راننده ثبت شود.

 

نتیجه گیری

در رانندگی امکان دارد هر لحظه دچار تخلف شوید‌. گاهی اوقات این تخلفات کم شدت است و گاهی اوقات با شدت بسیاری رخ می دهد. در صورتی که تخلفات شما با شدت بسیاری باشد، نمره منفی برایتان در نظر گرفته می شود.

همانطور که متوجه شدید روش های زیادی برای دریافت استعلام نمره منفی گواهینامه وجود دارد. بسته به شرایط خود می توانید هر روشی را که مایل هستید، انجام دهید.

 

 

مشاهده اینترنتی نمره منفی گواهینامه مدت اعتبار نمره منفی گواهینامه
نحوه مشخص شدن نمره منفی گواهینامه نمره منفی گواهینامه بعد از چه مدت پاک میشود
مدت زمان پاک شدن نمره منفی مجازات نمره منفی گواهینامه
محدودیت نمره منفی گواهینامه استعلام نمره منفی گواهینامه ماشین
چگونه از نمره منفی گواهینامه مطلع شویم علت گرفتن نمره منفی گواهینامه
چگونگی رفع نمره منفی گواهینامه چگونه نمره منفی گواهینامه خود را پاک کنیم

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. مدیریت سایت

    استعلام نمره منفی گواهینامه

    در جامعه امروزی انجام یک‌سری اعمال نیازمند تجربه، مهارت و دانش مختص به آن عمل است؛ رانندگی نیز از این قانون مستثنی نیست.
    مسئولین به منظور جلوگیری از هرگونه حادثه غیرمترقبه‌ای یک‌سری قوانین و مقررات برای رانندگان وسایل نقلیه در نظر گرفته‌اند و در صورت رعایت نکردن این مقررات یا ایجاد حادثه، مسئولیت آن برعهده راننده‌ای است که این قوانین را رعایت نکرده است. همچنین در پی آن یک‌سری نمره منفی نیز به راننده تعلق خواهد گرفت.
    به همین منظور در تمام دنیا آموزش نحوه استفاده و راندن اتومبیل و داشتن گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه برای تمامی رانندگان الزامی است.
    داشتن گواهینامه رانندگی به معنای این است که فرد در دوره‌های آموزشی استفاده از آن وسیله نقلیه شرکت نموده و آزمون مخصوص به آن را پشت سر نهاده است؛ اما ممکن است در برخی رانندگان به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات نمره منفی دریافت کنند.
    بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه راهنمایی و رانندگی آشنا سازیم.

    مدارک لازم برای استعلام نمره منفی گواهینامه
    ابتدا باید بدانید که جهت دریافت استعلام نمره منفی گواهینامه می‌بایست کد ملی و شماره گواهینامه خود را که بر روی کارت گواهینامه درج شده است، در اختیار داشته باشید.

    روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه
    استعلام نمره منفی گواهینامه به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام خواهد شد.
    در روش حضوری متقاضیان می‌بایست در دست داشتن گواهینامه و کارت ملی خود به دفاتر پلیس +10 با مراجعه نمایند.
    اما اگر متقاضیان تمایل داشته باشند که به صورت غیر حضوری نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه خود اقدام نمایند، باید بدانند که در روش غیر حضوری دارای راه‌های‌های متنوع‌تری نسبت به روش حضوری بوده.
    در ادامه هر کدام از این روش‌های غیر حضوری را برای شما توضیح خواهیم داد تا در صورت تمایل به دریافت استعلام میزان نمره های منفی موجود در گواهینامه خود بتوانید به سادگی از آن‌ها استفاده نمایید.

    دارندگان گواهینامه می‌توانند از طریق روش‌های زیر نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه خود به صورت غیر حضوری اقدام نمایند:
    ● اینترنت
    در صورتی که متقاضیان بخواهند از طریق اینترنت نسبت به استعلام گواهینامه رانندگی خود اقدام کنند، می‌توانید از سایت پلیس راهور برای استعلام نمره منفی خودرو خود استفاده کنند. بنابراین می‌بایست جهت اطلاع از استعلام نمره منفی گواهینامه توسط اینترنت تنها باید به سایت estelam.rahvar120.ir مراجعه کرده و به راحتی قادر خواهید بود تا از آخرین نمره منفی گواهینامه خود اطلاع پیدا نمایید.

    ● پیام کوتاه
    یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی استفاده از پیام کوتاه است.
    در این روش برای آگاهی و استعلام پیامکی نمره منفی باید شماره گواهینامه را که بر روی خود گواهینامه درج شده است را به شماره پیامک 1101202020 ارسال کرده و سپس پیامکی به شما ارسال خواهد شد که شما را از میزان نمره منفی گواهینامه مطلع خواهد کرد.

    ● تلفن
    یکی دیگر از روش‌های غیر حضوری استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی تماس تلفنی است. در این روش متقاضیان با گرفتن شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ می‌توانید از میزان جرائم و تخلفات وسیله نقلیه خود مطلع شوند.

    ● استفاده از برنامه‌های جانبی تلفن همراه
    از جمله برنامه‌های مناسب جهت استعلام نمره منفی گواهینامه استفاده از برنامه پلیس راهور است. متقاضیان با نصب این بر روی گوشی هوشمند خود به سادگی قادر خواهند بود تا از میزان نمره منفی گواهینامه خود از طریق شماره گواهینامه مطلع شوند.

    سخن آخر
    همان‌طور که می‌دانید جمع شدن میزان نمرات منفی در نهایت می‌تواند باعث به تعلیق یا حتی باطل شدن گواهینامه رانندگی افراد متخلف شود.
    از این رو پلیس راهنمایی و رانندگی روش‌های مختلفی را جهت استعلام و اطلاع از نمرات منفی برای رانندگان در نظر گرفته است تا رانندگان این‌گونه از نمرات منفی گواهینامه خود اطلاع یابند و نسبت به پاک کردن آن‌ها اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *