دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

تفاوت آیین نامه موتورسیکلت و ماشین

تفاوت آیین نامه موتورسیکلت و ماشین

آیین نامه موتور سیکلت متفاوت است؟

نحوه برگزاری آزمون آیین نامه

در چند سال گذشته امتحان آیین نامه رانندگی شامل دو بخش می‌شد. امتحان اولیه توسط آموزشگاه در پایان دوره آموزشی از داوطلبان گرفته می‌شد.

سپس با قبولی در این امتحان داوطلبان امکان شرکت در امتحان آیین نامه رانندگی اصلی را پیدا می‌کردند. اما امروزه این آزمون تنها در یک نوبت برگزار می‌گردد.

در این آزمون داوطلبان برای شرکت در امتحان آیین نامه اصلی تنها می‌توانند از خودکار استفاده کنند و در صورت استفاده از مداد پاسخ‌برگ آن‌ها تصحیح نخواهد شد و نمره ردی کسب خواهند نمود.

 

تفاوت آیین نامه رانندگی موتور سیکلت و ماشین

از آنجا که کتاب آیین نامه موتور سیکلت و ماشین با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین نمونه سوالات و آزمون آن نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

اما توجه داشته باشید که بسیاری از سوالات موجود در آزمون‌ها و نمونه‌ سوالات آزمون آیین نامه رانندگی موتور سیکلت و ماشین با یکدیگر مشترک هستند. به عبارت دیگر اگر شما تجربه شرکت آیین نامه رانندگی موتور سیکلت و ماشین را داشته باشید، متوجه خواهید شد که سوالاتی در آزمون آیین نامه به طور مشترک وجود دارند.

زیرا همان‌طور که مشخص است، قوانین رانندگی برای بسیاری از تابلوهای راهنمای رانندگی ماشین و موتور سیکلت یکسان هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

تفاوت سوالات در آزمون آیین نامه رانندگی موتور سیکلت و ماشین در بخش سوالات فنی آن‌هاست. زیرا بخش فنی این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

مطالب مرتبط:  راهنمای استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای

 

شرایط شرکت در آزمون آیین نامه رانندگی

شرط اصلی جهت شرکت در آزمون آیین نامه رانندگی شرکت مستمر در کلاس‌های آموزش رانندگی است. متقاضیان تنها باید در کلاس‌های آیین نامه رانندگی که به‌طور معمول در آموزشگاه‌های رانندگی برگزار خواهند شد، شرکت کنند و در آنها حضور پیدا کنند. سپس با پایان یافتن جلسات آموزش آیین نامه، متقاضیان قادر خواهند بود در آزمون آیین نامه رانندگی شرکت نمایند.

البته توجه داشته باشید که در کشور ما خانم‌ها امکان گرفتن گواهینامه رانندگی موتور سیکلت را ندارند و تنها آقایان پس از گذشتن از سن هجده سالگی قادر خواهند بود برای گرفتن گواهینامه رانندگی موتور سیکلت اقدام نمایند.

همچنین سن اخذ گواهینامه موتور سیکلت تا 200 سی سی 18 سال تمام است و برای گرفتن گواهینامه رانندگی موتورهای بالای 200 سی سی 2 سال بعد از گرفتن گواهینامه و رسیدن به سن 23 باید اقدام نمود.

 

وسایل مورد نیاز در آزمون اصلی آیین نامه رانندگی

  • از بردن هرگونه کتاب، جزوه و هر دست ‌نوشته‌ای خودداری کنید.
  • دو عدد خودکار در رنگی که برایتان مشخص کرده‌اند به همراه داشته باشید و از استفاده مداد خودداری کنید.
  • به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی الزامی است.
  • از همراه داشتن گوشی موبایل و هر وسیله الکترونیکی که به جنبه تقلب برداشت شود، خودداری نمایید

 

سخن آخر

قبولی در آزمون آیین نامه رانندگی یکی از مراحل اولیه و اصلی برای گرفتن گواهینامه رانندگی است. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زیرا متقاضیان را با قوانین راهنمایی و رانندگی، اجزای مختلف یک موتور سیکلت، اقدامات اولیه در زمان وقوع تصادف و چک کردن بخش‌های مختلف موتور سیکلت پیش از حرکت را آموزش می‌دهد.

مطالب مرتبط:  حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه؟

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *