جمعه , اردیبهشت 21 1403

مهلت تمدید معاینه فنی خودرو در سال 1403

مهلت تمدید معاینه فنی خودرو

مهلت تمدید معاینه فنی خودرو

علوه بر گواهینامه و بیمه ماشین دیگر مدرک اصلی که هر راننده‌ای باید آن را برای خودرو خود تهیه کند معاینه فنی است. و اگر راننده‌ای با ماشین فاقد معاینه فنی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها رفت و آمد کند در هر روز در صورت مشاهده دوربین‌های کنترل راهنمایی و رانندگی مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

پس در صورتی که مهلت معاینه فنی شما رو به پایان است هر ‌چه زودتر برای تمدید آن اقدام کرده و این کار را به روز‌های دیگر موکل نکنید.

 

استعلام پیامکی معاینه فنی خودرو‌ها چگونه انجام می‌شود؟

برای سهولت در اطلاع‌رسانی امور معاینه فنی به مالکان خودرو‌ها یک سرویس پیامکی به نمام سیمفا راه‌اندازی شده است. مالکان محترم خودرو می‌توانند با ارسال عدد 1 به شماره 2008 یا با شماره‌گیری کد #2008* و پس از آن ارسال عدد 9 به عضویت سامانه سیمفا درآمده و از وضعیت معاینه فنی خودرو خود مطلع شوند.

در صورتی که مالک خودرو مایل به عضویت در سیمفا و دریافت پیامک نیست می‌تواند با ارسال عبارت 1Off عضویت خود را لغو کند.

 

زمان اتمام گواهی معاینه فنی چگونه اعلام می‌شود؟

 همان‌طور که اشاره کردیم در صورتی که مالکان محترم خودرو در سامانه سیمفا عضو شده باشند این سامانه پیامکی تاریخ انقضای معاینه فنی خودرو را تقریبا 10 روز قبل از انقضا به وسیله پیامک به مالکان اطلاع می‌دهد.

 

اعلام ثبت تخلف نداشتن گواهی معاینه فنی خودرو

یکی از سرویس‌های ارائه شده توسط سامانه سیمفا پیامک‌های اعلام ثبت تخلف معاینه فنی خودرو است که در این سرویس اگر خودرو وارد طرح LEZ شده باشد و پلاک خودرو توسط دوربین‌های کنترل راهنمایی و رانندگی نصب شده در معابر مشاهده شود یک درخواست مبنی بر بررسی معاینه فنی خودرو برای سرور‌های سیمفا ارسال خواهد شد.

مطالب مرتبط:  5 روش استعلام جریمه معاینه فنی خودرو

سرورهای این سامانه پس از بررسی پلاک خودرو در صورتی که خودرو فاقد معاینه فنی باشد یک پیامک برای مالک خودرو ارسال شده تا از نداشتن گواهی معاینه فنی و اقدام برای اخذ آن مطلع شود.

به یاد داشته باشید که این سرویس تنها برای خودرو‌هایی که حداقل یک بار به یکی از مراکز مجاز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده‌اند و اطلاعات تماس آن‌ها در سامانه سیمفا ثبت شده‌ قابل استفاده است.

 

استعلام گواهی معاینه فنی با شماره VIN از سایت سیمفا به چه صورت است؟

مالکان محترم خودرو می‌توانند با مراجعه به سایت سیمفا به آدرس https://symfa.ir/ از گواهی معاینه فنی ماشین خود استعلام بگیرند.

برای انجام این کار کافی است مالک ماشین با وارد کردن شماره VIN در سایت رسمی سیمفا معاینه فنی ماشید خود را استعلام کند.

در صورتی که معاینه فنی هنوز معتبر باشد عبارت “گواهی معاینه فنی معتبر است” همراه با تاریخ انقضای گواهی به نمایش درمی‌آید.

اما اگر تاریخ انقضای معاینه فنی گذشته باشد یا معاینه فنی در سایت سیمفا ثبت نشده باشد مالک عبارت “هیچ گونه اطلاعاتی از معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا ثبت نشده است” را مشاهده خواهد کرد.

استعلام گواهی معاینه فنی با شماره VIN

یادتان باشد امکان استعلام گواهی معاینه فنی در وب سایت سیمفا تنها با شماره VIN ماشین قابل دریافت است و هیچ یک از سرویس‌های سیمفا امکان استعلام گواهی معاینه فنی به وسیله شماره پلاک خودرو را ندارند.

همچنین پس از گذشت 24 ساعت از صدور گواهی معاینه فنی امکان استعلام آن در سایت سیمفا فراهم است و اگر به هر دلیلی به خاطر نداشتن گواهی معاینه فنی جریمه شده‌اید می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب پلیس +10 و ارائه مدارک خود که شامل کپی و اصل کارت ماشین، کارت معاینه فنی و برگه خلافی خودرو است؛ برگه جریمه ارسالی را باطل کنید. توجه دااشته باشید که مراکز معاینه فنی به خودرو‌های پلاک قدیم و فرسوده گواهی معاینه فنی نمی‌دهد.

مطالب مرتبط:  چگونه ثابت کنیم جریمه خودرو ما اشتباه بوده است؟

 

معاینه فنی خودرو هر چند سال باید انجام شود؟

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی خودرو‌هایی که 4 سال از سال ساخت آن گذشته باشد ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند پس مالکان خودرو‌های دست اول پس از 4 سال باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند و توجه داشته باشند که قبل از تاریخ انقضا نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.

زیرا اگر خودرو بدون داشتن گواهی معاینه فنی تردد کند جریمه خواهد شد. میزان این جریمه در کلان شهر‌ها و بزرگراه‌ها و معابر برون شهری روزانه 50 هزار تومان و در سایر شهرها روزانه 30 هزار تومان است.

از آنجایی که تردد خودرو‌ها و معاینه فنی آن‌ها به صورت عمومی کنترل می‌شود و این اطلاعات در سامانه معاینه فنی سیمفا به صورت یکپارچه قرار گرفته است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند پس همه مراکز مجاز معاینه فنی به آن دسترسی دارند بنابراین اگر معاینه فنی شما تمام شده است بهتر است هر چه سریع‌تر به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و آن را تمدید کنید.

 

نوبت دهی دریافت گواهی معاینه فنی

مالکان خودرو و شهروندان محترم می‌توتنند برای تسهیل امر معاینه فنی و به حداقل رساندن زمان انتظار خود در مراکز معاینه فنی با تعیین وقت قبلی در سایت ستاد معاینه فنی خودرو‌ها و استفاده از سرویس نوبت دهی آنلاین آن با تعیین یک زمان مشخص به مرکز مورد نظر خود مراجعه منند.

همچنین مالکان می‌توانند از طریق سایت معاینه فنی یا ارسال عدد 1 به شماره 2000112 از طول صف خودرو‌های در انتظار در مراکز مختلف مطلع شده و خلوت‌ترین مرکز معاینه فنی را انتخاب کنند.

مالکان محترم خودرو می‌توانند با استفاده از لینک زیر مستقیما وارد صفحه نوبت دهی آنلاین مراکز معاینه فنی شوند:

https://services27.tehran.ir

و خودروهایCNG  سوز از طریق لینک زیر اقدام نمایند:

http://cngazmoon.com

همچنین برای اطلاع از طول صف های خودرو و نوبت دهی لینک زیر قابل استفاده است:

http://map.smft.ir

 

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *