جمعه , اردیبهشت 21 1403

نحوه پیامک شدن تخلف و جریمه رانندگی توسط دوربین

نحوه پیامک شدن تخلف و جریمه رانندگی توسط دوربین

اگر قصد فهمیدن تخلفات ثبت شده خودرو خود از طریق دوربین‌های راهنمایی و رانندگی را دارید یا اینکه نگران ثبت تخلف توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی هستید، شما می‌توانید به راحتی از طریق ارسال کد وین پشت کارت ماشین به شماره اس ام اس پلیس راهور، تخلفات ثبت شده از طریق دوربین‌های راهنمایی و رانندگی را اطلاع یابید.

 

در گذشته جهت استعلام خلافی خودرو دارندگان آن خودرو مجبور بودند تا به صورت حضوری با در دست داشتن کارت خودرو، سند خودرو یا بیمه‌نامه، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. اگر خلافی خودرو بیشتر از یک میلیون تومان باشد، در این صورت باید به مراکز راهنمای و رانندگی مراجعه کرد تا از میزان خلافی خودرو مطلع یافت.

 

 در سالیان اخیر پلیس راهور روش‌های جدیدی جهت اطلاع تمامی رانندگان از تخلفات راهنمایی و رانندگی در اختیار آنان قرار داده است.

 

یکی از این روش‌ها با استفاده از تلفن همراهی و بدون نیاز به اینترنت صورت می‌گیرد؛ این روش نیازی به داشتن موبایل مدل بالا نیست و با هر نوع گوشی همراهی قابل انجام است. در این روش باید کد #۱۱۰*  را شماره گیری نمود. با استفاده از این روش امکان دریافت خلافی خودروی و حتی پرداخت آن را خواهید داشت.

 

روش‌ دیگر که امکان ارسال تخلفات ثبت شده با دوربین‌های راهنمایی و رانندگی از طریق پیامک است. 

برای دریافت پیامک تخلفات رانندگی باید کد VIN خودرو را داشته باشید. این کد در سمت راست پشت کارت خودرو ثبت شده است و دارای یک رشته کد ۱۷ کاراکتری که ابتدای آن IR قرار دارد و حاوی حروف انگلیسی و عدد است.

مطالب مرتبط:  مهلت تمدید معاینه فنی خودرو در سال 1403

 

برای اینکار ابتدا باید شماره VIN خودرو را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰ پیامک کنید و پس از تایید کد دریافتی پیامکی از شماره ۱۱۰۱۰ یا ۹۸۱۱۰۱۰ دریافت خواهید کرد که عضویت شما را تایید می‌کند. همچنین این پیلمک عنوان خواهد کرد که هر پیامکی که برای شما از سمت این سامانه ارسال خواهد شد ۵۰ تومان هزینه خواهد داشت.

 

توجه داشته باشید که در صورت تغییر شماره تلفن همراه به راحتی قادر خواهید بود تا این سرویس پیامکی را غیرفعال کنید یا بر روی شماره تلفن همراه دیگری آن را راه‌اندازی نمایید.

 

در این روش در صورت وجود خلافی خودرو برای شما پیامکی از طریق این سامانه ارسال خواهد شد که حاوی شناسه پرداخت و قبض است که این امکان را به شما می‌دهد تا  با استفاده از این شناسه‌ها ارسالی شما می‌توانید قبض جریمه خلافی خودرو خود را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.

 

جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود؟

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی تقریبا در مدت زمانی بین 1 تا 10 روز به سرورهای اصلی منتقل می شود. پس از ثبت خلافی با دوربین، راننده خاطی در کمتر از 2 هفته از میزان جریمه، محل جریمه شدن و ساعت دقیق آن مطلع می‌شود.

 

جریمه در حال بررسی یعنی چی؟

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: گاهی وقتها در سامانه ارسال پیامک اختلالی ایجاد می شود لذا پلیس راهور در ابتدا یک پیامک اولیه به راننده ارسال می کند که در آن عنوان شده «جریمه در حال بررسی است» و بعد توسط اپراتور چک می شود. اگر اپراتور بررسی کند این مشخصات با ویژگی های VIN خودرو مطابقت ندارد، جریمه ثبت نهایی نخواهد شد.

مطالب مرتبط:  کارت شناسایی ماشین دقیقا چند روزه به دستمان می رسد؟

 

زمان ثبت جریمه رانندگی در سیستم

در ابتدای استفاده از این دوربین‌های هوشمند، ثبت تخلف در پرونده جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به زمان زیادی نیاز داشت. اما در این روزها تخلفات حدودا 48 ساعت بعد همراه با جزئیاتی مثل نوع تخلف، تاریخ، زمان و عکس تخلف در سرویس‌های استعلام خلافی خودرو قابل مشاهده است.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. سلام من از اراک به مقصد پارس آباد-اردبیل رفتم و از فرمانداری اراک برگه تردد داشتم ولی دوربین منو 525هزار تومان جریمه کرده و بعد از 40 روز پیامک اومده برام.
    میخواستم بدونم با اون برگه تردد میتونم جریمه رو پاکش کنم؟و از کجا پیگیری باید کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *