سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

آموزش حرکت بین خطوط در جاده

یک هنرجویی که به مرحله رانندگی و حرکت با خودرو در خیابان‌های شهر رسیده باشد باید هیچ مشکلی در کنترل خودرو، مانند استفاده از گاز، کلاج، ترمز، فرمان، دنده و همچنین استفاده از راهنما و آینه‌ها نداشته باشد. در غیر این صورت، هنوز آماده انجام چنین تمرینی نیست.

قبل از انجام تمرینات حرکت در خیابان‌های شهری، باید آگاهی از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشید و آن‌ها را به عمل بیاورید تا بتوانید خطر و حوادث ناگوار را جلوگیری کنید.

 

قرار گرفتن درست در راه و حرکت در بین خطوط

همانطور که میدانید به فاصله میان دو خط کشی سفید لاین گفته می‌شود. راحت ترین راه برای قرار گرفتن درست حرکت منظم در لاین و بین خطوط می‌باشد.

جا به‌ جا شدن از یک لاین به لاین دیگر

چون وقتی از یک خط به خط دیگر به صورت یکجا و سریع حرکت کنیم، تصادفات خطرناک رخ می‌دهد، بهترین روش برای تغییر خط حرکت به صورت اریب و با زاویه کم به ترتیب زیر است:

۱- ابتدا راهنمای سمت موردنظر را روشن می‌کنیم.

۲- به آینه آن سمت نگاه کرده و برای پوشش نقاط کور آینه، سر راننده را به سمت موردنظر برمی‌گردانیم.

۳- بعد از اطمینان از عدم وجود خطر، به صورت اریب و با زاویه کم، به سمت خط موردنظر تغییر خط می‌دهیم.

مطالب مرتبط:  دلایل رد شدن در امتحان رانندگی

 

سرعت مناسب با توجه به شرایط ترافیک

سرعت در هنگام رانندگی نباید آنقدر زیاد باشه که از ترس تصادف با ماشین جلویی ناچار به استفاده از ترمز شدید شد و یا خیلی کند برید و همش دچار تصادف بشین.

بهترین کار اینه که سرعت اونقدر باشه که مطمئن باشید از خطر نجات پیدا می‌کنید.

از تابلوها و راهنمایی‌هایی که برای رانندگی هست استفاده کنید و برحسب شرایط ترافیک سرعت مناسب رو انتخاب کنید.

مثلاً وقتی خطوط لاین‌ها کشیده شدن، نمی‌تونید لاین عوض کنید و روی خط ممتد عبور کنید.

 

رعایت فاصله عرضی مناسب

هر وقت میخوای پارک دوبل کنی باید فاصله ۵۰ سانت یا یه دست با ماشین کناری رو رعایت کنی.
تو معابر شهری هم باید بهترین راه رعایت فاصله عرضی اینه که وسط خطوط بین لاین ها حرکت کنی. اگه معابر شلوغن، باید از باز شدن یه درب متوقف شده در لاین اول فاصله بگیری.

حتی اگه کسی پشت فرمان نباشه هم باید فاصله رو رعایت کنی. اگه امکان رعایت فاصله نباشه، اونجا محل خطره. باید ترمز بزنی و با آرومی و دقت عبور کنی.

 

نحوه رعایت فاصله طولی مناسب

وقتی داری تو خیابونای شهر حرکت می‌کنی، باید دقت کنی که فاصله کافی رو با ماشینای جلوت حفظ کنی. رعایت فاصله طولی خیلی مهمه که به کاهش تعداد تصادفات بین شهری کمک می‌کنه.

تو راه‌بندا‌ها می‌توانی تا حدی به ماشین جلوت نزدیک شی، فقط باید حداقل چرخ عقبش رو ببینی. و در شب، فاصله طولی بیشتر میشه چون دیدت کمتره، که خطرش اینه که زمانی که خطر رو می‌بینی، وقت کنترل خودروت بیشتره.

مطالب مرتبط:  درآمد اسنپ در سال 1403 چقدر است؟

 

آموزش صحیح ترمز گرفتن به موقع:

این دسته از افراد که اعتماد به نفس خود را ندارند و وقتی ترمز می‌زنند، گاز را فشار می‌دهند، دو مشکل اساسی در ترمز کردن دارند و با رفع این دو مشکل، می‌توانند از ترمز نرم و بهینه استفاده کنند.

این افراد، هنگام استفاده از گاز و ترمز، پاشنه راست خود را از کف ماشین جدا می‌کنند، در حالیکه باید پا باید چسبیده به کف ماشین باشد و پا برای فشردن گاز و ترمز روی پاشنه نیز حرکت کند.

مثل پایه برف پاک کن پیش برویم. اما اگر پاشنه پا از کف ماشین جدا شود، راننده کنترل ترمز را از دست می‌دهد و به اشتباه گاز را فشار می‌دهد.

این افراد وقتی با خطر مواجه می‌شوند، عکس العمل قابل توجهی نشان نمی‌دهند و زمان را از دست می‌دهند و فقط در لحظه آخر که تصادف در حال اتفاق افتادن است، واکنش نشان می‌دهند.

البته این وقت خیلی دیر است و استرس و نگرانی کامل راننده را فرا می‌گیرد و راننده به جای ترمز، گاز را فشار می‌دهد. بنابراین به همه عزیزان توصیه می‌کنم همیشه زمانی که خطر را از راه دور می‌بینید، ترمز را فشار دهید تا در صورت لزوم، با آرامش کامل از آن استفاده کنید و اگر خطر از بین برود و نیاز به ترمز کردن نباشد، مجدداً گاز بدهید و حرکت را ادامه دهید.

توصیه مهم: مقررات راهنمایی و رانندگی به ما کمک می‌کند تا به راحتی و بدون مشکلی مسئولیت‌های یک راننده را به بهترین شکل انجام دهیم و از هرگونه خطری مصون باشیم.

بنابراین توصیه می‌شود حتماً پس از دریافت گواهینامه رانندگی نیز قوانین راهنمایی و رانندگی را فراموش نکنید و به آنها عمل کنید.

 

آموزش کامل رانندگی

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *