جمعه , اردیبهشت 21 1403

دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری؟

دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری؟

دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری یکی از موضوعاتی امی‌باشد که در این مقاله به بحث و بررسی آن می‌پردازیم.

بعضی اوقات دیده می‌شود که در برخی از تصادفات راننده مقصر از صحنه ی تصادف فرار کرده و خسارات و آثار زیان باری را به بار آورده است. که گاهی ممکن است به از دست رفتن جان شخصی پایان یابد.

در اینجا سوال این است که در هنگام مواجه با این حوادث قانون‌گذار چه مجازاتی برای این فرد در نظر گرفته است و اینکه دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری به چه صورت پرداخت می‌شود؟ بیمه و قانون چگونه با این مساله برخورد میکنند پس با ما باشید تا در این مقاله مجازات راننده فراری در تصادفات را مختصرا شرح دهیم.

 

ابتدا با پلیس 110 تماس بگیرید

در چنین مواقعی در اولین فرصت باید با پلیس 110 تماس گرفت. زیرا راننده فراری چه در تصادف جانی و چه خسارتی باشد باید صورت جلسه تنظیم شود، و کروکی برای روشن شدن تصادف توسط عوامل راهور کشیده شود. بعد از طی کردن این مراحل شخص آسیب دیده یا بستگان زیان دیده باید به کلانتری محل حادثه مراجعه کنند تا شکایت علیه راننده متواری تنظیم شود.

پس از انجام کارهای شکایت نامه، فرد حادثه دیده به پزشک قانونی منتقل و معرفی می‌شود. بعد از تکمیل شدن پرونده از سوی کلانتری به دادسرای منطقه فرستاده می‌شود.

در دادسرا علیه راننده متواری درخواستی تنظیم می‌گردد و سپس درخواست به همراه برگه بازجویی فرد آسیب دیده به دادگاه ارسال می‌شود. در صورت شناسایی و پیدا کردن مقصر، شرکت بیمه خسارت های عمل آمده به فرد حادثه دیده را تقبل می‌نماید.

مطالب مرتبط:  استعلام خودرو توقیفی [ آموزش ۱۰۰% ]

طبق ماده 10 از قانون بیمه وقتی که مقصر شناسایی نشود، و راننده متواری شده باشد و شناخته نشود بیمه از صندوقی به اسم صندوق خسارات، خسارت مالی و جانی شخص حادثه دیده را تامین می‌کند، و فرد حادثه دیده ضرر نمی‌کند.

ممکن است سوال شود که دیه حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده فراری به چه صورت است؟ باید در جواب گفت: همانطور که توضیح دادیم فرد حادثه دیده برای دریافت خسارت مالی و جانی خود باید تمام مراحل ذکر شده را طی کند تا بتواند زیان بار آمده را جبران کند.

 

مجازات فرد مقصر متواری از صحنه تصادف

در پاسخ سوال بالا که دیه فرد حادثه دیده و مجروح در صورت متواری راننده چگونه پرداخت می‌شود؟ باید گفت: اگر در تصادف خسارت فقط مالی یا همان خسارت به وسیله ی نقلیه بوده باشد و کسی آسیب جانی ندیده باشد. در صورت متواری شدن شخص مقصر، جرم حساب نمی‌شود. زیرا فرد حادثه دیده می‌تواند با برداشتن پلاک خودروی مقصر، برای جبران خسارت به مراجع قضایی مراجعه کند.

اما در صورتی که خسارت به بار آمده جانی باشد یا منجر به فوت شخصی شده باشد، فرار کردن از صحنه‌ی تصادف و کمک نکردن به فرد مجروح جرم محسوب شده و قانون گذار سختگیری زیادی در این مورد دارد.

 

چند نکته از قانون

طبق ماده 714 از قانون، اگر تصادف، عابر یا راننده فوت شوند، فرد مقصر به 6 ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود. حال اگر فرد مقصر متواری شود، قاضی او را به حداقل دو سال حبس از نوع تعزیری به همراه پرداخت دیه محکوم می‌کند. در صورت متواری شدن فرد مقصر از صحنه تصادف، هیچگونه تخفیفی قاضی در حبس او نمی‌تواند بدهد. همچنین قاضی باید او را به بیشتر از 2/3 حداکثر مجازات محکوم کند.

مطالب مرتبط:  نمونه متن رضایت نامه تصادف رانندگی

در خصوص سوال این که قانون در مورد دیه فرد حادثه دیده و مجروح در تصادف با راننده متواری چه می‌گوید؟ باید پاسخ داد که: چناچه شخصی در هنگام رانندگی تصادف کرده و شخصی را مصدوم کند، و آن شخص مجروح به کمک فوری نیاز داشته و باید سریع به مراکز درمانی رسانده شود اما راننده مقصر این کمک را از فرد دریغ کند و به جای اینکه از ماموران نیرو انتظامی کمک بگیرد، صحنه حادثه و فرد مجروح را رها سازد، طبق ماده 719 به بیشتر از 2/3 حداکثر مجازات مواد 714، 715، 716، محکوم می‌شود. قاضی در این باره هیچگونه تخفیفی به فرد متخلف نمی‌تواند بدهد.

طبق ماده 714 قانون درباره‌ی دیه حادثه دیده و فرد مجروح در تصادف با راننده فراری گفته می‌شود: چنانچه بی تجربگی یا بی احتیاطی وبی مبالاتی در عدم مهارت رانندگی یا وسیله‌ی موتوری منجر به قتل غیر عمد شخصی گردد، فرد مقصر به 6 ماه تا سه سال حبس و همچنین پرداخت دیه محکوم می‌شود.

طبق ماده 715 قانون در رابطه با دیه حادثه دیده و فرد مجروح در تصادف با راننده فراری گفته می‌شود: همانطور که در ماده 714 ذکر شد اگر فرد مرض جسمی، یا از کار افتادگی قسمت و عضوی از بدن، از بین رفتن عضو یا حواس، تغییر شکل صورت یا عضو دائمی و یا سقط جنین گردد، شخص مقصر و متخلف به 2 ماه تا یک سال حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شود.

طبق ماده 716 قانون در رابطه با دیه حادثه دیده و فرد مجروح در تصادف با راننده فراری گفته می‌شود:

چناچه یکی از عواملی ذکر شده ماده 714 که باعث صدمه‌ی بدنی گردد. در صورتی که به نقص عضو بدن، از کار افتادگی یا ضعف دائم، زایمان زودرس و یا از بین رفتگی قسمت یا عضوی از بدن مصدوم شود، متخلف به 2 ماه تا 6 ماه حبس و پرداخت دیه محکوم می‌گردد.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

یک دیدگاه

  1. من تازه تصادف کردم وگواهینامه دارم وراننده متواری شده ومن شکایت کردم ولیمیگن بهت دیه تعلق نمیگیره ومیگن خودتو مقصر کن واز بیمه خودت استفاده کن دادگاه میگه جدیدا به اونای که تصادف می‌کنند واز راننده متواری شکایت می‌کنند وطرف نیسته خسارت نمیدن آیا میخواستم بدونم راسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *