جمعه , اردیبهشت 21 1403

درآمد مکانیک خودرو در ایران【تمام رازهایی که باید بدونی】

درآمد مکانیک خودرو در ایران چقدر است؟

درآمد مکانیک در یک روز در ایران چقدر است؟

خودرو و خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری می باشد. کارشناسان و متخصصان زیادی با این صنعت در ارتباط ‌اند. مکانیک و تعمیرکار خودرو یکی از آنها می باشد. هر فردی که خودرو داشته باشد، حداقل چندین بار گذرش به تعمیرگاه خودرو می افتد.

مکانیکی خودرو بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد.

درآمد مکانیک در ایران چقدر است؟ ممکن است همه‌ی رانندگان برای یکبار هم که شده بگویند: درآمد یک مکانیک بالای 7 یا 8 یا 10 میلیون است.

چند سوال متداول که در این رابطه پرسیده می‌شود: آیا این عدد درست است ؟ آیا این مقدار کم است یا زیاد؟ اصلا مکانیک شدن کار درستیست با این همه رقابت ؟ اصلا چقدر طول میکشه آچار بدست بشیم؟ و …

در این مقاله ما سعی کردیم به تمامی این سوالات و مواردی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

درآمد مکانیک ماشین در ایران چقدر است؟

قبل از اینکه به این سوال جواب دهیم به یک نگاه کلی در مورد مکانیک می‌پردازیم. مکانیک خودرو باید مهارت های فنی خوب و توانایی مناسبی در عیب‌ یابی و حل مسایل داشته باشد. او باید فردی دقیق، با حوصله و متعهد باشد.

کسب تجربه در این شغل بسیار مهم است. مکانیک خودرو باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کرده و خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهید.

او باید بتواند به نوعی اطمینان مشتریان را به خود جلب کند که این کار در گرو ارائه کار با کیفیت، استفاده از قطعات مناسب و مرغوب در کار، تحویل به موقع خودرو به مشتری و داشتن انصاف در محاسبه دستمزد می‌باشد.

 

حال به این سوال که درآمد مکانیک ماشین چقدر است می‌پردازیم:

اگر بخواهیم به حاشیه نرویم بهتر است یک راست به سراغ درآمد فنی‌کاران خودرو در ایران بپردازیم.

درآمد در این زمینه به نکات زیر بستگی دارد:

  1. شهر
  2. منطقه ای که در آن کار می کنید
  3. رقبای موجود در محدوده شما
  4. هزینه های رقابتی
  5. تخصص فوق العاده بالا
  6. پرسنل موجود در کارگاه
  7. ساعت شروع به کار و ساعت اتمام کار
  8. نزدیک بودن لوازم یدکی به مغازه شما
  9. مغازه برای شماست و یا در آنجا کارمند هستید

حال که نکات مربوط به درآمد یک مکانیک را مشاهده کردید، با ما همراه باشید تا براساس نکات گفته شده به یک درآمد ماهانه برسیم. یادتان باشد درآمد مکانیک به تمام این مواردی که گفته شد بستگی دارد.

  1. شهر

اگر شما ساکن شهر کوچک و خلوت با رفت و آمد کم هستید، انتظار می‌رود که در آنجا مکانیک درآمد بسیار کمی خواهد داشت. برای مثال: شهر ابهر در حومه زنجان، ابهر شهری با جمعیت کم می‌باشد.

اما شهر دره کرج که در حومه کرج است، در این محل فعالیت بیشتر می‌شود زیرا گذر بیشتر است.

  1. منطقه ای که در آن کار می‌کنید:

منطقه ای که شما در آن کار می‌کنید بسیار روی درآمد شما تاثیر دارد. برای مثال شخصی که در تهران، منطقه‌های پایین شهر کار می‌کند نسبت به شخصی که در مناطق غربی یا جنوب غربی هستند درآمد بیشتری دارد. زیرا افراد بیشتری در این منطقه زندگی می‌کنند، پس رفت و آمد خودرو نیز قاعدتا در این منطقه بسیار بیشتر است.

مطالب مرتبط:  درآمد مکانیک در انگلستان【تمام رازهایی که باید بدونی】

در نتیجه درآمد مکانیک در این حالت بسیار زیادتر است.

  1. رقبا:

وجود رقبا در مکانی که شما مکانیک دارید نقش بسزایی در درآمد شما دارد، بیاید تصور کنیم که در شلوغ‌ترین قسمت منطقه‌ی تهران یا کرج هستید، تعداد مکانیک و گاراژ موجود در آن منطقه هم بسیار زیاد است. برای مثال حدود 20 تا 30 تا کارگاه، درست مانند شهر قدس تهران در منطقه مصلی که کنارهم مکانیکی وجود دارد. پس در نتیجه این مورد همانطور که گفته شد بر درآمد روزانه شما تاثیر بسیاری دارد

  1. هزینه های رقابتی:

همانطور که همه‌ی ما تجربه داشته‌ایم، جایی که هزینه کمتر ومناسب‌تری نسبت به جای دیگر گفته می‌شود بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مثال: تسمه تایم ممکن است در یک مغازه در محدود شما برای تعویض حدود 150 هزار تومان باشد اما شما 120 هزار تومان دریافت کنید، فرق مبلغ 30 هزار تومان است و بسیار ناچیز، اما 100% به چشم یک مشتری بیشتر می‌آید.

  1. تخصص بالا:

اگر شما دارای تخصص بسیار خوب یا بالایی نباشید حتی اگر در بهترین منطقه و از همه ارزانتر هم بگیرید، پس از مدتی با شکست مواجه می‌شوید و مشتری نخواهید داشت، زیرا از پس بسیاری از مشکلات بر نمی‌آیید.

  1. پرسنل در کارگاه:

بیاید فرض کنیم که شما دو نفر هستید، در یک روز ممکن است بیش از 12 خودرو به کارگاه شما مراجعه کنند، به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟

مشتری برای اینک زمان زیادی در صف نماند به کارگاه خلوت تری مراجعه می‌کند، حتی اگر شما ارزان‌تر و کارتان هم بسیار خوب باشد. اما اگر شما فکر چنین روزی را کرده باشید و پرسنل را به 6 نفر تبدیل کرده باشید هم مشتری بیشتری خواهید داشت هم در آمدتان بیشتر خواهد بود.

  1. ساعت کاری:

هفتمین موردی که به درآمد شما بستگی دارد ساعت کاری شما است، به نظر شما، اگر شما ساعت 13 در کارگاه حاضر شوید و ساعت 19 کار را تعطیل کنید موفق تر خواهید بود یا اینکه از ساعت 8 صبح تا 21 شب مشغول به کار باشید؟ کاملا واضح است که مورد دوم درآمد بسیار زیادتری دارد.

  1. نزدیکی لوازم یدکی به شما:

حال اگر کارگاه شما از مغازه لوازم یدکی دور باشد، دردسر بیشتری برای مشتری دارد، مشتری نمی‌تواند ماشین خود را درب کارگاه شما بگذارد و برای گرفتن لوازم یدکی مسیر طولانی طی کند و دوباره برگردد.

در این حالت شما می‌توانید بسیاری از لوازم‌های یدکی را در مغازه خود به فروش برسانید که از این مشکل جلوگیری کنید، البته این حالت زمانی مناسب است که کارگاه شما با لوازم یدکی فاصله بسیار زیادی داشته باشد.

  1. مغازه برای شماست و یا در آنجا کارمند هستید:

اگر مغازه برای خودتان باشد غالبا در آمدتان بیشتر خواهد بود اما اگر کارمند باشید درآمدتان 50 50 حساب می‌گردد.

 

چقدر طول می کشد تا متخصص شویم و باید از کجا شروع کرد؟

یک راست می‌رویم سر اصل مطلب.

برای اینکه شما در شغل مکانیک متخصص شوید نه تنها فنی حرفه‌ای می‌تواند از شما یک متخصص حرفه‌ای بسازد و نه کار بر روی خودروی خودتان حال باید چکار کرد؟ شما باید به مدت 2 سال هر روز در یک کارگاه کار کنید تا بتوانید یک مکانیک و آچار بدست ماهر شوید.

یادتان باشد نباید همه‌ پله های پیشرفت را یدفعه طی کرد زیرا نمی‌توانید و از دستتان در می‌رود و در شاخه‌ خود متخصص نمی‌شوید. شما باید از صفر شروع کنید و آهسته و گام به گام به جلو بروید.

برای مثال شما اگر مکانیک هستید، در کارگاه شما افراد دیگری اعم از جلوبندی ساز نیز مشغول به کار‌اند، وقت خود را تلف نکنید و به سراغ او نروید سعی کنید از ابتدا در راستای همین کاری که هستید هدف خود را دنبال کنید و پیشرفت کنید.

مطالب مرتبط:  20 شغل و کسب و کارهای مربوط به خودرو

 

درآمد متخصص و فنی کار خودرو چقدر است؟

خب با توجه به تمامی مواردی که گفته شد شما می‌توانید بفهمید درآمد یک مکانیک چقدر است؟

در کم ترین حالت ممکن درآمد یک مکانیک در روز حدود 100.000 تومان است .
در حالت متوسط از 200.000 تا 600.000 تومان است .
در حالت بسیار مطلوب و خوب درآمد یک کارگاه می تواند از روزانه 1 میلیون الی 3 میلیون تومان برسد در صورتی که پرسنل کافی داشته باشد و تمام موارد گفته شده در بالا را هم رعایت کرده باشد.

 

مهندسی مکانیک بهتر است و یا ( کار آزاد )؟

در جواب این سوال باید گفت: که این دو موضوع کاملا با هم فرق داشته و از هم جدا است، زیرا شخصی که در کارگاه مشغول به کار است از محاسبات مهندسی ساخت موتور و بدنه و گیربکس اطلاعی ندارد، و کسی که در دانشگاه مشغول تحصیل و خواندن درس مهندسی خودرو می‌باشد به هیچ وجه نمی‌تواند یک موتور را تعمیر کند و از روند کار آن اطلاع داشته باشد.

مهندسان بالای 90% کارمند می‌باشند، اما یک فنی کار می‌تواند کارگاه نیز داشته باشد.

مهندسان از نوسان بازار خیالشان راحت است و حقوق رو به رشد دریافت می‌کنند، اما فنی کار روز مزد حقوق دریافت میکند.

مهندسان در وضعیت جو، سرما و گرما کار راحتی دارند، اما فنی کارها خیر.

و در نتیجه باید گفت که 100% حقوق یک فنی کار نسبت به یک مهندس در یک رشته خیلی بهتر است.

 

مکانیکی چه فرقی با جلوبندی دارد؟

همانطور که می‌دانید مهندسی خودرو یک شاخه طراحی بدنه دارد و یک شاخه طراحی موتور و دیگر شاخه‌ها، یکی از اون شاخه‌ها جلوبندی ماشین می‌باشد. جلو بندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو که مربوط به محور جلوی خودرو گفته می شود وظیفه دارد که ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده و مسیر را خنثی کند تا به اتاق خودرو و سرنشینان خودرو منتقل نشود.

اما مکانیک ها با قسمت موتور و گیربکس و… سروکار دارند. پس اشتباه نکنید، تخصص و کار این دو بسیار باهم فرق دارد.

 

آیا مکانیک ها کار برق خودرو را هم انجام می دهند؟

پاسخ به این سوال منفی است. اما امکان دارد که شخصی که مکانیک است برق‌ کار هم باشد، در این صورت درآمد شخص بسیار زیاد خواهد بود. به خاطر داشته باشید اگر شما بخواهید در دو کار تخصص داشته باشید زمان برای شما خیلی مهم می‌شود اما در آوردن پول هم برای شما به همان راحتی می‌شود.

شما می‌توانید در این حالت برای جلوگیری از تلف شدن وقت یک پرسنل فنی هم به کارگاه خود اضافه کنید و درآمدتان را دو چندان کنید.

 

چند کار مرتبط با یک مکانیک وجود دارد ؟

وقتی یک کارگاه یا گاراژ شروع به کار می‌کنند مشاغل زیادی خواسته یا ناخواسته درگیر می‌شوند.

این مشاغل عبارت‌اند از:

  • دفتر ثبت
  • فنی حرفه ای برای گرفتن مدرک
  • لوازم فروشان
  • قطعات فروشان
  • کمپرس فروشان

در نتیجه کارگاه تمام چیزی می‌تواند باشد که یک مهندس یا حتی جامعه مهندسی به آن نیاز دارد. با توجه به اینکه در ایران سالیان تعداد زیادی ماشین تولید می‌گردد، مکانیک شدن عقلانی‌ترین کاری است که یک فنی دوست می‌تواند دنباله روش باشد.

همانطور که گفتیم 2 سال زحمت و تلاش برای یادگیری آچار بدست شدن تخصصی نیاز دارد، اما باید بدانید که یک عمر خیالتان راحت است، بسیاری از مکانیک و آچار بدست ها بهترین خانه و ماشین و ویلا را دارند. همه چیز به ذهنیت شما بستگی دارد.

 

آیا مکانیک ماشین می تواند هر ماشینی را تعمیر کند ؟

بله اما نه 100%.

برای توضیح کاملتر باید بگویم: همه چیز به تجربه و تلاش شما بستگی دارد، کاملا مشخص است که اگر شما فقط مکانیک خودروی ایرانی باشید مانند: ماشین پراید و سمند و… شاید به ندرت بتوانید خودروهای خارجی مانند: بی‌ام‌دبلیو و بنز و پورش را هم تعمیر کنید.

اما این کار غیر ممکن نیست این کار به آموزش بسیار زیادی وابسته است.

می‌توان این را هم گفت که اگر شما در بخش فنی خودروهای ایرانی متخصص باشید، تعمیر خودروهای خارجی هم برای شما امکان‌پذیر است. در نتیجه درآمدتان بسیار بسیار زیادتر خواهد شد.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *