دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

شرایط و محدودیت‌های دریافت گواهینامه برای اتباع

شرایط و محدودیت‌های دریافت گواهینامه برای اتباع

شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه اتباع و مهاجران

بسیاری از مهاجرین و یا اتباع خارجی علاقه دارند تا در کشور مورد سکونت خود رانندگی کنند و با وسیله نقلیه خودشان جا به جا شوند.

کشور ایران یکی از کشورهایی است که این فرصت را در اختیار اتباع قرار می دهد تا با رعایت یک سری قوانین و کسب گواهینامه بتوانند شخصا رانندگی وسیله نقلیه را بر عهده داشته باشند؛ برای اخذ این گواهینامه نیازمند گذراندن یک سری مراحلی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

نحوه دریافت گواهینامه برای شهروندان خارجی و اتباع

باید این نکته را در نظر داشته باشید که افرادی که گواهینامه خارجی دارند پس از گذشت شش ماه از حضورشان در ایران می توانند با ترجمه و همراه داشتن اصل گواهینامه شان رانندگی کنند؛ اما اگر به طور مداوم قصد رانندگی در ایران داشته باشند باید گواهینامه ایرانی دریافت کنند.

تبدیل گواهینامه رانندگی خارجی در ایران تنها قابلیت تبدیل به گواهینامه پایه دو می باشد، صدور گواهینامه پایه یک برای اتباع خارجی، غیرقانونی و ممنوع می باشد.

افرادی که دارای گواهینامه رانندگی با موتور سیکلت هستند نیز می توانند گواهینامه خارجی خود را به گواهینامه ایرانی تبدیل کنند. البته تمامی افرادی که دارای اقامت قانونی باشند حق گرفتن گواهینامه دارند در غیر این صورت مشمول اخذ گواهینامه نمی شوند.

 

شرایط اخذ گواهینامه برای اتباع افغان

اتباع خارجی که در ایران اقامت قانونی دارند و علاقه دارند تا گواهینامه رانندگی دریافت کنند باید شرایطی را جهت اخذ آن داشته باشند و با همراه داشتن گذرنامه و مدارک لازم به اداره مهاجرت و گذرنامه محل سکونتشان مراجعه کنند:

  • داشتن گذرنامه معتبر و کارت آمایش فردی از اعضای خانواده
  • معرفی نامه از محل تحصیل یا دانشگاه
  • متاهل بودن
  • نداشتن بیماری خاص یا نامه از بهزیستی
  • دریافت نامه از مرکز سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی
  • دارا بودن حداکثر سه دانشجو در خانواده
مطالب مرتبط:  سوالات آیین نامه پایه یک (تضمینی گواهینامه پایه 1 قبولی)

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه اتباع  

برای گرفتن گواهینامه باید مدارکی را همراه خود داشته باشید تا بتوانید به راحتی گواهینامه خود را بگیرید، مدارکی مانند:

  • کارت شناسایی یا شناسنامه و یا هر مدرک معتبر شناسایی دیگر
  • داشتن گواهی سلامت و نداشتن بیماری خاص
  • پاسپورت یا گذرنامه
  • معرفی نامه از ارگان های نهاد ویژه
  • نامه از سازمان بهزیستی

 

دوستان برای رهگیری گواهینامه رانندگی اینجا کلیک کنید.

 

مراحل اخذ گواهینامه اتباع

اتباع ساکن ایران می توانند توسط ارائه مدارک لازم و ضمن رعایت شروط زیر گواهینامه رانندگی خود را کسب کنند.

 

مرحله اول: احراز هویت

در مرحله اول با مراجعه به اداره مهاجرین و اتباع و ارائه درخواست گواهینامه رانندگی و ارائه مدارک لازم، توسط سازمان مربوط انگشت نگاری می شوند و برگه درخواستشان برای تشخیص هویت از اداره آگاهی صادر می شود.

 

مرحله دوم: بررسی سابقه  

قدم بعدی باید پس از تشخیص و احراز هویت پس از دو سه روز جهت تحویل این برگه احراز هویت به اداره گذرنامه مراجعه کنند و این برگه را تحویل دهند، در صورتی که سابقه کیفری نداشته باشند و مانعی برای اخذ گواهینامه وجود نداشته باشد، پرونده رسیدگی به درخواستشان تشکیل می شود که پس از گذشت چند روز جهت استعلام، می توانند به اداره گذرنامه مراجعه کنند.

 

مرحله سوم: ارائه مدارک

بعد از این مرحله به درخواست کنندگان، شماره اتوماسیون از سمت اداره مهاجرت داده می شود که به شهرک آزمایش محل سکونت خود ارائه دهند و کارهای مربوط به اخذ گواهینامه را شروع کنند.

مطالب مرتبط:  مجازات رانندگی بدون گواهینامه یا با گواهینامه تمدید نشده

پس از مراجعه به اداره امور گواهینامه شهرک آزمایش، با ارائه گذرنامه، فتوکپی و همپنین شماره اتوماسیون پس از بررسی ناجا و تایید آنها باید برای تعیین نمره چشم و اینکه هنگام رانندگی به عینک نیاز دارند یا خیر به چشم پزشک مراجعه کنند.

همچنین برای گرفتن گواهینامه باید گروه خونی درخواست کننده، مشخص شده باشد در غیر این صورت باید به یک آزمایشگاه مراجعه کند و مدرکی که گروه خونی ایشان روی آن ثبت شده باشد را دریافت کند.

این مدارک بعد از بررسی به همراه عکس و امضای مسئول امور گواهینامه برای معرفی ایشان به آموزشگاه رانندگی در نزدیک ترین محل سکونتشان داده می شود.

 

مرحله چهارم: گذراندن دوره آموزشی

مرحله بعدی ثبت نام در آموزشگاه رانندگی و طی کردن آموزش های تئوری و عملی است، پس از گذراندن دوره های تئوری و گذراندن آزمون آیین نامه، وارد مرحله بعدی آموزش های شهری توسط مربی مربوطه می شوند.

پس از گذراندن جلسات مجموعا 12 ساعته (هر جلسه 2 ساعت) رانندگی همراه با مربی در سطح شهر و قبولی در آزمون شهری، گواهینامه پس از مدتی صادر خواهد شد و درخواست کننده مجاز به رانندگی در سطح شهر می باشد.

 

هزینه های اخذ گواهینامه اتباع

یکی از سوالاتی که برای اتباع مطرح می شود هزینه اخذ گواهینامه است، هزینه گرفتن گواهینامه برای ایرانیان و اتباع تفاوتی ندارد و سالانه قیمت کلاس ها افزایش پیدا می کند. هزینه های ثبت نام در آموزشگاه رانندگی، پلیس راهور و مراحلی که گفته شد شامل هزینه های تثبیت شده ای است که باید قبل از اخذ گواهینامه بپردازند.

 

سوالات متداول برای اخذ گواهینامه اتباع

آیا تمامی اعضای خانواده اتباع غیر ایرانی می توانند گواهینامه دریافت کنند؟
خیر، تنها یک نفر از اعضای خانواده می تواند گواهینامه رانندگی اخذ کند.

 

شرایط اخذ گواهینامه برای اتباع افغانی چگونه است؟
یکی از ضروریاتی که برای اخذ گواهینامه توسط اتباع وجود دارد، داشتن کد اتباع خارجی می باشد.

 

آیا گرفتن گواهینامه پایه یک برای اتباع امکان پذیر است؟

خیر اتباع خارجی نمی توانند گواهینامه پایه یک دریافت کنند، طبق قوانین گرفتن گواهینامه پایه دو و موتور سیکلت برای اتباع مجاز می باشد.

 

 

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من رمضون قربانی هستم با کارت امایش‌ میشه گواهینامه بگیری ممنون

  2. یاسین محمدی

    سلام من اتباع افغان هستم خاستم بدونم بابرگه سرشماری شش ماهه امکان گرفتن گواهینامه رانندگی وجوددارد.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *