دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست؟

تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست؟

تفاوت بنزین معمولی و سوپر در چیست؟

برای پر کردن باک خودرو نیاز دارید تا به پمپ بنزینی بروید، زمانیکه وارد پمپ بنزین می شوید با دو جایگاه مختلف رو به رو می شوید که روی یکی از آنها نام بنزین معمولی و روی دیگری نام بنزین سوپر نوشته شده است، حال این سوال پیش می آید که کدام بنزین بهتر است؟

کدام بنزین قیمت بالاتری دارد؟ آیا بنزین گران تر کیفیت بهتری دارد؟ در این وبلاگ شما را با تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپرآن با بنزین عادی آشنا خواهیم کرد.

 

بنزین سوپر و تفاوت آن با بنزین معمولی

مهم ترین تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی میزان اکتان موجود در بنزین است، میزان اکتان موجود در بنزین باعث می شود در بنزین احتراق کامل صورت بگیرد و سریع بسوزد. به روز ترین خودرو ها نیازمند بنزین با اکتان بالا هستند؛

در بسیاری از کشورها سه عدد اکتان 87، 89 و 93 عرضه می شود که بالاترین آن با نام بنزین سوپر و 87 با نام بنزین معمولی شناخته می شود. اکتان به این معنی است که بنزین قبل از احتراق تا چه حد می تواند فشرده شود، میزان عدد اکتان در بنزین نشان دهنده پایداری سوخت است.

 

بنزین سوپر و تاثیر آن بر خودروی شما

عدد اکتان همانطور که به آن اشاره کردیم هر چه بالاتر باشد کیفیت بنزین و سوخت آن نیز بالاتر است و خام سوزی و رسوب در موتور خودرو را در بر نخواهد داشت و سیلندر و موتور خودرو تمیز و بدون رسوب باقی می ماند.

مطالب مرتبط:  علت جوش آوردن ماشین؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

اگر از بنزین نامرغوب استفاده کنید شمع خودرو خراب می شود و وسیله نقلیه نیازمند تعمیر و رسوب گیری در بخش سیلندر موتور خواهد بود و هزینه زیادی در بر خواهد داشت، پس سعی کنید از بنزین با عدد اکتان بالا یا همان بنزین سوپر استفاده کنید.

 

چه خودرو هایی نیازمند بنزین سوپر هستند؟

بسیاری از وسایل نقلیه شخصی برای حرکت کردن نیازمند انرژی هستند که این انرژی از طریق بنزین به آنها وارد می شود و یک منبع تغذیه برای ماشین محسوب می شود؛ برخی خودرو ها به دلیل موتور های خاصی که دارند و همچنین سایر قطعاتی که در آنها به کار رفته نیازمند استفاده از بنزین با کیفیت بالا می باشد.

البته باید به این نکته توجه داشت که بنزین سوپر در خیلی از شهرستان های دور افتاده موجود نیست و برای تهیه آن باید هزینه بالاتری بپردازید. پس اگر خودروی شما با بنزین سوپر کار می کند بهتر از قبل از مسافرت و یا طی مسافت طولانی به فکر سوخت خود باشید.

البته می توانید از بنزین معمولی هم استفاده کنید، البته به صورت تستی با بنزین معمولی چند کیلومتر طی کنید اگر خودرویتان با مشکلی روبرو نشد می توانید از بنزین معمولی برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده کنید.

 

بنزین معمولی و مزایا و معایب آن

بنزین معمولی از عدد اکتان پایین تری نسبت به بنزین سوپر دارد و همچنین کیفیت پایین تری نیز دارد.

 

مزیت های سوخت معمولی

  • قابلیت دسترسی آسان
  • قیمت پایین تر

 

عیوب سوخت معمولی

  • خراب شدن شمع خودرو به مرور
  • ایجاد رسوب در پیستون ها
  • ایجاد آلودگی هوا
  • باعث پوسیدگی سوپاپ ها به مرور زمان
  • ایجاد خام سوزی

 

آیا میزان اکتان در سوخت تاثیری در وسیله نقلیه دارد؟

بیش از 90 درصد موتور خودرو ها از نوع 4 زمانه می باشند یعنی در چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه کار می کنند. زمانیکه ترکیب بنزین و هوا به وسیله پیستون در سیلندر و محفظه احتراق هدایت می شود تا حدی متراکم می شوند که این نسبت تراکم از ترکیب هوا و بنزین به تناسب میزان محفظه سیلندر هنگامی که پیستون در پایین ترین سطح خود قرار دارد به حجم این محفظه زمانیکه پیستون در بالاترین حالت خود قرار دارد می گویند. فرضا اگر نسبت تراکم موتور خودرو 10 به یک باشد یعنی حجم ترکیب هوا و سوخت در سیلندر در لحظه ی انفجار، یک دهم حجم در قبل از انفجار است.

مطالب مرتبط:  6 علت چپ کردن ماشین [ آموزش ۱۰۰% ]

یکی از روش های افزایش قدرت موتور ماشین ها بالا بردن نسبت تراکمشان است، برای جلوگیری از پدیده ناک زدن و همچنین افزایش تراکم، افزایش دادن توان مقابله سوخت از خودسوزی می باشد که در بسیاری از خودروهای توربو و سوپر شارژ این نسبت رعایت شده است. عدد اکتان نشان دهنده این است که سوخت تا چه حد می تواند قبل از انفجار، متراکم شود.

 

صرفه جویی و کاهش هزینه سوخت

اکثر ماشین ها با سوخت معمولی نیز کار می کنند و مشکلی برای خودرو پیش نمی آید، شما می توانید با استفاده از بنزین سوپر عمر سیلندر های خودرو را افزایش داده و از آلوده کردن هوا جلوگیری کنید.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای طی کردن مسافت های طولانی و یا طی کردن مسافت های درون شهری از سوخت معمولی استفاده کنند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

خودروهای معمولی با بنزین معمولی نیز قادر به حرکت هستند و استفاده نکردن از بنزین سوپر هیچ مضراتی برای آنها ندارد گاهی حتی استفاده از بنزین سوپر در آنها تاثیر خاصی ندارد و شما صرفا هزینه گزافی برای سوخت هدر داده اید.

در گذشته تر برای گرم کردن موتور خودرو بعد از روشن شدن خودرو زمانی را صرف گرم شدن موتور و سپس راندن ماشین می کردند اما در خودرو های امروزی نیازی به روشن ماندن و هدر رفتن سوخت برای گرم شدن موتور نیست!

همین کار از هدر رفت سوخت و همچنین صرفه جویی در هزینه بنزین کمک می کند.

سعی کنید قبل از انتخاب سوخت برای خودرویتان دفترچه راهنما آن را مطالعه کنید تا متوجه شوید چه سوختی برای خودرو مناسب تر است.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

3 دیدگاه ها

  1. هادی خرم نیا

    اکثر ضربه های مهلک رو از همین استانداردهای اجباری ۸۵ گانه صنعت خودروی ایران میخوریم، بسترش وقتی محیا نیست و لیاقت لازم رو ندارید چه اجباری به ساخت موتور یورو ۵ هست، چه اجباری به توربوشارژ هست؟ ماشین های تنفس طبیعی جدید ایران خودرویی حتی با مشکل کمبود اکتان بنزین های داخلی به فنا رفتن و میرن چه برسه به توربوشارژهای داخلی و چینی و اروپایی! اونوقت بنزین سوپر نه درست و درمون بصورت مستمر تولید میشه و نه بسیاری از جایگاها بدلیل هزینه نگهداری بالا و کمبود درخواست میارنش، ملت موندن زیر دست یه عده نفهم با پودر شدن سرمایشون جلو چشمشون! ماشین تنفس طبیعی با این بنزین های بنجلی که حتی اکتانش به ۸۰ هم نمیرسه صدای استکان تایپیتش گوش رو کر میکنه، صدای ناک موتور خراش میکشه رو دلت بعد طی ۱۰ هزار کیلومتر هم یا کوئل میسوزونه یا موتور تک کار میکنه یا ریپ میزنه یا هزارتا مشکل ریز و درشت دیگه که علاجش فقط تعویض قطعات با مبالغ میلیونی هست، خب شما نمیخواد بنزین رو تو منطقه ارزون بدی، گرونش کن اما با کیفیت بده دست مردم بجای هزینه ای که برای ماشینشون میکنن صرف بنزین کنن هم شما حالشو ببر هم ملت گیر یه عده تعویض کار قطعات مثلا مکانیک با هزینه های سرسام آور نشن. ولمون کنید تورو خد

    • عزیزم شما دلت پره کل مکانیکها روجمع نبند.مکانیک جماعت الان چندین ساله که تمام حقوق ها دستمزدهاچندبرابرشده من تسمه تایم پژوتعویض میکردم پنجاه تومن اجرت میگرفتم وقیمت تسمه تایم چهل تومن بود.اجاره مغازه ماهیانه دویست هزارتومن بود درعرض پنج سال قیمت تسمه تایم شدیک ملیون تومن اونم اوژینال نه معمولی کرایه مغازه ام هم شده صدملیون ماهی هشت ملیون اجاره ولی اجرت وقتی میگم سیصدهزارتومن مشتری تعجب میکنه نمیدونه که من اچاریکدونه میخریدم ده هزارتومن الان همون اچارشده چهاصدهزارتومن درعرض چندمدت خیلی کوتاه.من هفتاشاگردداشتم باهفتهای پنجاه تومن الان شاگردکلانیست اگه هم بیان هفته ای یک ملیون تومن طی میکنن اونم کاربلدنیست.دستگاه انژکتورشورقیمتش شده هفتادملیون موادشوینده سوزنهالیتری پنجاه تومن بودالان شده هتصدهزارتومن حالاشما بگوچندبگیرم ازمشتری تارازی باشه منم هزینه اجاره وشاگرد واتخادیه روپرداخت کنم.لوارمم که تعمیرموتورچهارسال ضمانت میکردم الان لوارم یدکی میگه پلمه بازنکن میبندم مشتری میادمیگه اقادوباره خرابه مکانیک مجبوره دوباره بازکنه تعمیرکنه چرا چون دیسک وصغحه والئواصلی جعبه ابی بودکه چندسال کارمیکردالان همون مارک همون جنس مونمیزنه ولی یک ماه کارمیکنه استرس مکانیک خیلی ازهمکارهام سکته کردن بجز جدیدها که به مشتری میگن بروهرجنسی میخای بخربه ماربط نداره ولی مانمیتونیم چون مشتریهامون قدیمی هستندتوقع دارندپس بی انصافیه جمع میبندیدمکانیکهارو.اونم الان که همه شدن تعمیرکار از راننده تاکسی بگیرتابیشترمردم که البته دوخرجه میشن.موفق باشین

  2. سلام ببخشید بنده افغان هستم کارت آمایش دارم متهل هستم میخاسم گوینامه بگیرم نمیدونم باید چکار کنم چون میگن اگه کارت آمایش داشته باشی ب خای گوینامه بگیری باید پاسپورت سفید بهت داشته باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *