یکشنبه , اردیبهشت 9 1403

موتورسیکلت های برقی، الزام پلاک و تغییر شرایط

موتورسیکلت های برقی، الزام پلاک و تغییر شرایط

این نوع موتور سیکلت ها یا اسکوترهای برقی چند سالی است که در انواع و اقسام مختلف و با رنگ های متنوع وارد بازار ایران شده اند. اسکوترها مزایا و معایب خود را دارد که البته معایب آن از مزایایش بیشتر است.

این نوع موتور ها با پیش رفت تکنولوژی حالا محدودیت زیادی دارد و استفاده از آن مناسب و ایده آل نیست. از جمله معایب می توان به مشکل سرعت داشتن و شتاب بسیار پایین، محدودیت حمل بار، محدودیت حمل کردن ترک نشین و هم چنین مشکل زمان بر بودن شارژ آن مالک را  وسیله را اذیت می کند و برای هر کاری قابل استفاده نیست.

به طور مثال یک موتور سیکلت برقی معمولی که الان در بازار رایج است به صورت کلی کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و حداکثر مسافتی که دارد با هر بار شارژ کردن آنها کمتر از 50 کیلومتر است، بار سنگین را نمی تواند حمل کند و اگر شارژ خالی کند چند ساعت لازم است تا شارژ شود.

از معایب آن که بگذریم، این وسیله مزیت هایی هم دارد به عنوان مثال طرفداران محیط زیست و افرادی که به دنبال یک اسکوتر تفریحی بی صدا و با صرف هزینه کمتر برای نگهداری هستند، یک وسیلۀ جذاب و پرطرفدار است. این موتورها به خاطر مزایایی که دارند فروش زیادی داشته اند.

این نوع موتورها بدون پلاک و بدون نیاز به گواهینامه هستند که این ویژگی باعث شده بر محبوبتش اضافه شود. و همچنین نداشتن بیمه نامه و کم هزینه بودنش باعث شده جذابیت بیشتری داشته باشد.

مطالب مرتبط:  شرایط گرفتن گواهینامه برای افراد زیر 18 سال

این وسیله میان بانوان هم مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از خانم ها این وسیله را به صورت تفریحی و یا حتی در سطح معابر شهری  به عنوان یک وسیلۀ نقلیه استفاده می کنند.

البته خب ممنوعیت رانندگی با موتور برای بانوان ایرانی  یک امر غیر منطقی و شگفت آور است  با وجود اینکه نمی توانند رانندگی کنند ولی نشستن آنها بر روی ترک موتور مانعی ندارد.

 

مطالب مرتبط: سوالات آیین نامه موتور

 

چیستی و چرایی موتور برقی:

این نوع موتور ها چندسالی است بدون پلاک و گواهینامه در سطح شهر تردد می کنند که حتی توسط نوجوانان زیر 18 سال هم استفاده می شوند چون در این مورد محدودیتی وجود نداشت تا اینکه در شهریور امسال پلیس راهور فروش این نوع موتور بدون پلاک را منع کرد.

پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد کردن به مواد 2 و 19 آیین نامه پلیس راهنمایی و رانندگی که بر اساس آن همۀ وسایل نقلیۀ موتوری، حین تردد در خیابان ها و سطح شهر باید دارای پلاک و شمارۀ انتظامی باشند که البته بسیار منطقی است.

به این دلیل تعداد موتور سیکلت های برقی در طی این چند سال خیلی زیاد شده و بدون پلاک بودن آنها غیر قابل کنترل است و با وجود تصادفات متعددی که با آنها انجام می شد که در نبود بیمه شخص ثالث مشکل ساز بوده است که اگر با یک وسیلۀ نقلیۀ پلاک دار تصادف می کردند مشکلات زیادی به همراه داشت و برای دریافت خسارت با مشکل مواجه می شدند.

به این ترتیب باعث شد که فروش بدون پلاک آنها ممنوع شود. پس باید برای موتور سوار شدن هم  برای گواهینامه و بیمه شخص ثالث باید اقدام کرد.

مطالب مرتبط:  مجازات تقلب در امتحان آیین نامه رانندگی

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *