یکشنبه , اردیبهشت 9 1403

جلوبندی ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

جلوبندی ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم جلوبندی ماشین چیست؟

جلوبندی خودرو شامل قسمت های جلویی خودرو که دارای قطعات خاصی هستند می شود،  اگر قصد آشنایی با این قطعات، عیب یابی جلوبندی ماشین و بررسی اجزای تشکیل دهنده آن را دارید با ما تا ادامه این مقاله همراه باشید.

 

سیستم جلوبندی ماشین و تفاوت آن با سیستم تعلیق

جلوبندی ماشین که شامل بخش های جلویی و زیری ماشین می شود ارتباط زیادی با سیستم تعلیق خودرو دارد. سیستم تعلیق متشکل از کمک فنر و چرخ دنده های عقب می باشد  اما سیستم جلوبندی شامل قطعات جلویی همانند فرمان و میل فرمان است.

یکی از مهم ترین بخش های خودرو سیستم جلوبندی و تعلیق آن است که اگر قطعه از آن دچار اختلال و خرابی شود، خودرو به درستی کار نمی کند و حتی ممکن است از حرکت بایستد. عملکرد درست این سیستم باعث راحتی بیشتر برای راننده و سرنشینان خواهد بود.

سیستم تعلیق خودرو یکی از بخش هایی است که تعادل خودرو را رقم می زند یعنی اگر ماشین از چاله و ناهمواری های سطح جاده عبور کند، این سیستم لرزش های ناشی از حرکت را می گیرد و باعث حفظ تعادل خودرو و حس نکردن این پستی بلندی ها توسط سرنشینان خواهد بود.

قطعاتی که در سیستم تعلیق خودرو به کار می روند باید بسیار مقاوم و محکم باشند زیرا ضربات ناشی از دست انداز ها و پستی بلندی های مسیر را متحمل می شوند.

 

اجزا تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

سیستم جلوبندی از قطعات مهمی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده داشته و بر روی قطعه دیگر تاثیر گذار است.

 

سیستم تعلیق

این سیستم که با نام سیستم فنر بندی نیز شناخته می شود باعث اصطکاک مناسب بین چرخ و سطح جاده می شود. این سیستم لرزش های شدید که ناشی از عبور کردن از سطح های ناهموار است را خنثی میکند.

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی لیفتراک (۰ تا ۱۰۰ کار با لیفتراک)

 

چرخ و اجزای مربوط به آن

چرخ های خودرو باعث حرکت و گردش خودرو به چپ و راست می شود چرخ ها باید با هم بالانس باشند.

 

فنر و کمک فنر

این بخش وظیفه ارتعاش پذیری و انعطاف خودرو در برابر ناهمواری ها و ضربه هایی که جاده به خودرو وارد می کند و باعث می شود این ضربات به اتاقک خودرو منتقل نشود و سرنشینان این ضربات را حس نکنند.

 

بلبرینگ

این وسیله به نوعی یاتاقان یا چرخ دنده چرخشی محسوب می شود و مانع از ایجاد اصطکاک و همچنین ساییدگی سطح در حال چرخش روی هم می شود.

 

اکسل یا میل فرمان

به قسمت محور مرکزی چرخ اکسل می گویند این وسیله توسط یاتاقان ثابت نگه داشته می شود تا دنده یا چرخ ها به راحتی دور اکسل گردش کنند.

 

رام

قطعه ای که باعث اتصال اتاق خودرو به قطعات جلوبندی خودرو می شود.

 

سگ دست

این قطعه وظیفه نگهداری چرخ ها و چرخش آنها بر روی محور فرمان را بر عهده دارد.  

 

سیبک

این قطعه که مانند سیب کروی شکل است، چرخ های خودرو را به سیستم تعلیق اتصال می دهد و باعث چرخش آنها می شود. چرخیدن سیبک باعث فرمان دادن به قسمت جلویی خودرو می شود به این صورت که زمانیکه راننده فرمان خودرو را می چرخاند، سیبک نیز به همان جهت چرخش می کند. این قطعه همچنین از اصطکاک میان قطعات جلویی خودرو جلوگیری می کند.

 

طبق ها

این قطعه وظیفه وصل کردن شاسی به سیستم تعلیق را دارد.

 

شغال دست

قطعه ای که سیبک فرمان خودرو، میل فرمان و میل کمک به وسیله آن به هم متصل می شوند.

 

میل تعادل

همانطور که از نان این قطعه پیداست برای ایجاد تعادل خودرو و جلوگیری از چپ کردن خودرو در پیچ های تند می باشد نام دیگر این قطعه میل موج گیر است.

 

چه زمانی جلوبندی ماشین خراب می شود؟

به دلیل ارتباط تنگاتنگی که سیستم تعلیق با جلوبندی ماشین دارد در صورت خرابی سیستم تعلیق، جلوبندی نیز دچار مشکل می شود. اما عمر یک سیستم جلوبندی به طور میانگین حدودا 6 ماه می باشد، این در صورتی است که شما هر روز با خودرو از سطح های دست انداز و دارای پستی بلندی رانندگی کنید.

مطالب مرتبط:  پیستون چیست و چه وظیفه ای دارد؟

 اما به طور عادی این سیستم حدودا دو سال عمر مفید دارد و بعد از آن برای بررسی و یا تعمیر باید به تعمیرگاه روانه شود.

 

خرابی جلوبندی ماشین چه نشانه هایی دارد؟

حال به چند نوع نشانه خرابی جلوبندی ماشین اشاره می کنیم، هر کدام از این نشانه ها باید پیگیری و بررسی شود تا اگر قطعه ای دچار اختلال یا خرابی بود تعمیر شود.

تولید صدا از قسمت جلویی خودرو هنگام عبور از دست انداز یا چاله

لرزش فرمان هنگام رانندگی

فاصله گرفتن زاویه چرخ های اتومبیل

کج شدن اتاقک ماشین به یک سمت که این می تواند نشان دهنده مشکل از کمک فنر باشد

عدم تعادل خودرو و کشیده شدن ماشین به سمت های دیگر و از دست رفتن کنترل ماشین

 

تمامی این موارد می تواند نشان دهنده خرابی سیستم جلوبندی ماشین باشد البته شما می توانید البته با تعویض روغن موتور نیز می توانید از سلامت این بخش از ماشین اطمینان کسب کنید و در صورت ادامه داشتن این اختلال سایر قطعات را بررسی نمایید.

 

جنس قطعات جلوبندی ماشین از چیست؟

همانطور که اشاره کردیم برای کاهش ضربات وارد شده از سطح جاده به خودرو، قطعات باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند، بنابر این جنس جلوبندی باید مقاوم و محکم باشد. به همین منظور داخل این سیستم از قطعات از جنس فولاد استفاده می شود.

 

بررسی سیستم جلوبندی خودرو

اگر می خواهید خودرویی سالم داشته باشید بهتر است در قدم اول با دقت رانندگی کنید و سعی کنید تا حد امکان ماشین را داخل چاله و دست انداز ها نیندازید در قدم بعدی پس از هر 20هزار کیلومتر رانندگی، سیستم جلوبندی خودرو را بررسی کنید.

 

تفاوت جلوبندی ماشین های سنگین و سواری

تفاوت نوع جلوبندی ماشین به وزن و ابعاد آن بستگی دارد، قطعا سیستم جلوبندی ماشین های سواری معمولی با ماشین های باری سنگین یکی نیست!

وزن سیستم تعلیق ماشین های عادی حدودا تا 6 تن می باشد اما وزنی که کامیون ها یا تریلی های سنگین می تواند تحمل کند می تواند تا 8 برابر این وزن باشد. پس سیستم این دو نوع ماشین از نظر میزان تحمل وزن و همچنین جلوگیری از ضربات و خیلی موارد دیگر با یکدیگر قابل قیاس نیست.

 

سیستم جلوبندی سایر وسایل نقلیه زمینی و هوایی چگونه است؟

موتور سیکلت ها نیز دارای سیستم جلوبندی هستند و این سیستم در غالب کمک فنر دو شاخه ای و به صورت هیدرولیکی در این وسیله نقلیه به کار رفته است.

در وسایل نقلیه عمومی حتی هواپیما ها نیز این سیستم سوار شده است، تمامی قطعات به صورت خیلی بزرگتر و با قابلیت کمی متفاوت تر برای هواپیما های مسافربری استفاده شده است.

About مدیریت سایت

عاطفه محمدی، مدیر سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی، با مدیریت عاطفه محمدی، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *