یکشنبه , اردیبهشت 23 1403

آموزش ترمز گرفتن ماشین

آموزش ترمز گرفتن ماشین:

  • پاشنه پا را روی کف اتومبیل بگذارید.
  • با سینه پا پدال ترمز را فشار دهید.
  • ابتدا به آرامی فشار دهید.
  • در مراحل بعدی برای ترمزگیری کامل، فشار بیشتری اعمال کنید.
  • از ترمز ناگهانی خودداری کنید.

وقتی شما در حین حرکت هستید، برای کاهش سرعت خودرو و بهبود امنیت داخل و بیرون ماشین، باید پدال ترمز را به روش صحیح فشار دهید. مهمترین امر در رانندگی، تکرار و آموزش است و باید بدانیم که چگونه با پدال‌ها کار کنید و در چه مواقعی چه عکس‌العملی از خود نشان دهید. پدال ترمزبرای کاهش سرعت است، ولی نحوه رفتار با این پدال به این راحتی‌ها هم نیست.

چون اگر اصول و قواعد ترمز گرفتن را ندانید، باعث ساییدگی لاستیک خرابی در قطعات خودرو می‌شوید. پس آموزش ترمز گرفتن ماشین را جدی بگیرید تا از عواقب و خطرات جبران ناپذیر متعدد جلوگیری کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم آموزش و نکات متعددی را ارائه دهیم تا با رانندگی کردن به جان و مال خود و دیگران آسیب نرسانید.

 

با انواع حالت های ترمزگیری آشنا شوید:

اگر شما بدانید در چه مواقعی چگونه به درستی ترمز بگیرید مزیت‌های زیادی را برای خود و دیگران اعمال می‌شوید به عنوان مثال:

1-راحتی و آرامش برای سرنشینان خودرو به وجود می‌آورید.

2-باعث کاهش مصرف و سایش می‌شوید.

3-باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و احتمال لغزش و قفل شدن فرمان در خودرو را کاهش می‌دهید.

برای اینکه تمام مزایای بالا را برای خود داشته باشید باید با انواع حالت‌های ترمزگیری آشنا شوید پس به مطالب زیر توجه کنید.

1-ترمزگیری آستانه ای: این روش بیشتر در سطح آسفالت صورت می‌گیرد، و برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. در این روش فشار به ترمز به قدری است که چرخ‌ها به حد قفل شدن می‌رسند.

2-سیستم ترمزگیری با ای بی سی: این روش بیشتر برای رانندگان ماهر طراحی شده که به عنوان یک سیستم ضد قفل تایر است.

3-ترمزگیری با ۱۰۰ درصد قفل تایرها: این ترمزگیری بیشتر توسط رانندگان قدیمی انجام می‌شود.

4-ترمزگیری فرآوا این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که سطح حرکتی لغزنده است و خودرو دارای سیستم ABS نیست و این ترمزگیری انجام می‌شود تا تایرها کاملاً قفل شوند.

 

نکات و آموزش ترمز گرفتن ماشین:

پدال ترمز بین پدال گاز و کلاج قرار دارد و توسط پای راست کنترل می‌شود. استفاده از ترمز به سه روش است.

1-در روش اول به نام ترمز تند که بسیار خطرناک و منجر به تصرف می‌شود. شما نباید در مکان‌های پر ازدحام از آن استفاده کنید بهتر است شما با رعایت فاصله ایمن و سرعت مطمئن از این روش استفاده نکنید.

2-ترمز آهسته: بهترین نوع از ترمز است. هر جایی که می‌خواهید متوقع شوید حتماً از این روش استفاده کنید که بهتر است اول پای خود را روی کلات و پای راست خود را از روی گاز بردارید و سریع روی ترمز بگذارید. این روش بیشتر در سرعت‌های کمتر از ۱۵ کیلومتر رعایت می‌شود چون هم ماشین خاموش نمی‌شود،و هم با تمرکز بالا ماشین را متوقف می‌کنید.

مطالب مرتبط:  آموزش حرکت بین خطوط در جاده

3-نیش ترمز این روش برای کاهش سرعت است. در مواقعی که قصد ندارید کامل بایستید استفاده می‌شود و برای سرعت‌گیری گزینه مناسبی است. در این روش برای اینکه از سرعت گیر رد شوید در صورت پایین ابتدا کلاج و ترمز ولی در سرعت بالا با ترمز سرعت را کم و یا زیاد می‌کنید.

نکات طلایی وجود دارد که شما حتماً باید این موارد را رعایت کنید. اولین مورد این است که اگر سرعت شما کم است و می‌خواهید ماشین را متوقف کنید اول باید پای چپ را روی کلاس قرار دهید و کلاچ را تا آخر فشار دهید و بعد سریع پای راست خود را از روی گاز بردارید و روی پدال ترمز بگذارید تا ماشین متوقف و یا سرعتش کاهش یابد.

این آموزش بیشتر برای افراد مبتدی است که با سرعت کم شروع می‌کنند. در مواقع اضطراری و ناگهانی کلاس و ترمز با هم استفاده می‌شود، چون موثرترین روش برای جلوگیری از آسیب سرنشینان و قطعات ماشین است. وقتی سرعت شما نرمال است اول ترمز بعد کلاج را فشار می‌دهید،ولی سرعت شما اگر بالا باشد بهتر است اول ترمز بعد کلاج را بگیرید.

 

سیستم ترمز چکونه کار می کند؟

این سیستم با اراده راننده در ناحیه چرخ‌ها تولید اصطکاک می‌کند. و سرعت ماشین کم و یا کلاً متوقف می‌شود. این سیستم در واقع بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می‌کند. عملکرد این سیستم افزایش یافته و علاوه بر کاهش و توقف در سراشیبی‌ها و پیچ ها و در سطح لغزنده به کمک راننده می‌آید.

ترمزها سیستمی هستند که بر اساس قواعد دینامیک و اصطحکاک کار می‌کند، و بیشتر ترمزها به کمک روغن از خود عملکرد بالا و با کیفیتی نشان می‌دهند.

ترمزها از نظر مکانیکی انواع مختلفی دارند که مدل‌ها سال به سال در حال پیشرفت و در صنعت خودروسازی نقش آفرینی می‌کنند. در اینجا به چند مدل از ترمزها می‌پردازیم.

1-ترمز مکانیکی: عمل ترمزگیری در این خودروها به صورت مکانیکی و قدیمی است. به این صورت که از مسیر قطعات مکانیکی مثل میله‌های استوانه‌ای و چفت بست و فنر و غیره به چرخ‌ها منتقل می‌شود. امروزه این سیستم‌ها خیلی کارایی ندارند و بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شوند.

2-ترمز هیدرولیکی: در اکثر ماشین‌ها وجود دارد. شما از طریق فشار پدال و خطوط لوله‌های ترمز و سامانه ترمزگیری، روغن موتور را به پیستون و چرخ‌ها منتقل می‌کنید و در آنجا اصطکاک تولید می‌شود.

3-ترمز خلا: ترمز در لوله‌های ترمز، خلا ایجاد می‌کند. همچنین خلا موجب حرکت لنت و در نهایت اصطکاک و ترمز می‌شود. این مدل بیشتر در قطارها وجود دارد.

مطالب مرتبط:  مجازات رانندگی در مستی و حکم راننده مست چیست؟

 

سیستم ترمز دارای چه بخش هایی است؟

ترمز دارای بخش‌های مختلفی است، که در کنار هم کاهش سرعت را مدیریت می‌کنند. و اگر بخواهیم این قطعات را با هم بشناسیم باید سری به مطالب زیر بزنیم.

ترمز به دو بخش اصلی و ثانویه تقسیم می‌شود، که در بخش اصلی آن دارای سیلندر اصلی و مکانیسم های مربوط به ترمز دیسکی و یا کاسه‌ای در چرخ‌ها است. در بخش‌های جزئی ما می‌توانیم به پدال ترمز، بوستر ترمز، سیلندر اصلی ترمز، مخزن لوله‌ها و شلنگ‌های رابط، سیلندر چرخ، لنت ترمز، دیسک، فنر برگردان پیستون، کلید چراخ ترمز و… اشاره کنیم.

 

کدام ترمز ها برای اکثر ماشین ها مناسب تر است؟

برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که کدام ترمزها برای ماشین ما مناسب است؟ چون امروزه تنوع ترمزها چه از نظر مکانیکی و چه از نظر طراحی و شکل با یکدیگر متفاوت است. همچنین کارایی و کیفیت هر کدام از این ترمزها با همدیگر متفاوت است. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که مدل دیسکی را در خودروهای خود به کار ببرند، چون نحوه کار با آن راحت و به مرور زمان مزیت‌هایی برای خودرو دارد.

مزایای ترمز دیسکی:

  • صدای کمی دارد
  • شتاب منفی بیشتری به خود اختصاص داده است
  • کیفیت ترمز به نسبت سرعت در طول ترمز تغییر نکرده و کاملاً ثابت است
  • گرمای کمتری جذب می‌کند
  • نسبت به سایدگی حساسیت کمتری نشان می‌دهد

ترمز دیسکی انواع مختلفی دارد که ما می‌توانیم به ارگانیک، فلزی و نیمه فلزی و سرامیکی اشاره کنیم. در زیر به ویژگی این ترمزها می‌پردازیم.

1- ترمز ارگانیک: لنت این گونه از ترمزها از الیاف مصنوعی شیشه و یا لاستیک است. از این ترمزها امروزه استفاده نمی‌شود، چون با محیط زیست سازگاری ندارد. این گونه از ترمزها به خاطر داشتن ساختار نرم دارای صدای کمی دارند،ولی مدت استفاده از این ترمزها بسیار کم می‌باشد پس توصیه می‌شود اگر بیش از اندازه از اتومبیل استفاده می‌کنید به هیچ عنوان از این ترمزها در ماشین به کار نبرید.

2- ترمز نوع فلزی و نیمه فلزی: امروزه در بیشتر اتومبیل‌ها رایج شده‌اند. رایج‌ترین آنها از جنس مس و برنج و حتی فولاد و آهن هستند.‌

3- نوع سرامیکی این مدل هم نیروی خوبی برای توقف ماشین تولید می‌کند و هم دیر خراب می‌شود و به دلیل سبک بودن مورد توجه رانندگان قرار می‌گیرد. از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد ولی، قیمت آن کمی بالا می‌باشد. این لنت‌ها از الیاف سرامیک، ماده پر کننده و مواد چسباننده و مقدار کمی الیاف مس تشکیل می‌شوند.

 

کلام آخر:

ما در این مقاله شما را با یک قطعه اصلی خودرو به نام، ترمز آشنا کردیم. با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید، که ترمز چه اهمیتی در هنگام رانندگی دارد و با رعایت تمام موارد بالا به یک راننده خبره تبدیل می‌شوید.

افراد با روش‌های متعددی با ترمز کار می‌کنند، ولی بهتر است بدانید که شما باید پاشنه پای سمت راست را همیشه در کف ماشین قرار دهید و در مواقع ضروری ماشین را با ترمز کنترل کنید. در مواقع اضطراری به تدریج ترمز را بگیرید و از ترمزهای ناگهانی جلوگیری کنید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *