سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

نکات فنی خودرو (آموزش کامل)

نکات فنی خودرو، موارد مهم و کاربردی برای هر راننده!

توی زندگی پیشرفته امروز، خودروها نقش اساسی‌ای در زندگی ما ایفا می‌کنن؛ چه راننده باشید و چه نباشید ممکنه یک روز با یک خودروی خراب روبه‌رو بشید که اگر به نکات فنی خودرو آگاه باشید، حل مشکل براتون آسان‌تر خواهد بود. توی این مقاله می‌خوایم به شما مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دانستنی های فنی خودرو رو آموزش بدیم تا توی هر موقعیتی بدونید باید با خودروی خود چه کار کنید. خوب بریم که شروع کنیم!

 

آشنایی با سیستمهای فنی خودرو

سیستم‌های فنی خودرو نقش مهمی توی حرکت و سلامت خودروی شما دارن، اگر به عنوان راننده به خوبی با اطلاعات فنی خودرو یا حداقل اجزای مهم اون آشنا باشید و بتونید خودتون در فواصل زمانی مشخص سلامت اون‌ها رو چک کنید یا جهت تعویضشون اقدام کنید، در نهایت عمر مفید خودروی شما بیشتر میشه.

همیشه توجه به نشان‌گرهای خودرو مثل نشانگر هشدار برق، ترمز، موتور، روغن، درب و… که بیش از 100 عیب فنی را اطلاع‌رسانی می‌کند می‌تواند به شما در اقدام به موقع کمک کند. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های نکات فنی خودرو را بررسی خواهیم کرد.

 

لاستیک‌ها و سلامت آن‌ها

یکی از مهم‌ترین موارد در آموزش نکات فنی رانندگی، بخش مربوط به لاستیک‌ها است. سلامت لاستیک‌ها با میزان مصرف سوخت، کیفیت رانندگی، ایمنی خودرو و… ارتباط مستقیمی داره. شما به عنوان صاحب خودرو باید در فواصل زمانی مشخص باد لاستیک، آج و بالانس و اندازه اون‌ها رو با دقت بررسی کنید و در صورت نیاز خیلی سریع برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.

 

بلبرینگ کلاچ و صدای خرخر آن

اگر وقتی موتور روشنه و کلاچ می‌گیرید، صدای غیرعادی از موتور تولید میشه یا پدال کلاچ زیر پاتون می‌لرزه، احتمالا بلبرینگ کلاچ مشکل پیدا کرده. اگر به این ایراد رسیدگی نکنید به زودی دنده کلا جا نمیره و مشکل‌زا میشه و هزینه بیشتری براتون ایجاد می‌کنه.

 

موتور و فیلرگیری آن

ضریب انبساط حرارتی، یک ویژگی فیزیکی است که میزان انبساط مواد را در مقابل حرارت مشخص می‌کنه. حین ساخت موتور خودروها، سازندگان اون به این ضریب توجه ویژه‌ای دارن چرا که حین فعالیت خودرو و موتور آن گرمایی تولید می‌شود که باعث انبساط اجزای فنی خودرو خواهد بود.

سیستم حرکت سوپاپ‌ها این انبساط را به طور واضحی از خودشون نشون می‌دن و با توجه به جنس و حجمشون کارخونه فضایی برای انبساط حین تولید در نظر می‌گیره. حالا اگر این فاصله موجود باعث لقی قطعات بشه و میدان حرکتی اون‌ها در جهت طولی هم محدود باشه، فشار ایجاد شده باعث تاب برداشتن و سائیدگی قطعات و در نهایت خرابی سیستم فنی خودرو میشه. طبق نکات فنی خودرو اندازه‌گیری و فیلر موتور باید توسط تعمیرکار  و فردی ماهر انجام بشه.

مطالب مرتبط:  چگونه گواهینامه دانش آموزی بگیریم؟

 

دانلود سوالات فنی آیین نامه

 

لنت‌ها و سوت کشیدن آن‌ها

اگر حین ترمز صدای ناهنجاری ایجاد می‌شود، طبق نکات مکانیکی خودرو عامل این صدا لنت یا دیسک ترمزها است. در این صورت باید با توجه به نکات فنی خودرو عیب‌یابی انجام شود. به این صورت که جنس لنت، میزان نرمی اون، فشار پیستون ترمز، نوع قرارگیری لنت، ضخامت لنت و … مورد بررسی قرار بگیرن و عامل ایجاد صدای ناهنجار مشخص و در صورت نیاز لنت خودرو تعویض شود.

 

اهمیت تعویض روغن موتور

روغن موتور خودروی شما در کاهش اصطکاک و خنک کردن قطعات متحرک موتور و هم‌چنین تمیز نگه داشتن اون‌ها نقش مهمی داره و در ضمن بین سیلندر و پیستون رو آب‌بندی می‌کنه تا خوردگی به حداقل برسه پس کارکرد بهینه موتور و قطعات اون با وجود روغن موتور سالم امکان‌پذیر هستش. انتخاب روغن موتور خودرو باید بر اساس استاندارد کارخونه صورت بگیره و تعویض اون سر وقت انجام بشه تا خللی در عملکرد موتور ایجاد نشه.

 

توجه به استهلاک قطعات و تعویض آن‌ها

قطعات و تجهیزات خودرو مرتب در حال کار کردن هستن و طبق استاندارد کارخانه باید در فواصل زمانی مشخصی نسبت به تعویض اون‌ها اقداماتی انجام بدید. خیلی اوقات شاید لازم نباشه قطعه را تعویض کنید اما بررسی آن حتما لازم است. مواردی مانند شمع، لاستیک، لنت، صفحه کلاج، باتری و… مهم‌ترین این اجزا هستند اما اگر خودروی شما کارکرد زیادی دارد باید مرتبا توسط فردی متخصص و البته معتمد مورد بررسی قرار بگیرد.

آموزش فنی خودرو

 

نکات فنی خودرو حین رانندگی

توی آموزش فنی خودرو برای گواهینامه علاوه بر آشنایی با سیستمهای فنی خودرو نکات مهمی در رابطه با رانندگی صحیح نیز ارائه میشه که با رعایت کامل اون‌ها مشکلات و خرابی‌های فنی خودرو به حداقل میرسه و طول عمر مفید تجهیزات خودرو بیشتر میشه. در ادامه مهم‌ترین نکات فنی خودرو طبق این آموزش‌ها را مشاهده می‌کنید:

 

ترمز نکردن حین عبور از دست انداز

شما وقتی به دست انداز نزدیک میشید، نباید تا لحظات آخر صبر کرده و در نهایت با فشردن ناگهانی ترمز سرعت خودرو رو کم کنید چرا که این کار  نه تنها سرعت رو خیلی کم نمیکنه بلکه فشاری که به سیستم ترمز و اکسل وارد میشه بعدا براتون دردسر ایجاد می‌کنه. پس چیکار کنیم؟

وقتی به دست انداز نزدیک می‌شود قبل از رسیدن سرعت رو به مرور کم کنید تا حین عبور از اون‌ها با سرعتی معمولی و مجاز و بدون فشار به سیستم تعلیق و ترمز از روی دست انداز عبور کنید.

 

خلاص کردن دنده پشت چراغ قرمز

پشت چراغ قرمز یا وقتی که لازم است مدتی خودرو متوقف شود، باید دنده خودروی خود را خلاص کنید. جدا از این که خلاص نکردن دنده ممکنه باعث تصادف بشه، به دوشاخه کلاچ و گیربکس هم فشار بیشتری وارد میشه.

 

گاز ندادن قبل از خاموش کردن خودرو

وفتی خودروی شما از نوع کاربراتوری باشد، اگر قبل از خاموش کردن کمی گاز دهید، استارت خوردن و روشن شدن خودرو راحت‌تر خواهد بود. اما این تصور غلط متاسفانه برای خودروهای جدید انژکتوری هم وجود داره که طبق نکات فنی خودرو نه تنها اشتباهه بلکه دردسر هم ایجاد می‌کنه. چرا؟

مطالب مرتبط:  بهترین روش برای آب بندی یک ماشین صفر؟ [ آموزش ۱۰۰% ]

موقع خاموش کردن خودروی انژکتوری اگر گاز بدید یه کم بنزین سوخته کنار سوزن انژکتور باقی میمونه. این بنزین نه تنها روشن شدن خودرو رو راحت‌تر نمی‌کنه بلکه کیفیت اون رو کاهش میده.

 

نکشیدن ترمز دستی بدون دکمه

نکات خیلی جزئی هم می‌تونه روی سلامت خودروی شما تاثیر بذاره. مثلا خیلی از ماها عادت داریم که بدون نگه داشتن دکمه ترمز دستی اون رو می‌کشیم. این کار شاید به خاطر صدایی که ایجاد می‌کنه، موقع دعوا به شما انرژی مضاعف بده اما فشار زیادی رو به چرخ‌دنده‌های ترمز دستی وارد می‌کنه و حتی ممکنه باعث بشه سیم ترمز دستی قطع بشه.

 

گرم نکردن خودرو در حالت توقف

در خودروهای قدیمی و در فصول سرما رانندگان باید حداقل چند دقیقه‌ای را در حالت توقف خودرو را روشن می‌گذاشتند تا به اصطلاح خودرو گرم شود. هنوز هم گرم کردن خودرو در خودروهای جدید لازم است اما این کار دیگر نباید به صورت درجا انجام شود. برای این کار بهتر است پس از روشن کردن خودرو به آرامی شروع به حرکت کرده و حرکت خود را با سرعت پایین و با دنده 1 ادامه بدید تا آمپر خودرو به حد عادی خود برسد.

 

نذاشتن دست روی دنده حین حرکت

شاید این تیتر برایتان جالب باشد! اکثر رانندگانی که خودروی آن‌ها گیربکس دستی دارند، عادت دارند در تمام مدت حرکت یک دست خود را روی دنده بگذارند تا در صورت نیاز جهت تعویض آن اقدام کنند. این کار کاملا اشتباه است و باید از آن پرهیز کنید. چرا؟

اجازه بدید فنی بررسی کنیم! درون گیربکس یک میله کنترلی وجود داره که به چند دوشاخه مشترک بین دنده‌ها متصل است و در حالت عادی دوشاخه و چرخ‌دنده‌ها تماس زیادی ندارن. وقتی دست شما روی دنده قرار می‌گیره، در ابتدا شاید تنها باعث تعویض دنده به اشتباه شود اما اگر این حرکت دائما تکرار شود، نه تنها عاملی برای ساییدگی محل تماس دو شاخه‌ها خواهد بود بلکه حتی ممکن است باعث شکستن آن هم بشود.

اگر در کلاس‌های عملی رانندگی شهری و نکات فنی خودرو به شما تاکید می‌شود که هر دو دستتان روی فرمان خودرو باشد و دست را روی دنده نگه ندارید، یکی از دلایلش همین مورد است.

 

توجه به میزان سوخت خودرو

اگر از روی تنبلی همیشه تا آخرین قطره‌های بنزین خود را مصرف کرده و سپس به پمپ بنزین مراجعه می‌کنید، دست نگه‌ دارید. اگر باک شما از یه حدی کمتر خالی شود، علاوه بر این که رسوب و ناخالصی‌های ته باک وارد سیستم خودرو شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار میدن، سیستم سوخت رسانی هم ممکن است آسیب ببیند.

در خودروهای جدید طبق نکات فنی خودرو، سیستم به شکلی طراحی شده است که پمپ بنزین توسط بنزین موجود در باک خنک شده و حرارت خود را دفع می‌کنند. خالی بودن باک خودرو می‌تواند این روند را هم با اختلال مواجه کند.

به جای دیر بنزین زدن، با رانندگی با کیفیت مصرف بنزین خود را بهینه کنید. برای مثل کم گاز حرکت کرده و یا در دور بالای موتور رانندگی نکنید؛ اگر سرعت خودرو کم شدن خیلی زود به دنده کمتر بروید و بهتر است از سیستم‌های صوتی پرمصرف استفاده نکنید.

 

جمع‌بندی

شما حین گرفتن گواهینامه چه به صورت تئوری و چه عملی آموزش کامل فنی ماشین را پشت سر می‌گذارید و دقت به نکات آموزش‌ها می‌تواند امنیت شما را در رانندگی حفظ کرده و در عین حال احتمال خرابی‌ها و تعمیرات را به حداقل برساند. در این مقاله سعی کردیم کاربردتری‌ترین نکات فنی خودرو را مرور کنیم.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *