جمعه , اردیبهشت 21 1403

طریقه گرفتن فرمان در گردشها، پیچ ها، دور میدان و هنگام دور زدن

نحوه گرفتن فرمان در گردشها، پیچ ها، دور میدان و هنگام دور زدن

نکته‌ای که باید همواره به یاد داشته باشیم این است که فرمان را از سطح بیرونی آن بگیریم و به صورت ضربدری به سمت مورد نظر بچرخانیم. گرفتن فرمان از داخل آن یا از نواحی گرهی که داخل فرمان را به قسمت بیرونی متصل میکند، درست و توصیه شده نیست.

 

دو دلیل اصلی برای توصیه به چرخاندن فرمان از سطح بیرونی آن مطرح است:

  • نخست وجود گره‌های اتصال سطح داخلی فرمان و سطح بیرونی آن است که ممکن است در هنگام چرخاندن فرمان ایجاد مزاحمت کنند و حواس پرتی راننده را در پی داشته باشند.
  • دومین دلیل این است که گرفتن فرمان از قسمت داخلی، در مواردی که ماشین به هنگام دور زدن در چاله فرو رود، می‌تواند موجب آسیب وارد کردن و ایجاد فشار به مچ دست شود.

بنا به دلایل مطرح شده بهترین شیوه گرفتن و چرخاندن فرمان در هنگام دور زدن و گردش وسیله نقلیه، گرفتن فرمان از قسمت بیرونی و چرخاندن آن به صورت ضربدری است.

طریقه درست گرفتن فرمان در وسایل نقلیه سنگین به دلیل بزرگ بودن قسمت بیرونی فرمان یا همان قربیلک، قرار دادن دستها در وضعیت مشابه ساعت نه و ربع است. در وسایل نقلیه سنگین بر خلاف سواری، به دلیل بزرگ بودن شعاع قربیلک، رانندگان ناگزیرند به هنگام دور زدن و گردش از ناحیه داخلی فرمان آن را بچرخانند.

مطالب مرتبط:  دور دو فرمان (آموزش دور دو فرمانه و یک فرمانه)

اگر به مسابقات اتومبیلرانی علاقه‌مند باشید و این مسابقات را تماشا کنید، خواهید دید که رانندگان اتومبیل‌های مسابقه‌ای نیز فرمان را در وضعیت مشابه ساعت نه و ربع یا ده و ده دقیقه می‌گیرند.

**هرگز از قسمت پایین فرمان برای گرفتن یا چرخش آن استفاده نکنید.

 

تمرین چرخاندن فرمان در خانه

در حالتی مشابه نشستن در هنگام رانندگی بر روی مبل یا صندلی بنشینید و یک سینی متناسب با اندازه فرمان بر روی زانو خود قرار دهید.

تصور کنید در هنگام رانندگی هستید و قصد دور زدن دارید، در حالی که سینی را در دست دارید تمرین زیر را انجام دهید.

برای دستیابی به مهارت کامل هر روز، روزی پنج دقیقه تمرین زیر را انجام دهید. دست را در قسمت بالای سینی قرار داده ۵ ثانیه به چپ و ۵ ثانیه به راست سینی را بچرخانید.

فایده تمرین با سینی این است که چون داخل سینی خالی نیست شما به اجبار از بالای سینی اقدام به چرخاندن آن می‌کنید و به طریقه درست چرخاندن فرمان عادت می‌کنید.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *