جمعه , اردیبهشت 21 1403

چگونه فرمان ماشین را کنترل کنیم؟ (آموزش کار با فرمان)

چگونه فرمان ماشین را کنترل کنیم؟

چگونه فرمان ماشین را کنترل کنیم ؟

بسیاری از افرادی که در کلاس های آموزشی رانندگی شرکت می کنند، یکی از اولین سوالاتی که در ذهنشان به وجود می آید، این است که چگونه فرمان ماشین را کنترل کنیم؟

در واقع بخش اعظم یک رانندگی صحیح و بدون خطر، تسلط بر فرمان است و همانطور که می دانید، در ماشین های اتومات که دیگر نیاز به کلاج و عوض کردن دنده نیز ندارند، کنترل فرمان ماشین تنها کاری است که راننده باید بر آن تسلط کافی داشته باشد.

 نگه داشتن صحیح فرمان خودروی شما یک احتیاط ایمنی مهم است که باید هر وقت پشت فرمان می روید رعایت شود. هنگامی که آزمون رانندگی خود را به پایان می رسانید ، مدیر وضعیت بدن شما را هنگامی که پشت فرمان خودروی آزمایش هستید ، مشاهده می کند.

یکی از جنبه هایی که مربی به دنبال آن خواهد بود ، قرارگیری مناسب دستان شما بر روی فرمان است. بسیاری از رانندگان غالباً تعجب می کنند که چرا در حین معاینه لازم برای گرفتن گواهینامه رانندگی نحوه نگه داشتن یا استفاده از فرمان خودرو ارزیابی می شود؟

رانندگانی که از تکنیک صحیح برای نگه داشتن فرمان وسیله نقلیه خود استفاده می کنند، کمتر دچار سانحه می شوند و می توانند از وسیله نقلیه خود با بازده بیشتری استفاده کنند. آمارها نشان می دهد که تکنیک های نامناسب فرمان دلیل اصلی تصادفات هنگام رانندگان از جاده است. حتی رانندگان باتجربه باید حین رانندگی از وضعیت ، وضعیت بدن و قرارگیری دست خود آگاه باشند.

 

1- فرمان را با دو دست بگیرید.

فرمان را با دو دست بگیرید

تصاویر فیلم های هالیوودی پر از نمایش های وحشتناک نحوه هدایت ماشین است. بدون شک این موضوع به این دلیل است که از نظر بصری تکنیک های فرمان ایمن، کمتر چشمگیر هستند. بنابراین اگر سلامت خود و سرنشینان ماشین برای شما مهم است، باید فرمان را به دو دست بگیرید.

مطالب مرتبط:  دور دو فرمان (آموزش دور دو فرمانه و یک فرمانه)

تا حد ممکن کنترل ماشین را همیشه در دست داشته باشید. اگر اتومبیل شما اتومات نیست، در صورت نیاز دنده را تعویض کنید؛ اما پس از آن بلافاصله دست خود را به سمت فرمان برگردانید.

همچنین شما برای روشن كردن برف پاک كن ها، چراغ هاي جلو و چراغ هاي راهنما نياز دارید تا يك دست خود را از چرخ جدا كنيد اما معمولا این موارد نزدیک فرمان قرار دارند تا مدت زمان رانندگی با یک دست را به حداقل برسانند.

 

2- دست خود را خسته نکنید.

دست خود را خسته نکنید

 

در برابر اصرار برای شل شدن دست خود روی فرمان مقاومت کنید. اما در عین حال مواظب باشید که خیلی دستتان را بر روی فرمان فشرده نکنید زیرا که این کار می تواند بازوهای شما را خسته کرده و از کیفیت رانندگی شما بکاهد.

در موقعی که با پيچ رو به رو می شوید، به طور نا خودآگاه فشار دست بر روي فرمان بيشتر می شود. با اين كار ميزان چسبندگي بين تاير و اسفالت بيشتر نمي شود ! اما از قدرت مانور و سرعت رفلكس شما كاسته مي شود.

نکته مهم دیگری که باید بگوییم، در زمانی که احساس خستگی دارید و مسیر طولانی است، به هیچ عنوان وزن خود را روی فرمان ماشین نیاندازید زیرا این کار بسیار خطرناک است و توانایی کنترل ماشین را از شما می گیرد.

 

3- مثل عقربه های ساعت!

 

مثل عقربه های ساعت

 

فرمان را در “10 و 2” یا “9 و 3” نگه دارید. با دست چپ خود ، چرخ را در موقعیت 9 یا 10 نگه دارید و سمت دیگر فرمان را در موقعیت 3 یا 2 با دست راست نگه دارید.

  • بخاطر داشته باشید که ساعت 10 و 2 دیگر توصیه نمی شود زیرا در وسایل نقلیه با فرمان کوچکتر و مجهز به کیسه هوا می تواند خطرناک باشد.

هرگز از بخش پایینی فرمان، به خصوص در سرعت بالا برای هدایت ماشین استفاده نکنید.

 

چرخاندن فرمان فقط با کف یک دست یا شست قابل قبول نیست.در پيچ هاي به چپ، با دست راست بر روي فرمان فشار وارد كنيد و بالعكس؛ يعني دست راست براي پيچ  هاي به چپ و دست چپ براي پيچ  هاي به راست.

مطالب مرتبط:  انواع سیستم فرمان خودرو (الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی)

 

برای دنده عقب، تمام آینه های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید قسمت عقب خودرو عاری از افراد و موانع است.یک بازو را در پشت صندلی سرنشین کناری قرار دهید.نیم تنه بالایی خود را در آن جهت، 90 درجه بچرخانید تا از پنجره عقب بهتر دیده شود.

با دست دیگر خود ساعت 12 را بر روی فرمان بگیرید. بخاطر داشته باشید که در حالی که در این موقعیت هستید، دید محدودی از سمت راننده خودرو خواهید داشت.در صورت امکان، به ماشین اجازه دهید تا تحت حرکت خود به عقب بچرخد.در صورت نیاز به گاز، فقط یکبار فشار کافی را به پدال وارد کنید.

 

چگونه صاف رانندگی کنیم؟

برای اینکه بتونی صاف رانندگی کنی و از چپ و راست رفتن زیاد جلوگیری کنی، چند تا نکته ساده هست که باید رعایت کنی:

  1. به جلو نگاه کن: به جای اینکه به فرمان یا روبه‌روت نگاه کنی، سرت رو بلند کن و به جاده‌ی دورتر نگاه کن. اینجوری خودت رو صاف‌تر نگه می‌داری.
  2. فرمان رو درست بگیر: دست‌هات رو روی فرمان توی حالت ساعت 9 و 3 قرار بده. اینجوری کنترل بهتری روی ماشین داری.
  3. آروم فرمان بده: وقتی می‌خوای فرمان بدی، یهویی نپیچون. سعی کن آروم و با نرمی این کار رو انجام بدی.
  4. به جاده دقت کن: جاده‌ها ممکنه کج و معوج باشن یا شیب داشته باشن. همیشه حواست باشه که ماشینت به سمت کجا می‌کشه و با آرومی تنظیمش کن.
  5. سرعتت رو کنترل کن: اگه خیلی تند بری، کنترل ماشین سخت‌تر می‌شه. پس سرعتی رو انتخاب کن که بتونی ماشین رو خوب کنترل کنی.
  6. از خطوط روی جاده کمک بگیر: خطوطی که روی جاده کشیده شده، نشونه‌ی مسیر مستقیم هستن. سعی کن این خطوط رو دنبال کنی تا صاف حرکت کنی.
  7. مطمئن شو ماشینت تنظیمه: اگه ماشینت به یه سمت می‌کشه، شاید یه مشکلی داشته باشه. لاستیک‌ها، سیستم تعلیق، و تنظیم فرمان رو چک کن تا مطمئن بشی همه چیز درسته.

 

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

15 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    من گواهینامه ام رو تازه گرفتم یه مشکلی که دارم اینه که در سرعتهای بالا (دنده 3 یا 4) موقع تعویض دنده که دستم رو از روی فرمون برمیدارم که دنده رو کم یا زیاد کنم، انحراف پیدا می کنه و خطرناک هست. راهکاری برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنید؟

    • مدیریت سایت

      سلام دوست عزیز با دست چپ فرمون رو نگه دارید با دست راست دنده عوض کنید یک جای خلوت پیدا کنید مدام تمرین کنید

  2. سلام من جلسه دوم رانندگی هستم فرمان ماشین را نمی تونم کنترل کنم واینکه گاز رو تو نقطه ثابت نمیتونم نگه دارم

  3. من نمیتونم با ماشین سرعت بالابرم احساس میکنم ماشین چپ میره

    • مدیریت سایت

      سلام
      دوست عزیز اول فقط تمرین کنید اروم رفتن رو خیلی مهمه
      بعد کم کم با سرعت بالا رانندگی میکنید

      • خانم الان من نمیتونم با کلاچ بازی کنم منظورم اینه نمیتونم نیم کلاچ کنم دور دو فرمون بزنم یا دوبله پارک همش اذیت میشم

  4. سلام من جلسه دوم شهر هستم از نظر مربی به پدال ها تسلط داشتم ولی فرمان رو نمیدونم چه جوری کنترل کنم ایا اگه هر ۱۲ جلسه رو برم فرمان رو میتونم کنترل کنم

  5. سلام…ببخشید من اصلا نمیتونم گاز رو کنترل کنم یا زیاد میشع یا کم میشه باید چه نکته ای رو رعایت کنم؟

    • مدیریت سایت

      سلام عزیزم شما باید تمرین کنید و سعی کنید با سرعت پایین حرکت کنید اینجوری قلق گاز دادن را یاد میگیرید

  6. چرا داریم حرکت می‌کنیم سر ماشین کج میشه چه نکته ای رو رعایت کنم که مستقیم برم

  7. سلام خسته نباشید
    من اصلانمیتونم فرمان رادرست بگیرم همش کنترلش ازدستم خارج میشه دائم بافرمان بازی بازی میکنم😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *