سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

چه زمانی از نور بالا استفاده می‌کنیم؟

چه زمانی از نور بالا استفاده می‌کنیم؟

رانندگی ایمن با نکاتی همراهی می‌کند و یکی از مهمترین این نکات استفاده از نور بالا برای رانندگی در هنگام شب است. در هنگام رانندگی در شب باید چراغ‌های جلوی خودرو را در این حالت قرار دهید تا فضای کافی جاده را مشاهده کرده و با دشواری و محدودیت در دید مواجه نشوید.

عدم رعایت این نکته بسیار کوچک و در ظاهر جزئی باعث می‌شود تا محدوده دیدتان در تاریکی شب کم شده و حوادثی ناگوار در انتظار شما و سایر رانندگان باشد.

 استفاده از نور بالا در هنگام رانندگی اصول و قواعدی هم دارد که باید از آن‌ها تبعیت کنید. برای نمونه رانندگان نباید از این حالت در فاصله حدود ۱۵۲ متر از خودرویی که از روبرو به آن‌ها ‌ها نزدیک می‌شود استفاده کنند. به کارگیری این حالت در فاصله حدود ۶۰ تا ۹۰ متری از وسیله نقلیه دیگر که در جلوی شما واقع شده نیز صحیح به نظر نمی‌رسد.

در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چه زمانی از نور بالا استفاده می‌کنیم و این کار چه اصول و قواعد و نکاتی دارد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

 

استفاده از نور بالا در رانندگی

همان‌طور که می‌دانید رانندگی در شب با دشواری‌هایی همراه است و دو عامل تاریکی و وجود نورهای محیطی از مهمترین عوامل آسیب زا در این شرایط هستند.

تمامی رانندگان به دنبال اجرای روش‌ها و یا استفاده از راهکارهایی هستند تا بتوانند از میزان این دشواری‌ها و آسیب‌ها کم کنند و یکی از بهترین این راهکارها استفاده صحیح و به موقع از چراغ‌هایی است که بر روی خودرو نصب شده‌اند.

در حال حاضر خودروهای مختلف با فناوری‌های روز طراحی و تولید شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند و یکی از امکانات منحصر به فرد آن‌ها نور بالا و نور پایین است که می‌توان آن‌ها را اصلی‌ترین منابع نوری در یک خودرو محسوب کرد. این چراغ‌ها در جلوی خودرو نصب شده و می‌توانید از هر کدام در مواقع خاصی استفاده کنید. در ادامه به توضیح تفاوت‌های این دو نور خواهیم پرداخت.

تفاوت نور بالا و پایین

تفاوت نور بالا و پایین

نورهای بالا و پایین برای رانندگی بی‌خطر و امن طراحی شده‌اند و هر یک از اصول و قواعد مخصوص به خود تبعیت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید به منظور توقف آسان و ایمن یک خودرو که ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد چیزی در حدود ۳۵ متر مسافت نیاز خواهید داشت.

تفاوت نور بالا و پایین

در چنین شرایطی باید از نور پایین استفاده کنید. نوری که قادر است تا مسافت ۳۵ متر جلوتر از خودروی شما را روشن کند. در حقیقت با استفاده از نور پایین رانندگان می‌توانند خودروی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت خود را به سلامت متوقف سازند.

مطالب مرتبط:  چگونه بفهمیم سند ماشین به نام کیست؟

عملکرد نور بالا درست برعکس است. چراکه می‌تواند تا ۱۵۰ متر جلوتر از خودروی در حال حرکت را روشن کند. پس اگر در حال رانندگی هستید و خودروی شما چیزی میان ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد و تمایل به یک توقف امن و سالم دارید باید از نور بالا استفاده کنید.

در این صورت امکان مشاهده جزئیات و موانع موجود در فاصله ۱۵۰ متری از خودروی خود را خواهید داشت. به طور کلی می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت نورهای بالا و پایین، قدرت روشن کردن محیط است. به گونه‌ای که استفاده از نور بالا به رانندگان کمک می‌کند تا مسیر را دو برابر بیشتر از نور پایین مشاهده کنند و به عبارت دیگر این حالت دو برابر بیشتر از نور پایین از قدرت روشن کنندگی محیط برخوردار است.

 

روش تنظیم نور چراغ‌های جلو

اگر زاویه تابش نور چراغ‌های اتومبیل تنظیم نباشند به جای روشن کردن مسیر مستقیم و روبرو، طرفین جاده را روشن خواهند کرد و این عامل نیز دید راننده را کاهش خواهد داد. پس تنظیم کردن این چراغ‌ها به اندازه استفاده صحیح از آن‌ها اهمیت دارد.

در بیشتر خودروها برای تنظیم نور از یک پیچ استفاده می‌شود که در پشت چراغ‌ها و یا زیر کاپوت جای گرفته است. پس رانندگان می‌توانند با کمک این پیچ به راحتی کار تنظیم نور چراغ‌ها را به سرانجام برسانند. در برخی دیگر از خودروها این پیچ پشت رادیاتور جای گرفته و دسترسی به آن ساده نیست. اگر می‌خواهید نور چراغ‌های این خودروها را تنظیم کنید باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

در مواقعی که پیچ تنظیم چراغ‌ها در دسترس شما است باید ارتفاع را نیز مشخص کنید. برای انجام این کار بهتر است خودروی خود را بر روی یک سطح صاف کنار دیوار جای دهید و آن را به گونه‌ای قرار دهید که سپر در نزدیکترین فاصله به دیوار قرار بگیرد.

پس از آن چراغ‌ها را روشن کرده و نقطه مرکزی محلی که بر سطح دیوار نور به آن تابیده است را علامت گذاری کنید. سپس خودرو را ۷.۵ متر از دیوار فاصله دهید و دوباره چراغ‌ها را روشن کنید و شروع به چرخاندن پیچ تنظیم نمایید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مرکز نور چراغ‌ها دقیقاً با قسمت علامت گذاری شده منطبق شود.

 

چه زمانی از نور بالا استفاده کنیم تا رانندگی ایمنی داشته باشیم؟

استفاده از نور بالا در مواقع دید محدود در مناطق شهری، بزرگراه‌های بین شهری و مناطق روستایی و جاده‌های با نور کم ضرورت دارد. در ادامه به شرح مختصر این موارد خواهیم پرداخت.

 

استفاده از نور بالا در مواقع دید محدود در مناطق شهری

در هنگام رانندگی در یک خیابان تاریک در مناطق شهری، جاده‌های ناشناخته، منطقه در حال ساخت و ساز و…. استفاده از نور بالا ضرورت دارد. چراکه ممکن است نتوانید به خوبی روبروی خود را مشاهده کنید. در چنین شرایطی بهتر است از نور بالا استفاده شود به ویژه در شرایطی که وسیله نقلیه دیگری در نزدیکی شما وجود ندارد.

استفاده از این حالت در حین رانندگی در شب و با محدوده دید کم باعث می‌شود تا عابران پیاده، دوچرخه سواران و‌…. نیز ایمنی بالاتری داشته باشند. شما می‌توانید در مناطق شهری از حالت نور بالا در محدوده ۹۰ تا ۳۰۵ متر از وسایل نقلیه‌ای که از روبرو به سمتتان می‌آیند استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  آموزش رانندگی در جای شلوغ

همچنین استفاده از این حالت در محدوده ۶۰ تا ۹۰ متر از وسایل نقلیه جلویی در نزدیکی تابلوهای توقف و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز مناسب است.

 

در بزرگراه‌های بین شهری

بدون شک یکی از مهمترین موارد استفاده از نور بالا بزرگراه‌های بین شهری به ویژه بزرگراه‌هایی است که در آن‌ها با کاهش دید در رمپ‌های خروجی و ورودی مواجه هستید.

حواستان باشد که از این حالت در مواقعی که به خودروهای دیگر نزدیک می‌شوید استفاده نکنید. چراکه میدان دید رانندگان دیگر را کاهش خواهید داد. در چنین شرایطی بهتر است بلافاصله این حالت را به حالت نور پایین تغییر دهید.

 

در مناطق روستایی و جاده‌ها

استفاده از نور بالا در مناطق روستایی و جاده‌هایی که نور کمی دارند اهمیت ویژه‌ای دارد. چراکه ممکن است در این شرایط آسیب‌هایی متوجه شما و دیگران شود. در واقع با کمک این حالت می‌توانید محدوده بسیار وسیع‌تری را مشاهده کنید.

در بسیاری از مناطق روستایی احتمال عبور و مرور حیوانات نیز وجود دارد و یا حتی ممکن است عابران پیاده و دوچرخه سواران از نزدیکی شما عبور کنند. پس در این وضعیت باید حتماً از نور بالا استفاده شود تا از میزان خطرات کم شود.

 

سوالات متداول

چه موقع از نور بالا استفاده می‌کنیم؟

با توجه به مطالبی که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده از نور بالا برای رانندگی در شب و در مواقعی که خودروی جلویی و روبرویی بیشتر از ۱۵۰ متر با شما فاصله دارند مناسب بوده و در برخی از مواقع ضرورت اساسی دارد.

 

چه زمانی از حالت نور بالا استفاده نکنیم؟

استفاده از این حالت در شرایطی که در یک آب و هوای مه آلود، بارانی و یا برفی رانندگی می‌کنید مناسب نبوده و گاه خطرات بیشتری را برایتان به وجود می‌آورد. چراکه در این شرایط امکان محدودتر شدن دید وجود دارد.

در این وضعیت پرتوهای نور به صورتی کاملاً مستقیم به مه و یا باران برخورد کرده و به چشمان شما بازگردانده می‌شوند. در آب و هوای برفی نیز امکان بازتابش نور بیشتر از سمت برف و یخ‌های کریستال شده به سمت شما وجود دارد. به همین دلیل استفاده از نور بالا در این وضعیت‌ها دیدن سطح جاده را برای شما دشوارتر می‌سازد.

 

قوانین استفاده از نور بالا و نور پایین در رانندگی

مطابق با آنچه در کتاب آیین نامه رانندگی آمده است، نوربالا به همان چراغ رانندگی گفته می‌شود. چراغی که در جلوی خودرو نصب شده و برای روشن کردن فضای روبرو تا فاصله دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نور پایین مسافت کمتری را نسبت به نور بالا روشن کرده و به خیرگی و اختلال دید راننده‌ای که در حال نزدیک شدن به ما از سمت جلو است، منجر نمی‌شود.

به طور کلی قانون اصلی استفاده از نور بالا این است که بهتر است این نور برای رانندگی در شب استفاده شود. البته تا زمانی که خودروی دیگری از روبرو نزدیک نشده و یا جلوی ما واقع نشده است.

 

از چه فاصله‌ای باید از نور پایین استفاده کرد؟

همان‌طور که در متن نیز اشاره شد نور بالا قادر است تا فاصله ۱۵۰ متری را روشن کند. پس تا زمانی که خودروی روبرویی به این فاصله نرسیده می‌توانید از این حالت استفاده کنید.

ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که در شرایطی که خودروی شما با اتومبیل جلویی کمتر از ۱۵۰ متر فاصله دارد و به منظور پیشگیری از بازتاب آزاردهنده نور برای خودروی جلویی، باید نور بالا خاموش شده و به جای آن از نور پایین استفاده شود تا از دیگر رانندگان نیز حفاظت به عمل آید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *