یکشنبه , اردیبهشت 23 1403

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی 1403

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی

گرفتن گواهینامه رانندگی چه مدت طول میکشد

 بسیاری از نوجوانان و جوانان تا رسیدن سن ۱۸ سالگی روز شماری می‌کنند که رانندگی کردن با اتومبیل، را تجربه کنند. البته می توان گفت رانندگی جزکارهایی است که تقریبا هر کسی دوست دارد حداقل یکبار تجربه‌اش را داشته باشد.

 یکی از مهم‌ترین شروط  رانندگی در ایران براساس قانون راهنمایی و رانندگی داشتن سن 18 سال تمام است. زیرا بعد از آن می‌توان برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کرد. اما  مراحل گرفتن  گواهینامه، بدین صورت است که فرد باید چند هفته‌ای تحت آموزش قرار گیرد.

دریافت گواهینامه هزینه‌هایی هم دارد که باید فرد متقاضی پرداخت کند و مدارکی هم باید ارائه نماید .پس اگر فردی قصد دارد دست به فرمان شود و رانندگی یاد بگیرد باید حداقل پس اندازی برای این موضوع داشته باشد.  مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی به شرح زیر است.

 

1- چه نوع گواهینامه‌ای مورد نیاز شما است؟

فرض بر این است که فرد می‌خواهد گواهینامه رانندگی با خودرو سواری سبک‌ بگیرد. این نوع ازگواهینامه در سال‌های گذشته گواهینامه پایه 2 نام داشت.

بسیاری از افراد هنوز هم گواهینامه خودرو سواری را به همین نام میشناسند. اما در سال های اخیر این نام گذاری تغییر کرده است و گواهینامه پایه 3 نامیده شده است.

دسته بندی گواهینامه‌ها و نامگذاری هر نوع آن باعث شد که شیوه های جدیدتری به منظور ساماندهی در دستور کار پلیس راهور قرار بگیرد.

بر این اساس، نظام جدید صدور گواهینامه تغییر یافت و تعداد گواهینامه‌ها از ۶ نوع به 3 نوع کاهش یافت و به نام های پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ تبدیل شدند و مدت اعتبار گواهینامه‌ تا سن ۶۵ سال ۱۰ سال، از سن ۶۵ تا ۷۵ سال به مدت 5 سال اعتبار و از سن ۷۰ سال به مدت 2 سال دارای اعتبار است.

در این شیوه گواهینامه «ب۱» قدیم معادل همان پایه ۳، گواهینامه «ب۲»  قدیم معادل پایه ۲ و گواهینامه‌های «پ۱» و گروه «ت» هر دو معادل پایه یکم در نام گذاری جدید است که در موقع تعویض گواهینامه، معادل‌ آن تحویل داده می‌شود. با این حساب برای رانندگی با خودروهای سواری سبک گواهینامه پایه 3 مناسب است.

 

2- حضور حتمی در آموزشگاه و ارائه مدارک الزامی

تنها به آموزشگاه‌های مخصوص رانندگی  برای گرفتن گواهینامه رانندگی خودروهای سواری‌  یا گواهینامه پایه 3 باید مراجعه شود. خدمات این آموزشگاه‌ها چندان تفاوت زیادی با هم ندارد.

مطالب مرتبط:  مراحل دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی مهاجرین افغان

مثلا هزینه‌ها در تمام آنها یکسان است، پس انتخاب نزدیک ترین آموزشگاه به محل زندگی یا کار بهترین پیشنهاد است. خاطر نشان می شود که مدت زمان آموزش تقریبا 3 هفته است. و لازم است قبل از مراجعه به آموزشگاه مدارک خواسته شده آماده باشد و در اختیار آموزشگاه قرار گیرد.

 

3- هزینه‌ها

سالانه هزینه های مربوط به آموزش افزایش می یابد از این رو افرادی که از سال های قبل اقدام به دریافت گواهینامه کردند، حتما از بالا رفتن هزینه‌های دریافت گواهینامه ها باخبر هستند.

پیشنهاد این است اگر واقعا قصد استفاده و رانندگی ندارید و قرار است که گواهینامه فقط به‌عنوان یک مدرک در کیف‌تان قرار گیرد، از این کار منصرف شوید و در زمان دیگری اقدام کنید.

در هر حال هزینه‌ به 2 بخش تقسیم می شود که شامل اول، هزینه‌های مربوط به آموزشگاه رانندگی و دوم هزینه‌هایی که باید به ‌حساب نهادهای دولتی واریز گردد. همه این توضیحات درآموزشگاه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

 

4- شرکت در کلاس‌های ت‍ئوری و معاینه سلامت

برخورداری از سلامت جسمانی به این منظور که دید چشم‌ها نباید مشکلی داشته باشد، برای تایید همین هم در این مرحله یک پزشک معتمد نیروی انتظامی معرفی می‌شود تا معاینات لازم انجام گردد.

در مرحله بعد چک شدن گروه خونی با انجام یک آزمایش باید انجام شود و در نهایت برگه جواب آزمایشگاه به آموزشگاه تحویل داده شود. سپس می توان در کلاس‌‌های آموزشی تئوری که شامل 8 جلسه 2 ساعته می باشد شرکت کرد.

این کلاس شامل 6 جلسه کلاس آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و 2 جلسه آموزش فنی خودرو می باشد. حضور در این کلاس‌ها الزامی است.

در صورت غیبت، داوطلب حتما باید در کلاس‌های جایگزین شرکت کند. در انتها هم یک آزمون اولیه توسط آموزشگاه گرفته خواهد شد. قبولی در این آزمون شرط حضور در دوره‌های آموزشی عملی یا همان رانندگی با خودروهای آموزشی است.

معمولا آزمون آیین‌نامه رانندگی هفته‌ای یک‌بار برگزار می‌شود. در صورت قبول نشدن بعد از گذشت یک هفته مجددا می‌توان در آزمون شرکت کرد.

 

5- آموزش رانندگی در معابر شهر

افرادی که برای نخستین بار پشت فرمان یک خودرو قرار می‌گیرند دچار هیجان خواهند شد و این در صورتی است که فرد هیچ گونه سابقه ای در رانندگی نداشته باشد.

کنترل این هیجانات بسیار مهم است. این مرحله از آموزش باید در 10 تا 12 جلسه بصورت عملی برگزار گردد. انتخاب ساعت‌های آموزش رانندگی در بسیاری از آموزشگاه ها توافقی است، یعنی آموزشگاه وضعیت وقت‌های آزاد افراد را درنظر می‌گیرد و البته  افراد هم باید در تعیین ساعت آموزش کمی انعطاف داشته باشند.

مطالب مرتبط:  کلاهبرداری با عنوان: خرید و فروش گواهینامه رانندگی جعلی و اصلی

یکی از موارد تخلف عدم شرکت در کلاس آموزشی حضوری و تایید کارت یا کارنامه به شکل صوری توسط مربی و مهر کردن آن می باشد. اگر این اتفاق توسط اداره راهنمایی و رانندگی محرز گردد، در اینصورت هم کارت مربیگری مربی باطل و هم آموزشگاه‌ پلمب خواهد شد.

بنابراین حضور مربی و داوطلب در طول تمام جلسات آموزش رانندگی الزامی است. نکته بعد هم این است که در طول کلاس‌های رانندگی، به هیچ عنوان فردی با خودرویی غیراز خودروهای مخصوص آموزشگاه، حق تمرین ندارد.

 

6- شرکت در آزمون‌های رانندگی چگونه است؟

معمولا آموزشگاه‌ رانندگی، پس از پایان جلسات آموزش عملی، یک آزمون داخلی توسط مربی برگزار می کند. تا در صورت نیاز کلاس آموزشی گذاشته شود.

در مرحله بعد که آزمون نهایی توسط یک افسر راهنمایی و رانندگی گرفته خواهد شد باید حضور داشت. اما قبل از آزمون عملی باید داوطلبان در آزمون نهایی تئوری حضور یابند.

قبولی در این آزمون شرط حضور افراد در آزمون عملی است. معمولا باید 15 دقیقه تست رانندگی و مهارت‌ در این زمینه توسط افسر راهنمایی و رانندگی بررسی گردد.

اگر مورد قبول مورد تایید واقع شد که هیچ، اما درصورت مردودی باید مجددا تقریبا 10 ساعت یا همان 5 جلسه دوره آموزش تعیین گردد. که نیازمند هزینه خواهد بود.

ممکن است بین آزمون‌ها هم وقفه ایجاد گردد.توجه به این نکته که معاینات پزشکی تا 6 ماه، قبولی آیین‌نامه‌ تا 2 سال و قبولی مهارت رانندگی‌ فقط یک سال اعتبار دارد ضروری است. در غیر اینصورت باید مراحل  دوباره طی شود.

 

گواهینامه هوشمند چیست؟ نکته‌های طلایی که باید حتما بدانید

گواهینامه‌ای که برای داوطلبان صادر می‌شود یک گواهینامه هوشمند است. در این نوع از گواهینامه‌ها، نوع وسیله رانندگی مشخص و همچنین علاوه بر مشخصات فردی، محدودیت‌های جسمی، گروه خونی فرد و بیماری‌های خاص در چیپ الکترونیکی قرار گرفته است.

چیپ‌های هوشمند این گواهینامه ها تمامی مشخصات فردی راننده مانند نوع گروه خونی، بیماری‌ خاص، تخلفات و نمرات منفی راننده را ثبت می کند. یعنی راننده تمام سوابق خود را در گواهینامه همراه دارد و افسران راهنمایی و رانندگی با کنترل گواهینامه تمام این اطلاعات را می توانند بررسی کنند.

دریافت کنندگان گواهینامه‌ پایه ۳، سال اول مجاز به تردد در جاده‌های برون‌شهری و تردد در شب نیستند.

همچنین برای دریافت گواهینامه پایه ۲ باید ۲ سال از زمان صدور گواهینامه پایه ۳ متقاضی گذشته باشد. این نوع از گواهینامه برای حداکثر بار ۶ تن و جابه‌جایی ۲۶ سرنشین مناسب و صادر می‌شود.

همچنین گواهینامه‌ پایه 1 برای حمل بار بیش از ۶ تن و یا جابه‌جایی افراد بیش از ۲۶ نفر و خودروهای سنگین مناسب می باشد. شرط سنی متقاضیان دریافت گواهینامه پایه یک باید حداقل ۲۵ سال است. همچنین ۲ سال از زمان صدور گواهینامه پایه ۲ آنها سپری شده باشد.

منبع : وب سایت آموزشگاه رانندگی سبقت – سوالات آیین نامه https://questions-regulations.com

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

7 دیدگاه ها

  1. مهسا مقامی فر

    سلام روز خوش ، اگر تعداد جلسات اموزش عملی رانندگی ، ۷ جلسه باشه و کمتر ۱۲ تا ، قانونیه ؟

  2. سلام دوستان شناسنامه من قدیمی هست رفتم که جدید بگیرم گفتند فعلا شناسنامه جدید نمیدند کارت ملی جدید دارم امکان سبتنام برای من وجود دارد ممنون میشم که به سوالم جواب بدید

  3. سلام این گذشتن دوسال از گواهینامه پایه دوم کمتر نمیشه

  4. میترا صداقت

    سلام اگه گواهینامه بخری قانونی ثبت میشه لطفا جواب من بدین ممنون میشم

    • مدیریت سایت

      دوست عزیز گواهینامه جعلی اگر منظورتون هستش اینها کلاهبردار هستند و ثبت نمیشه

  5. سلام جون هرکی که دوست دارید یک مسلمون به من بگه آموزشگاه رانندگی برای گرفتن گواهینامه پایه یک کجاست از اول از کجا باید استارت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *