دوشنبه , اردیبهشت 24 1403

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا حساب چیست؟ آشنایی با انواع مفاصا حساب بیمه و مالیاتی

در این مقاله درباره‌ی مفاصا حساب و انواع آن پرداخته شده است، شما اطلاعاتی راجب مفاصا حساب بیمه و مالیات کسب کرده و مراحل درخواست و مدارک مورد نیاز آن به طور کامل توضیح داده شده است.

عناوین مقاله:

  • مفاصا حساب چیست؟
  • انواع مفاصا حساب
  • مفاصا حساب شامل چه قراردادهایی می‌شود؟
  • مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه است؟
  • مفاصا حساب بیمه به عهده چه کسی است؟
  • دریافت مفاصا حساب شرکت های پیمانکاری چگونه است؟
  • مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه به چه شکل است؟
  • مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب بیمه چیست؟
  • مفاصا حساب مالیاتی چیست؟
  • روش های دریافت مفاصا حساب مالیاتی چگونه می‌باشد؟
  • مراحل دریافت مفاصا حساب مالیاتی
  • مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی چیست؟
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب ملک
  • مفاصا حساب مالیاتی نقل وانتقال سهام
  • ویدیو آموزشی مفاصا حساب در یک دقیقه

 

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا حساب به معنی تسویه حساب می‌باشد. مفاصا حساب برگه ای می‌باشد که تا تاریخ مقرر در ازای رسیدگی به حساب، مبنی بر تسویه حساب است.

به بیان ساده تر زمانی که قرارداد میان دو طرف به پایان میرسد نوبت انجام مرحله تسویه حساب و حسابرسی است. درواقع مفاصا حساب همان برگه تسویه حسابی می‌باشد که تحویل کسی می‌شود که درآمد هزینه با او است. مفاصا حساب در تمام امور قراردادی وجود دارد و برای روشن کردن و انجام امور تسویه مفاصا حساب صادر می‌شود.

 

انواع مفاصا حساب

همانطور که گفته شد، مفاصا حساب در هر قراردادی (قرارداد های حقیقی و حقوقی) مورد پیدا می‌کند.

مفاصا حساب انواع مختلفی دارد که به آنها در ادامه می‌پردازیم.

  • مفاصا حساب مالیاتی 
  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب ساختمان
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

 

مفاصا حساب شامل چه قراردادهایی می‌شود؟

تمام قراردادهای مانند: انتقال، رهن، اجاره ی ملک انتقال دهنده باید مفاصا حساب را دریافت کرده و برگه مفاصا حساب را که همان برگه تسویه حساب می‌باشد را به طرف مقابل (گیرنده) تحویل دهد.

بر مبنای ماده 38 هرگونه قرارداد واگذار‌‌‌نده باید تا پایان قرارداد نسبت به دریافت مفاصا حساب و ارائه آن اقدام کرده و با دریافت مفاصا حساب نسبت به پس گرفتن 5% مبلغ که برای املاک در صورت صدور سند رهن، اجاره، قطعی می‌باشد و البته برای قراردادهای کاری در پایان قرارداد است.

 

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه است؟

مفاصا حساب بیمه به تسویه حساب با سازمان بیمه تامین اجتماعی گفته می شود. این تسویه حساب بر مبنای ماده های 37 و 38 قانون تامین اجتماعی و بر اساس مراحل درخواست تسویه حساب بیمه انجام می گیرد.

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی فرآیندی است که طی آن نامه تسویه حساب بیمه تهیه و ارائه می شود. نامه تسویه حساب بیمه نامه ای است که در آن فاکتورهای مالی و گزارش هایی مشخص شده که نشان دهنده تسویه با سازمان تامین اجتماعی است که در اختیار پیمانکار جهت تسویه قرار می‌گیرد.

ماده 37: تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره ملک صورت می‌گیرد که انتقال دهنده باید مفاصا حساب سازمان را دریافت کرده و به گیرنده تحویل دهد.

ماده 38: زمان بستن قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که در اتمام قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کرده وآن را به گیرنده تحویل دهد. این عملیات به معنای پایان قرار با بیمه است.

مطالب مرتبط:  تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست؟

 

مفاصا حساب بیمه به عهده چه کسی است؟

همانطور که گفته شد مفاصا حساب بیمه شامل مدارک تسویه حساب با بیمه‌ی تامین اجتماعی است که پیمانکار برای دریافت این نامه باید اقدام کند، تمام پیمانکاران دولتی وغیر دولتی، باید نسبت به استخدام نیرو و بیمه‌ی آنان اقدام کنند. جهت تضمین بیمه کارکنان تسویه حساب آنان با سازمان  تامین اجتماعی درصدی از مبلغ پرداختی کارفرما به پیمانکار نزد کارفرما می‌ماند کیه این میزان مبلغ تقریبا 5%مبلغ قرارداد است، پیمانکار تا وقتی که کارهای مربوط به بیمه کارکنان قراردادی و تسویه حساب با سازمان را تکمیل نکرده باشند از باقیمانده طلب خود محروم می‌باشند.

 

دریافت مفاصا حساب شرکت های پیمانکاری  چگونه است؟

  1. مرحله ی اول نامه ی درخواست مفاصا: در پایان قرارداد پيمانكار يك نامه از كارفرما به عنوان نامه پايان كار بگيرد كه در آن مواردي مثل شروع و پايان مدت قرارداد، مبلغ ناخالص قرارداد، درصد مكانيكي و دستي كار و اينكه تهيه چه مواردي بر عهده پيمانكار و چه مواردي بر عهده كارفرما بوده مشخص می‌نماید.
    اين نامه كارفرما خطاب به تامين اجتماعي و درخواست مفاصا حساب با آن شماره قرارداد منعقده با شما می‌کند.
  2. مرحله دوم دریافت نامه توسط سازمان تامین اجتماعی: شما نامه كارفرما را براي واحد درآمد تامين اجتماعي برده و مسئول پرونده پيمان شما با توجه به اطلاعات نامه پايان كار كارفرما، براي درصد مكانيكي كار شما 6/7% محاسبه و براي درصد دستي شما 7/16% محاسبه و 9/1 درصد مبلغ مفاصا حسابتان حق بيمه بيكاري براي شما محاسبه می‌کند و جمع اين سه مورد مبلغ مفاصا حساب شما
    می‌شود با توجه به اینکه درصد کار مکانیکی ۷/۶ % می باشد ، هرچه میزان کار مکانیکی بیشتر باشد برای شما بهتر است. 
  3. مرحله ی سوم پرداخت مفاصا حساب:بهر چه تاكنون بيمه پيمان ماهيانه پرداخت نموده‌اید از مبلغ محاسبه شده كسر می‌کند و زمانيكه شما بقيه مبلغ پرداخت نمايد می‌توانید مفاصا حساب بگيرد. پیمانکار می‌توانند در صورتی که به حق بیمه اعتراض دارد طی مدت 30 روز آن را ابلاغ کند، اگر اعتراض مورد قبول واقع شد حدود 7 روز کاری مفاصا حساب صادر می‌شود.

 

مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه به چه شکل است؟

پس از پایان کار، مفاصا حساب بیمه را پیمانکار به کارفرما تحویل می دهد.کارفرمایان باید مراحل زیر را جهت تسویه حساب بیمه انجام دهند.

  1. مرحله اول: یک نسخه از قرارداد را باید به شعبه تامین اجتماعی ارائه گردد.
  2. مرحله دوم: در این مرحله پرونده تشکیل داده و کد کارگاهی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.
  3. مرحله سوم: تمامی لیست بیمه کارکنان باید به شعبه تامین اجتماعی ارسال شود و حق بیمه آنان پرداخت شود.

پس از ارائه گواهی پایان کار مراحل زیر برای اطمینان از درستی و صحت آن قرار گیرد.

  • مدت زمان قرارداد
  • عمرانی و غیر عمرانی بودن پروژه توسط مسئول پرونده
  • درصد مکانیکی کار
  • درصد دستی کار
  • حق بیمه بیکاری

سازمان تامین اجتماعی بعد از دریافت الباقی، نامه مفاصا حساب بیمه را صادر می‌کند.

 

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب بیمه چیست؟

مدارک زیر برای صدور و دریافت مفاصا حساب بیمه لازم می‌باشد:

  1. گرفتن ردیف پیمان و کد کارگاهی که نیازمند مدارکی همچون معرفی نامه انتقال دهنده کار (کارفرما) و کپی قرارداد است.
  2. اصل نامه کارفرما که شامل نام و نشانی کارفرما، اعلام پرداخت طلب ها، مبلغ قرارداد، موضوع قرارداد حتما در آن باید ذکر گردد.
  3. تاریخ شروع و پایان قرارداد و مبلغ کل کارکرد باید ذکر شود
  4. صورت وضعیت قطعی
  5. مدارک شرکت شامل آگهی تاسیس، آخرین آگهی تغییرات، اساسنامه برای اشخاص حقوقی و کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) برای اشخاص حقیقی
  6. گواهی معرفی نامه کارفرما شامل تمامی موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه
  7. صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
مطالب مرتبط:  6 علت چپ کردن ماشین [ آموزش ۱۰۰% ]

 

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی به معنی دریافت برگه تصفیه بدهی مالیاتی است. مودبان بعد از ارائه صورت حساب‌های سود و زیان، مدارک و اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی می‌کنند و با بررسی های صورت گرفته صورت حسابی را مبنی بر میزان بدهی مالیاتی دریافت می‌کنند و این بدهی را تصفیه می‌کنند می‌توانند برای دریافت تصفیه حساب خود یا همان مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایند. برگه مفاصا حساب مالیاتی پس از راستایی آزمایی مدارک، صحت آن ها و تسویه حساب مالیاتی صادر می شود.

 

روش های دریافت مفاصا حساب مالیاتی چگونه می‌باشد؟

تمامی افراد حقوقی باید در امور مالیاتی پرونده تشکیل دهند، و پس از تشکیل کد اقتصادی در اختیار پرداخت کنندگان قرار می‌گیرد.

در واقع شرکت ها پس از اینکه در موعد مقرر اقدام به ارائه صورت حساب های سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی می کنند و با بررسی های صورت گرفته صورتحسابی را مبنی بر میزان بدهی مالیاتی دریافت می کنند و این بدهی را تسویه می کنند می توانند برای دریافت تسویه حساب خود یا همان مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایند.

 

مراحل دریافت مفاصا حساب مالیاتی

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی باید مراحل زیر را انجام داد:

  1. قبل از هر کاری باید اصل بدهی مالیاتی را تسویه کرده و گواهی پرداخت را به اداره مالیات تسلیم نموده و رسید دریافت کنید
  2. پس از پرداخت بدهی باید برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی، درخواست بدهید. این درخواست باید به اداره مالیات و به صورت کتبی باید باشد و در آن قید شود که خواهان صدور برگه قطعی مالیات هستید و درخواست بخشودگی مالیات نیز دارید. لازم به ذکر است که فرم های مالیاتی شامل تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده 235 ق.م.م می‌باشد را تکمیل کرد.
  3. مودی پس از مشخص کردن و دریافت میزان بدهی و تایید خلاصه وضعیت مالیاتی طبق ماده 235 قانون مالیات تا پنج روز کاری زمان در اختیار دارد که بدهی مالیاتی خود را تسویه کند و برای امضا به مسئول مربوطه تحویل دهد. انجام این مرحله حداکثر سه روز زمان نیاز دارد تا امضای مسئول مربوطه را دریافت کند.

لازم به ذکر است: در صورت وجود بدهی، این موضوع به اطلاع پرداخت کننده میرسد و در صورت دریافت بدهی مالیاتی مودی خود یا وکیل قانونی آن باید اقدام به پرداخت بدهی خود کند.

 

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی به شرح زیر می‌باشد:

  1. تهیه خلاصه پرونده
  2. فرم گواهی موضوع ماده 235 قانون مالیات های مستقیم

مفاصا حساب خودرو

تمامی مشاغل که در ارتباط مستقیم با خودروهای سنگین باری، مسافری، ماشین آلات راه‌سازی و صنعتی، شخصی و صاحبان نمایشگاه‌ها هستند مشمول پرداخت مالیات هستند.

مفاصا حساب مالیاتی خودرو، برگه ای است که نشان می­دهد صاحبان وسایل نقلیه مشمول مالیات، بدهی به سازمان امور مالیاتی ندارند و برای اموری مانند نقل و انتقال خودرو، امور ثبتی یا مرکزی مشکل ندارند و می توانند کارهای مربوطه را انجام دهند و برای دریافت مفاصا خودرو باید به دفاتر پست و دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کرد و با ارائه مدارک لازم، جهت دریافت مفاصا اقدام نموده.

 

مفاصا حساب ملک

برای کلیه رهن و اجاره ونقل وانتقال صورت گرفته در کشور مالیات تعیین می گردد . افراد پس از بررسی و استعلام مالیات و پرداخت آن قادر خواهند بود که مفاصا حساب مالیاتی ملک خود را دریافت نمایند . مبالغ مقدار درصد مجاز برای خرید و فروش املاک پنج درصد می باشد معمولا مقدار درصدی که اداره  دارایی برای املاک مشخص می نمایند با قیمت واقعی آن متفاوت است .

مدارک مورد نیاز برای دریافت مفاصا حساب ملک به شکل زیر است:

  1. نامه دفترخانه
  2.  فتوکپی سند مالکیت
  3.  سند دفترخانه
  4.   مبایعه نامه با کد رهگیری
  5.  فتوکپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  6.   فتوکپی شناسنامه و کارت ملی خریدار
  7.   گواهی پایان ساختمان
  8.  صورت مجلس تفکیکی
  9.   تقسیم نامه در صورت ملک مشاعی
  • آدرس دقیق ملک مورد استعلام ، خیابان ، کوچه ، پلاک شهرداری ، با کد پستی

مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال سهام

در حال حاضر میزان مالیاتی که به نقل و انتقالات سهام تعلق می گیرد در حدود 4 درصد ارزش سهم سهام می‌باشد. پرداخت این مالیات بر عهده شخص انتقال دهنده است، پس از پرداخت مبلغ و تسویه کامل گواهی مفاصا حساب مالیاتی صادر می‌گردد. بنابراین نقل و انتقال سهام مانند سایر معاملات مشمول مالیات می شود.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *