سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

چگونه اعتماد به نفس در رانندگی را افزایش دهیم؟

چگونه اعتماد به نفس در رانندگی را افزایش دهیم؟

اعتماد به نفس در رانندگی، یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که باید با آن آشنا شد. شاید شما نیز شنیده باشید که با داشتن اعتماد به نفس می توان هر کاری انجام داد. مثلا برخی می گویند که اگر اعتماد به نفس داشته باشید، می توانید آشپز خوبی شوید.

اما اصلا اعتماد به نفس چیست؟ آیا همه چیز در رانندگی به اعتماد به نفس مربوط می شود؟ با ما همراه باشید تا به مبحث اعتماد به نفس در رانندگی به طور تفصیلی بپردازیم. راستی اینجا کلیک کن تا آموزش رانندگی کامل ببینی

 

1- اعتماد به نفس چیست؟

قبل از این که به موضوع اعتماد به نفس در رانندگی بپردازیم، باید با مفهوم اعتماد به نفس آشنا شویم. اعتماد به نفس که توسط جامعه شناسان به خودباوری نیز شناخته می شود، باوری درونی می باشد که شما به توانایی ها و قابلیت های خود دارید. البته جامعه شناسان تعاریف دیگری نیز از این مفهوم مهم ارائه داده اند که بررسی همه ی آنها از حوصله ی این بحث خارج است.

 

2- اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟

اکنون باید به این سوال پاسخ دهیم که اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟ همانطور که می دانید، رانندگی یک مهارت قابل یادگیری می باشد که تمرین و ممارست می تواند به مهارت رانندگی افراد بیافزاید.

در واقع هرچه افراد، بیشتر پشت فرمان بنشینند، ماهرتر می شوند. اعتماد به نفس در رانندگی نیز بدین معناست که راننده نسبت به مهارت رانندگی خود اطمینان کامل داشته باشد. به همین دلیل نام دیگر اعتماد به نفس در رانندگی، خودباوری در رانندگی است.

در واقع راننده باور دارد که می تواند به خوبی ماشین را کنترل کند و آن را براند. به علاوه زمانی اعتماد به نفس در رانندگی موضوعیت پیدا می کند که راننده به طور کامل آموزش های خود را پشت سر گذاشته باشد. به عبارتی برای کسی که نمی داند دنده چیست و کلاج و ترمز کدام است، نمی توان بحث خودباوری در رانندگی را مطرح نمود.

اعتماد به نفس در رانندگی

 

3- دلایل عدم اعتماد به نفس در رانندگی:

اگر از جمله کسانی هستید که به طور کامل، آموزش های رانندگی خود را پشت سر گذاشته اید، اما کماکان می‌ترسید که پشت فرمان بشینید، شما از عدم خودباوری در رانندگی رنج می‌برید.

اما دلایل عدم اعتماد به نفس در رانندگی چیست؟ اولین و مهمترین موردی که می تواند منجر به عدم خودباوری در رانندگی شود، دیدن یک سانحه تصادف می باشد.

این مسئله در وهله اول منجر به ایجاد ترس از رانندگی خواهد شد. در واقع اگر برای یکی از اطرافیان شما در حین رانندگی، سانحه ای اتفاق افتاده باشد یا شما شخصا شاهد یک سانحه دردناک رانندگی بوده باشد، این مسئله بر ضمیر ناخودآگاه شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

چون مدام به این سوال می اندیشید که آیا اگر من هم رانندگی کنم، این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر؟ این مسئله قطعا منجر به عدم اعتماد به نفس در رانندگی خواهد شد. چرا که شما نمی توانید به طور کافی بر استفاده از مهارت های رانندگی خود تمرکز کنید.

یکی دیگر از دلایلی می تواند منجر به ترس و در نهایت عدم خودباوری در رانندگی شود، ترس از رانندگی اطرافیان می باشد. در واقع ممکن است شما رانندگی خواهر، برادر، مادر یا پدر و هرکس دیگری را دیده باشد و آن را خطرناک تلقی کنید. همین مسئله ممکن است باعث ترس شما شود.

مطالب مرتبط:  آموزش وارد شدن از فرعی به اصلی و از اصلی به فرعی

به علاوه منتقل کردن استرس از جانب کمک راننده می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. چرا که در ناخودآگاه شما این مسئله به وجود می آید که بقیه از رانندگی من ترس دارند، چون من راننده خوبی نیستم. مورد دیگری که باید بدان اشاره کرد، کلیشه های جنسیتی می باشد.

متاسفانه این تصور در جامعه وجود دارد که رانندگی بانوان بسیار بد می باشد. همین موضوع می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس در رانندگی در بانوان شود. چرا که با فکر کردن به این گونه مسائل، استرس پیدا می کنند و نمی توانند از قابلیت و مهارت های اصلی خود استفاده کنند.

 

4- ترس از رانندگی طبیعی است؟

شاید برخی به خاطر این که از رانندگی می ترسند، خجالت بکشند و این سوال را از خود بپرسند که آیا ترس از رانندگی طبیعی می باشد؟

پاسخ این سوال قطعا مثبت است. بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، ترس از رانندگی، واکنش طبیعی بدن در برابر رانندگی محسوب می شود که می تواند دلایل زیادی از جمله خاطره بد، دیدن سانحه تصادف، عدم اعتماد به نفس در رانندگی و از دست دادن کنترل داشته باشد.

اما آن چیزی که طبیعی نیست و بد به نظر می رسد، عدم مقابله با این ترس می باشد. اگر شما اجازه دهید که ترس از رانندگی به شما غلبه کند و اعتماد به نفس در رانندگی شما را بکشد، شما قطعا بازنده ی این بازی خواهید بود.

چرا که امروزه، رانندگی و ماشین ها نقش بسزایی در زندگی روزمره ی انسان ایفا می کنند. لازم به ذکر است که ترس از رانندگی در میان کسانی که اخیرا گواهینامه گرفته اند، بسیار رایج می باشد.

 

مطالب مرتبط: علت ترس از رانندگی

 

5- نشانه های عدم اعتماد به نفس در رانندگی:

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که از کجا بفهمیم دچار عدم خودباوری در رانندگی هستیم؟ اگر از جمله کسانی هستید که هنگام رانندگی دچار استرس و اضطراب می شوید، شما از عدم اعتماد به نفس در رانندگی رنج می برید.

این استرس و اضطراب باعث عدم تمرکز و کاهش کنترل شما بر رانندگی خواهد شد. به همین دلیل غالبا سرعت شما بیش از حد مجاز است، مقررات رانندگی را رعایت نمی کنید و از جریمه شدن هم ترسی ندارید. یکی دیگر از نشانه های عدم اعتماد به نفس در رانندگی، عدم تسلط بر رانندگی می باشد. این مسئله می تواند دلایل زیادی از جمله استرس در زمان یادگیری رانندگی و عدم یادگیری کامل مهارت ها داشته باشد.

 

6- از جمله سایر نشانه های عدم خودباوری در رانندگی می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • رانندگی با سرعت بالا
  • عجله برای زودتر رسیدن به مقصد
  • مهم بودن کنایه و حرف های دیگران برای شما
  • داشتن افکار منفی درباره رانندگی
  • ترس از تصادف
  • مشکل بودن رانندگی در شب
  • ضعف بدنی
  • تپش قلب بسیار بالا
  • تنگی نفس در برخی موارد
  • تعرق شدید
  • لرزش دست ها

 

7- روش های افزایش اعتماد به نفس در رانندگی:

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین دلایل عدم اعتماد به نفس در رانندگی، ترس از رانندگی می باشد. حال که با دلیل عدم خودباوری در رانندگی آشنا شدیم، ضروری است که با روش های افزایش اعتماد به نفس در رانندگی نیز آشنا شویم. در ادامه به ذکر موردی این روش ها خواهیم پرداخت و سپس هر کدام را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  • تسلط کامل به رانندگی
  • رانندگی در جاده های خلوت
  • رانندگی در روز
  • حذف کردن واژه «نمی توانم» از ذهن و استفاده از جملات مثبت
  • گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش
  • عدم توجه به کنایه های دیگران
  • رعایت کردن احتیاط تا حد ممکن
  • تمرین با سرعت پایین
  • امتحان کردن مسیر های جدید
  • کسب مهارت لازم
  • رعایت مقررات رانندگی

 

تسلط کامل به رانندگی:

اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی، تسلط کامل به مهارت های رانندگی می باشد. هنگامی که شما بر یک مهارت تسلط لازم و کافی را داشته باشد، به خوبی از پس شرایط سخت و غیر قابل پیشبینی نیز بر خواهید آمد.

در رانندگی نیز قضیه به همین صورت می باشد. در واقع اگر شما به اندازه کافی بتوانید مهارت رانندگی خود را افزایش دهید تا تسلط کامل به رانندگی داشته باشد، می توانید در تمامی شرایط سخت رانندگی، اوضاع را کنترل نمایید. پس سعی کنید با تمرین های مداوم، مهارت خود را افزایش دهید.

مطالب مرتبط:  استفاده از هندزفری در هنگام رانندگی

 

رانندگی در جاده های خلوت:

یکی دیگر از روش هایی که می تواند به افزایش خودباوری در رانندگی کمک کند، رانندگی در جاده های خلوت می باشد. در واقع شما در ابتدا باید رانندگی خود را در این گونه جاده ها محک بزنید تا مهارت های لازم را برای رانندگی در جاده های شلوغ به دست آورید.

به عبارت دیگر، با این کار ذهن شما برای رانندگی های سخت تر آماده خواهد شد و در واقع نوعی تمرین برای افزایش مهارت رانندگی می باشد.

 

رانندگی در روز:

اگر از جمله کسانی هستید که به تازگی رانندگی را شروع کرده اید، بهتر است در روز تمرین کنید. تاریکی شب ممکن است برای شما محدودیت هایی را به وجو بیاورد. به همین دلیل رانندگی در روشنایی روز می تواند محک خوبی برای شما باشد تا بتوانید با افزایش مهارت رانندگی خود، در شب نیز رانندگی کنید.

مطالب مرتبط: دانلود سوالات آیین نامه

 

8- حذف کردن واژه «نمی توانم» از ذهن و استفاده از جملات مثبت:

مغز انسان یکی از خارق العاده ترین و در عین حال عجیب ترین اعضای بدن انسان می باشد. مغز همانطور که به اعضای بدن دستور می دهد که چه کاری را انجام دهند، سایر رفتارهای ما نیز بر آن تاثیر می گذارد.

اگر دائم به در ذهن خود بگویم که من نمی توانم رانندگی کنم یا من هیچ استعدادی در رانندگی ندارم، قطعا ذهن شما نیز برای بهبود مهارت های رانندگی کمکی به شما نخواهد کرد. اما ذهن می تواند با استفاده از جملات مثبت، یادگیری و استفاده از مهارت های رانندگی را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. پس سعی کنید تا جایی که در توان دارید از انرژی منفی بپرهیزید و جملات مثبت را در ذهن خود مرور کنید.

 

9- گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش:

یکی از لذت هایی که مهارت رانندگی می تواند برای شما به ارمغان بیاورد، گوش دادن به موزیک در حین رانندگی می باشد. اما گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش باعث افزایش اعتماد به نفس در رانندگی خواهد شد.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، موزیک های آرامش بخش، تاثیرات مثبتی بر ذهن انسان و کاهش استرس وی دارند. به همین منظور شما می توانید هنگام رانندگی از موسیقی های آرامش بخش لذت ببرید و استرس خود را کم کنید.

 

10- عدم توجه به کنایه های دیگران:

همانطور که گفته شد، حرف و انرژی های منفی می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در رانندگی شود. پس بهتر است به کنایه های دیگران توجهی نداشته باشید تا بتواند به خوبی بر رانندگی خود تمرکز کنید و دچار استرس نشوید.

 

11- رعایت کردن احتیاط تا حد ممکن:

شاید شما نیز شنیده باشید که احتیاط شرط عقل است. پس بهتر است در هر شرایطی احتیاط در رانندگی را رعایت کنید. رعایت کردن احتیاط باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. چرا که در صورت بروز حادثه ای به خوبی می توانید آن را کنترل نمایید.

 

12- تمرین با سرعت پایین:

یکی دیگر از مواردی که می تواند به افزایش اعتماد به نفس در رانندگی کمک کند، تمرین با سرعت پایین می باشد. اگر از جمله کسانی هستید که به تازگی رانندگی را شروع کرده اید، بهتر است در ابتدا با سرعت پایین تمرین کنید تا مهارت لازم را برای رانندگی در سرعت های بالاتر کسب کرده باشید. کسب مهارت های لازم باعث افزایش اعتماد به نفس شما در رانندگی خواهد شد.

 

13- امتحان کردن مسیرهای جدید:

یکی از دلایلی که می تواند باعث کاهش خودباوری در رانندگی شود، ترس از انتخاب مسیر های جدید می باشد. در نتیجه اگر بتوانید مسیر های جدیدی را امتحان کنید، این کار نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد، بلکه با مسیر های جدیدی نیز آشنا شده اید.

 

کسب مهارت لازم:

بیایید این بخش را با یک مثال شروع کنیم. اگر شما بتوانید مهارت لازم را در آشپزی به دست بیاورید، به راحتی می توانید با مواد مختلف، غذاهای خوشمزه تهیه کنید. در رانندگی نیز قضیه به همین صورت است.

اگر شما بتوانید به خوبی مهارت های لازم برای رانندگی را کسب کنید، می توانید تحت هر شرایطی تمرکز خود را حفظ نمایید و این مسئله باعث افزایش اعتماد به نفس شما در رانندگی خواهد شد.

 

رعایت مقررات رانندگی:

اگر رانندگی شما در چارچوب قانون باشد و تمامی مقررات های راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، خیال شما راحت تر است و در نتیجه اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد. پس سعی کنید همیشه بر اساس قوانین و مقررات رانندگی عمل کنید تا بتوانید تمرکز لازم را برای رانندگی داشته باشید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *