سه شنبه , اردیبهشت 25 1403

چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؟

تمرکز کافی داشتن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاست که می‌تواند نقش مهمی در موفقیت ایفا کند. متخصصان اعلام کردند که بیش از سه ساعت رانندگی در یک مسیر، احتمال وقوع تصادفات را افزایش می‌دهد، زیرا مغز راننده پس از سه ساعت، رانندگی را یک امر روتین دانسته و کمتر از قبل به آن توجه می کند و در نهایت باعث می‌‍شود فرد نتواند تمرکز کافی را بر روی جاده داشته باشد، اما سوال این است که چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؟

همچنین افزایش تمرکز در رانندگی یک مسئله بسیار مهم است برایآن دسته از خانم‌هایی که در هنگام رانندگی کردن، دچار  استرس می شوند، باید استرس خودشان را با افزایش تمرکز در رانندگی افزایش دهند. تمرکز در هنگام رانندگی ، دو مولفه اصلی برای راننده است. بی‌شک در اتومبیل و هنگام رانندگی کردن، استرس شما  تا حد بسیار زیادی بالا می رود.

اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در برخی از موارد رانندگی در مسیرهای طولانی اجتناب ناپذیر است به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم چند راهکار برای اینکه چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم را به شما معرفی کنیم.

 

چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؟

اگر شما هم نداشتن تمرکز حین رانندگی به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایتان تبدیل شده است؛ می‌توانید با نکته‌های این بخش به پاسخ خوبی برای سوال چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؛ برسید.

 

توقف کردن

یکی از راهکارهایی که می تواند موجب افزایش تمرکز شما در زمان رانندگی شود، توقف های کوتاه در حین رانندگی است؛ به طورکل بهتر است پس از هر 3 ساعت رانندگی، حدود نیم ساعت در کناره جاده توقف کرده و کمی استراحت کنید، همچنین در این نیم ساعت می‌توانید کمی نرمش کنید تا بدنتان از حالت کسلی و خموشی خارج شود.

مطالب مرتبط:  آب بندی ماشین صفر سمند ef7

 

نوشیدن قهوه

گرچه خوردن و نوشیدن در حین رانندگی به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود اما اگر توانستید به مدت چند دقیقه در مسیر توقف کنید، به شما پیشنهاد می کنیم قهوه بنوشید؛ قهوه هوشیاری شما را افزایش می‌دهد و حواس بینایی و شنواییتان را بهبود می بخشد، همچنین کافئین موجود در قهوه باعث می‌شود ذهن و بدنتان از حالت خستگی خارج شود.

سعی کنید از لبنیات دوری کنید، زیرا حس خواب آلودگی را در شما افزایش میدهد و اگر عادت دارید قهوه را با شیر میل کنید بهتر است از شیر خشک استفاده کنید. همچنین می توانید یک دسر شیرین بخورید تا در زمان رانندگی انرژی کافی برای ادامه مسیررا داشته باشید.

 

آگاهی از مسیر تقریبی

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؟ یکی از راه‌هایی که موجب بالارفتن تمرکز هنگام رانندگی می‌شود؛ آگاهی از مسیر تقریبی است که می‌تواند تمرکز شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

پیش از اینکه به جایی بروید یا سفر را آغاز کنید، بهتر است مسیر مورد نظر خودتان را از روی مسیر یاب آنلاین چک کنید. اگر مسیر خودتان را مشخص نکنید، موجب می‌شود تمرکز شما در حین رانندگی کردن  از بین برود.

 

مقاومت نکردن در برابر خواب

اگراحساس می‌کنید خسته اید و نیاز به خواب دارید، به کنارهجاده رفته و یک ساعت چشمانتان را ببندید، شاید از نظرتان یک ساعت خواب برای ادامه دادن کافی نباشد ولی بهتر است بدانید یک ساعت خواب قادر خواهد بود حواس و هوشیاری شما را چند برابر کرده و ریسک بوجود آمدن تصادفات را کاهش دهد.

در صورتی که احساس کسلی کردید؛ بهتر است شیشه‌های ماشین را پایین کشیده تا کمی هوای تازه وارد کابین شود ولی در کل هیچگاه در زمان خواب آلودگی رانندگی نکنید زیرا ذهن شما قادر نیست به خوبی اجسام و تحرکات اطراف شما را بررسی کند.

مطالب مرتبط:  نکات فنی خودرو (آموزش کامل)

 

موبایلتان را خاموش کنید

تلفن‌ همراه یکی از عمده‌ترین عوامل حواس‌پرتی در هنگام رانندگی می‌باشد. تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار دهید و یا آن را خاموش کنید. علاوه‌براین، به تنظیمات ایمنی تلفن همراه خود نیز نگاه کنید.

اگر امکانی وجود دارد که گوشیتان را به حالتی در آورید تا وقتی زنگ خورد به صورت خودکار به پیام‌ها و تماس‌های شما در حالت رانندگی پاسخ دهد، آن را فعال کنید.

 

کاهش یک مسافر و یا یک همراه

تعداد همراهان و مسافرین خود را محدود کنید. سعی کنید تعداد همراهان و مسافران را در هنگام رانندگی کاهش دهید، صحبت کردن مسافران با صدای بلند، می‌تواند یک عامل حواس‌پرتی در هنگام رانندگی باشد. بنابراین سعی کنید با یک و یا حداکثر دو نفر اقدام به سفر رفتن کنید. توجه به این نکته ضروری است که اگر به تنهایی رانندگی کنند، احتمال خطر سه برابر کاهش پیدا می‌کند.

 

شیشه اتومبیل خود را تمیز نگه دارید

آیا راه دیگری برای پاسخ به سوال چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؛ وجود دارد؟ سعی کنید با توجه به وضعیت آب و هوایی هر ماه یک الی دو بار نمای داخلی و بیرونی شیشه اتومبیل خود را خوب پاک و تمیز کنید.

پاک کردن شیشه جلوی اتومبیل می‌تواند از انعکاس نور خورشید به چشم راننده جلوگیری کند. همانطور که می‌دانید انعکاس مضر نور خورشید می‌تواند باعث حواس‌پرتی راننده شود. در چنین مواردی که نور خورشید به چشم راننده می تابد، می‌توانید با استفاده از سایه‌بان و یا عینک آفتابی از تابش نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

تمرکز، یک مهارتی است که احتیاج به یادگیری دارد و شما عزیزان می‌توانید این مهارت مهم را یاد بگیرید. زمانی که ما تمرکز داشته باشیم، می توانیم بسیاری از کارها را با کیفیت مطلوب‌تری انجام دهیم.

افراد موفق افراد متمرکز هستند  و توانایی این را دارند که کار عمیق انجام دهند، حتی اگر زمان کم‌تری را صرف کنند.  شما عزیزان هم می توانید با یادگیری این مهارت مهم و ارزشمند کارهای بیشتری را در زمان کم‌تر و با کیفیت‌تر انجام دهید. در این صورت به پاسخ چگونه در رانندگی تمرکز داشته باشیم؛ رسیدید.

About تیم محتوای آموزشگاه رانندگی سبقت

عاطفه محمدی، مدیر محتوای سایت آموزش رانندگی، با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش رانندگی، یکی از متخصصان و مدرسان برجسته این حوزه است. ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی حمل و نقل هستند و در زمینه آموزش رانندگی، کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر کرده‌اند.

عاطفه محمدی، با انگیزه و اشتیاق فراوان، همواره به دنبال بهبود کیفیت آموزش رانندگی در ایران بوده است. ایشان معتقدند که آموزش رانندگی، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود دریافت کند.

سایت آموزش رانندگی سبقت، یکی از منابع معتبر آموزش رانندگی در ایران است. این سایت، با ارائه مطالب آموزشی متنوع و آموزش‌های آنلاین، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی و مهارت بیشتری، رانندگی را بیاموزند.

عاطفه محمدی، با تلاش و کوشش فراوان، همواره در تلاش است تا سهم خود را در ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در ایران ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *